(Jedynie teksty w języku niderlandzkim i francuskim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 1 grudnia 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE 1 , w szczególności jego art. 47 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jak stwierdzono w kolejnych planach prac dotyczących korytarza sieci bazowej "Morze Północne - Morze Śródziemne", transgraniczny projekt kolejowy EuroCap-Rail jest połączeniem kolejowym, które ma na celu modernizację połączenia Bruksela-Luksemburg, jego przedłużenie do Strasburga, z myślą o utworzeniu wysoce efektywnej linii łączącej trzy stolice instytucji europejskich. Realizacja tego projektu przyniesie poprawę lokalnych, transgra- nicznych krótkodystansowych, krajowych i międzynarodowych przepływów ruchu między Beneluksem a Szwajcarią i Włochami.
(2) Dekarbonizacja transportu jest jednym z kluczowych celów polityki Unii. W komunikacie "Europejski Zielony Ład" 2 z dnia 11 grudnia 2019 r. Komisja potwierdziła i wzmocniła ambicje Unii w zakresie walki ze zmianą klimatu.
(3) W tym kontekście wspieranie transportu kolejowego w celu zapewnienia przepływu towarów i pasażerów, jak określono w strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności 3 , jest ważną polityką transportową Unii i wieloletnim priorytetem w procesie wdrażania sieci TEN-T.
(4) Dzięki realizacji transgranicznego projektu kolejowego EuroCap-Rail korytarz sieci bazowej "Morze Północne - Morze Śródziemne" zostanie zmodernizowany i wyposażony w nowoczesną, bezpieczną i energooszczędną infrastrukturę transportu kolejowego przyczyniającą się do osiągnięcia powyższych celów.
(5) Projekt EuroCap-Rail w korytarzu sieci bazowej "Morze Północne - Morze Śródziemne" wstępnie zidentyfikowano w części III załącznika do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 4 .
(6) Projekt EuroCap-Rail jest ważnym transgranicznym projektem kolejowym obejmującym Belgię i Luksemburg, przynoszącym korzyści Francji oraz innym państwom członkowskim, które korzystają z nowoczesnego połączenia kolejowego z Beneluksu do Szwajcarii i Włoch.
(7) Projekt ten wiąże się z utworzeniem nowej i poprawą istniejącej infrastruktury. W celu wsparcia skoordynowanej i terminowej realizacji projektu należy przyjąć przepisy zawierające opis niezbędnych działań oraz harmonogram ich wdrożenia.
"Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości", COM(2020) 789 final.
(8) Przyczyni się to do osiągnięcia transgranicznych celów określonych w planie prac dotyczącym korytarza sieci bazowej "Morze Północne - Morze Śródziemne".
(9) Belgia i Luksemburg przeprowadziły już istotne prace, w tym badania i prace infrastrukturalne, w celu realizacji projektu EuroCap-Rail.
(10) W związku z powyższym należy określić pozostałe działania niezbędne do pełnej realizacji projektu, tak aby można było zoptymalizować zasoby europejskie i krajowe, zgodnie z odpowiednim planowaniem i obowiązującymi stopami współfinansowania, wraz z dostępnymi środkami finansowymi na poziomie krajowym i regionalnym.
(11) W celu monitorowania postępów w realizacji projektu zainteresowane państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji regularne sprawozdania dotyczące tej kwestii i odcinków znajdujących się na ich terytoriach, a także powiadamiać o wszelkich odnotowanych opóźnieniach.
(12) Harmonogram realizacji określony w niniejszej decyzji powinien pozostawać bez uszczerbku dla spełnienia wymogów zawartych w prawie międzynarodowym i prawie Unii, w tym w przepisach o ochronie środowiska i zdrowia ludzkiego. Harmonogram ten powinien umożliwiać planowanie i pełną optymalizację dostępności finansowania, nie przesądzając o zobowiązaniach finansowych państwa członkowskiego lub Unii. W żadnym wypadku nie może on odbiegać od norm ochrony środowiska i udziału społeczeństwa przyjętych w Unii i państwie członkowskim.
(13) Zainteresowane państwa członkowskie powinny zachować zgodność z unijnymi przepisami o ochronie środowiska, w szczególności z dyrektywą Rady 92/43/EWG 5 oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE 6 . W odniesieniu do odcinków przebiegających przez obszary Natura 2000 należy stosować środki łagodzące oraz określić warunki umożliwiające przeprowadzenie prac w najbardziej odpowiednich okresach.
(14) Bez uszczerbku dla przepisów art. 47 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 w niniejszej decyzji należy przewidzieć klauzulę przeglądową.
(15) Belgia i Luksemburg zatwierdziły środki przewidziane w niniejszej decyzji.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2023 r.
Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2699 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/2699 w sprawie transgranicznych połączeń kolejowych TEN-T między Brukselą a Luksemburgiem w korytarzu sieci bazowej Morze Północne - Morze Śródziemne (część projektu EuroCap-Rail) |
Data aktu: | 27/11/2023 |
Data ogłoszenia: | 01/12/2023 |