united kingdom
ukraine

Decyzja 2025/443 w sprawie mianowania Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej ds. Procesu Pokojowego na Bliskim Wschodzie

DECYZJA RADY (WPZiB) 2025/443
z dnia 28 lutego 2025 r.
w sprawie mianowania Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej ds. Procesu Pokojowego na Bliskim Wschodzie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 33, w związku z art. 31 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 25 listopada 1996 r. Rada uzgodniła mianowanie Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej (SPUE) ds. Procesu

Pokojowego na Bliskim Wschodzie.

(2) Rozwiązanie konfliktu izraelsko-palestyńskiego jest jednym ze strategicznych priorytetów Unii i musi ona nadal aktywnie angażować się w tę kwestię, do czasu aż konflikt ten zostanie rozstrzygnięty w oparciu o rozwiązanie dwupaństwowe.

(3) Unia opowiada się za kompleksowym i trwałym pokojem w całym regionie Bliskiego Wschodu i jest gotowa współpracować w tym celu z partnerami regionalnymi i międzynarodowymi.

(4) Należy mianować SPUE ds. Procesu Pokojowego na Bliskim Wschodzie na okres 3 miesięcy.

(5) SPUE będzie wykonywać mandat w trudnej sytuacji w regionie, która może ulec pogorszeniu i mogłaby utrudnić

osiągnięcie celów działań zewnętrznych Unii określonych w art. 21 Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Specjalny przedstawiciel Unii Europejskiej

Luigi DI MAIO zostaje niniejszym mianowany Specjalnym Przedstawicielem Unii Europejskiej (SPUE) ds. Procesu Pokojowego na Bliskim Wschodzie na okres od 1 marca 2025 r. do 1 czerwca 2025 r. Rada może zadecydować o wcześniejszym zakończeniu mandatu SPUE (zwanego dalej "mandatem") na podstawie oceny dokonanej przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) oraz wniosku Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem").

Artykuł  2

Cele polityki

Mandat opiera się na następującym celu polityki w odniesieniu do procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie:

a)
ogólnym celem jest wypracowanie sprawiedliwego, trwałego i kompleksowego pokoju w oparciu o rozwiązanie dwupaństwowe, w którym Izrael oraz demokratyczne, integralne terytorialnie, samodzielne, pokojowe i suwerenne państwo palestyńskie współistnieją w bezpiecznych i uznanych granicach, utrzymując normalne stosunki ze swoimi sąsiadami zgodnie z odpowiednimi rezolucjami Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) nr 242 (1967) i 338 (1973), a także mając na uwadze inne odpowiednie rezolucje, w tym rezolucję RB ONZ nr 2334 (2016), zgodnie z zasadami madryckimi, w tym z zasadą "ziemia za pokój", harmonogramem działań, porozumieniami osiągniętymi dotychczas przez strony oraz arabską inicjatywą pokojową, jak również zaleceniami kwartetu bliskowschodniego z 1 lipca 2016 r.; w świetle różnych aspektów stosunków izraelsko-arabskich wymiar regionalny ma zasadnicze znaczenie dla kompleksowego pokoju;
b)
w ramach realizacji celu określonego w lit. a), politycznymi priorytetami są utrzymanie rozwiązania dwupaństwowego oraz wznowienie i wspieranie procesu pokojowego; w tym świetle jasne parametry definiujące podstawę negocjacji są kluczowymi elementami pomyślnego wyniku, a Unia określiła swe stanowisko odnośnie do tych parametrów w konkluzjach Rady z grudnia 2009 r., grudnia 2010 r. oraz z lipca 2014 r. i będzie je nadal aktywnie promować;
c)
Unia zobowiązała się do współpracy ze stronami i z partnerami w ramach społeczności międzynarodowej na Bliskim Wschodzie oraz do czynnego angażowania się na rzecz inicjatyw międzynarodowych mających na celu nadanie negocjacjom nowej dynamiki.
Artykuł  3

Mandat

1. 
Aby umożliwić zrealizowanie celu polityki określonego w art. 2, mandat obejmuje następujące elementy:
a)
wnoszenie przez Unię aktywnego i skutecznego wkładu w działania i inicjatywy prowadzące do ostatecznego rozstrzygnięcia konfliktu izraelsko-palestyńskiego na podstawie rozwiązania dwupaństwowego i zgodnie z parametrami określonymi przez Unię i odpowiednimi rezolucjami RB ONZ, w tym rezolucją RB ONZ nr 2334 (2016), a także przedstawianie propozycji działań Unii w tym zakresie;
b)
ułatwianie i utrzymywanie ścisłych kontaktów ze wszystkimi stronami procesu pokojowego, w szczególności Izraelem i Autonomią Palestyńską, stosownymi podmiotami politycznymi i państwami Bliskiego Wschodu oraz innymi stosownymi państwami, a także z Organizacją Narodów Zjednoczonych i innymi stosowymi organizacjami międzynarodowymi, w tym z Ligą Państw Arabskich i Radą Współpracy Państw Zatoki, z myślą o współpracy we wzmacnianiu procesu pokojowego;
c)
wykorzystywanie zmieniającego się krajobrazu regionalnego na Bliskim Wschodzie, a w szczególności normalizacji stosunków między Izraelem a szeregiem państw arabskich, w celu dalszego rozwoju procesu pokojowego i tym samym przyczynienia się do stabilności w regionie;
d)
zwracanie szczególnej uwagi na czynniki wpływające na regionalny wymiar procesu pokojowego, w tym na wydarzenia związane z konfliktem w Strefie Gazy i w regionie po brutalnych i masowych atakach terrorystycznych Hamasu na Izrael 7 października 2023 r., na angażowanie partnerów arabskich oraz na wdrażanie arabskiej inicjatywy pokojowej;
e)
aktywne wspieranie negocjacji pokojowych między stronami i wnoszenie w nie wkładu, w tym także przedstawianie w imieniu Unii - zgodnie z jej spójną i utrwaloną polityką - propozycji dotyczących tych negocjacji;
f)
zapewnianie stałej obecności Unii na odpowiednich forach międzynarodowych;
g)
przyczynianie się do zarządzania kryzysowego i wczesnego ostrzegania;
h)
przyczynianie się do wprowadzania w życie porozumień międzynarodowych wypracowanych przez strony oraz kontaktowanie się z nimi na szczeblu dyplomatycznym w przypadku nieprzestrzegania warunków tych porozumień;
i)
wnoszenie wkładu w wysiłki polityczne na rzecz promowania trwałego rozwiązania po zakończeniu konfliktu w Strefie Gazy, która jest integralną częścią przyszłego państwa palestyńskiego, wspieranie powrotu Autonomii Palestyńskiej do Strefy Gazy, w tym poprzez ułatwianie rozmów między Izraelem a Autonomią Palestyńską, oraz promowanie wysiłków humanitarnych;
j)
podejmowanie konstruktywnych działań z sygnatariuszami porozumień w ramach procesu pokojowego, mających na celu wspieranie przestrzegania podstawowych zasad demokracji, w tym poszanowania międzynarodowego prawa humanitarnego, praw człowieka oraz praworządności;
k)
przedstawianie propozycji dotyczących interwencji Unii w ramach procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie oraz najlepszego sposobu realizacji inicjatyw Unii i bieżących wysiłków Unii związanych z procesem pokojowym, takich jak wkład Unii w reformy palestyńskie, globalny sojusz na rzecz wdrożenia rozwiązania dwupaństwowego oraz polityczne aspekty odpowiednich unijnych projektów rozwojowych;
l)
zaangażowanie stron w powstrzymywanie się od jednostronnych działań zagrażających trwałości rozwiązania dwupaństwowego, w szczególności na okupowanym terytorium palestyńskim, w tym poprzez politykę osiedleńczą oraz zachęcanie do przemocy i nawoływanie do nienawiści;
m)
przyczynianie się do realizacji polityki Unii w zakresie praw człowieka we współpracy ze SPUE ds. Praw Człowieka, w tym wytycznych Unii dotyczących praw człowieka, w szczególności wytycznych Unii w sprawie dzieci w konfliktach zbrojnych oraz w sprawie przemocy wobec kobiet i dziewcząt, zwalczania wszelkich form dyskryminacji wobec nich, jak również polityki Unii dotyczącej rezolucji RB ONZ nr 1325 (2000) w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa;
n)
przyczynianie się do lepszego zrozumienia i wyeksponowania roli Unii wśród podmiotów mających wpływ na opinię publiczną na Bliskim Wschodzie;
o)
współpraca z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego, w tym kobietami i młodzieżą, a także z osobami zaangażowanymi w działania służące budowaniu zaufania między stronami.
2. 
SPUE wspiera działania Wysokiego Przedstawiciela oraz monitoruje wszystkie działania Unii związane z procesem pokojowym na Bliskim Wschodzie.
Artykuł  4

Wykonywanie mandatu

1. 
SPUE jest odpowiedzialny za wykonywanie mandatu i działa pod zwierzchnictwem Wysokiego Przedstawiciela.
2. 
KPiB utrzymuje uprzywilejowane stosunki ze SPUE i jest podstawowym punktem kontaktowym SPUE z Radą. KPiB ukierunkowuje pod względem strategicznym i politycznym działania SPUE w ramach jego mandatu, bez uszczerbku dla uprawnień Wysokiego Przedstawiciela.
3. 
SPUE zapewnia regularne, systematyczne, całościowe i jasno określone, a także spójne i konsekwentne działanie oraz współpracę z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych (ESDZ) i jej odpowiednimi działami.
4. 
SPUE będzie odbywał regularne wizyty na Bliskim Wschodzie i zapewni ścisłą koordynację działań z odpowiednimi delegaturami Unii w regionie, w tym z biurem przedstawiciela Unii w Jerozolimie, delegaturą Unii w Tel. Awiwie oraz, za ich pośrednictwem, z przedstawicielstwami dyplomatycznymi państw członkowskich.
Artykuł  5

Finansowanie

1. 
Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych z mandatem (zwana dalej "wydatkami") w okresie od 1 marca 2025 r. do 1 czerwca 2025 r. wynosi 273 229,68 EUR.
2. 
Wydatkami zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Zarządzanie wydatkami podlega umowie między SPUE a Komisją. SPUE odpowiada przed Komisją za wszystkie wydatki.
Artykuł  6

Utworzenie i skład zespołu

1. 
W granicach mandatu i odpowiednich udostępnionych środków finansowych SPUE odpowiada za utworzenie zespołu. Zespół ten musi dysponować wiedzą fachową na temat szczególnych kwestii politycznych, zgodnie z wymogami związanymi z mandatem. SPUE niezwłocznie informuje Radę i Komisję o składzie zespołu.
2. 
Państwa członkowskie, instytucje Unii i ESDZ mogą zaproponować oddelegowanie personelu do współpracy z zespołem SPUE. Wynagrodzenia takiego oddelegowanego personelu są pokrywane, stosownie do przypadku, przez delegujące państwo członkowskie, daną instytucję Unii lub przez ESDZ. Eksperci oddelegowani przez państwa członkowskie do instytucji Unii lub do ESDZ mogą być również oddelegowani do pracy w zespole SPUE. Członkowie personelu międzynarodowego zatrudniani na podstawie umów muszą mieć obywatelstwo jednego z państw członkowskich.
3. 
Cały oddelegowany personel nadal podlega administracyjnie wysyłającemu państwu członkowskiemu, wysyłającej instytucji Unii lub ESDZ; personel ten wypełnia obowiązki i podejmuje działania w interesie realizacji mandatu.
4. 
Zespół SPUE ulokowany jest w tych samych miejscach, co odpowiedni dział ESDZ, delegatura Unii w Tel. Awiwie i biuro przedstawiciela Unii w Jerozolimie, aby zapewnić spójność i zgodność ich działań.
Artykuł  7

Przywileje i immunitety SPUE i zespołu SPUE

Przywileje, immunitety i dalsze gwarancje przysługujące SPUE i zespołowi SPUE niezbędne do wykonania i sprawnego działania misji SPUE uzgadnia się stosownie do przypadku ze stronami przyjmującymi. Państwa członkowskie i ESDZ zapewniają wszelkie niezbędne w tym celu wsparcie.

Artykuł  8

Bezpieczeństwo informacji niejawnych UE

SPUE i członkowie jego zespołu przestrzegają zasad i minimalnych norm bezpieczeństwa określonych w decyzji Rady 2013/488/UE 1 .

Artykuł  9

Dostęp do informacji i wsparcie logistyczne

1. 
Państwa członkowskie, Komisja oraz Sekretariat Generalny Rady zapewniają SPUE dostęp do stosownych informacji.
2. 
Delegatury Unii w regionie i przedstawicielstwa dyplomatyczne państw członkowskich na Bliskim Wschodzie

zapewniają w razie potrzeby wsparcie logistyczne w tym regionie.

Artykuł  10

Dostęp do dokumentów i ochrona danych

1. 
SPUE stosuje przepisy rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . Wysoki Przedstawiciel przyjmuje odpowiednie przepisy wykonawcze dotyczące SPUE.
2. 
SPUE chroni osoby w związku z przetwarzaniem ich danych osobowych zgodnie z przepisami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 . Wysoki Przedstawiciel przyjmuje odpowiednie przepisy wykonawcze dotyczące SPUE.
Artykuł  11

Bezpieczeństwo

Zgodnie z polityką Unii dotyczącą bezpieczeństwa personelu rozmieszczonego poza terytorium Unii w ramach zadań operacyjnych na podstawie tytułu V Traktatu, SPUE podejmuje wszelkie działania możliwe do zrealizowania w uzasadnionym zakresie, zgodnie z mandatem i biorąc pod uwagę stan bezpieczeństwa na obszarze, za który SPUE jest odpowiedzialny, służące zapewnieniu bezpieczeństwa całemu personelowi bezpośrednio podlegającemu SPUE, w szczególności:

a)
sporządza plan bezpieczeństwa oparty na wytycznych ESDZ, obejmujący specyficzne fizyczne, organizacyjne i proceduralne środki bezpieczeństwa, regulujący zarządzanie bezpiecznym przemieszczaniem się personelu do obszaru, za który SPUE jest odpowiedzialny, i na tym obszarze oraz reagowanie na zdarzenia związane z naruszaniem bezpieczeństwa, a także opracowuje plan awaryjny i plan ewakuacyjny misji;
b)
zapewnia objęcie wszystkich członków personelu rozmieszczonych poza terytorium Unii ubezpieczeniem od wysokiego ryzyka, odpowiednio do warunków panujących na obszarze, za który SPUE jest odpowiedzialny;
c)
zapewnia, aby cały personel, który ma być rozmieszczony poza terytorium Unii, w tym personel miejscowy zatrudniony na podstawie umów, odbył przed przyjazdem lub niezwłocznie po przyjeździe na obszar, za który SPUE jest odpowiedzialny, odpowiednie szkolenie w zakresie bezpieczeństwa, na podstawie wskaźników ryzyka określonych przez ESDZ dla tego obszaru;
d)
zapewnia wprowadzanie w życie wszelkich uzgodnionych zaleceń wydawanych w następstwie systematycznych ocen bezpieczeństwa oraz przedstawia Wysokiemu Przedstawicielowi, Radzie i Komisji pisemne sprawozdania na temat realizacji tych zaleceń oraz innych kwestii związanych z bezpieczeństwem w ramach regularnych sprawozdań okresowych oraz sprawozdania końcowego z wykonania mandatu.
Artykuł  12

Sprawozdawczość

SPUE regularnie przedstawia Wysokiemu Przedstawicielowi i KPiB sprawozdania. W razie potrzeby SPUE składa również sprawozdania innym grupom roboczym Rady. Regularne sprawozdania są rozprowadzane poprzez sieć COREU. ESDZ jest zawsze w pełni informowana. SPUE może składać sprawozdania Radzie do Spraw Zagranicznych. Zgodnie z art. 36 Traktatu, SPUE może uczestniczyć w informowaniu Parlamentu Europejskiego.

Artykuł  13

Koordynacja

1. 
SPUE przyczynia się do jedności, spójności i skuteczności działania Unii oraz pomaga w zapewnieniu spójnego wykorzystania wszystkich instrumentów Unii i działań państw członkowskich, aby zrealizować cele polityki Unii. W stosownych przypadkach dąży się do współdziałania z państwami członkowskimi. SPUE koordynuje swoje działania z działaniami ESDZ i działaniami służb Komisji. SPUE regularnie udziela informacji delegaturom Unii i przedstawicielstwom dyplomatycznym państw członkowskich, w tym biuru przedstawiciela Unii w Jerozolimie i delegaturze Unii w Tel. Awiwie.
2. 
W terenie utrzymywane są bliskie kontakty z odpowiednimi szefami przedstawicielstw dyplomatycznych państw członkowskich, szefami delegatur Unii oraz szefami misji w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. Dokładają oni wszelkich starań, aby wspierać SPUE w wykonywaniu mandatu. SPUE, w ścisłej współpracy z szefem delegatury Unii w Tel. Awiwie i z biurem przedstawiciela Unii w Jerozolimie, zapewnia szefom Misji Policyjnej Unii Europejskiej na Terytoriach Palestyńskich (EUPOL COPPS) oraz Misji Unii Europejskiej ds. Szkolenia i Kontroli na przejściu granicznym w Rafah (EUBAM Rafah) wskazówki na temat lokalnej sytuacji politycznej. SPUE współpracuje również z innymi podmiotami międzynarodowymi i regionalnymi w terenie.
Artykuł  14

Pomoc w zakresie roszczeń

SPUE i zespół SPUE udzielają pomocy w reagowaniu na wszelkie roszczenia i zobowiązania wynikające z mandatów poprzednich SPUE ds. procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie, oraz zapewniają w tym celu pomoc administracyjną i dostęp do odpowiednich dokumentów.

Artykuł  15

Przegląd

Wdrażanie niniejszej decyzji i jej spójność z innymi działaniami Unii w regionie są przedmiotem regularnego przeglądu. SPUE przedstawia Wysokiemu Przedstawicielowi, Radzie i Komisji regularne sprawozdania okresowe.

Artykuł  16

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2025 r.
1 Decyzja Rady 2013/488/UE z dnia 23 września 2013 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących informacji niejawnych UE (Dz.U. L 274 z 15.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2013/488/oj).
2 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg/2001/1049/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).

Zmiany w prawie

Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.443

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/443 w sprawie mianowania Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej ds. Procesu Pokojowego na Bliskim Wschodzie
Data aktu: 28/02/2025
Data ogłoszenia: 03/03/2025