Rozporządzenie delegowane 2024/1403 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poprzez określenie warunków i procedur udzielania przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego akredytacji kwalifikowanym jednostkom

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1403
z dnia 12 marca 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poprzez określenie warunków i procedur udzielania przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego akredytacji kwalifikowanym jednostkom
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 13 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 69 rozporządzenia (UE) 2018/1139 umożliwia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") i właściwym organom krajowym przydzielanie zadań związanych z certyfikacją i nadzorem kwalifikowanym jednostkom, które zostały akredytowane zgodnie z aktami delegowanymi, o których mowa w art. 62 ust. 13 lit. f), lub aktami wykonawczymi, o których mowa w art. 62 ust. 14 akapit pierwszy lit. e), jako spełniające kryteria określone w załączniku VI do tego rozporządzenia.

(2) Agencja powinna przydzielać zadania związane z certyfikacją i nadzorem wyłącznie kwalifikowanym jednostkom, które są w stanie realizować takie zadania. W związku z tym Agencja powinna ustanowić i utrzymywać kompleksowy system akredytacji, aby zapewnić spełnianie przez kwalifikowane jednostki wymogów załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(3) Niniejsze rozporządzenie powinno przewidywać procedurę, zgodnie z którą Agencja może akredytować kwalifikowane jednostki, zapewniając, by były one w stanie wykonywać swoje zadania w sposób ciągły. Aby zapewnić skuteczną współpracę między Agencją a właściwymi organami krajowymi, Agencja powinna być uprawniona do żądania od właściwego organu krajowego odpowiednich sprawozdań z akredytacji kwalifikowanych jednostek.

(4) Podczas wykonywania zadań certyfikacyjnych i nadzorczych w imieniu Agencji akredytowane kwalifikowane jednostki realizują zadania organu publicznego. Zadania te nie są usługami oferowanymi przez podmiot gospodarczy w ramach zamówienia publicznego, a zatem nie wchodzą w zakres rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 . Aby zatem zapewnić przejrzysty, sprawiedliwy i niedyskryminacyjny przydział zadań kwalifikowanym jednostkom, Agencja powinna ustanowić kryteria przydziału, na podstawie których zawierane są pisemne umowy z takimi jednostkami.

(5) Aby uniknąć ewentualnych zakłóceń w wykonywaniu przydzielonych zadań, w niniejszym rozporządzeniu należy również określić warunki, na jakich akredytowana kwalifikowana jednostka może nadal wykonywać swoje zadania w przypadku zmiany dotyczącej jej organizacji, procedur i personelu, która może mieć wpływ na status jej akredytacji.

(6) Agencja powinna zapewnić stały nadzór nad akredytowanymi kwalifikowanymi jednostkami w celu zagwarantowania ciągłości spełniania przez nie wymogów załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie ustanawia:
a)
zasady i procedury udzielania przez Agencję akredytacji kwalifikowanym jednostkom;
b)
warunki, na których Agencja może przydzielać kwalifikowanym jednostkom zadania związane z certyfikacją lub nadzorem.
2. 
Niniejsze rozporządzenie obejmuje wszystkie dziedziny, w których Agencja może akredytować kwalifikowane jednostki, działając jako właściwy organ zgodnie z art. 62 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/1139.
Artykuł  2

System akredytacji kwalifikowanych jednostek

1. 
Agencja ustanawia i utrzymuje system akredytacji kwalifikowanych jednostek. System akredytacji obejmuje procedury regulujące wszystkie następujące elementy:
a)
początkowa akredytacja kwalifikowanych jednostek;
b)
stały nadzór i ocena zgodności akredytowanych kwalifikowanych jednostek;
c)
zmiana, zawieszenie, ograniczenie i cofnięcie akredytacji;
d)
mechanizm rozstrzygania sporów obejmujący co najmniej decyzje Agencji, o których mowa w art. 3 ust. 5 i art. 6 ust. 3 niniejszego rozporządzenia.

System akredytacji oraz wyniki początkowej akredytacji oraz stałego nadzoru i oceny akredytowanych kwalifikowanych jednostek są dokumentowane i przechowywane przez Agencję.

2. 
W przypadku gdy właściwy organ krajowy udzielił już akredytacji kwalifikowanej jednostce zgodnie z aktem wykonawczym przyjętym na podstawie art. 62 ust. 14 lit. e) rozporządzenia (UE) 2018/1139, Agencja może zobowiązać właściwy organ krajowy, który wydał akredytację, do przekazania jej odpowiednich sprawozdań z akredytacji.
3. 
W przypadku gdy Agencja i co najmniej jeden właściwy organ krajowy zamierzają wspólnie akredytować zainteresowany podmiot, zawierają umowę w sprawie odpowiednich ról i obowiązków dotyczących procedur systemu akredytacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  3

Procedura akredytacji kwalifikowanych jednostek

1. 
W przypadku gdy Agencja zamierza korzystać z usług kwalifikowanych jednostek, publikuje na swojej stronie internetowej ogłoszenie zapraszające zainteresowane podmioty do składania wniosków o akredytację.

Ogłoszenie to określa w szczególności:

a)
kategorie zadań w zakresie certyfikacji i nadzoru, jakie Agencja zamierza realizować za pośrednictwem kwalifikowanych jednostek;
b)
czy Agencja zamierza włączyć do zakresu akredytacji przywilej dotyczący wydawania, odnawiania, zmieniania, ograniczania, zawieszania i cofania certyfikatów bądź odbierania deklaracji w imieniu Agencji;
c)
dokumenty i informacje, które wnioskodawcy powinni przedłożyć, oraz termin składania wniosków.
2. 
Agencja ocenia wniosek o akredytację złożony przez wnioskodawcę pod kątem kryteriów określonych w ust. 3.
3. 
Agencja udziela akredytacji i wydaje wnioskodawcy certyfikat akredytacji, jeżeli w wyniku oceny, o której mowa w ust. 2, stwierdzi, że:
a)
wnioskodawca spełnia zasadnicze wymogi określone w załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2018/1139;
b)
kompetencje, wiedza fachowa i procedury wnioskodawcy są na poziomie wymaganym dla zakresu akredytacji, zarówno na szczeblu organizacji, jak i odnośnie do ekspertów w wymaganej dziedzinie technicznej.
4. 
Akredytacja przyznana przez Agencję określa szczegółowo zakres zadań, przyznane przywileje i wszelkie związane z nimi warunki.
5. 
Jeżeli wnioskodawca nie spełnia warunków akredytacji określonych w ust. 3 niniejszego artykułu, Agencja informuje odpowiednio ten podmiot i uzasadnia odmowę przyznania akredytacji.
Artykuł  4

Przydzielanie zadań akredytowanym kwalifikowanym jednostkom

1. 
Agencja opracowuje sprawiedliwe i przejrzyste kryteria przydzielania zadań kwalifikowanym jednostkom akredytowanym zgodnie z art. 3. Agencja informuje o kryteriach przydzielania zadań wszystkie kwalifikowane jednostki.
2. 
Przy opracowywaniu kryteriów przydziału, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się:
a)
zakres zadań;
b)
kwalifikacje i doświadczenie w danej dziedzinie działalności, w tym przesłanki techniczne, osobowe, organizacyjne i proceduralne do wykonywania przydzielonych zadań;
c)
dostępność i zdolność kwalifikowanej jednostki w zakresie wykonania zadań w wymaganym terminie i na wymaganym poziomie technicznym, jakościowym i zawodowym;
d)
interfejs z osobą fizyczną lub prawną podlegającą rozporządzeniu (UE) 2018/1139, w szczególności bliskość oraz zdolność i kompetencje w zakresie skutecznej komunikacji z tą osobą;
e)
efektywność kosztową.
3. 
Przydzielając zadania kwalifikowanym jednostkom, Agencja zawiera pisemną umowę, w której określa się co najmniej:
a)
zadania do wykonania;
b)
deklaracje, sprawozdania i rejestry, jakie kwalifikowana jednostka ma przekazywać;
c)
warunki techniczne, jakie kwalifikowana jednostka musi spełniać przy wykonywaniu przydzielonych zadań;
d)
stosowne ubezpieczenie od odpowiedzialności;
e)
sposób ochrony informacji uzyskanych przez kwalifikowaną jednostkę podczas wykonywania przydzielonych zadań;
f)
wynagrodzenie przysługujące kwalifikowanej jednostce.

Agencja powierza wykonywanie zadań, w tym funkcji zarządzania technicznego, kwalifikowanej jednostce w formie zlecenia zadaniowego określającego szczegółowy zakres zadania do wykonania.

4. 
Przydzielając zadanie kwalifikowanej jednostce, Agencja zapewnia, aby kwalifikowana jednostka spełniała wszystkie zasadnicze wymogi określone w załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2018/1139.
Artykuł  5

Zmiany w zakresie akredytacji

1. 
O wszelkich zmianach dotyczących organizacji, procedur i personelu kwalifikowanej jednostki, które mogą mieć wpływ na zakres jej akredytacji, powiadamia ona bez zbędnej zwłoki Agencję.
2. 
Agencja ocenia wpływ zgłoszonej zmiany na zakres akredytacji i przywilejów oraz podejmuje decyzję, czy konieczne jest przeprowadzenie dodatkowej oceny kwalifikowanej jednostki.
3. 
Agencja może zmienić zakres akredytacji w zależności od wagi danej zmiany oraz, w stosownych przypadkach, wyniku oceny.
Artykuł  6

Nadzór nad akredytowanymi kwalifikowanymi jednostkami

1. 
Agencja weryfikuje ciągłość spełniania wymogów w celu zapewnienia zgodności kompetencji, wiedzy fachowej i procedur kwalifikowanej jednostki z art. 3 ust. 3.
2. 
Weryfikację, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się na podstawie systemu nadzoru opartego na analizie ryzyka, z uwzględnieniem specyfiki kwalifikowanej jednostki, złożoności jej działalności oraz wyników wcześniejszych działań nadzorczych.
3. 
Jeżeli w dowolnym momencie Agencja stwierdzi, że warunki akredytacji, o których mowa w art. 3 ust. 3, nie są już spełniane, lub jeżeli akredytowana kwalifikowana jednostka naruszy zakres akredytacji, Agencja niezwłocznie wprowadza odpowiednie środki egzekucyjne oraz, w stosownych przypadkach, w zależności od zakresu niezgodności, ogranicza, zawiesza lub cofa akredytację kwalifikowanej jednostki do czasu podjęcia przez organizację skutecznych działań naprawczych.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012. Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1403

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1403 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poprzez określenie warunków i procedur udzielania przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego akredytacji kwalifikowanym jednostkom
Data aktu: 12/03/2024
Data ogłoszenia: 24/05/2024
Data wejścia w życie: 13/06/2024