Czy ewaluacja zmieni system nadzoru pedagogicznego z biurokratycznego systemu kontroli w prorozwojowy proces uzgadniania celów, doboru środków i szukania rozwiązań. Czym jest ewaluacja, i jak ją stosować w praktyce?
Zapraszamy do dzielenia się opiniami na ten temat na Forum Dyrektora Szkoły na stronie www.DyrektorSzkoly.pl
...
Ewaluacja zorientowana na rozwój.
Fragmenty artykułu prof. Leszka Korporowicza zamieszczonego w „Dyrektorze Szkoły” nr 10/ 2010
Ewaluacja nie może być zabiegiem podejmowanym jedynie dla anonimowych potrzeb biurokratycznej maszyny administracji. Najistotniejszym jej celem jest odkrywanie ianimowanie wewnętrznych potencjałów rozwoju ewaluowanego programu. ……
polski system oświaty iedukacji boryka się zrozchwianiem trafnego iporównywalnego systemu diagnozy efektów kształcenia. Ta pierwsza generacja zbyt łatwo zawierzyła … narzędziom pomiaru, gubiąc szerszy kontekst wartościowania, koncentrując się tylko na statycznym odczytaniu końcowych efektów procesu edukacyjnegoZapominano opytaniach odnoszących się do celu, motywacji awięc do metawartości złożonego dynamizmu kształcenia, wychowania czy inkulturacji ocharakterze bardzo wielopoziomowym. Zapomniano orozumieniu złożonej tkanki ludzkich zmagań iporażek, sukcesów iprzewartościowań, projektów izmian wywołanych różnymi czynnikami, wtym środowiskowymi. …
Dlatego dzisiejsze rozważania oewaluacji wpolskim systemie oświaty mogą, anawet muszą rozwinąć serię rozumiejących postaw badawczych, które znakomicie eksponują studia zorientowane na rozwój, anie przystosowanie. Eksponują także potrzebę dynamicznego, anie statycznego badania, rozumienia poprzez badanie pojęte jako świadome ikrytyczne działanie.
Wczasie długiego iwielowątkowego procesu kształcenia iwychowywania socjalizacji iprzemian osobowościowych dokonuje się tak wiele, że żaden końcowy pomiar stanu finalnego, oile taki istnieje, nie zdoła uchwycić wszelkich znaczących wydarzeń, które działy się po drodze. Dlatego ewaluacja zorientowana na rozwój musi analizować znacznie więcej niż tylko końcowe iwwybiórczy sposób zarejestrowane oraz uchwytne efekty ciężkiej pracy, jaką podejmują wszyscy uczestnicy gry interakcyjnej onazwie edukacja. …..
Istnieje duża różnica wprofilu … dla ewaluacji zewnętrznej iwewnętrznej. Ta pierwsza we wszystkich przypadkach będzie się zbliżać ku stronie lewej tabeli, wewnętrzna ku stronie prawej ze względu na jej zindywidualizowany iodpowiadający wymogom konkretnej szkoły ikonkretnej społeczności proces planowania iwykorzystania ewaluacji, ale też ze względu na odmienności tych podmiotów.
Nawet jednak ewaluacja zewnętrzna realizowana jest …wkonkretnej sytuacji izawsze służyć ma nade wszystko konkretnej szkole. …
Podjęcie opisanych powyżej wyzwań wymaga organizacji systematycznych działań szkoleniowych, doradczych, ale też strategicznych. ..
Inicjatywa Szkoły ewaluacji musi się rozpocząć od rekonstrukcji tej właśnie tradycji, wkomponowania jej we współczesne realia organizacyjne ispołeczne, przypomnienia ianalizy problematyki procesu ewaluacyjnego, właściwego projektowania ewaluacji, szczególnie wwarunkach społeczeństwa wiedzy, … awkońcu wykreowania środowiska liderów imistrzów demokratycznej zmiany, zarówno wobrębie edukacji, jak ipoza nią.
Leszek Korporowicz
Źródło: "Ewaluacja zorientowana na rozwój" -fragmenty artykułu prof. Leszka Korporowicza zamieszczonego w „Dyrektorze Szkoły” nr 10/ 2010
Więcej informacji o ewaluacjiw Dyrektorze Szkoły w numerach 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10/ 2010 r. i wcześniejszych.

Szkoła Ewaluacji

Ewaluacjawewnętrzna

Czy ewaluacja uratuje szkoły?

Szkoła znajduje się niestety w grupie instytucji tracących prestiż i zaufanie pisze Grzegorz Mazurkiewicz w Dyrektorze Szkoły Nr 9/2010w artykule "Po co szkołom ewaluacja...". Jak ją ratować? Oto fragmenty:

Szkoła znajduje się niestety w grupie instytucji tracących prestiż i zaufanie. Bardzo często dzieje się tak z powodu „wrodzonych” lub nabytych wad systemu oświatowego, nieudolnej polityki, nieumiejętności zdiagnozowania problemu i poradzenia sobie z nim czy z powodu błędnych, nieprzystających do rzeczywistości założeń i celów działania lub podjętych decyzji. Warto jednak pamiętać, że frustracja społeczna (a i rozczarowanie fachowców) biorą się także z niebywale dzisiaj ambitnych oczekiwań wobec szkoły. Nigdy dotąd szkoła nie miała pełnić tylu funkcji wobec tak dużej populacji i jednocześnie świadczyć usługi o tak wysokiej jakości – jak dziś. …..


Dzisiejsze hasła wyrównywania szans i uczenia każdego dziecka brzmią nie tyle ambitnie, ile nawet utopijnie, ale przecież podejmuje się heroiczne próby ich realizacji. Nie daje się dziś prawa szkołom do rezygnowania z uczniów tylko dlatego, „że sobie w tej szkole nie poradzą”. Edukacja dla wszystkich to naprawdę ambitny i rozwojowy cel, z którego rezygnować nie można, ale trzeba jednocześnie być świadomym, jak mocno wpływa on na działania podejmowane w szkołach.


Zaproszenie do ewaluacji jest zaproszeniem do wzięcia odpowiedzialności za własne działanie, a jednocześnie narzędziem, które daje szansę na branie odpowiedzialności w sposób sensowny, dzięki możliwości podejmowania decyzji na podstawie danych i sprawdzania efektów tych decyzji. Wprowadzenie ewaluacji do praktyki nadzoru pedagogicznego (w obu jej formach, zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej) ma właśnie na celu wsparcie w szkołach (i innych placówkach oświatowych) profesjonalnej kultury organizacyjnej, dzięki której pojawia się nawyk analizowania informacji i podejmowanie racjonalnychdecyzji.


Ewaluacja jest procesem profesjonalizującym działania zespołu i jednocześnie procesem uczenia się (indywidualnegoi organizacyjnego). Dlatego powinno się ją projektować tak jak proces uczenia się, umożliwiając aktywne uczestnictwo i społeczne interakcje. Uczenie się dzięki ewaluacji to cecha osóbi szkół działających skutecznie. Zanim jednak przystąpimy do przeprowadzenia jakiegokolwiek projektu ewaluacyjnego (obojętne, czy ewaluacjizewnętrznej, czy wewnętrznej) warto podkreślić, że ewaluacja dotyczyć musi czegoś, co robiliśmy świadomie i w określonym Celu


Ewaluacja zmienia charakter szkoły


Wprowadzając ewaluację zewnętrzną i wewnętrzną jako stałą praktykę poprawiania funkcjonowania szkoły podkreśla się znaczenie danych dostarczanych przez ewaluację jako narzędzia wspierającego proces podejmowania decyzji, racjonalnego zarządzaniai rozwiązywania problemów.


Konieczne jest zastanowienie się nad pytaniem o to, czym są i jaką rolę grają wymagania państwa wobec Szkół w praktyce.


Wymagania zachęcają do nowoczesnego spojrzenia na edukację – jak na proces decydujący o kapitale ludzkim, i wskazują prorozwojowe zadania cywilizacyjne. To nie są biurokratyczne zalecenia – w proponowanym modelu nadzoru pedagogicznego wymagania nie mają stać się wskazówkami do kontroli szkoły obejmującymi cały możliwy zakres jej funkcjonowania.


Żródło: „Po co szkołom wymagania” Dyrektor Szkoły, wrzesień 2010 r.


Szkolenia:

Ewaluacja zewnętrzna

Ewaluacja wewnętrzna


Szkoła Ewaluacji pod kierunkiem prof. Leszka Korporowicza