(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 2 sierpnia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 5 czerwca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Stop Cruelty Stop Slaughter" ("Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi").
(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów to: (i) "wprowadzenie zachęt do produkcji białek roślinnych, w tym w celu zastępowania mleka i jaj, oraz do produkcji mięsa hodowanego komórkowo" oraz (ii) "zaplanowanie stopniowego zmniejszania liczby zwierząt hodowanych w celu produkcji żywności na poziomie 50 % liczby zwierząt każdego roku oraz stopniowe zamykanie wszystkich gospodarstw hodowlanych".
(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Autorzy inicjatywy twierdzą, że gospodarstwa prowadzące chów przemysłowy i rzeźnie stanowią ciągłe zagrożenie dla zdrowia publicznego i są źródłem nowych pandemii oraz problemów epidemiologicznych i sanitarnych. Ich zdaniem należy zamknąć te obiekty, przeznaczając środki z funduszy europejskich na zachęty do przekształcania istniejącej działalności hodowlanej w działalność związaną z produkcją białek roślinnych lub białek hodowanych, co byłoby cennym narzędziem trwałego zapobiegania nowym chorobom. W załączniku odniesiono się również do potrzeby badań nad coraz bardziej ekologiczną i etyczną produkcją mięsa hodowanego komórkowo, zarówno ze względu na dobrostan zwierząt, jak i środowisko naturalne oraz ochronę zdrowia publicznego. W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła dodatkowy dokument powielający informacje zawarte w załączniku.
(4) W odniesieniu do pierwszego celu inicjatywy Komisja mogłaby przedłożyć wniosek ustanawiający zachęty do produkcji białek roślinnych i mięsa hodowanego komórkowo na podstawie art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), o ile zachęty te obejmowałyby produkty wymienione w załączniku I do TFUE. Komisja mogłaby również przedłożyć taki wniosek na podstawie art. 114 TFUE w odniesieniu do innego rodzaju zachęt, wykraczających poza dotacje dla rolnictwa, w zakresie, w jakim zachęty te miałyby na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego.
(5) Jeżeli chodzi o drugi cel inicjatywy, Komisja mogłaby przedstawić wniosek na podstawie art. 43 ust. 2 TFUE obejmujący środki zachęcające do stopniowego zmniejszania liczby zwierząt gospodarskich. Komisja mogłaby również przedłożyć taki wniosek na podstawie art. 168 ust. 4 TFUE, pod warunkiem że będzie on obejmować środki w dziedzinie weterynaryjnej i fitosanitarnej, których bezpośrednim celem jest ochrona zdrowia publicznego.
(6) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(7) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Stop Cruelty Stop Slaughter" ("Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich
rzezi").
(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2126 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2126 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Stop Cruelty Stop Slaughter (Nie dla okrucieństwa wobec zwierząt i ich rzezi) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 |
| Data aktu: | 24/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 02/08/2024 |