Trwa międzynarodowa konferencja p.t. „Skuteczność polityk na rzecz poprawy kompetencji młodzieży w Europie".
W drugim dniu konferencji uczestnicy obradowali w czterech grupach panelowych. Pierwsza z nich poświęcona była problematyce zwiększania odsetka młodzieży o najlepszych wynikach oraz zmniejszania różnic w osiągnięciach uczniów. Przedstawiono przykłady doświadczeń reformatorskich wybranych krajów zmierzające do poprawy osiągnięć wszystkich uczniów, grup uczniów najlepszych i najsłabszych, a także różnych aspektów funkcjonowania systemu edukacji.
Uczestnicy drugiej grupy panelowej dyskutowali o udrażnianiu ścieżek edukacyjnych i przejścia ze szkoły na rynek pracy. W referatach przedstawiono m.in. charakterystyki systemów edukacji z perspektywy mobilności edukacyjnej. Dyskutowano nad wypracowaniem rekomendacji dotyczących pomiaru kompetencji i jego znaczenia w kontekście polityk edukacyjnych i rynku pracy.
O skutecznym wykorzystaniu nowych technologii w rozwijaniu i ocenianiu kompetencji młodzieży dyskutowano podczas obrad trzeciej grupy panelowej. Podkreślano, że nowe technologie odgrywają obecnie kluczową rolę w badaniach edukacyjnych, zwiększając możliwości ich prowadzenia i rozszerzając zakres pomiaru. Dzięki nim wzrasta także powszechność mierzenia kluczowych kompetencji w szkołach.
Podczas obrad czwartej grupy panelowej dyskutowano o ocenianiu i kształceniu nowych umiejętności w dobie gospodarki opartej na wiedzy. Uczestnicy spotkania stwierdzili m.in., że badania prowadzone w Europie nie przedstawiają pełnego obrazu poziomu kompetencji przekrojowych. Podczas dyskusji wskazywano potrzebę lepszego ich monitorowania podkreślając, że nowe inicjatywy, pojawiające się w tym zakresie, pomagają ożywić dyskusje dotyczące kierunków polityki i badań edukacyjnych.
 
Źródło: MEN, 17.11.2011 r.
Oprac. Alicja Bukowska