Regulamin terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych.

ZARZĄDZENIE
GENERALNEGO KOMISARZA WYBORCZEGO
z dnia 4 kwietnia 1990 r.
w sprawie regulaminu terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych.

Na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin (Dz. U. Nr 16, poz. 96) zarządza się co następuje:
§  1.
Ustala się:
1)
regulamin terytorialnych komisji wyborczych, w brzmieniu określonym w załączniku nr 1,
2)
regulamin obwodowych komisji wyborczych, w brzmieniu określonym w załączniku nr 2.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

REGULAMIN TERYTORIALNYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
1.
Pracami terytorialnej komisji wyborczej, zwanej dalej "komisją", kieruje oraz zwołuje jej posiedzenia i przewodniczy im przewodniczący komisji.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego komisji, jego funkcje wypełnia zastępca przewodniczącego.
3.
Komisja działa przy pomocy właściwego zarządu gminy, a w pierwszych wyborach do rad gmin w 1990 r. – przy pomocy naczelnika (prezydenta miasta).
§  2.
1.
Komisja zbiera się na pierwszym posiedzeniu najpóźniej 3 dnia od dnia jej powołania.
2.
Na pierwszym posiedzeniu komisja:
1)
omawia swoje zadania i tryb pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w skład komisji,
2)
uchwala ramowy plan pracy oraz dokonuje podziału czynności pomiędzy osoby wchodzące w skład komisji,
3)
zapoznaje się z informacją właściwego zarządu gminy, a w pierwszych wyborach do rad gminy w 1990 r. prezydium rady narodowej – dotyczącą stanu prac związanych z utworzeniem obwodów głosowania,
4)
ustala sposób podania do publicznej wiadomości informacji o siedzibie komisji i dyżurach pełnionych przez komisję, z uwzględnieniem przyjmowania zgłoszeń kandydatów na radnych lub list kandydatów na radnych.
3.
Komisja ustala ramowe zasady i tryb powoływania obwodowych komisji wyborczych.
§  3.
1.
Komisja, sprawując nadzór nad przestrzeganiem przez obwodowe komisje wyborcze przepisów prawa wyborczego, w szczególności:
1)
organizuje szkolenie obwodowych komisji wyborczych w zakresie prawa wyborczego, ze szczególnym uwzględnieniem zadań i czynności tych komisji dotyczących przeprowadzania głosowania i ustalania jego wyników,
2)
zwołuje narady przewodniczących i sekretarzy obwodowych komisji wyborczych dla omówienia sposobu wykonywania zadań tych komisji,
3)
udziela obwodowym komisjom wyborczym stosownej pomocy służącej sprawnemu i zgodnemu z prawem przeprowadzeniu głosowania,
4)
przekazuje obwodowym komisjom wyborczym wytyczne i wyjaśnienia Generalnego Komisarza Wyborczego oraz wojewódzkiego komisarza wyborczego.
2.
Komisja może sprawować kontrolę nad przestrzeganiem przepisów prawa wyborczego przez obwodowe komisje wyborcze przy pomocy upełnomocnionych osób działających wyłącznie w zakresie ustalonym w pełnomocnictwie.
§  4.
1.
Komisja obowiązana jest starannie i bez zbędnej zwłoki zbadać każdą skargę na działalność obwodowej komisji wyborczej oraz niezwłocznie zawiadomić na piśmie skarżącego o rozstrzygnięciu i czynnościach podjętych w związku ze skargą.
2.
Rozpatrując skargi, o których mowa w ust. 1, komisja powinna zapoznać się z wyjaśnieniami obwodowej komisji wyborczej oraz – stosownie do rangi sprawy będącej przedmiotem skargi – umożliwić bezpośrednie złożenie wyjaśnień przez skarżącego i komisję.
§  5.
1.
Na żądanie wojewódzkiego komisarza wyborczego komisja przedstawia informacje o wykonywaniu swoich zadań oraz przebiegu prac związanych z przeprowadzeniem wyborów na obszarze swojego działania.
2.
Komisja może zwracać się do wojewódzkiego komisarza wyborczego o udzielenie wyjaśnień lub wytycznych.
3.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w zakresie udostępniania przez komisję dokumentów i materiałów na żądanie Generalnego lub wojewódzkiego komisarza wyborczego.
§  6.
1.
Komisja podejmuje uchwały w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.
2.
Uchwały komisji zapadają większością głosów; w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
3.
Uchwały komisji podpisują przewodniczący i sekretarz.
§  7.
1.
Z posiedzeń komisji sporządza się protokoły. Protokoły powinny zawierać w szczególności określenie porządku dziennego obrad, listę osób uczestniczących w posiedzeniu oraz treść rozstrzygnięć komisji; do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
2.
Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia i protokolant.
§  8.
1.
Osoby powołane przez komisję w skład obwodowych komisji wyborczych o powołaniu zawiadamia pisemnie przewodniczący komisji.
2.
Protokoły rejestracji kandydatów lub rejestracji list kandydatów na radnych, sporządzone na formularzach według wzorów ustalonych przez Generalnego Komisarza Wyborczego, podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji, obecne przy sporządzaniu tych protokołów.
3.
Uchwały, rozstrzygnięcia oraz inne dokumenty komisji opatruje się jej pieczęcią; dotyczy to także pism, o których mowa w ust. 1.
§  9.
1.
W razie zarejestrowania osoby wchodzącej w skład komisji jako kandydata na radnego albo niemożności pełnienia obowiązków w komisji z innych przyczyn, komisja występuje do wojewódzkiego komisarza wyborczego o uzupełnienie jej składu.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie konieczności odwołania, z powodu zaniedbania obowiązków, osoby wchodzącej w skład komisji.
§  10.
Wydatki komisji pokrywane są z kredytów przeznaczonych na ten cel w budżecie gminy, na podstawie rachunków akceptowanych przez przewodniczącego komisji.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

REGULAMIN OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
1.
Pracami obwodowej komisji wyborczej, zwanej dalej "komisją", kieruje oraz zwołuje jej posiedzenia i przewodniczy im przewodniczący komisji.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego komisji, jego funkcję wypełnia zastępca przewodniczącego.
3.
Komisja działa przy pomocy właściwego zarządy gminy, a w pierwszych wyborach do rad gmin w 1990 r. – przy pomocy naczelnika (prezydenta miasta).
§  2.
1.
Komisja zbiera się na pierwszym posiedzeniu najpóźniej 5 dnia od dnia jej powołania.
2.
Na pierwszym posiedzeniu komisja:
1)
omawia swoje zadania i tryb pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w skład komisji,
2)
ustala harmonogram prac oraz dokonuje podziału czynności pomiędzy osoby wchodzące w skład komisji; w harmonogramach prac należy uwzględnić udział komisji w szkoleniach w zakresie prawa wyborczego.
3.
Komisja ustala szczegółowy plan prac obowiązujący w dniu głosowania.
§  3.
1.
Komisja obowiązana jest stosować się do wytycznych i wyjaśnień przekazywanych przez komisarzy wyborczych oraz właściwą terytorialną komisją wyborczą.
2.
Komisja może zwracać się do właściwej terytorialnej komisji wyborczej o udzielenie wyjaśnień lub wytycznych.
3.
Na żądanie właściwej terytorialnej komisji wyborczej, a także Generalnego lub wojewódzkiego komisarza wyborczego bądź osób upełnomocnionych przez tę komisję lub komisarza, komisja obowiązana jest udzielać informacji o wykonywaniu swoich zadań.
§  4.
1.
Komisja może działać i podejmować uchwały w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.
2.
Uchwały komisji zapadają większością głosów; w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
3.
Uchwały komisji podpisują przewodniczący i sekretarz.
§  5.
1.
Z posiedzeń komisji sporządza się protokoły. Protokoły powinny zawierać w szczególności określenie porządku obrad, listę osób uczestniczących w posiedzeniu oraz treść rozstrzygnięć przyjętych przez komisję; do protokołu dołącza się uchwały podjęte przez komisję.
2.
Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia i protokolant.
3.
Dokumenty komisji opatruje się jej pieczęcią.
§  6.
1.
W razie zarejestrowania osoby wchodzącej w skład komisji jako kandydata na radnego albo niemożności pełnienia obowiązków w komisji z innych przyczyn, komisja występuje do terytorialnej komisji wyborczej o uzupełnienie jej składu.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie konieczności odwołania, z powodu zaniedbywania obowiązków, osoby wchodzącej w skład komisji.
§  7.
Wydatki komisji pokrywane są z kredytów przeznaczonych na ten cel w budżecie gminy, na podstawie rachunków akceptowanych przez przewodniczącego komisji.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1990.13.107

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Regulamin terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych.
Data aktu: 04/04/1990
Data ogłoszenia: 07/04/1990
Data wejścia w życie: 04/04/1990