united kingdom
ukraine

Rejestracja oraz kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych.

UCHWAŁA NR 322
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 kwietnia 1951 r.
w sprawie rejestracji oraz kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych. *

W celu zapewnienia dyscypliny finansowej w dziedzinie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych ustala się następujące zasady rejestracji i kontroli przestrzegania etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych.
§  1.
Przepisom niniejszej uchwały podlegają:
1)
jednostki budżetowe budżetu Państwa z zastrzeżeniami wynikającymi z § 3,
2)
jednostki gospodarcze państwowe i spółdzielcze utrzymywane z narzutu na koszty podległych im przedsiębiorstw i zakładów,
3)
przedsiębiorstwa państwowe na rozrachunku gospodarczym i spółdzielnie działające na zasadzie pełnego rozrachunku gospodarczego,
4)
instytucje społeczne, których wykaz ustali Prezes Rady Ministrów.
§  2.
Obowiązek rejestracji i zakres kontroli wynikający z przepisów niniejszej uchwały dotyczy:
1)
jednostek budżetowych administracji państwowej (władze i urzędy) w zakresie całości ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych,
2)
innych jednostek budżetowych w zakresie całości ich etatów, stawek i funduszu płac,
3)
jednostek gospodarczych państwowych i spółdzielczych utrzymywanych z narzutu na koszty podległych im przedsiębiorstw i zakładów państwowych i spółdzielni w zakresie całości ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno- gospodarczych,
4)
przedsiębiorstw i zakładów państwowych oraz spółdzielni w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych (ich zarządów),
5)
instytucji społecznych - co do ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w zakresie, ustalonym przez Prezesa Rady Ministrów.
§  3.
1.
Zasady rejestracji etatów, stawek, funduszu płac oraz kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej dla jednostek budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego określą osobne przepisy.
2.
Minister Finansów z uzasadnionych powodów może wyłączyć zastosowanie niniejszej uchwały również w stosunku do innych jednostek budżetowych, przedsiębiorstw utrzymywanych z narzutu i zarządów przedsiębiorstw.
§  4.
1.
Rejestracji podlegają etaty, stawki, fundusz płac oraz preliminowane wydatki administracyjno-gospodarcze, zatwierdzone we właściwym trybie.
2.
Minister Finansów określi w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Prezesem Państwowej Komisji Etatów Szczegółowe pojęcie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w rozumieniu niniejszej uchwały.
§  5.
1.
Rejestrację przeprowadzają:
1)
Ministerstwo Finansów w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych ministerstw i władz naczelnych,
2)
wydziały finansowe właściwych prezydiów rad na rodowych w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych innych jednostek budżetowych jak również jednostek wymienionych w § 1 pkt 2 i 3.
2.
Jednostki podlegające obowiązkowi rejestracji przedstawiają właściwemu bankowi finansującemu dowody rejestracyjne po zarejestrowaniu.
§  6.
Kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej polega na:
1)
porównaniu przez organ rejestrujący przedłożonych do rejestracji etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych z posiadanymi przez ten organ materiałami,
2)
porównaniu przez banki dokumentu, składanego przy zapotrzebowaniu środków na pokrycie wypłat na wynagrodzenia za pracę i wydatki administracyjno-gospodarcze z dowodami zarejestrowania,
3)
badaniu na miejscu dokumentów, na podstawie których jednostka administracyjna wypłaciła wynagrodzenie, celem ustalenia zgodności tych dokumentów z przepisami prawnymi oraz ze stanem faktycznym.
§  7.
Jednostki podlegające rejestracji obowiązane są udzielać ustnych lub pisemnych wyjaśnień organom rejestrującym oraz przeprowadzającym czynności związane z kontrolą przestrzegania dyscypliny finansowej oraz okazywać na żądanie wszystkie księgi rachunkowe, listy płac, karty wynagrodzeń, akta osobowe, wykazy, zapiski, notatki oraz wszelkie materiały, które mogą mieć znaczenie przy kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie omawianym w niniejszej uchwale.
§  8.
1.
Organy rejestrujące w razie niezgodności przedstawionych do zarejestrowania etatów osobowych, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych z limitami etatów, podanymi organowi rejestrującemu przez nadrzędny organ finansowy, powinny za zgodą nadrzędnego organu finansowego odmówić ich zarejestrowania w całości lub w części.
2.
Banki uprawnione są do wstrzymania w całości lub w części wypłaty z tytułu wynagrodzeń za pracę oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w razie niezłożenia przez jednostkę podlegającą obowiązkowi rejestracji dowodu rejestracji, jak również w przypadku, gdy zapotrzebowanie środków pieniężnych nie mieści się w granicach zarejestrowanego funduszu płac, stawek, etatów i wydatków administracyjno-gospodarczych. O takich przypadkach banki zawiadamiają niezwłocznie właściwy organ rejestrujący i władzę zwierzchnią danej jednostki celem podjęcia decyzji co do wypłaty wstrzymanych kwot.
3.
Organy rejestrujące upoważnione są w przypadkach stwierdzenia przekroczenia do wszczęcia dochodzeń w swoim zakresie bądź do żądania od władz przełożonych jednostki podlegającej rejestracji wszczęcia dochodzeń i ukarania winnych. W tym ostatnim przypadku władza zwierzchnia jest obowiązana do zawiadomienia w przeciągu 7 dni organu rejestrującego lub banku o wytoczonym dochodzeniu bądź o przyczynach jego umorzenia, po ukończeniu zaś dochodzeń władza zwierzchnia zawiadamia organ rejestrujący bądź bank o wydanym orzeczeniu.
§  9.
Minister Finansów określi szczegółowe zasady, tryb rejestracji i kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych jak również zakres działania poszczególnych organów rejestrujących oraz banków.
§  10.
Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za zgodą Prezesa Rady Ministrów ustali, w jakich terminach i w jakim zakresie wchodzą w życie poszczególne przepisy niniejszej uchwały.
§  11.
1.
W 1951 r. zarejestrowane będą etaty, stawki, fundusze płac i preliminowane wydatki administracyjno-gospodarcze zatwierdzone w trybie dotychczas obowiązującym.
2.
Tryb zatwierdzania etatów, stawek, funduszu płac i preliminowanych wydatków administracyjno-gospodarczych jak również warunki odmowy ich rejestracji ustali na okres od 1 stycznia 1952 r. odrębna uchwała Rady Ministrów.
§  12.
Z chwilą wejścia w życie poszczególnych przepisów niniejszej uchwały traci moc uchwała Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1946 r. w sprawie kontroli wynagrodzeń pracowniczych.
§  13.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 1 kwietnia 1958 r. nin. uchwała traci moc w zakresie przedsiębiorstw objętych przepisami uchwały nr 69 z dnia 22 marca 1958 r. w sprawie zasad planowania i kontroli funduszu płac w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (M.P.58.19.122).

Zmiany w prawie

Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2025
Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-59.773

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rejestracja oraz kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych.
Data aktu: 28/04/1951
Data ogłoszenia: 10/07/1951
Data wejścia w życie: 10/07/1951