Wizytator 6 listopada 2008 r. przedstawił radzie pedagogicznej harmonogram wizytacji szkoły.
Program określał okres trwania wizytacji od 13 do 17 listopada (w dniach: 13,14, i 17), w rzeczywistości czynności wizytacyjne trwały od 13 listopada do 18 grudnia (w dniach: 13 listopada, 12 i 18 grudnia); zakończenie (18 grudnia) 31 dni po określonym programem wizytacji. O zmianie terminów wizytator informował dyrektora telefonicznie tuż przed dniem określonym w programie wizytacji. Wyniki wizytacji, wizytator przedstawił 12 stycznia następnego roku, tj. 55 dni od planowanego terminu zakończenia wizytacji i po 24 dniach od taktycznego jej zakończenia.
Przerwa świąteczna w szkole trwała od 22 do 31 grudnia, a 2 stycznia został odpracowany w grudniu. Wnioski powizytacyjne na piśmie dyrektor otrzymał 19 stycznia - w czasie trwania ferii zimowych.
Czy w tej sytuacji wizytator przeprowadził wizytację zgodnie z prawem?
Czy przeprowadził czynności wizytacyjne w terminie zgodnym z przepisami prawa i harmonogramem wizytacji?

Czy przedstawił zalecenia i wnioski powizytacyjne na zebraniu rady pedagogicznej w ciągu 7 dni od dnia zakończenia czynności wizytacyjnych, tj. zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa?
Czy dyrektor był zobowiązany (kosztem swojego urlopu w czasie ferii) odnieść się do wniosków powizytacyjnych w terminie zgodnym z przepisami prawa?

Wizytator naruszył przepisy rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym, nie przedstawiając na zebraniu rady pedagogicznej wyników wizytacji oraz propozycji wniosków i zaleceń powizytacyjnych w terminie 7 dni od jej zakończenia.
W roku 2008 przebieg wizytacji regulowało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. Nr 235, poz. 1703) - dalej r.n.p. Przepisy rozporządzenia nie określały czasu trwania wizytacji w szkole.
Jedyną wskazówką w tej kwestii jest zapis § 5 ust. 5 r.n.p., który stanowi, iż program wizytacji przedstawiany dyrektorowi szkoły oraz radzie pedagogicznej powinien zawierać opis czynności wizytacyjne i czas ich trwania. W kuratoriach oświaty opracowywano procedury wizytacyjne, które precyzowały czas trwania czynności wizytacyjnych na terenie szkoły. W opisanej sytuacji wizytator określił czas trwania wizytacji w trakcie spotkania z radą pedagogiczną a następnie czynności wizytacyjne przesunęły się w czasie o kolejny miesiąc. Jeżeli wizytator nie podał ważnej przyczyny, która spowodowała przesunięcie czynności wizytacyjnych w czasie to było to zachowanie niestosowne.
Zgodnie z § 5 ust. 6 r.n.p. w terminie 7 dni od dnia zakończenia czynności wizytacyjnych osoba prowadząca wizytację przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej wyniki wizytacji oraz propozycję wniosków i zaleceń powizytacyjnych.

Nawet gdy uwzględni się okres ferii zimowych, wizytator naruszył przepisy rozporządzenia.
Natomiast w terminie 7 dni od dnia zebrania rady pedagogicznej kurator oświaty przekazuje dyrektorowi szkoły oraz organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę wnioski oraz zalecenia powizytacyjne w myśl § 5 ust. 7 r.n.p.. W tym przypadku termin zawarty w rozporządzeniu został dotrzymany.
Dyrektor szkoły, który jest nauczycielem, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) uprawniony jest do urlopu wypoczynkowego w wymiarze ferii zimowych i letnich. W ramach przysługującego dyrektorowi urlopu wypoczynkowego - ma on prawo do nieprzerwanego co najmniej czterotygodniowego urlopu wypoczynkowego. Dyrektor szkoły może zostać zobowiązany do wykonywania określonych czynności w szkole. Czynności związane z wykonywaniem określonych czynności nie powinny łącznie zajmować więcej niż 7 dni w czasie ferii zimowych i letnich.

Bożena Barszczewska