Pytanie
Nauczyciele mają wątpliwości co do warunków poprawy oceny niedostatecznej cząstkowej. Jeden z nauczycieli po poprawieniu oceny niedostatecznej przez ucznia na dopuszczający (zapis w dzienniku lekcyjnym 1/2) uważa, że przy wystawianiu ocen semestralnych bądź końcowych należy uwzględniać obie oceny, a drugi uważa, że tylko tę drugą poprawioną.
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 27 stycznia 2012 r.
Według mojej opinii w sytuacji, gdy uczeń poprawi ocenę niedostateczną na dopuszczającą (zapis w dzienniku lekcyjnym 1/2), to przy wystawianiu ocen semestralnych bądź rocznych nauczyciel powinien uwzględniać tylko ocenę poprawioną.
Uzasadnienie
Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.) – dalej r.w.s.o., śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Nauczyciel ustala śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie uzyskanych przez ucznia ocen bieżących. Proszę zauważyć, że zgodnie z § 3 ust. 1 r.w.s.o. ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego (WSO). Jak wynika z § 3 ust. 3 pkt 1 r.w.s.o. WSO obejmuje m.in. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych. W § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 r.w.s.o. zostało określone, że nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów. Ponadto każdy nauczyciel powinien poinformować uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i zasadach poprawy ocen bieżących. Uważam jednak, że zasady te nie powinny zostać pozostawione do indywidualnej decyzji każdego nauczyciela, gdyż wytworzy się sytuacja, że nie wszyscy uczniowie w danej szkole będą oceniani według takich samych reguł. Zatem według mojej opinii warunki i tryb poprawiania przez uczniów ocen bieżących powinny być określone w WSO i obowiązywać wszystkich nauczycieli. Jeżeli w WSO dopuszcza się możliwość poprawiania ocen bieżących, to w sytuacji, gdy uczeń poprawi ocenę niedostateczną na dopuszczającą (zapis w dzienniku lekcyjnym 1/2), to przy wystawianiu ocen semestralnych bądź rocznych nauczyciel powinien uwzględniać tylko ocenę poprawioną. Wynika to z tego, że uczeń ostatecznie dany zakres materiału jednak opanował, a w tym przypadku w stopniu dopuszczającym. Przyjęcie innej zasady w mojej opinii będzie naruszało przepis zawarty w § 3 ust. 2 pkt 3 r.w.s.o., który stanowi, że WSO ma na celu motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce.
Krzysztof Lodziński