Czy ewaluacja uratuje szkoły?
Szkoła znajduje się niestety w grupie instytucji tracących prestiż i zaufanie pisze Grzegorz Mazurkiewicz w Dyrektorze Szkoły Nr 9/2010w artykule "Po co szkołom ewaluacja...". Jak ją ratować? Oto fragmenty:
Dzisiejsze hasła wyrównywania szans i uczenia każdego dziecka brzmią nie tyle ambitnie, ile nawet utopijnie, ale przecież podejmuje się heroiczne próby ich realizacji. Nie daje się dziś prawa szkołom do rezygnowania z uczniów tylko dlatego, „że sobie w tej szkole nie poradzą”. Edukacja dla wszystkich to naprawdę ambitny i rozwojowy cel, z którego rezygnować nie można, ale trzeba jednocześnie być świadomym, jak mocno wpływa on na działania podejmowane w szkołach.
Zaproszenie do ewaluacji jest zaproszeniem do wzięcia odpowiedzialności za własne działanie, a jednocześnie narzędziem, które daje szansę na branie odpowiedzialności w sposób sensowny, dzięki możliwości podejmowania decyzji na podstawie danych i sprawdzania efektów tych decyzji. Wprowadzenie ewaluacji do praktyki nadzoru pedagogicznego (w obu jej formach, zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej) ma właśnie na celu wsparcie w szkołach (i innych placówkach oświatowych) profesjonalnej kultury organizacyjnej, dzięki której pojawia się nawyk analizowania informacji i podejmowanie racjonalnychdecyzji.
Ewaluacja jest procesem profesjonalizującym działania zespołu i jednocześnie procesem uczenia się (indywidualnegoi organizacyjnego). Dlatego powinno się ją projektować tak jak proces uczenia się, umożliwiając aktywne uczestnictwo i społeczne interakcje. Uczenie się dzięki ewaluacji to cecha osóbi szkół działających skutecznie. Zanim jednak przystąpimy do przeprowadzenia jakiegokolwiek projektu ewaluacyjnego (obojętne, czy ewaluacjizewnętrznej, czy wewnętrznej) warto podkreślić, że ewaluacja dotyczyć musi czegoś, co robiliśmy świadomie i w określonym Celu
Ewaluacja zmienia charakter szkoły
Wprowadzając ewaluację zewnętrzną i wewnętrzną jako stałą praktykę poprawiania funkcjonowania szkoły podkreśla się znaczenie danych dostarczanych przez ewaluację jako narzędzia wspierającego proces podejmowania decyzji, racjonalnego zarządzaniai rozwiązywania problemów.
Konieczne jest zastanowienie się nad pytaniem o to, czym są i jaką rolę grają wymagania państwa wobec Szkół w praktyce.
Wymagania zachęcają do nowoczesnego spojrzenia na edukację – jak na proces decydujący o kapitale ludzkim, i wskazują prorozwojowe zadania cywilizacyjne. To nie są biurokratyczne zalecenia – w proponowanym modelu nadzoru pedagogicznego wymagania nie mają stać się wskazówkami do kontroli szkoły obejmującymi cały możliwy zakres jej funkcjonowania.
Żródło: „Po co szkołom wymagania” Dyrektor Szkoły, wrzesień 2010 r.
Szkolenia:
Szkoła Ewaluacji pod kierunkiem prof. Leszka Korporowicza