Pytanie z Forum Dyrektora Szkoły
Treść odpowiedzi pochodzi z serwisu Prawo Oświatowe/ ABC, z dnia. 5. 09. 2011 r.
Ukończenie kolejnych studiów podyplomowych nie podwyższa poziomu wykształcenia.
Za wyższy poziom wykształcenia uważa się uzyskanie stopnia naukowego przez nauczyciela, np. gdy nauczyciel posiadający dotychczas tytuł licencjata uzyska tytuł magistra lub nauczyciel po uzyskaniu tytułu magistra uzyskuje następnie tytuł naukowy doktora. Za wyższy poziom wykształcenia nie uważa się natomiast ukończenia dodatkowego kierunku studiów na tym samym poziomie (np. nauczyciel będący magistrem biologii ukończy dodatkowo studia magisterskie na kierunku geografia).
Jest to natomiast nabycie dodatkowych kwalifikacji zwiększających mobilność zawodową nauczyciela, dającą możliwość nauczania kolejnego przedmiotu lub prowadzenia innego niż dotychczas rodzaju zajęć. Poziom wykształcenia uzyskanego w polskim systemie edukacji określa się za pomocą Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych (ISECD) przyjętej na 29 sesji UNESCO, wykorzystywanej w Unii Europejskiej. W przypadku wyższych studiów zawodowych, magisterskich i podyplomowych jest to poziom 5a (na podstawie notatki przygotowanej przez Departament Strategii Edukacyjnej i Funduszy Strukturalnych Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z 1997 r.).
Nieodzownym elementem aktu nadania stopnia awansu zawodowego jest uzasadnienie.
Treść uzasadnienia powinna mieć ścisły związek z treścią aktu i uzasadniać zawarte w nim stwierdzenia (decyzje). Przy sporządzaniu uzasadnienia należy kierować się przepisem art. 107 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) - dalej k.p.a. Zgodnie z nim faktyczne uzasadnienie decyzji powinno w szczególności zawierać:
- wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione (np. spełnianie warunku posiadania kwalifikacji na zajmowanym stanowisku nauczyciela, akceptacja komisji kwalifikacyjnej - egzaminacyjnej);
- dowodów na których się oparł oraz przyczyn z powodu, których innym dowodom odmówił wiarygodności (np. dokumenty potwierdzające poziom wykształcenia, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, zaświadczenie komisji kwalifikacyjnej-egzaminacyjnej);
- wyjaśnienie podstawy prawnej, z przytoczeniem przepisów prawa (np. posiadane kwalifikacje uznano na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra .., zaświadczenie o akceptacji komisji kwalifikacyjnej-egzaminacyjnej wydane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra ..).
Zapisy dotyczące ostatnich dwóch rodzajów dowodów można sformułować łącznie.
Podstawę prawną nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego stanowią przepisy art. 9b ust. 4 pkt 2 KN.
Z reguły podstawa prawna znajduje się w nagłówku aktu nadania stopnia awansu zawodowego, wtedy można ją w samym uzasadnieniu pominąć.
Należy podkreślić, że nie ma jednak możliwości pominięcia uzasadnienia w akcie nadania stopnia awansu zawodowego nauczycielowi (np. powołując się na art. 107 § 4 k.p.a.).
Nowelizacja KN, którą uchwalono w dniu 23 sierpnia 2001 r., wprowadziła zmianę w treści aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela. Zmiana polega na tym, że dotychczas w akcie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela były wskazane typy i rodzaje szkół, w jakich nauczyciel może być zatrudniony, a obecnie jest wskazany tylko poziom wykształcenia. Z tego powodu mamy do czynienia z dwoma typami aktów nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela, wydanymi przed nowelizacją i po niej. Jednakże oba typy aktów są jednakowo ważne w świetle prawa i nie zachodzi potrzeba wymiany aktów nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela wydanych przed dniem 23 sierpnia 2001 r. Zgodnie z przepisami art. 9f ust. 1 KN, nauczycielowi który w trakcie pracy zawodowej uzyskał wyższy poziom wykształcenia niż określony w akcie nadania stopnia awansu zawodowego organ wydający ten akt, na wniosek nauczyciela, wydaje nowy, uwzględniający uzyskany poziom wykształcenia. Jest on wydawany na podstawie starego aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela, a więc zawiera wszystkie dotychczasowe elementy. Zmiana dotyczy tylko poziomu wykształcenia nauczyciela (i oczywiście daty wydania aktu).
Przepisy KN nie wskazują, w jaki sposób należy sprostować ewentualne błędy w akcie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela. Zastosowanie tutaj będą miały przepisy k.p.a. Zgodnie z powyższą regulacją nauczyciel może w terminie czternastu dni od dnia otrzymania aktu nadania stopnia awansu zawodowego zażądać jego uzupełnienia dotyczącego rozstrzygnięcia bądź prawa odwołania (np. zażądać umieszczenia na powyższej decyzji informacji o możliwości odwołania, podania terminu oraz organu, do którego takie odwołanie należy złożyć lub zażądać uzasadnienia odmowy nadania stopnia awansu zawodowego). Organ wydający akt nadania stopnia awansu zawodowego może z urzędu lub na żądanie nauczyciela prostować w drodze decyzji błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste pomyłki w wydanym przez ten organ akcie nadania stopnia awansu zawodowego (np. tzw. "literówki" w nazwisku nauczyciela, błąd w dacie urodzenia itp.).
Autor odpowiedzi: Monika Wawrzeńczyk
Awans zawodowy nauczyciela - Szczegółoweomówienie przepisów i procedur znajdziesz w serwisie "Prawo Oświatowe/ABC"