Ewaluacja nie może być zabiegiem podejmowanym jedynie dla anonimowych potrzeb biurokratycznej maszyny administracji. Najistotniejszym jej celem jest odkrywanie i animowanie wewnętrznych potencjałów rozwoju ewaluowanego programu...
… polski system oświaty i edukacji boryka się z rozchwianiem trafnego i porównywalnego systemu diagnozy efektów kształcenia. Ta pierwsza generacja zbyt łatwo zawierzyła … narzędziom pomiaru, gubiąc szerszy kontekst wartościowania, koncentrując się tylko na statycznym odczytaniu końcowych efektów procesu edukacyjnego … Zapominano o pytaniach odnoszących się do celu, motywacji a więc do metawartości złożonego dynamizmu kształcenia, wychowania czy inkulturacji o charakterze bardzo wielopoziomowym. Zapomniano o rozumieniu złożonej tkanki ludzkich zmagań i porażek, sukcesów i przewartościowań, projektów i zmian wywołanych różnymi czynnikami, w tym środowiskowymi. …
Dlatego dzisiejsze rozważania o ewaluacji w polskim systemie oświaty mogą, a nawet muszą rozwinąć serię rozumiejących postaw badawczych, które znakomicie eksponują studia zorientowane na rozwój, a nie przystosowanie. Eksponują także potrzebę dynamicznego, a nie statycznego badania, rozumienia poprzez badanie pojęte jako świadome i krytyczne działanie.
W czasie długiego i wielowątkowego procesu kształcenia i wychowywania socjalizacji i przemian osobowościowych dokonuje się tak wiele, że żaden końcowy pomiar stanu finalnego, o ile taki istnieje, nie zdoła uchwycić wszelkich znaczących wydarzeń, które działy się po drodze. Dlatego ewaluacja zorientowana na rozwój musi analizować znacznie więcej niż tylko końcowe i w wybiórczy sposób zarejestrowane oraz uchwytne efekty ciężkiej pracy, jaką podejmują wszyscy uczestnicy gry interakcyjnej o nazwie edukacja.
Więcej na ten temat na stronie Dyrektora Szkoły
… polski system oświaty i edukacji boryka się z rozchwianiem trafnego i porównywalnego systemu diagnozy efektów kształcenia. Ta pierwsza generacja zbyt łatwo zawierzyła … narzędziom pomiaru, gubiąc szerszy kontekst wartościowania, koncentrując się tylko na statycznym odczytaniu końcowych efektów procesu edukacyjnego … Zapominano o pytaniach odnoszących się do celu, motywacji a więc do metawartości złożonego dynamizmu kształcenia, wychowania czy inkulturacji o charakterze bardzo wielopoziomowym. Zapomniano o rozumieniu złożonej tkanki ludzkich zmagań i porażek, sukcesów i przewartościowań, projektów i zmian wywołanych różnymi czynnikami, w tym środowiskowymi. …
Dlatego dzisiejsze rozważania o ewaluacji w polskim systemie oświaty mogą, a nawet muszą rozwinąć serię rozumiejących postaw badawczych, które znakomicie eksponują studia zorientowane na rozwój, a nie przystosowanie. Eksponują także potrzebę dynamicznego, a nie statycznego badania, rozumienia poprzez badanie pojęte jako świadome i krytyczne działanie.
W czasie długiego i wielowątkowego procesu kształcenia i wychowywania socjalizacji i przemian osobowościowych dokonuje się tak wiele, że żaden końcowy pomiar stanu finalnego, o ile taki istnieje, nie zdoła uchwycić wszelkich znaczących wydarzeń, które działy się po drodze. Dlatego ewaluacja zorientowana na rozwój musi analizować znacznie więcej niż tylko końcowe i w wybiórczy sposób zarejestrowane oraz uchwytne efekty ciężkiej pracy, jaką podejmują wszyscy uczestnicy gry interakcyjnej o nazwie edukacja.
Więcej na ten temat na stronie Dyrektora Szkoły