Pytanie
Treść art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Nr 205, poz. 1206) - dalej z.u.s.o. daje organom prowadzącym, możliwość przekształcenia uzupełniających liceów ogólnokształcących dla młodzieży w licea ogólnokształcące dla dorosłych.
Czy możliwe jest przekształcenie uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży niepełnosprawnej w liceum ogólnokształcące dla osób dorosłych niepełnosprawnych, tj. upośledzonych ruchowo lub umysłowo w stopniu lekkim, które będzie funkcjonowało w ramach specjalnego ośrodka szkolno–wychowawczego?
Zgodnie bowiem z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o. przez szkołę dla dorosłych należy rozumieć szkołę, w której stosuje się odrębną organizację kształcenia i do której są przyjmowane osoby mające 18 lat, a także kończące 18 lat w roku kalendarzowym, w którym przyjmowane są do szkoły.
Jednocześnie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1489) - dalej r.w.o.k., kształcenie młodzieży niepełnosprawnej może być prowadzone do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń szkoły ponadgimnazjalnej kończy 23 rok życia.
Natomiast z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 109, poz. 631) wynika, że specjalne ośrodki szkolno–wychowawcze są prowadzone dla dzieci i młodzieży z określoną niepełnosprawnością, a więc w takim ośrodku nie może pobierać nauki osoba dorosła.
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 25 stycznia 2012 r.
Nie.
Zgodnie z przepisami art. 15 u.s.o. nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia, natomiast art. 16 ust. 5a. u.s.o. reguluje, że po ukończeniu gimnazjum obowiązek nauki spełnia się m.in. przez uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadgimnazjalnej lub przez realizowanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, przygotowania zawodowego u pracodawcy.
Ponadto, z aktów wykonawczych wydanych przez ministra właściwego do spraw oświaty wynika, że szkoły i placówki funkcjonujące w systemie oświaty zapewniają w ramach obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, kształcenie, wychowanie i opiekę pedagogiczną przede wszystkim dzieciom i młodzieży. Z pytania wynika wątpliwość dotycząca przepisów umożliwiających wydłużanie okresu nauczania uczniów z niepełnosprawnościami do ukończenia przez nich 23 lat życia na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej, wynikających z r.w.o.k. Przepis ten jest spójny z art. 1 pkt 5a u.s.o., z którego wynika, że system oświaty zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych, jak również z regulacjami obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.) dającymi możliwość przedłużenia uczniom niepełnosprawnym okresu nauki na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Jednocześnie, z art. 1 pkt 2 lit. c, pkt 15 i 16 z.u.s.o. wynika, że:
  • przez szkołę dla dorosłych należy rozumieć szkołę, do której są przyjmowane osoby pełnoletnie (tzn. mające ukończone lub kończące lat 18 w roku kalendarzowym, w którym są przyjmowane do szkoły). W szkołach tych stosuje się odrębną organizację kształcenia,
  • w szkołach dla dorosłych prowadzone może być kształcenie ustawiczne, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
Z podanych przepisów wynika, że jest możliwe przekształcenie uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży z niepełnosprawnościami w liceum ogólnokształcące dla osób dorosłych z niepełnosprawnościami, jednak liceum to nie może wchodzić w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego. W mojej opinii może to być samodzielne liceum ogólnokształcące dla dorosłych lub szkoła ta może być włączona w skład centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego, które organ prowadzący może utworzyć kierując się przepisami art. 1 pkt 26 z.u.s.o.
Teresa Serafin