uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) abamektyny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Podczas przeglądu tych NDP zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w uzasadnionej opinii 2 stwierdził, że pewne informacje dotyczące niektórych produktów są niedostępne. Dostępne informacje były wystarczające, aby Urząd zaproponował NDP, które są bezpieczne dla konsumentów, a w załączniku II do wspomnianego rozporządzenia wskazano luki w danych wraz z określeniem terminu, w którym należało przedłożyć Urzędowi brakujące informacje uzasadniające proponowane NDP.
(3) Wnioskodawca przedłożył brakujące dane wraz z wnioskiem na podstawie art. 6 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 o zmianę obecnych NDP abamektyny w określonych produktach.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji.
(5) Urząd ocenił wniosek i sprawozdanie z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt.
(6) W dniu 23 stycznia 2020 r. Urząd opublikował uzasadnioną opinię dotyczącą oceny danych potwierdzających przedłożonych w następstwie przeglądu NDP na podstawie art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz dotyczącą wniosku o zmianę obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości abamektyny w różnych towarach 3 .
(7) Wnioskodawca nie przedstawił informacji dotyczących badań pozostałości w odniesieniu do migdałów, orzechów laskowych/orzechów leszczyny pospolitej, orzechów włoskich, porzeczek (czarnych, czerwonych i białych), agrestu (zielonego, czerwonego i żółtego), papai i cykorii warzywnej/cykorii liściastej/cykorii brukselskiej. Urząd stwierdził, że luka w danych nie została w związku z tym w wystarczającym stopniu wyeliminowana i że osoby zarządzające ryzykiem mogą rozważyć ustalenie lub utrzymanie tych NDP na poziomie granicy oznaczalności. W związku z tym NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie granicy oznaczalności. Należy zatem zmienić załącznik II i skreślić z tego załącznika odniesienie dotyczące dodatkowych informacji.
(8) W odniesieniu do pigw, owoców nieszpułki zwyczajnej, owocu nieśplika japońskiego/owocu miszpelnika japońskiego wnioskodawca zaproponował ustalenie NDP na podstawie alternatywnych dobrych praktyk rolniczych. To zastosowanie i badania pozostałości zostały już ocenione w poprzedniej uzasadnionej opinii 4 . Urząd stwierdził, że dane dotyczące pozostałości są wystarczające do poparcia propozycji niższych NDP w odniesieniu do tych produktów. NDP dotyczące tych produktów należy zatem wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd.
(9) W odniesieniu do liści selera, fasoli w strąkach i grochu w strąkach Urząd stwierdził, że dane dotyczące pozostałości są wystarczające do uzasadnienia NDP dla tych produktów. NDP dotyczące tych produktów należy zatem wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie, o który wystąpił wnioskodawca.
(10) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wnioski o tolerancje importowe w odniesieniu do abamektyny stosowanej w Stanach Zjednoczonych na powierzchni niektórych produktów.
(11) Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania abamektyny na wspomnianych uprawach w tym kraju skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(12) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwo członkowskie, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji.
(13) Urząd ocenił wnioski i sprawozdanie z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt.
(14) W dniu 10 lipca 2020 r. Urząd opublikował uzasadnioną opinię w sprawie ustalenia tolerancji importowych dla aba- mektyny w różnych uprawach 5 .
(15) W odniesieniu do zmian NDP, o które wystąpił wnioskodawca w odniesieniu do awokado, rzeżuchy i innych kiełków i pędów, gorczycznika wiosennego, rokietty siewnej/rukoli, warzyw o młodych/drobnych liściach (w tym gatunków warzyw kapustnych), innych sałat i warzyw sałatowych, portulaki pospolitej, fenkułu włoskiego/kopru włoskiego i nasion bawełny, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpił wnioskodawca, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowej substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na tę substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej. NDP dotyczące tych produktów należy zatem wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie, o który wystąpił wnioskodawca.
(16) W ramach procedury odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej abamektyna zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 6 Urząd opublikował wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka 7 dotyczącej tej substancji czynnej. Na podstawie badań neurotoksyczności rozwojowej Urząd zaproponował ustalenie niższego dopuszczalnego dziennego spożycia i niższej ostrej dawki referencyjnej.
(17) W dniu 3 lutego 2021 r. zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja zwróciła się do Urzędu o wydanie uzasadnionej opinii w sprawie oceny ryzyka, jakie obecne NDP abamektyny mogą stwarzać dla konsumentów przy uwzględnieniu niższego dopuszczalnego dziennego spożycia i niższej ostrej dawki referencyjnej.
(18) W dniu 6 października 2021 r. Urząd opublikował uzasadnioną opinię w sprawie ukierunkowanej oceny niektórych budzących obawy obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości abamektyny 8 .
(19) W odniesieniu do jabłek, gruszek i endywii o liściach szerokich Urząd stwierdził niedopuszczalne ryzyko w odniesieniu do obecnych NDP. Skonsultowano się z państwami członkowskimi i zwrócono się do nich o zgłaszanie ewentualnych awaryjnych dobrych praktyk rolniczych, które skutkowałyby NDP bezpiecznymi dla konsumentów. W przypadku jabłek i gruszek państwa członkowskie nie mogły zaproponować awaryjnych GAP. Dane potwierdzające nie były dostępne w przypadku GAP zgłoszonych w odniesieniu do endywii o liściach szerokich. W związku z tym nie można było ustalić NDP w odniesieniu do jabłek, gruszek i endywii o liściach szerokich. W związku z tym NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie granicy oznaczalności.
(20) W odniesieniu do truskawek, pomidorów, ogórków, cukinii, roszpunki warzywnej, sałat, trybuli i pietruszki - naci Urząd stwierdził niedopuszczalne ryzyko dotyczące obecnych NDP. Skonsultowano się z państwami członkowskimi i zwrócono się do nich o zgłaszanie ewentualnych awaryjnych dobrych praktyk rolniczych, które skutkowałyby NDP bezpiecznymi dla konsumentów. Państwa członkowskie określiły takie dobre praktyki rolnicze w odniesieniu do truskawek, pomidorów, ogórków, cukinii, roszpunki warzywnej, sałat, trybuli i pietruszki - naci. Urząd zalecił zatem obniżenie NDP w odniesieniu do tych produktów. NDP dotyczące tych produktów należy zatem wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd.
(21) W odniesieniu do papryki rocznej Urząd stwierdził niedopuszczalne ryzyko dla konsumentów związane z obecnymi NDP. Skonsultowano się z państwami członkowskimi i zwrócono się do nich o zgłaszanie ewentualnych awaryjnych dobrych praktyk rolniczych, które skutkowałyby NDP bezpiecznymi dla konsumentów. Urząd stwierdził, że chociaż państwa członkowskie zidentyfikowały awaryjne dobre praktyki rolnicze w odniesieniu do papryki rocznej, pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące papryki rocznej należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd. Ten NDP zostanie poddany przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(22) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do abamektyny laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są wykonalne pod względem analitycznym.
(23) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(24) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(25) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP i w odniesieniu do których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. Dotyczy to wszystkich produktów z wyjątkiem jabłek, gruszek, truskawek, pomidorów, papryki rocznej, ogórków, cukinii, roszpunki warzywnej, sałat, endywii o liściach szerokich, trybuli i pietruszki - naci.
(26) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(27) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2023 r.
Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.27.7 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/198 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości abamektyny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 30/01/2023 |
Data ogłoszenia: | 31/01/2023 |
Data wejścia w życie: | 20/08/2023, 20/02/2023 |