Rejestracja oraz kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych.

UCHWAŁA NR 322
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 kwietnia 1951 r.
w sprawie rejestracji oraz kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych. *

W celu zapewnienia dyscypliny finansowej w dziedzinie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych ustala się następujące zasady rejestracji i kontroli przestrzegania etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych.
§  1.
Przepisom niniejszej uchwały podlegają:
1)
jednostki budżetowe budżetu Państwa z zastrzeżeniami wynikającymi z § 3,
2)
jednostki gospodarcze państwowe i spółdzielcze utrzymywane z narzutu na koszty podległych im przedsiębiorstw i zakładów,
3)
przedsiębiorstwa państwowe na rozrachunku gospodarczym i spółdzielnie działające na zasadzie pełnego rozrachunku gospodarczego,
4)
instytucje społeczne, których wykaz ustali Prezes Rady Ministrów.
§  2.
Obowiązek rejestracji i zakres kontroli wynikający z przepisów niniejszej uchwały dotyczy:
1)
jednostek budżetowych administracji państwowej (władze i urzędy) w zakresie całości ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych,
2)
innych jednostek budżetowych w zakresie całości ich etatów, stawek i funduszu płac,
3)
jednostek gospodarczych państwowych i spółdzielczych utrzymywanych z narzutu na koszty podległych im przedsiębiorstw i zakładów państwowych i spółdzielni w zakresie całości ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno- gospodarczych,
4)
przedsiębiorstw i zakładów państwowych oraz spółdzielni w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych (ich zarządów),
5)
instytucji społecznych - co do ich etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w zakresie, ustalonym przez Prezesa Rady Ministrów.
§  3.
1.
Zasady rejestracji etatów, stawek, funduszu płac oraz kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej dla jednostek budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego określą osobne przepisy.
2.
Minister Finansów z uzasadnionych powodów może wyłączyć zastosowanie niniejszej uchwały również w stosunku do innych jednostek budżetowych, przedsiębiorstw utrzymywanych z narzutu i zarządów przedsiębiorstw.
§  4.
1.
Rejestracji podlegają etaty, stawki, fundusz płac oraz preliminowane wydatki administracyjno-gospodarcze, zatwierdzone we właściwym trybie.
2.
Minister Finansów określi w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Prezesem Państwowej Komisji Etatów Szczegółowe pojęcie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w rozumieniu niniejszej uchwały.
§  5.
1.
Rejestrację przeprowadzają:
1)
Ministerstwo Finansów w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych ministerstw i władz naczelnych,
2)
wydziały finansowe właściwych prezydiów rad na rodowych w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych innych jednostek budżetowych jak również jednostek wymienionych w § 1 pkt 2 i 3.
2.
Jednostki podlegające obowiązkowi rejestracji przedstawiają właściwemu bankowi finansującemu dowody rejestracyjne po zarejestrowaniu.
§  6.
Kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej polega na:
1)
porównaniu przez organ rejestrujący przedłożonych do rejestracji etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych z posiadanymi przez ten organ materiałami,
2)
porównaniu przez banki dokumentu, składanego przy zapotrzebowaniu środków na pokrycie wypłat na wynagrodzenia za pracę i wydatki administracyjno-gospodarcze z dowodami zarejestrowania,
3)
badaniu na miejscu dokumentów, na podstawie których jednostka administracyjna wypłaciła wynagrodzenie, celem ustalenia zgodności tych dokumentów z przepisami prawnymi oraz ze stanem faktycznym.
§  7.
Jednostki podlegające rejestracji obowiązane są udzielać ustnych lub pisemnych wyjaśnień organom rejestrującym oraz przeprowadzającym czynności związane z kontrolą przestrzegania dyscypliny finansowej oraz okazywać na żądanie wszystkie księgi rachunkowe, listy płac, karty wynagrodzeń, akta osobowe, wykazy, zapiski, notatki oraz wszelkie materiały, które mogą mieć znaczenie przy kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie omawianym w niniejszej uchwale.
§  8.
1.
Organy rejestrujące w razie niezgodności przedstawionych do zarejestrowania etatów osobowych, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych z limitami etatów, podanymi organowi rejestrującemu przez nadrzędny organ finansowy, powinny za zgodą nadrzędnego organu finansowego odmówić ich zarejestrowania w całości lub w części.
2.
Banki uprawnione są do wstrzymania w całości lub w części wypłaty z tytułu wynagrodzeń za pracę oraz wydatków administracyjno-gospodarczych w razie niezłożenia przez jednostkę podlegającą obowiązkowi rejestracji dowodu rejestracji, jak również w przypadku, gdy zapotrzebowanie środków pieniężnych nie mieści się w granicach zarejestrowanego funduszu płac, stawek, etatów i wydatków administracyjno-gospodarczych. O takich przypadkach banki zawiadamiają niezwłocznie właściwy organ rejestrujący i władzę zwierzchnią danej jednostki celem podjęcia decyzji co do wypłaty wstrzymanych kwot.
3.
Organy rejestrujące upoważnione są w przypadkach stwierdzenia przekroczenia do wszczęcia dochodzeń w swoim zakresie bądź do żądania od władz przełożonych jednostki podlegającej rejestracji wszczęcia dochodzeń i ukarania winnych. W tym ostatnim przypadku władza zwierzchnia jest obowiązana do zawiadomienia w przeciągu 7 dni organu rejestrującego lub banku o wytoczonym dochodzeniu bądź o przyczynach jego umorzenia, po ukończeniu zaś dochodzeń władza zwierzchnia zawiadamia organ rejestrujący bądź bank o wydanym orzeczeniu.
§  9.
Minister Finansów określi szczegółowe zasady, tryb rejestracji i kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac oraz wydatków administracyjno-gospodarczych jak również zakres działania poszczególnych organów rejestrujących oraz banków.
§  10.
Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za zgodą Prezesa Rady Ministrów ustali, w jakich terminach i w jakim zakresie wchodzą w życie poszczególne przepisy niniejszej uchwały.
§  11.
1.
W 1951 r. zarejestrowane będą etaty, stawki, fundusze płac i preliminowane wydatki administracyjno-gospodarcze zatwierdzone w trybie dotychczas obowiązującym.
2.
Tryb zatwierdzania etatów, stawek, funduszu płac i preliminowanych wydatków administracyjno-gospodarczych jak również warunki odmowy ich rejestracji ustali na okres od 1 stycznia 1952 r. odrębna uchwała Rady Ministrów.
§  12.
Z chwilą wejścia w życie poszczególnych przepisów niniejszej uchwały traci moc uchwała Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1946 r. w sprawie kontroli wynagrodzeń pracowniczych.
§  13.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 1 kwietnia 1958 r. nin. uchwała traci moc w zakresie przedsiębiorstw objętych przepisami uchwały nr 69 z dnia 22 marca 1958 r. w sprawie zasad planowania i kontroli funduszu płac w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (M.P.58.19.122).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-59.773

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rejestracja oraz kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych.
Data aktu: 28/04/1951
Data ogłoszenia: 10/07/1951
Data wejścia w życie: 10/07/1951