Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – dalej u.s.o., system oświaty obejmuje m.in. specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania.

W art. 3 pkt 1 u.s.o. zdefiniowano ustawowe pojęcie szkoły, stwierdzając, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole. Przepis ten wyraźnie więc nakazuje wiązać pojęcie "szkoły" z pojęciem "przedszkola", kiedy ustawa na swoim gruncie nie rozróżnia obu tych pojęć i nie dookreśla w sposób bardziej szczegółowy danej "szkoły".
W związku z powyższym należy uznać, że na gruncie u.s.o. nie można utożsamiać pojęcia szkoły np. z pojęciem placówki oświatowej lub ośrodka, skoro ustawa tego nie dokonała. W związku z tym nie można utożsamiać pojęcia "szkoły" z pojęciem "ośrodka szkolno-wychowawczego", o którym mowa w art. 2 pkt 5 u.s.o.
 
Możliwość przekazania prowadzenia, o którym mowa w art. 5 ust. 5g u.s.o., dotyczy szkoły liczącej nie więcej niż 70 uczniów. Zgodnie z interpretacją dokonaną powyżej, pojęciu "szkoły" nie można nadać pojęcia "ośrodka", gdyż zakres definicyjny "szkoły, o którym mowa w art. 3 pkt 1 u.s.o., to uniemożliwia.
Oczywiście ustawa w art. 5 ust. 5g u.s.o., a kolejnymi ustępami tegoż przepisu, dotyczącymi przekazania, posługuje się także pojęciem "placówki", jednak uważam, że jest to skutkiem błędu legislacyjnego. Norma art. 5 ust. 5g u.s.o. dopuszcza bowiem jedynie przekazanie szkół a nie placówek, które to pojęcie w treści tego przepisu się nie pojawia.
 
Zauważyć trzeba, że na podstawie § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 109, poz. 631) szkoły nie stanowią odrębnych od ośrodka jednostek organizacyjnych, lecz wchodzą w jego skład. Zadania ośrodka są także szersze niż tylko zapewnienie możliwości realizacji obowiązku szkolnego – tak jak w przypadku szkoły, ponieważ adresowane są one wobec osób wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania.
 
Należy więc uznać, że u.s.o. nie pozwala na przekazywanie placówek do prowadzenia osobom prywatnym (podobnie: Mateusz Pilich, Komentarz do art. 5 ustawy o systemie oświaty, ABC 2012, pkt 15) - przy założeniu, że pod pojęciem "placówki" rozumiemy także pojęcie ośrodka. W związku z tym nie jest możliwe przekazanie prowadzenia ośrodka szkolno-wychowawczego osobie fizycznej lub osobie prawnej, w trybie art. 5 ust. 5g u.s.o.
 
Odpowiedź na pytanie pochodzi z Serwisu Prawa Oświatowego.