W szkole ogólnodostępnej jest klasa integracyjna, licząca 18 uczniów (15 zdrowych oraz 3 z różnymi dysfunkcjami, w tym jedno dziecko z autyzmem).
W klasie zatrudniony jest nauczyciel prowadzący i dodatkowo - wspomagający.
Rodzice dziecka autystycznego domagają się zatrudnienia jeszcze jednego opiekuna dla swojego dziecka.
Proszę o wskazanie podstawy prawnej (czy jest to obowiązek gminy?)
Z pytania nie wynika jakiego etapu edukacyjnego dotyczy prośba o zatrudnienie opiekuna dla dziecka autystycznego w oddziale integracyjnym. Dziecko z autyzmem potrzebuje dodatkowej pomocy w wykonywaniu zadań edukacyjnych jak również w funkcjonowaniu społecznym. Należy zatem docenić rolę asystenta w procesie wyrównywania szans edukacyjnych osób niepełnosprawnych, w tym dzieci i młodzieży z autyzmem.
Istnieją następujące możliwości zapewnienia opieki dziecku z autyzmem na terenie szkoły:
a) jeżeli dziecko z autyzmem jest uczniem klasy od pierwszej do czwartej szkoły podstawowej, na podstawie przepisów rozporządzenia w sprawie statutów szkół publicznych powinno się zatrudniać pomoc wychowawcy,
b) jeżeli oraz prowadzący nie zatrudnia pomocy wychowawcy, istnieje możliwość zatrudnienia przez organ prowadzący asystenta dla dziecka z autyzmem i wskazanie szkoły jako miejsca pracy z dzieckiem, w celu zapewnienia dla niego specjalistycznych usług opiekuńczych. W Polsce, zawód asystenta osoby niepełnosprawnej został wpisany do klasyfikacji zawodów w 2001 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 marca 2001 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 34, poz. 405) i wprowadziło ten zawód do grupy zawodów pomocy społecznej oznaczonych symbolem 346 - zawód asystent osoby niepełnosprawnej.
Zatem gmina może zatrudnić asystenta osoby niepełnosprawnej i ustalić dla tego pracownika miejsce pracy oraz zakres czynności.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.) w załączniku nr 2 określającym ramowy statut szkoły podstawowej, w § 13 ust. 2 uregulowano, że w szkołach integracyjnych i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi oprócz zatrudniania dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne. W uzasadnionych przypadkach w szkołach tych można zatrudnić pomoc nauczyciela. Wyjaśnieniem co może być potrzebą uzasadniającą zatrudnienie pomocy nauczyciela w oddziale integracyjnym jest przepis zawarty w § 13 ust. 1 załącznika 2 ww. rozporządzenia.
Ponadto, rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. Nr 189, poz. 1598) w § 3 ust. 2 pkt 3, reguluje, że specjalistyczne usługi opiekuńcze są świadczone przez osoby posiadające kwalifikacje m.in. do wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej, w placówce terapii lub placówce oświatowej, do której uczęszczają dzieci z zaburzeniami rozwoju lub upośledzeniem umysłowym.
Istnieje zatem możliwość zatrudnienia w szkole asystenta dla dziecka z autyzmem.

Teresa Serafin