Eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych - instytucji badawczej przy MEN, przygotowali „Raport o stanie edukacji”. Ma ocenić stan polskiej oświaty i zmiany, jakie zaszły w niej w ostatnich 20 latach.
Jako sukces IBE wymienia zwiększenie liczby miejsc w przedszkolach - zwłaszcza w ciągu ostatnich trzech lat  Nadal jednak dostęp do wychowania przedszkolnego jest łatwiejszy w dużych miastach.
Za sukces uznano Take gimnazja. Da się go zmierzyć badaniami umiejętności 15-latków (PISA). Polscy uczniowie poprawili się znacznie właśnie po wprowadzeniu gimnazjów. Ale rośnie podział gimnazjów na lepsze i gorsze, zwłaszcza w dużych miastach.
Coraz więcej młodych ludzi ma wyższe wykształcenie, ale jakość kształcenia jest zbyt zróżnicowana. Uczelnie oferują najwięcej miejsc na kierunkach humanistycznych, niekoniecznie pożądanych na rynku pracy, za to tanich w utrzymaniu.
Różnice w poziomie wykształcenia mieszkańców miast i wsi maleją, ale wciąż są bardzo duże. Od 1995 r. liczba mieszkańców wsi z wyższym wykształceniem zwiększyła się czterokrotnie, kobiety odbiły się bardziej niż mężczyźni.
Nauczyciele są lepiej wykształceni i chętnie się dokształcają. Ale słaby jest system doskonalenia zawodowego i awansu.
Według autorów raportu powrót matematyki na maturę jest sukcesem. Ale trzeba poprawić poziom nauczania matematyki w pierwszych klasach szkoły podstawowej.

Źródło: Gazeta Wyborcza, 1.06.2011 r.