(Jedynie teksty w języku angielskim, czeskim, duńskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, portugalskim, rumuńskim, szwedzkim oraz węgierskim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 3 lutego 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 4 w związku z art. 8 ust. 2,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wymaga, aby wszelka wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji zgodnie z wymogami przepisów prawa celnego odbywało się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych. W tym celu i zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 Komisja opracowuje wspólne wymogi dotyczące danych.
(2) Art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 przewiduje możliwość przyjęcia przez Komisję w wyjątkowych przypadkach decyzji umożliwiających jednemu państwu członkowskiemu lub większej ich liczbie korzystanie z odstępstwa od stosowania technik elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji, jeżeli takie odstępstwo jest uzasadnione specyficzną sytuacją wnioskującego państwa członkowskiego i jest przyznawane na określony czas.
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2151 2 ustanawia program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym ("program prac"). W programie prac wymieniono systemy elektroniczne, które mają zostać opracowane, oraz planowane daty uruchomienia tych systemów. Program ten określa między innymi daty wdrażania krajowego systemu importu i komponentu 2 procedur specjalnych, które obejmują razem procedury celne dla towarów wprowadzanych na obszar celny Unii zgodnie z art. 158, 162, 163, 166, 167, 170-174, 201, 240, 250, 254 i 256 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(4) W art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 określono ponadto termin, do którego sposoby inne niż techniki elektronicznego przetwarzania danych można wykorzystywać przejściowo w celu wdrożenia przepisów dotyczących zgłoszenia celnego dotyczącego towarów wprowadzanych na obszar celny Unii.
(5) Ze względu na znaczenie bezpieczeństwa krajowego systemu importu dla ochrony dochodów oraz zwalczania nieuczciwego i nielegalnego handlu wszystkie państwa członkowskie opracowały już systemy elektroniczne do obsługi zgłoszeń składanych w odniesieniu do towarów przywożonych do UE. Kilka państw członkowskich opracowało również elektroniczne systemy obsługi procedur specjalnych. Takie systemy wymagają dostosowań zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i powiązanych aktów Komisji, w szczególności w odniesieniu do wspólnych wymogów dotyczących danych. Zgodnie z art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 dostosowania te należy zakończyć do 31 grudnia 2022 r.
(6) Wystąpiły jednak trzy poważne i częściowo nieprzewidziane wydarzenia, które wszystkie mają istotny wpływ na zasoby państw członkowskich i stanowią dla nich dodatkowe wyzwania: pandemia COVID-19 spowodowała znaczne opóźnienia w rozwoju systemów informatycznych w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Grecji, na Malcie, w Niderlandach, Rumunii i Hiszpanii. Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej i spowodowany nim gwałtowny wzrost liczby zgłoszeń celnych zmusiły Belgię, Francję, Litwę, Niderlandy i Hiszpanię do realokacji zasobów i zmiany priorytetów. Konsekwencje finansowe rosyjskiej inwazji na Ukrainę dla działalności w obszarze ceł państw sąsiadujących lub bliskich geograficznie dodatkowo pogorszyły sytuację i wymagały dodatkowych zasobów w Austrii, na Węgrzech i Litwie. W szczególności trudności związane z zamówieniami publicznymi i przetargami, a także kwestie budżetowe i kadrowe, wynikające z wyżej wymienionych okoliczności, wywarły znaczący wpływ na zdolność państw członkowskich do dotrzymania terminów, zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Austrię, Cypr, Czechy, Danię, Hiszpanię, Francję, Grecję, Węgry, Litwę, Luksemburg, Maltę, Portugalię, Rumunię i Szwecję.
(7) Te szczególne okoliczności spowodowały znaczne opóźnienia w rozwoju systemów informatycznych i uniemożliwiły organom celnym zakończenie do 31 grudnia 2022 r. wdrażania środków wdrażających krajowy system importu i komponent 2 procedur specjalnych. W związku z tym 21 kwietnia 2022 r. Austria, 3 maja 2022 r. Cypr, 3 maja 2022 r. Litwa, 6 maja 2022 r. Hiszpania, 25 maja 2022 r. Rumunia, 26 maja 2022 r. Czechy, 3 czerwca 2022 r. Grecja, 7 czerwca 2022 r. Francja, 7 czerwca 2022 r. Portugalia, 24 czerwca 2022 r. Belgia, 24 czerwca 2022 r. Szwecja, 29 czerwca 2022 r. Dania, 4 lipca 2022 r. Niderlandy, 13 lipca 2022 r. Malta, 22 lipca 2022 r. Luksemburg i 7 października 2022 r. Węgry zwróciły się o korzystanie ze sposobów wymiany i przechowywania informacji innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych zgodnie z art. 6 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Zgodnie z art. 6 ust. 4 akapit trzeci odstępstwa takie nie będą miały wpływu na wymianę informacji między korzystającym z niego państwem członkowskim a innymi państwami członkowskimi ani na wymianę i przechowywanie informacji w innych państwach członkowskich zgodnie z przepisami prawa celnego.
(8) Należy zatem zezwolić tym państwom członkowskim na dalsze korzystanie przez ograniczony okres z ich istniejących systemów informatycznych zgodnie z wymogami dotyczącymi danych określonymi w załączniku 9 do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/341 3 , jak przewidziano w art. 2 ust. 4 lit. g) akapit pierwszy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 4 .
(9) W wyniku odstępstwa organy celne mają być uprawnione do dalszego przekazywania Komisji danych na potrzeby nadzoru nad dopuszczaniem do obrotu towarów zgodnie z art. 55 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 5 .
(10) Austria, Belgia, Cypr, Czechy, Dania, Francja, Grecja, Węgry, Litwa, Luksemburg, Malta, Niderlandy, Portugalia, Rumunia, Hiszpania i Szwecja mają powiadamiać Komisję o postępach w rozwijaniu krajowego systemu importu i komponentu 2 procedur specjalnych w ramach procesu sprawozdawczości z postępów określonego w art. 278a rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Należy zapewnić przekazywanie i wymianę informacji dotyczących planowania na szczeblu krajowym, jak określono w art. 4 decyzji wykonawczej (UE) 2019/2151.
(11) Krajowy system importu i komponent 2 procedur specjalnych są kluczowymi elementami środowiska informatycznego organów celnych państw członkowskich ze względu na ich wzajemne powiązania z różnymi innymi aplikacjami krajowymi, kluczową rolę krajowego systemu importu m.in. w poborze dochodów i egzekwowaniu prawa na szczeblu UE oraz krajowych zakazów i ograniczeń w związku z przywozem towarów. Ze względu na złożoność krajowego systemu importu i komponentu 2 procedur specjalnych zmiany niezbędne do dostosowania do wymogów UKC mają również wpływ na powiązane lub zależne systemy informatyczne. Okres obowiązywania odstępstwa powinien zatem zostać ograniczony do niezbędnego minimum. Biorąc pod uwagę wpływ wyjątkowych okoliczności, które spowodowały opóźnienia w państwach członkowskich w rozwoju systemów informatycznych krajowego systemu importu i komponentu 2 procedur specjalnych w państwach członkowskich oraz obecny stan tych zmian w państwach członkowskich, odstępstwo powinno obowiązywać nie dłużej niż do 31 grudnia 2023 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2023 r.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.32.226 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/237 przyznająca odstępstwo niektórym państwom członkowskim dotyczące stosowania sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dotyczących zgłoszenia celnego dla towarów wprowadzanych na obszar celnych Unii określonego w art. 158, 162, 163, 166, 167, 170-174, 201, 240, 250, 254 i 256 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny |
Data aktu: | 01/02/2023 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2023 |