W jaki sposób uregulowany jest czas prezentacji nauczyciela w czasie egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego?
Czy przewodniczący komisji egzaminacyjnej może na początku egzaminu powiedzieć, że nauczyciel ma np. 15 minut na prezentację?


Przepisy prawa oświatowego nie zawierają takich regulacji, ani nie wprowadzają ograniczeń dotyczących prezentacji przez nauczyciela dorobku zawodowego podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 393) - dalej r.u.s.a.z., nauczyciel kontraktowy podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego dokonuje prezentacji dorobku zawodowego i odpowiada na pytania członków komisji. Należy jednak dodać, że zgodnie z ww. roporzadzeniem w sprawach dotyczących prac komisji kwalifikacyjnej oraz komisji egzaminacyjnej nieuregulowanych w rozporządzeniu decyduje komisja w drodze głosowania, zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków.
 
Uzasadnienie
Zgodnie z przepisami § 12 ust. 2 r.u.s.a.z. komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego:
1) dokonuje prezentacji dorobku zawodowego;
2) odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań określonych w § 7 ust. 2.
Zgodnie natomiast z przepisami § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują:
1) umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach;
2) umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
3) umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
4) umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań;
5) umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
W myśl § 15 r.u.s.a.z. w sprawach dotyczących prac komisji kwalifikacyjnej oraz komisji egzaminacyjnej nieuregulowanych w rozporządzeniu decyduje komisja w drodze głosowania, zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków.