Zasady projektowania inwestycji.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 19 listopada 1983 r.
w sprawie zasad projektowania inwestycji.

Na podstawie § 8 pkt 2 uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 3 września 1982 r. w sprawie inwestycji centralnych (Monitor Polski Nr 23, poz. 196) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Dokumentacja projektowa dla inwestycji podejmowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej obejmuje:
1)
koncepcję programową inwestycji, której treść określa załącznik nr 2 do uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 3 września 1982 r. w sprawie inwestycji centralnych (Monitor Polski Nr 23, poz. 196), zwanej dalej "uchwałą nr 192 Rady Ministrów",
2)
założenia techniczno-ekonomiczne, których przykładową treść określa załącznik nr 1 do zarządzenia,
3)
projekt techniczny, którego przykładową treść określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
2. 1
Decyzję o potrzebie opracowania koncepcji programowej inwestycji nie zaliczonej do inwestycji centralnych i wprowadzenia ewentualnych zmian w stosunku do treści określonej w załączniku nr 2 do uchwały nr 192 Rady Ministrów podejmuje w odniesieniu do inwestycji jednostek budżetowych - organ uprawniony do zatwierdzania założeń techniczno-ekonomicznych, a w odniesieniu do pozostałych inwestycji - inwestor.
3. 2
Dla inwestycji nie zaliczonych do inwestycji centralnych może być opracowana dokumentacja jednostadiowa. Decyzję o potrzebie opracowania dokumentacji jednostadiowej podejmie inwestor.
4. 3
Właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa mogą wydać instrukcje branżowe dostosowujące treść założeń techniczno-ekonomicznych i projektu technicznego do charakteru branży.
§  2.
1.
Założenia techniczno-ekonomiczne lub dokumentację jednostadiową sporządza się dla przedsięwzięcia inwestycyjnego.
2.
Przedsięwzięciem inwestycyjnym jest inwestycja obejmująca zakresem rzeczowym kompleksowo inwestycję podstawową wraz z inwestycjami towarzyszącymi. Przedsięwzięcie inwestycyjne może składać się z jednego lub kilku zadań inwestycyjnych.
3.
Zadaniem inwestycyjnym jest część zakresu rzeczowego przedsięwzięcia, która może być z niego wyodrębniona, a po zrealizowaniu i przekazaniu do eksploatacji w terminie wcześniejszym w stosunku do terminu zakończenia realizacji całego przedsięwzięcia pozwala na podjęcie w tej części eksploatacji, uzyskanie określonego efektu gospodarczego lub użytkowego oraz dokonanie rozliczeń.
4.
Inwestycją podstawową jest zadanie inwestycyjne, bezpośrednio związane z realizacją głównego celu inwestowania.
5.
Inwestycją towarzyszącą jest inwestycja wywołana inwestycją podstawową, polegająca na budowie obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej (urządzeń komunikacyjnych, energetycznych, wodnych, obiektów służących ochronie środowiska, ochronie przeciwpożarowej itp.), zapewniających niezbędne zaopatrzenie inwestycji podstawowej w odpowiednie źródła energii i usług lub wiążących ją z zewnętrznym układem urządzeń sieciowych, a także polegająca na budowie obiektów i urządzeń infrastruktury społecznej (obiektów mieszkalnych, oświaty, służby zdrowia, kultury, rzemiosła, handlu itp.), na potrzeby załogi lub mieszkańców osiedla.
§  3.
1. 4
Założenia techniczno-ekonomiczne są dokumentem decyzyjno-projektowym dla inwestycji polegającej na budowie, rozbudowie lub modernizacji, wymagających dokumentacji dwustadiowej. Założenia te powinny zawierać podstawowe ustalenia określające cel, program i wymagania stawiane inwestycji, koncepcję rozwiązań technologicznych, technicznych i funkcjonalno-przestrzennych koncepcję organizacji robót i zagospodarowania placu budowy i harmonogramy realizacji oraz jej koszt uwzględniający rezerwę na nieprzewidziane wydatki, określony według zasad obowiązujących w chwili sporządzania założeń techniczno-ekonomicznych, a ponadto w odniesieniu do inwestycji produkcyjnych okres osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej i wskaźniki techniczno-ekonomiczne oraz rachunek ekonomicznej efektywności inwestycji.
2. 5
Projekt techniczny jest dokumentem stanowiącym kolejne stadium dokumentacji projektowej, opracowanym na podstawie zatwierdzonych założeń techniczno-ekonomicznych, dla poszczególnych zadań lub obiektów. Projekt ten powinien zawierać zbiór dyspozycji technicznych dla wykonawców inwestycji, ustalających jednoznacznie zakres, metody i sposób prawidłowego wykonania wszystkich robót, dostaw i czynności niezbędnych do zrealizowania inwestycji. Na podstawie projektu technicznego następuje uściślenie kosztów w stosunku do określonych w założeniach techniczno-ekonomicznych w trybie ustalonym obowiązującymi przepisami w zakresie kosztorysowania. Projekt techniczny nie obejmuje rysunków roboczych rusztowań i deskowań, rysunków warsztatowych konstrukcji metalowych i urządzeń instalacyjnych, rysunków form, projektu organizacji robót i zagospodarowania placu budowy, których opracowanie, w miarę potrzeby, zapewni wykonawca.
3.
Dokumentacja jednostadiowa powinna zawierać elementy założeń techniczno-ekonomicznych i projektu technicznego niezbędne do podjęcia decyzji i realizacji inwestycji, m. in. pełny zakres danych dotyczących ochrony środowiska.
§  4.
Podstawą do zlecenia opracowania założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej jest:
1)
dla inwestycji centralnej - umieszczenie inwestycji w imiennym wykazie stanowiącym część składową narodowego planu społeczno-gospodarczego lub wstępna decyzja Rady Ministrów o zaliczeniu inwestycji do inwestycji centralnych, zgodnie z § 2 ust. 3 uchwały nr 192 Rady Ministrów,
2)
dla inwestycji przedsiębiorstwa - wydana na podstawie uchwały rady pracowniczej decyzja dyrektora przedsiębiorstwa, która powinna uwzględniać perspektywiczne kierunki rozwoju przedsiębiorstwa,
3)
dla inwestycji przedsiębiorstwa, podejmowanej na podstawie decyzji właściwego terenowo organu administracji państwowej - decyzja terenowego organu administracji państwowej, która powinna wynikać z właściwych planów terytorialnych,
4)
dla inwestycji jednostki budżetowej - decyzja organu nadzorującego jednostkę budżetową, która powinna wynikać z właściwych planów,
5)
dla inwestycji organizacji spółdzielczej, banku, organizacji społecznej, politycznej, zawodowej i innych - decyzja właściwego organu, zgodnie z zasadami ustalonymi w przepisach o utworzeniu i zakresie działania tych jednostek.
§  5.
1.
Dokumentację projektową sporządza:
1)
koncepcję programową inwestycji - właściwy organ założycielski lub inwestor bądź na ich zlecenie uprawniona jednostka projektowania,
2)
założenia techniczno-ekonomiczne albo dokumentację jednostadiową - uprawniona jednostka projektowania,
3)
projekt techniczny - uprawniona jednostka projektowania na zlecenie inwestora lub wykonawcy w zależności od warunków umowy między inwestorem a wykonawcą.
2.
Koncepcja programowa inwestycji, założenia techniczno-ekonomiczne albo dokumentacja jednostadiowa powinny być, w miarę potrzeby, sporządzane wariantowo z punktu widzenia zarówno możliwych lokalizacji określonych we wskazaniach lokalizacyjnych, jak i rozwiązań technicznych i organizacyjnych. Decyzję o wariantowym opracowaniu założeń techniczno-ekonomicznych dla inwestycji centralnych podejmuje właściwy organ założycielski, a w pozostałych wypadkach inwestor. Inwestor może ogłosić przetarg na opracowanie założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej lub zlecić ich sporządzenie kilku jednostkom projektowania na zasadach konkursu.
3.
Inwestor zlecający sporządzenie założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej jest obowiązany dostarczyć jednostce projektowania odpowiednie wytyczne i dokumenty w zakresie dostosowanym do charakteru inwestycji, a w szczególności:
1)
zatwierdzoną koncepcję programową lub ogólną charakterystykę inwestycji, obejmującą zakres informacji niezbędnych do podjęcia prac projektowych,
2) 6
wskazania lokalizacyjne, oraz opinie i dowody uzgodnień wymagane przepisami szczególnymi do uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji, wydane przez właściwe organy administracji państwowej,
3) 7
oświadczenia właściwych jednostek o zapewnieniu dostaw lub odbioru energii, wody, ścieków, ciepła, gazu, itp.
4) 8
rozporządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
4. 9
Dokumentację specjalistyczną (m. in. fizjograficzną, geodezyjno-kartograficzną, inżyniersko-geologiczną, dane dotyczące stanu środowiska naturalnego na terenie projektowanej inwestycji oraz na obszarze objętym przewidywanym ujemnym oddziaływaniem inwestycji na środowisko), niezbędną w toku projektowania, zleca do sporządzenia uprawnionej jednostce inwestor lub jednostka projektowania, w zależności od umowy o wykonanie prac projektowych zawartej między inwestorem i jednostką projektowania.
5.
Inwestor lub upoważniony do występowania w jego imieniu sporządzający założenia techniczno-ekonomiczne albo dokumentację jednostadiową jest obowiązany do uzyskania odpowiednich opinii i uzgodnień, m. in.:
1) 10
wymaganego przepisami szczególnymi stanowiska (porozumienia, opinii, zgody lub pozwolenia) właściwych organów administracji państwowej oraz innych jednostek organizacyjnych,
2)
danych dotyczących warunków technicznych i realizacyjnych związanych z przyłączeniem obiektów do istniejących sieci telekomunikacyjnych, wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, energetycznych, dróg wodnych i lądowych oraz kolei.
6. 11
Dla uzyskania opinii i uzgodnień wymienionych w ust. 5 pkt 1 inwestor lub sporządzający dokumentację projektową przekazuje do właściwych organów administracji państwowej i innych jednostek organizacyjnych odpowiednie części założeń techniczno-ekonomicznych lub dokumentacji jednostadiowej - w celu zajęcia stanowiska w terminie 14 dni.
7. 12
Sporządzający dokumentację projektową przekazuje odpowiednie części założeń techniczno-ekonomicznych lub dokumentacji jednostadiowej do działających przy terenowych organach administracji państwowej zespołów uzgadniania dokumentacji - w celu dokonania oceny, czy spełniono warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 2, oraz czy nie występuje kolizja pomiędzy projektowanymi a istniejącymi urządzeniami podziemnymi i nadziemnymi.
8. 13
Uzgodnienia założeń techniczno-ekonomicznych są dokonywane jednorazowo i nie wymagają potwierdzenia w toku sporządzania projektu technicznego; dotyczy to odpowiednio dokumentacji jednostadiowej.
§  6.
1.
Wybór wariantu i zatwierdzenie założeń techniczno-ekonomicznych dla inwestycji centralnych należy do organu założycielskiego.
2.
Wybór wariantu i zatwierdzenie założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej należy w wypadku:
1)
inwestycji przedsiębiorstwa - do dyrektora przedsiębiorstwa po konsultacji z radą pracowniczą, a w wypadku inwestycji przewidzianej do finansowania ze środków budżetowych lub z ich udziałem - do dyrektora przedsiębiorstwa po konsultacji z radą pracowniczą, w porozumieniu z organem założycielskim,
2)
inwestycji przedsiębiorstwa podejmowanej na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej - do tego organu,
3)
inwestycji jednostki budżetowej - do ministra, wojewody lub upoważnionego dyrektora jednostki budżetowej,
4)
inwestycji spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego - do wojewodów lub upoważnionego przez niego organu związku spółdzielni mieszkaniowych,
5)
inwestycji organizacji spółdzielczej (poza budownictwem mieszkaniowym), banku, organizacji społecznej, politycznej, zawodowej i innych - do właściwego organu, zgodnie z zasadami wynikającymi z odrębnych przepisów o tworzeniu i działalności tych jednostek.
3.
Przed podjęciem decyzji o wyborze wariantu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej organ założycielski przedstawia te warianty właściwej komisji sejmowej w celu zasięgnięcia opinii.
4.
W wypadkach uzasadnionych znacznym zakresem inwestowania organ uprawniony do zatwierdzania założeń techniczno-ekonomicznych może powołać na stałe lub czasowo zespoły specjalistów do opiniowania tych założeń.
§  7. 14
Założenia techniczno-ekonomiczne albo sporządzony na ich podstawie projekt techniczny oraz dokumentacja jednostadiowa, a także dokonane uzgodnienia tracą ważność, jeżeli:
1)
utracił ważność plan realizacyjny,
2)
utraciła ważność decyzja o lokalizacji,
3)
nie rozpoczęto realizacji inwestycji w ciągu 2 lat od chwili ich zatwierdzenia, a przed upływem tego terminu, jeżeli nastąpiły zmiany podstawowych parametrów inwestycji (m. in., programu produkcji i usług, zakresu rzeczowego, kosztów itp.).
§  8.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów opiniuje założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji centralnych przed ich zatwierdzeniem.
2.
Organ założycielski w odniesieniu do przedsiębiorstw, a jednostka nadrzędna w odniesieniu do jednostek budżetowych, mogą zastrzec prawo zaopiniowania przed zatwierdzeniem założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji przedsiębiorstwa lub jednostki budżetowej, realizowanych z udziałem dotacji budżetowej.
§  9.
1. 15
Wprowadzenie zmian podstawowych parametrów inwestycji częściowo lub w całości dotowanej z budżetu, w toku jej realizacji, powodujących zmniejszenie przyrostu zdolności produkcyjnej lub usługowej, zwiększenie ujemnego wpływu inwestycji na środowisko, opóźnienie terminu zakończenia, wzrost wartości kosztorysowej oraz pogorszenie wyników ekonomicznej efektywności - wymaga przed ich wprowadzeniem skorygowania i powtórnego zatwierdzenia odpowiednich części założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej, z zachowaniem wymagań określonych w § 5 ust. 5 pkt 1. Przed powtórnym zatwierdzeniem założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej należy uzyskać pozytywną opinię organu założycielskiego lub jednostki nadrzędnej.
2.
W razie zwiększenia w toku realizacji inwestycji jej ujemnego wpływu na środowisko naturalne, jest wymagane każdorazowo skorygowanie i powtórne zatwierdzenie właściwych części założeń techniczno-ekonomicznych albo dokumentacji jednostadiowej wraz z dokonaniem niezbędnych uzgodnień - bez względu na źródła finansowania inwestycji.
3.
Tryb zmiany założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji centralnych określa § 5 uchwały nr 192 rady Ministrów.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 16

PRZYKŁADOWA TREŚĆ ZAŁOŻEŃ TECHNICZNO-EKONOMICZNYCH

Założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji powinny przykładowo składać się z części ogólnej, części technologicznej, części budowlano-instalacyjnej, zbiorczego zestawienia kosztów oraz części ekonomicznej.

1. Część ogólna zawiera:

1) określenie podstawowego celu przedsięwzięcia na tle stanu zaspokojenia potrzeb w branży lub na danym terenie,

2) charakterystykę techniczną rozwiązania przedsięwzięcia inwestycyjnego z podziałem na zadania,

3) w wypadku rozbudowy albo modernizacji - charakterystykę przedsiębiorstwa lub zakładu przed rozpoczęciem rozbudowy lub modernizacji, a w wypadku inwestycji nowej - charakterystykę stanu branży,

4) ustosunkowanie się do poszczególnych wariantów lokalizacji, określonych we wskazaniach lokalizacyjnych, z uwzględnieniem wielkości nakładów na inwestycje towarzyszące oraz wymagań ochrony środowiska naturalnego,

5) wytyczne do organizacji zarządzania,

6) określenie wielkości i struktur zatrudnienia według poziomu wykształcenia i kwalifikacji oraz plan szkolenia kadr,

7) program użytkowy lub produkcyjny z krótką charakterystyką procesu technologicznego, a w odniesieniu do inwestycji infrastruktury technicznej i społecznej - ponadto efekty wpływające na poprawę stanu zaspokojenia potrzeb,

8) zestawienie podstawowego wyposażenia,

9) charakterystykę wielkości i rodzaju masy towarowej do transportu wewnątrz i na zewnątrz zakładu oraz informację o środkach transportu,

10) analizę wariantowych rozwiązań realizacji inwestycji, z uwzględnieniem warunków techniczno-organizacyjnych,

11) harmonogram realizacji inwestycji,

12) okres i harmonogram osiągania projektowanej zdolności produkcyjnej,

13) wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej itp.,

14) określenie projektowanej wielkości kosztów i wskaźników techniczno-ekonomicznych, w tym kosztów własnych i akumulacji, oraz w miarę możliwości ich porównanie z uzyskanymi w kraju i za granicą, a także współczynników zmianowości pracy i wykorzystania stanowisk roboczych,

15) informacje o ekonomicznej efektywności przedsięwzięcia inwestycyjnego i całego przedmiotowego układu ekonomicznego, określonej zgodnie z obowiązującymi przepisami,

16) informacje o rozwiązaniach projektowych zapewniających ochronę środowiska naturalnego oraz o zajmowanych użytkach rolnych lub leśnych,

17) odpisy wymaganych przepisami szczególnymi stanowisk, zgody bądź pozwoleń właściwych organów administracji państwowej oraz porozumień z dostawcami energii, wody i innymi zainteresowanymi jednostkami.

2. Część technologiczna (głównie dla przedsięwzięć produkcyjnych) zawiera:

1) program produkcyjny finalnych wyrobów zakładu,

2) dane o kooperacji biernej i zaopatrzeniu materiałowym wraz ze wstępnym potwierdzeniem możliwości dostaw kooperacyjnych i surowcowych,

3) programy produkcyjne poszczególnych wydziałów zakładu w ujęciu asortymentowym i ilościowym oraz informacje o gospodarce ogólnozakładowej,

4) schematy przebiegu produkcji oraz techniczno-organizacyjne charakterystyki wariantowych rozwiązań technologicznych, z uwzględnieniem technologii mało- lub bezodpadowych,

5) ogólne dyspozycje uruchomienia produkcji,

6) wytyczne rozruchu,

7) wykaz podstawowych maszyn i urządzeń do zakupu i do wykorzystania spośród istniejących przy założeniu najdalej idącej racjonalizacji importu,

8) projekt rozmieszczenia maszyn i urządzeń,

9) organizację transportu wewnętrznego, specyfikację środków transportu wewnętrznego oraz obliczenie niezbędnych ich ilości,

10) obliczenie zapotrzebowania na czynniki energetyczne, wodę i inne, a także określenie ilości ścieków, odpadów, pyłów itp., z uwzględnieniem sposobu ich gromadzenia i zagospodarowania (utylizacji),

11) określenie wielkości załogi i jej struktury kwalifikacyjnej w podziale na stanowiska pracy, z uwzględnieniem systemu pracy,

12) założenia budowlane, instalacyjne i konstrukcyjne, wynikające z rozwiązań technologicznych,

13) warunki bezpieczeństwa i higieny pracy,

14) porównanie z rozwiązaniami światowymi i krajowymi o przodującym charakterze, w tym porównanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych z rozwiązaniami korzystniejszymi z punktu widzenia ochrony środowiska.

3. Część budowlano-instalacyjna zawiera:

1) plan realizacji,

2) podstawowe informacje o rozwiązaniach technicznych instalacji budowlanych i technologicznych, niezbędne do prawidłowego opracowania projektu technicznego,

3) wytyczne do realizacji inwestycji obejmujące w szczególności koncepcję organizacji robót i zagospodarowania placu budowy.

4. Zbiorcze zestawienie kosztów przedsięwzięcia sporządza się z podziałem na zadania.

5. Część ekonomiczna zawiera ocenę ekonomicznej efektywności przedsięwzięcia inwestycyjnego, w tym również z punktu widzenia lokalizacji inwestycji i całego przedmiotowego układu ekonomicznego, sporządzonego zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 17

PRZYKŁADOWA TREŚĆ PROJEKTU TECHNICZNEGO

1. Projekt techniczny powinien zawierać przykładowo:

1) podstawowe dane charakteryzujące zadanie lub obiekt,

2) opracowany geodezyjnie plan realizacyjny zagospodarowania terenu, sporządzony dla zadania lub obiektu, a także zbiorcze plansze uzbrojenia terenu,

3) projekty obiektów budowlanych lub ich części, sporządzane indywidualnie, oraz projekty powtarzalne z ich adaptacją do warunków realizowanej inwestycji,

4) rysunki robocze i detale niezbędne do zgodnego z projektem wykonania konstrukcji i instalacji oraz sporządzone indywidualnie rysunki architektoniczno-budowlane, z wyjątkiem rysunków wymienionych w § 3 ust. 2 zarządzenia.

5) dane dotyczące technologii wykonawstwa dla obiektów skomplikowanych pod względem technicznym,

6) kosztorysy sporządzone zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach,

7) wykaz materiałów niezbędnych do realizacji obiektów i robót wymienionych w zestawieniach kosztów (kosztorysach), o których mowa w pkt 6,

8) wskaźniki techniczno-ekonomiczne charakteryzujące główne rozwiązania w projekcie,

9) inne niezbędne dane stosownie do charakteru zadania lub obiektu.

2. Projekt techniczny inwestycji o charakterze przemysłowym powinien ponadto zawierać:

1) charakterystykę i opis przebiegu procesu produkcji, z uwzględnieniem technologii gromadzenia i zagospodarowania odpadów produkcyjnych, zaopatrzenia materiałowo-technicznego i powiązań kooperacyjnych, oraz projekt organizacji produkcji i zarządzania,

2) zestawienie maszyn i urządzeń stanowiących wyposażenie techniczne oraz ich charakterystyki techniczno-eksploatacyjne,

3) rysunki rozstawienia maszyn i urządzeń, bądź ważniejszych węzłów technologicznych, a w razie potrzeby rysunki budynku z gabarytami maszyn i urządzeń,

4) rysunki bądź modele koordynacyjno-kontrolne sieci i urządzeń technologicznych.

3. Projekt obiektów użyteczności publicznej z zakresu budownictwa ogólnego, jak np. dworce kolejowe, domy towarowe itp., powinien ponadto zawierać:

1) charakterystykę i opis technologii użytkowania obiektu,

2) zestawienie wyposażenia niezbędnego do użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem,

3) projekty wnętrz pomieszczeń głównych z rysunkami rozstawienia wyposażenia, a w razie potrzeby przekroje obiektu wraz z gabarytami wyposażenia.

4. Do projektu nie załącza się rozwiązań powszechnie produkowanych elementów (np. typowych) i skatalogowanych detali architektoniczno-budowlanych oraz maszyn i urządzeń zamieszczonych w katalogach. Należy natomiast powołać się na odpowiedni katalog i jego pozycję.

1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
2 § 1 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
3 § 1 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
4 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
5 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
6 § 5 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
7 § 5 ust. 3 pkt 3 dodany i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
8 § 5 ust. 3 pkt 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
9 § 5 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
10 § 5 ust. 5 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
11 § 5 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 3 lit. d) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
12 § 5 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 3 lit. d) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
13 § 5 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 3 lit. d) zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
14 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
15 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
16 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.
17 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 23 listopada 1987 r. (M.P.87.35.297) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 grudnia 1987 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024