Grecja-Polska. Porozumienie Techniczne dotyczące realizacji Memorandum o Porozumieniu w sprawie współpracy z Wielonarodowym Centrum Koordynacji Transportu Morskiego w Atenach. 2008.02.25.

POROZUMIENIE TECHNICZNE
między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Narodowej Republiki Greckiej dotyczące realizacji Memorandum o Porozumieniu w sprawie współpracy z Wielonarodowym Centrum Koordynacji Transportu Morskiego w Atenach

Przekład

WSTĘP

Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Greckiej, zwani dalej "Stronami";

Wyrażając wolę zwiększenia zdolności, gotowości i skuteczności swoich sił zbrojnych poprzez współpracę w dziedzinie wspólnego wykorzystania zdolności strategicznego transportu morskiego;

Wyrażając chęć uzgodnienia podstawowych reguł właściwego świadczenia usług w dziedzinie strategicznego transportu morskiego;

Uwzględniając Memorandum o Porozumieniu (oznaczone jako MoU) pomiędzy stronami w sprawie współpracy z Wielonarodowym Centrum Koordynacji Transportu Morskiego w Atenach, sporządzone w 2008 r., zwane dalej "MOU",

zawarli następujące porozumienie:

§  1.
CEL

Celem niniejszego Porozumienia Technicznego (zwanego dalej "TA") jest uzgodnienie dodatkowych zasad i procedur, dotyczących współpracy Stron z "AMSCC". Do niniejszego TA i jego załączników mają zastosowanie postanowienia zawarte w MOU. Załączniki A-H do niniejszego TA regulują poszczególne aspekty świadczenia usług, przewidzianych w MOU. Załączniki te stanowią integralną część niniejszego TA. Strony, za obopólną zgodą, mogą dodać inne załączniki.

§  2.
FINANSE

Kwestie finansowe dotyczące korzystania z możliwości i usług AMSCC, zgodnie z treścią artykułu 6 MOU, określa Załącznik A do niniejszego TA.

§  3.
ZAMAWIANIE USŁUG I PROCEDURY CZARTEROWE
1.
Punkty Kontaktowe dla celów realizacji procedur zamawiania transportu określa Załącznik B do niniejszego TA. Wszelkie wymagania dotyczące zdolności w zakresie transportu morskiego będą przedstawiane przez polski Punkt Kontaktowy do AMSCC, który dokona oceny możliwości ich realizacji.
2.
Wnioski o transport morski sporządzane będą zgodnie z formularzem określonym w Załączniku C. W razie konieczności, aby ułatwić Stronie zamawiającej wypełnienie wniosku, AMSCC może wprowadzić dodatkowe formularze.
3.
AMSCC, poprzez Państwową Dyrekcję Transportu Morskiego Ministerstwa Marynarki Handlowej, będzie prowadzić postępowania przetargowe zgodnie z przepisami Załącznika D w celu pozyskania wymaganych środków.
4.
Po zakończeniu procedur przetargowych, umowa czarterowa będzie akceptowana i podpisywana w języku angielskim przez przedstawicieli strony polskiej bezpośrednio z właścicielem statku. Jedna kopia każdej umowy będzie składana przez stronę polską w AMSCC dla celów monitorowania.
5.
Czarterujący statek, jako Strona zamawiająca, odpowiada za wykonanie umowy czarterowej. Po satysfakcjonującym zakończeniu umowy czarterowej Strona zamawiająca zapłaci bezpośrednio właścicielowi statku stosowną należność zgodnie z warunkami umowy czarterowej. AMSCC będzie monitorować wyczarterowane statki w imieniu czarterującego.
6.
Szczegóły dotyczące kontraktowych aspektów użytkowych wolnych możliwości przewozowych określa Załącznik E do niniejszego TA.
§  4.
RADA DORADCZA
1.
Powołana zostanie Rada Doradcza, w której skład wejdą przedstawiciele wszystkich rządów, ministerstw obrony lub organizacji międzynarodowych będących sygnatariuszami stosownego MOU dotyczącego współpracy z AMSCC.
2.
Rada Doradcza będzie się powiększać w miarę przystępowania do AMSCC nowych rządów, ministerstw obrony i organizacji międzynarodowych.
3.
Obowiązkiem Rady Doradczej będzie zapewnienie doradztwa w dziedzinach i celach związanych z możliwościami transportu morskiego.
4.
Spotkania Rady Doradczej będą odbywać się w siedzibie AMSCC na wniosek jakiegokolwiek rządu, ministerstwa obrony lub organizacji międzynarodowej wymienionych powyżej. Spotkaniom będzie przewodniczyć Dyrektor AMSCC, a wszystkie decyzje będą podejmowane na zasadzie konsensusu.
§  5.
DELEGOWANIE PERSONELU DO PRACY W AMSCC

Procedury dotyczące delegowania personelu określa Załącznik F zgodnie z schematem organizacyjnym AMSCC, w których wskazane są rola i obowiązki, jak również stanowiska przeznaczone dla przedstawicieli wszystkich państw/ministerstw obrony/organizacji międzynarodowych współpracujących z AMSCC.

§  6.
MONITOROWANIE WYCZARTEROWANYCH STATKÓW

Zasady i procedury, które mają zostać przyjęte w celu monitorowania wyczarterowanych środków przez uczestniczące firmy spedycyjne, Stronę zamawiającą i AMSCC, określa Załącznik G. Do monitorowania, o którym mowa powyżej, wykorzystuje się w szerokim zakresie komercyjne urządzenia telekomunikacyjne (telefon, faks, teleks, przesyłanie danych etc.), jak również istniejące systemy wojskowe zgodnie ze standardami NATO i Unii Europejskiej.

§  7.
ZMIANY

Każda ze Stron może w każdej chwili zażądać poprawek do niniejszego TA. Każda taka poprawka, poza zmianami w Załączniku B, wchodzi w życie po jej pisemnym zaakceptowaniu przez drugą Stronę.

§  8.
WEJŚCIE W ŻYCIE, CZAS TRWANIA, ROZWIĄZANIE
1.
Niniejsze TA po podpisaniu przez obie Strony wejdzie w życie z dniem otrzymania od Strony greckiej pisemnego powiadomienia informującego o spełnieniu wszystkich niezbędnych procedur wewnętrznych lecz nie wcześniej niż z dniem wejścia w życie MOU. TA pozostanie w mocy do czasu obowiązywania MOU, chyba że Strony zdecydują inaczej.
2.
Niniejsze TA może być rozwiązane w każdym czasie za porozumieniem Stron. W takim przypadku rozwiązanie nastąpi po okresie 6 miesięcy od daty dostarczenia noty w tej sprawie lub po zakończeniu kontraktu podpisanego na podstawie MOU, jeżeli jego realizacja wykracza poza ten okres. Po dostarczeniu noty żaden nowy kontrakt na podstawie MOU nie będzie podpisany.

Sporządzono w dwóch egzemplarzach w języku angielskim, po jednym dla każdej ze stron.

Z UPOWAŻNIENIA MINSTRA OBRONY NARODOWEJ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Generał Dywizji Zbigniew TŁOK-KOSOWSKI

Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych

Dnia 03 marca 2008 r.

Z UPOWAŻNIENIA MINISTERSTWA OBRONY NARODOWEJ REPUBLIKI GRECKIEJ

Generał Dywizji Georgios MOUROUTSOS

Zastępca Szefa Sztabu Generalnego Obrony Narodowej Republiki Greckiej ds. Wsparcia

Dnia 25 lutego 2008 r.

ZAŁĄCZNIKI:

Załącznik A - Sprawy finansowe

Załącznik B - Punkty kontaktowe

Załącznik C - Wniosek o transport morski

Załącznik D - Procedury czarterowe

Załącznik E - Kwestie umowne - wykorzystanie możliwości transportowych

Załącznik F - Kwestie personalne

Załącznik G - Komunikacja, monitorowanie i informacje ogólne

Załącznik H - Terminologia

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A

SPRAWY FINANSOWE

1. Koszty operacyjne AMSCC są finansowane przez Państwo-Gospodarza, zgodnie z Art. 6 ust. 2 MOU. Budżet operacyjny AMSCC jest obliczany w EURO.

2. Poza wsparciem, o którym mowa w MOU, Państwo-Gospodarz bezpłatnie zapewnia:

- ochronę,

- sporządzenie koniecznych identyfikatorów i przepustek,

- opiekę medyczną na poziomie Greckiego Narodowego Sztabu Generalnego Obrony (HNDGS),

- opiekę dentystyczną na poziomie HNDGS,

- kontrolę bezpieczeństwa i higieny pracy,

- ochronę przeciwpożarową

- opłaty telekomunikacyjne za korzystanie z sieci wojskowych,

- formularze i publikacje wojskowe Państwa-Gospodarza.

3. Wsparcie zapewniane przez Państwo-Gospodarza:

a) zakwaterowanie:

– utrzymywanie powierzchni biurowej,

– usługi niezbędne dla funkcjonowania biura AMSCC,

– media, w tym elektryczność, gaz, woda i ścieki,

– sprzątanie biura, w tym mycie okien, utylizacja i usuwanie nieczystości, dezynsekcja, kosze na śmieci,

b) wyposażenie:

– magazyny,

– zapewnienie i utrzymanie bezpiecznego umeblowania,

– zapewnienie oraz utrzymanie i konserwacja fotokopiarek,

– sprzęt biurowy,

– usługi reprograficzne i fotograficzne,

– zapewnianie i utrzymanie telefonów i faksów,

– zapewnienie i utrzymanie wyposażenia komputerowego,

c) koszty materiałowe i administracyjne:

– materiały biurowe, w tym papier, tonery laserowe i kartridże do drukarek,

– telekomunikacja w systemie komercyjnym, w tym opłaty za pocztę AMSCC i połączenia internetowe,

– koszty podróży, z wyłączeniem dodatkowych krajowych należności, w podróżach realizowanych na rzecz AMSCC,

– szkolenia niezbędne do funkcjonowania AMSCC,

– gazety,

– informacja publiczna.

4. Niżej wymienione wsparcie zapewni Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej personelowi wojskowemu oddelegowanemu do pracy w AMSCC zgodnie z krajowym prawem i regulacjami i bez zwrotu kosztów z budżetu AMSCC:

- wynagrodzenie i inne świadczenia wynikające z pełnienia służby wojskowej,

- zakwaterowanie w mieszkaniach,

- dodatkowe należności wynikające ze zwiększonych kosztów utrzymania,

- szkolenie przed skierowaniem, w tym kursy NATO,

- kursy i szkolenia w kraju,

- administrowanie personelem,

- długoterminowa opieka medyczna ogólna,

- długoterminowa opieka dentystyczna ogólna,

- specjalistyczna opieka medyczna i dentystyczna,

- koszty podróży do miejsca zamieszkania i z powrotem,

- opłaty pocztowe za przesyłki w sprawach narodowych,

- opłaty telekomunikacyjne w sprawach narodowych.

ZAŁĄCZNIK  B

PUNKTY KONTAKTOWE

Punktami kontaktowymi są:

1. Państwo-Gospodarz

Dyrektor AMSCC

Stratopedo Papagos

15569 Holargos

Ateny, Republika Grecka

Tel. +30-210-657-1737

+ 30-210-657-1700

e-mail amscc.ops@otenet.gr

2. Rzeczpospolita Polska

Szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk

- Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk

00-911 Warszawa, Polska

ul. Lekarska 25

Tel. + 48 22 6 874-539

e-mail ztirw@wp.mil.pl

ZAŁĄCZNIK  C

WNIOSEK O TRANSPORT MORSKI

1. Punkty Kontaktowe przesyłają do AMSCC szczegółowe wymagania. Wniosek zawiera następujące informacje:

a) marszruta,

(1) port załadunkowy,

(2) port wyładunkowy,

(3) ograniczenia dotyczące przewidywanej marszruty,

b) termin realizacji umowy (jeżeli znajduje zastosowanie),

c) umotywowanie realizacji procedury w trybie pilnym, w celu uzasadnienia negocjacji wg procedur UE lub ograniczonego przetargu krajowego,

d) pasażerowie (eskorta i/lub personel techniczny): liczba i ranga,

e) ładunek:

(1) długość w metrach,

(2) rodzaj ładunku wraz z danymi mającymi wpływ na parametry techniczne statku (szerokość korytarza, wysokość pokładu i jego maksymalne obciążenie, pojemność rampy, źródło prądu do chłodzenia ładunku/kontenerów); w możliwie krótkim czasie należy przesłać listę analityczną transportowanego wyposażenia z zaznaczonym ciężarem i wymiarami ładunku,

(3) pojemność i wymiary,

(4) szczegóły dotyczące materiału niebezpiecznego, klasa niebezpieczeństwa, ilość/ciężar netto materiałów wybuchowych, jeśli znajduje zastosowanie,

(5) analityczna wartość ładunku dla potrzeb właściciela statku (np. ubezpieczenie),

(6) najwcześniejsza i najpóźniejsza data/godzina załadunku,

(7) wymagana lub ostateczna data dostawy lub minimalna prędkość statku,

(8) osoba uprawniona do załadunku/wyładunku statku,

(9) osoba uprawniona do zabezpieczenia ładunku,

(10) uwagi dodatkowe.

f) szacunkowa kwota kontraktu,

g) projekt umowy, w tym warunki techniczne i klauzule umowne.

2. Wnioski należy składać za pośrednictwem systemu CRONOS, za pomocą telefaksu lub pocztą elektroniczną w języku angielskim. Potwierdzenie otrzymania wniosku będzie przesyłane tą samą drogą.

ZAŁĄCZNIK  D

PROCEDURY CZARTEROWE

Strona zamawiająca (czarterujący) kieruje do szczegółowej oceny AMSCC, poprzez autoryzowane kanały komunikacyjne, wniosek o zapewnienie transportu morskiego. Następnie wniosek ten jest przekazywany Państwowej Dyrekcji Transportu Morskiego (zwanej dalej "SMTD") Ministerstwa Marynarki Handlowej. Przetarg, w imieniu Strony zamawiającej (czarterującego), przeprowadza SMTD zgodnie z ustawodawstwem krajowym lub Unii Europejskiej, po stosownym ogłoszeniu. Poniżej wymieniono cztery różne procedury czarterowe realizowane przez SMTD. Pierwsze dwie odpowiadają ustawodawstwu krajowemu, które jest zgodne z ustawodawstwem UE. Kolejne dwie odpowiadają stosownym dyrektywom UE zawartym w prawie greckim.

(1) Przetarg otwarty

Zgodnie z ustawodawstwem greckim, każde zamówienie publiczne jest ogłaszane w mediach krajowych (co najmniej w trzech gazetach) i dzienniku urzędowym ogólnokrajowym co najmniej 10 dni przed jego terminem.

(2) Przetarg ograniczony

Procedura ta jest stosowana w sprawach nagłych, wymagających natychmiastowego podjęcia działań. W związku z tym Strona zamawiająca musi uzasadnić konieczność przetargu w tym trybie. W tym przypadku zawiadomienie o przetargu ogranicza się do greckiej Izby Spedytorów i Związków Spedytorów oraz strony internetowej greckiego Ministerstwa Marynarki Handlowej (tryb ten wymaga zamieszczenia zawiadomienia przynajmniej 3 dni przed terminem przetargu).

(3) Negocjacje przetargowe UE

Zgodnie ze stosownymi dyrektywami UE zawartymi w prawie greckim.

(4) Negocjacje UE

Zgodnie ze stosownymi dyrektywami UE zawartymi w prawie greckim.

ZAŁĄCZNIK  E

KWESTIE UMOWNE - WYKORZYSTANIE MOŻLIWOŚCI TRANSPORTOWYCH

1. Warunki techniczne i klauzule umowne

Warunki techniczne i klauzule umowne będą zawarte w projekcie kontraktu, który może być dołączony do zapotrzebowania na transport morski (Załącznik C).

2. Warunki płatności

Strona polska dokonuje zapłaty za usługę zgodnie z warunkami kontraktu bez angażowania AMSCC.

3. Wykonanie kontraktu

Strona polska jest odpowiedzialna za realizację umów czarterowych oraz wszystkich kosztów i roszczeń wynikłych podczas realizacji kontraktu.

4. Bezpieczeństwo statku

Kapitan statku jest władzą ostateczną we wszystkich aspektach dotyczących bezpieczeństwa statku.

5. Załadunek i transport materiałów niebezpiecznych

Załadunek oraz przewóz materiałów niebezpiecznych będzie realizowany zgodnie z następującymi regulacjami:

a) międzynarodowy regulamin przewozu towarów niebezpiecznych drogą morską (w tym regulamin statku w zakresie przewozu ładunków niebezpiecznych) lub regulacje krajowe, jeśli są bardziej restrykcyjne,

b) publikacje NATO (np. STANAG 4441 "Podręcznik zasad bezpieczeństwa NATO w transporcie amunicji i materiałów wybuchowych").

6. Wykorzystanie możliwości transportowych

Strona polska zachowuje prawo do zaoferowania wolnej przestrzeni ładunkowej w ramach wyczarterowanych przez siebie statków dla innych partnerów dla celów misji NATO/UE, bądź dla innych operacji i ćwiczeń wielonarodowych prowadzących zgodnie z mandatem ONZ - za zwrotem kosztów.

W przypadku zaoferowania wolnej przestrzeni ładunkowej, AMSCC przejmuje zarządzanie. Strony będą wymieniać informacje nt. wolnych przestrzeni ładunkowych statków.

ZAŁĄCZNIK  F

KWESTIE PERSONALNE

1. Lista personelu AMSCC obejmuje 15 osób. Państwo-Gospodarz zachowuje stałe prawo do obsadzenia stanowiska Dyrektora AMSCC, Doradcy Dyrektora AMSCC (Oficer Greckiej Straży Granicznej) i stanowisk w sekcji wsparcia. Ministerstwo Obrony Republiki Włoskiej zachowuje stałe prawo do obsadzenia stanowiska Zastępcy Dyrektora- Szefa Sztabu. Obsadzenie pozostałych stanowisk może być zaproponowane państwom lub organizacjom uczestniczącym w AMSCC na wniosek zainteresowanego państwa lub organizacji i po zatwierdzeniu przez Państwo-Gospodarza.

2. Z reguły kadencja na stanowisku w AMSCC trwa 2 lata. W celu zapewnienia płynnej rotacji na stanowisku, zasadnym jest, aby nowy pracownik przybył do AMSCC z 3-tygodniowym wyprzedzeniem. Należy unikać powoływania na stanowiska w AMSCC osób, które w trakcie kadencji mają być emerytowane lub awansowane.

3. Rekrutacja personelu zatrudnianego na kadencje:

a. Rekrutacja ma miejsce w drodze konsultacji Stron.

b. Strona polska prześle do Państwa-Gospodarza List Intencyjny w sprawie powołania kandydata na dane stanowisko, w którym zawarte będą:

– imię i nazwisko, stopień wojskowy,

– Curriculum Vitae,

– okres kadencji na stanowisku.

c. W ciągu 10 dni roboczych po otrzymaniu Listu Intencyjnego, Państwo-Gospodarz udzieli odpowiedzi o akceptacji kandydata.

d. Tydzień po zakończeniu wymiany listów, personel Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej może stawić się w AMSCC.

4. Strona wnioskująca pokryje wszystkie koszty wynikające ze skierowania swojego personelu do pracy w AMSCC.

DODATKI:

Dodatek Nr 1: Struktura organizacyjna AMSCC

Dodatek Nr 1 do Załącznika F

STRUKTURA ORGANIZACYJNA AMSCC

ZAŁĄCZNIK  G

KOMUNIKACJA, MONITOROWANIE I INFORMACJE OGÓLNE

1. Klauzule umowne dotyczące monitorowania

a. W celu realizacji obowiązków monitorowania zasobów przez AMSCC operator, agent lub kapitan statku musi dostarczyć do AMSCC przed rozpoczęciem rejsu następujące informacje:

1) dane identyfikacyjne statku (nazwa, znak, numer IMO i numer MMSI),

2) imię, nazwisko, dane oficera do spraw bezpieczeństwa statku lub pracownika bezpieczeństwa danej spółki,

3) listę załogi i całkowitą liczbę członków personelu pokładowego,

4) szacunkowy czas rejsu z portu załadunku i szacunkowy czas przybycia do portu wyładunku.

b. Kapitan statku musi przesyłać co dwanaście godzin, a w pewnych uzasadnionych sytuacjach, co sześć godzin, wiadomości do AMSCC w celu informowania o położeniu statku, stanie zabezpieczenia ładunku oraz o szacunkowym terminie i czasie przybycia do następnego portu. Kapitan także ma obowiązek zawiadomić AMSCC niezwłocznie o jakichkolwiek incydentach lub wypadkach, mających wpływ na bezpieczeństwo statku lub zagrażających bezpieczeństwu statku oraz o sytuacjach, które mogą doprowadzić do zanieczyszczenia morza.

2. Informacje o czarterowanych statkach, przesyłane przez AMSCC

AMSCC będzie przekazywać Stronie polskiej wszelkie istotne informacje dotyczące czarterowanego statku (nazwę, banderę, nazwę międzynarodową, szacunkowy czas wyjścia/przybycia z/do portu, pozycję statku, stan zabezpieczenia ładunku, przybliżone daty/godziny tranzytu w określonych punktach, prędkość, dostępne systemy telekomunikacyjne, dane dotyczące kapitana statku - numer telefonu, faksu, adres poczty e-mail, etc.).

ZAŁĄCZNIK  H

TERMINOLOGIA

Terminy użyte w niniejszym TA mają następujące znaczenie:

(a) Monitorowanie:

(1) obserwowanie marszruty statku poprzez codzienne raporty, przekazywane przez kapitana statku, który zapewnia, że marszruta przebiega bez problemów, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo statku i ładunku,

(2) współpraca kapitana statku i czarterującego z krajami sojuszniczymi lub organizacjami międzynarodowymi (ONZ, NATO, UE) odpowiedzialnymi za przekazanie niezbędnych informacji i/lub możliwej ochrony podczas rejsu w okresie postoju statku w porcie, do czasu zakończenia misji.

(b) Ładunek:

samoloty, pojazdy lub inny ładunek, w tym towary niebezpieczne, których przewóz opłaca Strona wnioskująca.

(c) Pasażerowie:

personel upoważniony do wejścia na pokład statku.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2013.586

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Grecja-Polska. Porozumienie Techniczne dotyczące realizacji Memorandum o Porozumieniu w sprawie współpracy z Wielonarodowym Centrum Koordynacji Transportu Morskiego w Atenach. 2008.02.25.
Data aktu: 25/02/2008
Data ogłoszenia: 12/07/2013
Data wejścia w życie: 18/03/2010