Rozporządzenie delegowane 2023/1676 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 w odniesieniu do definicji stawek jednostkowych, kwot ryczałtowych i stawek ryczałtowych oraz finansowania niepowiązanego z kosztami stosowanych w celu refundacji przez Komisję wydatków poniesionych przez państwa członkowskie

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/1676
z dnia 7 lipca 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 w odniesieniu do definicji stawek jednostkowych, kwot ryczałtowych i stawek ryczałtowych oraz finansowania niepowiązanego z kosztami stosowanych w celu refundacji przez Komisję wydatków poniesionych przez państwa członkowskie

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej 1 , w szczególności jego art. 94 ust. 4 i art. 95 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu uproszczenia korzystania z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) oraz zmniejszenia obciążenia administracyjnego beneficjentów należy zdefiniować niektóre stawki jednostkowe oraz określić kwoty finansowania niepowiązanego z kosztami, które są dostępne w ramach refundacji wkładu Unii na rzecz programów. Zgodnie z art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060 te stawki jednostkowe i kwoty finansowania niepowiązanego z kosztami mogą być również wykorzystywane w operacjach kwalifikujących się do EFS+ i wspieranych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

(2) Stawki jednostkowe na potrzeby refundacji wydatków poniesionych przez państwa członkowskie zostały określone na podstawie rzetelnej, sprawiedliwej i weryfikowalnej metody obliczeń w oparciu o dane historyczne i statystyczne, zgodnie z art. 94 ust. 2 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/1060.

(3) Przy określaniu kwot finansowania niepowiązanego z kosztami Komisja przestrzegała zasady należytego zarządzania finansami, w szczególności zasady, zgodnie z którą wykorzystane zasoby mają być adekwatne do prowadzonych inwestycji.

(4) Biorąc pod uwagę dodatkowe działania niezbędne do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich, w tym uchodźców i osób uciekających przed rosyjską agresją na Ukrainę, należy określić szczególne stawki jednostkowe w odniesieniu do odpowiednich rodzajów operacji.

(5) Uproszczenie realizacji operacji w dziedzinach kształcenia formalnego, szkolenia pracowników, szkolenia zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo oraz poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia przyczyni się również do skutecznego wdrożenia Europejskiego Roku Umiejętności.

(6) Potwierdzając zobowiązania w ramach Planu działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych 2  wraz z nowym głównym celem Unii na 2030 r. w zakresie ubóstwa i włączenia społecznego, należy ułatwiać realizację i tworzyć zachęty do wdrażania operacji, które pomagają zmniejszyć liczbę osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. W związku z tym należy określić uproszczone metody rozliczania kosztów i systemy finansowania niepowiązanego z kosztami w odniesieniu do operacji w zakresie świadczenia usługi opieki w domu i usług opieki środowiskowej, a także operacji w zakresie świadczenia usług mieszkaniowych i innych niż mieszkaniowe dla ofiar przemocy domowej i osób doświadczających krótkotrwałej lub długotrwałej bezdomności.

(7) Istnieją znaczne różnice między państwami członkowskimi w odniesieniu do poziomu kosztów tego rodzaju operacji. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami kwoty określone przez Komisję odzwierciedlają specyfikę każdego państwa członkowskiego.

(8) Aby zapewnić adekwatność stawek jednostkowych do faktycznie ponoszonych kosztów oraz adekwatność kwot finansowania niepowiązanego do prowadzonych inwestycji w całym okresie programowania, przewidziano odpowiednie metody dostosowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

W załączniku określono warunki refundacji wkładu Unii na rzecz operacji prowadzonych w ramach EFS+ i FST w oparciu o stawki jednostkowe i finansowanie niepowiązane z kosztami, w tym rodzaje operacji, których to dotyczy, rezultaty, które należy osiągnąć, lub warunki, które należy spełnić, kwoty takiej refundacji, a także metodę dostosowania tej kwoty.

Artykuł  2

Wydatki kwalifikowalne

Kwoty obliczone na podstawie niniejszego rozporządzenia uznaje się za wydatki kwalifikowalne do celów stosowania rozporządzenia (UE) 2021/1060.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 lipca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Warunki refundacji wkładu Unii na rzecz programów zgodnie z art. 94 ust. 4 oraz art. 95 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1060 w oparciu o stawki jednostkowe i finansowanie niepowiązane z kosztami w przypadku operacji w obszarach kształcenia formalnego, szkoleń, poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia, usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej oraz usług wsparcia dla ofiar przemocy domowej i osób bezdomnych

Kwoty i warunki określone w niniejszym rozporządzeniu nie mają zastosowania do programów, dla których ustalono osobne, konkretne uproszczone metody rozliczania kosztów lub systemy finansowania niepowiązanego z kosztami, w odniesieniu do odpowiednich rodzajów operacji, zgodnie z art. 94 ust. 3 oraz art. 95 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060.
1.
OPERACJE DOTYCZĄCE KSZTAŁCENIA FORMALNEGO, KTÓRE MOGĄ BYĆ OBJĘTE REFUNDACJĄ W OPARCIU O STAWKI JEDNOSTKOWE
1.1.
Rodzaje operacji

Operacje kształcenia formalnego (od wczesnej edukacji do kształcenia na poziomie wyższym, w tym formalnego kształcenia zawodowego).

1.2.
Definicja wskaźnika uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych

Nazwa wskaźnika: Uczestnik kształcenia formalnego przez jeden rok szkolny

Jednostka pomiaru danego wskaźnika: Liczba uczestników, w przypadku których zweryfikowano status uczestnictwa w ciągu jednego roku szkolnego/akademickiego w kształceniu formalnym, zróżnicowanym według klasyfikacji ISCED Zweryfikowane uczestnictwo oznacza, że potwierdzenie uczestnictwa ucznia/studenta w kształceniu formalnym lub szkoleniu jest weryfikowane przez organy krajowe dwa lub trzy razy w ciągu roku szkolnego/akademickiego, zgodnie z normalnymi praktykami i procedurami każdego państwa członkowskiego.

Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/International_Standard_Classification_of_Education_(ISCED)

1.3.
Wysokość stawki (w EUR)

Kwoty określone w tabelach 1a i 1b poniżej obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty bezpośrednio związane z dostarczaniem podstawowych towarów i usług w ramach kształcenia formalnego, w tym czesne, wpisowe, opłaty egzaminacyjne, wycieczki szkolne, koszty stołówki.

Inne kategorie kosztów, które mogą być niezbędne do realizacji operacji, takie jak dodatki wypłacane uczestnikom, koszty transportu, zakwaterowania lub inne rodzaje wsparcia udzielanego uczestnikom, nie są pokrywane w ramach stawki jednostkowej, a zatem mogą stanowić dodatkowe koszty kwalifikowalne zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1060, rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy i krajowymi zasadami kwalifikowalności.

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji kształcenia formalnego w ramach tego samego programu na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

Kwoty te dotyczą uczestnictwa w pełnym wymiarze godzin w roku szkolnym/akademickim.

W przypadku uczestnictwa w niepełnym wymiarze godzin, kwotę ustala się proporcjonalnie do uczestnictwa danego ucznia/studenta. Jeżeli kurs trwa krócej niż jeden pełny rok szkol- ny/akademicki, kwotę ustala się proporcjonalnie do czasu trwania kursu.

W odniesieniu do kursów trwających co najmniej jeden pełny rok szkolny/akademicki, kwoty te mogą zostać zwrócone państwu członkowskiemu na następującej podstawie: 50 % za pierwszy dowód uczęszczania w roku szkolnym/akademickim (zwykle na początku roku szkolnego/akademickiego, zgodnie z przepisami i praktykami krajowymi), 30 % za drugi i 20 % za trzeci i końcowy dowód uczęszczania na zajęcia. W przypadku tych państw członkowskich, których systemy krajowe przewidują zbieranie tych informacji tylko dwa razy do roku, lub w przypadku kursów trwających krócej niż jeden pełny rok szkolny/akademicki, zwrot wyniesie 50 % za pierwsze potwierdzenie uczestnictwa i 50 % za drugie i końcowe potwierdzenie uczestnictwa.

Kursy mogą odbywać się na miejscu, online lub w formacie hybrydowym, przy czym zawsze muszą być realizowane w obecności zarówno instruktora, jak i uczestników.

W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców 3 , w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 1b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 1a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 1a.

Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 1a i 1b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami i praktykami.

1.4.
Metoda dostosowania

Stawki jednostkowe i wartości w tabeli 1a mogą być co roku automatycznie dostosowywane przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla edukacji 4 . Podstawowym wskaźnikiem służącym do ustalania wartości w tabeli 1a jest LCIEducation2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

Dostosowanie to opiera się na następującym wzorze:

AdjustedSCO = BaseSCO x LCIEducation latest

Kwoty określone w tabeli 1b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 1a przez współczynnik 1,10.

Tabela 1a

Wysokość stawek za uczestnictwo w kształceniu formalnym (w EUR)

"nd." oznacza, że nie są dostępne dane dotyczące konkretnego poziomu kształcenia w danym państwie członkowskim.

Rokiem referencyjnym do celów gromadzenia danych jest rok 2021, z wyjątkiem pól dotyczących FR i NL, w przypadku których rokiem referencyjnym jest rok 2019.

AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR HU HR
Wczesna edukacja EDO 5 614 nd. 2 649 2 133 3 704 9 655 10 912 5 179 nd. 4 121 10 618 5 963 3 145 2 627
Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny ED01 4 848 nd. nd. 357 nd. 13 279 15 775 nd. nd. 4 132 18 275 nd. 3 152 nd.
Wychowanie przedszkolne ED02 5 793 7 243 2 649 2 771 3 704 8 288 8 012 nd. 2 994 4 117 8 872 5 963 3 145 3 275
Kształcenie podstawowe ED1 10 777 8 577 1 858 7 635 3 871 7 981 11 103 5 402 3 734 4 566 8 305 5 768 3 233 5 537
Kształcenie podstawowe

i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2)

ED1_2 12 451 9 331 2 167 8 055 5 036 9 067 11 338 5 474 3 729 4 969 9 948 6 456 3 054 3 072
Kształcenie średnie I stopnia ED2 14 177 10 995 2 574 8 936 6 626 9 812 11 786 5 645 3 719 5 710 13 247 7 319 2 889 nd.
Kształcenie średnie I stopnia - ogólne ED24 13 332 nd. 2 359 8 936 6 635 9 812 11 770 5 627 3 719 5 710 13 247 7 319 2 889 nd.
Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe ED25 nd. nd. nd. nd. 5 134 nd. 16 126 5 773 nd. nd. nd. nd. 3 301 nd.
Kształcenie średnie II stopnia ED3 13 111 11 124 2 033 9 844 5 773 9 895 9 831 4 060 3 229 6 400 7 867 9 583 3 306 3 359
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4) ED3_4 12 791 11 124 2 030 9 844 5 664 8 769 9 831 4 234 2 665 6 400 7 867 9 522 3 411 3 359
Kształcenie średnie II stopnia - ogólne ED34 10 760 10 812 1 835 8 888 4 926 10 599 9 790 2 930 2 781 5 432 7 569 9 421 3 225 nd.
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44) ED34_44 11 933 10 812 1 835 8 888 4 709 1 099 9 790 2 930 2 781 5 432 7 569 9 403 3 225 nd.
Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe ED35 14 711 11 365 2 232 14 624 6 108 9 236 9 895 5 678 4 280 8 471 7 990 9 890 3 401 3 408
AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR HU HR
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45) ED35_45 13 314 11 365 2 224 14 624 6 060 7 615 9 895 5 782 2 513 8 471 7 990 9 741 3 580 3 408
Kształcenie policealne ED4 2 054 nd. 354 nd. 836 4 893 nd. 6 276 333 nd. nd. 6 688 4 242 nd.
Kształcenie policealne ED44 nd. nd. nd. nd. 653 10 323 nd. nd. nd. nd. nd. 6 437 nd. nd.
Kształcenie policealne - zawodowe ED45 1 359 nd. 354 nd. 1 222 4 545 nd. 6 276 333 nd. nd. 6 748 4 242 nd.
Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych ED5 14 857 10 474 nd. 557 13 910 1 920 9 000 nd. nd. 5 383 9 138 8 829 465 nd.
Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8) ED5-8 15 483 9 376 2 627 2 900 4 784 6 806 9 173 3 790 1 144 4 029 8 590 6 739 2 828 3 929
Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8) ED6-8 15 596 9 338 2 627 3 178 4 756 6 817 9 195 3 790 1 144 3 665 8 590 6 105 2 926 3 353
IE IT LV LT LU MT NL PL PT RO SI SK SE
Wczesna edukacja EDO 7 707 5 346 3 824 3 807 17 293 6 240 7 161 2 767 3 286 1 805 5 173 3 445 13 449
Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny ED01 nd. nd. nd. 3 794 nd. nd. nd. nd. nd. 3 746 6 171 nd. 17 407
Wychowanie przedszkolne ED02 5 526 5 346 3 384 3 809 17 293 6 240 7 161 2 767 3 449 1 724 4 731 3 445 12 033
Kształcenie podstawowe ED1 7 404 6 110 3 600 3 577 17 158 6 132 7 936 3 754 5 229 1 169 5 570 4 148 10 677
Kształcenie podstawowe i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2) ED1_2 7 507 6 282 3 621 3 563 17 931 7 502 9 053 3 753 5 801 1 770 6 000 3 919 10 642
Kształcenie średnie I stopnia ED2 7 788 6 552 3 664 3 553 19 256 10 281 10 712 3 749 6 782 2 543 7 006 3 713 10 564
Kształcenie średnie I stopnia - ogólne ED24 8 324 6 552 3 660 3 532 19 256 10 230 9 426 3 749 nd. 2 543 7 006 3 640 10 564
IE IT LV LT LU MT NL PL PT RO SI SK SE
Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe ED25 nd. 6 615 4 956 4 788 nd. 16 143 14 131 nd. nd. nd. nd. 6 970 nd.
Kształcenie średnie II stopnia ED3 7 964 6 654 4 369 3 839 18 676 9 626 8 193 3 236 6 113 2 414 4 839 4 262 11 012
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4) ED3_4 8 532 6 654 4 420 4 003 18 435 9 626 8 193 3 130 6 113 2 232 4 839 4 311 10 823
Kształcenie średnie II stopnia - ogólne ED34 8 496 5 946 3 935 3 495 16 939 10 104 8 997 2 848 nd. 5 200 5 589 3 867 9 710
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44) ED34_44 8 496 nd. 3 935 3 495 16 939 10 100 8 997 2 848 nd. 5 200 5 589 3 867 9 689
Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe ED35 nd. nd. 5 016 4 813 19 760 8 312 7 781 3 537 nd. 320 4 489 4 455 13 189
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45) ED35_45 4 192 nd. 5 053 4 826 19 344 8 312 7 781 3 320 nd. 416 4 489 4 515 12 633
Kształcenie policealne ED4 15 476 nd. 5 314 4 843 2 769 9 569 5 360 1 793 nd. 838 nd. 546 6 657
Kształcenie policealne ED44 4 192 nd. nd. nd. nd. 9 569 nd. nd. nd. nd. nd. nd. 8 894
Kształcenie policealne - zawodowe ED45 15 476 nd. 5 314 4 843 2 769 8 624 5 360 1 793 nd. 838 nd. 5 457 5 353
Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych ED5 nd. 2 771 3 637 nd. 4 734 11 289 7 099 5 684 2 471 nd. 2 378 4 999 6 205
Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8) ED5-8 6 298 2 528 2 750 2 495 23 639 12 754 6 750 3 356 2 993 3 517 6 835 3 484 10 356
Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8) ED6-8 7 315 2 526 2 609 2 495 26 424 12 907 6 745 3 356 2 967 3 517 7 468 3 460 10 788

Tabela 1b

Wysokość stawek za uczestnictwo w kształceniu formalnym (w EUR), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie

"nd." - nie są dostępne dane dotyczące konkretnego poziomu kształcenia w danym państwie członkowskim.

AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR HU HR
Wczesna edukacja EDO 6 175 nd. 2 914 2 346 4 074 10 621 12 003 5 697 nd. 4 533 11 680 6 559 3 459 2 890
Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny ED01 5 333 nd. nd. 393 nd. 14 607 17 352 nd. nd. 4 545 20 103 nd. 3 467 nd.
Wychowanie przedszkolne ED02 6 372 7 967 2 914 3 048 4 276 9 116 8 814 nd. 3 294 4 529 9 759 6 559 3 459 3 602
Kształcenie podstawowe ED1 11 854 9 435 2 044 8 398 4 259 8 779 12 213 5 942 4 108 5 023 9 135 6 345 3 556 6 091
Kształcenie podstawowe

i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2)

ED1_2 13 696 10 264 2 384 8 860 5 540 9 974 12 472 6 021 4 102 5 466 10 943 7 102 3 360 3 379
Kształcenie średnie I stopnia ED2 15 594 12 095 2 832 9 830 7 288 10 794 12 965 6 210 4 091 6 281 14 571 8 051 3 177 nd.
Kształcenie średnie I stopnia - ogólne ED24 14 665 nd. 2 595 9 830 7 298 10 794 12 947 6 189 4 091 6 281 14 571 8 051 3 177 nd.
Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe ED25 nd. nd. nd. nd. 5 648 nd. 17 739 6 350 nd. nd. nd. nd. 3 631 nd.
Kształcenie średnie II stopnia ED3 14 422 12 237 2 237 10 829 6 350 10 884 10 814 4 466 3 551 7 040 8 653 10 541 3 636 3 694
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4) ED3_4 14 070 12 237 2 233 10 829 6 230 9 646 10 814 4 658 2 931 7 040 8 653 10 474 3 752 3 694
Kształcenie średnie II stopnia - ogólne ED34 11 836 11 893 2 019 9 776 5 419 11 659 10 769 3 223 3 059 5 975 8 326 10 363 3 547 nd.
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44) ED34_44 13 126 11 893 2 019 9 776 5 180 1 209 10 769 3 223 3 059 5 975 8 326 10 343 3 547 nd.
Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe ED35 16 182 12 501 2 455 16 086 6 719 10 159 10 885 6 246 4 708 9 318 8 789 10 879 3 741 3 748
AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR HU HR
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45) ED35_45 14 645 12 501 2 446 16 086 6 666 8 376 10 885 6 360 2 764 9 318 8 789 10 715 3 938 3 748
Kształcenie policealne ED4 2 259 nd. 389 nd. 919 5 382 nd. 6 904 366 nd. nd. 7 357 4 666 nd.
Kształcenie policealne ED44 nd. nd. nd. nd. 719 11 355 nd. nd. nd. nd. nd. 7 081 nd. nd.
Kształcenie policealne - zawodowe ED45 1 495 nd. 389 nd. 1 345 5 000 nd. 6 904 366 nd. nd. 7 423 4 666 nd.
Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych ED5 16 342 11 521 nd. 613 15 301 2 112 9 900 nd. nd. 5 922 10 052 9 712 511 nd.
Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8) ED5-8 17 031 10 314 2 890 3 190 5 263 7 487 10 090 4 169 1 258 4 431 9 449 7 413 3 111 4 321
Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8) ED6-8 17 155 10 272 2 890 3 496 5 231 7 498 10 114 4 169 1 258 4 031 9 449 6 716 3 218 3 688
IE IT LV LT LU MT NL PL PT RO SI SK SE
Wczesna edukacja EDO 8 477 5 881 4 207 4 188 19 022 6 864 7 877 3 044 3 615 1 986 5 691 3 790 14 794
Wczesna edukacja - rozwój edukacyjny ED01 nd. nd. nd. 4 173 nd. nd. nd. nd. nd. 4 121 6 788 nd. 19 147
Wychowanie przedszkolne ED02 6 079 5 881 3 723 4 190 19 022 6 864 7 877 3 044 3 794 1 897 5 204 3 790 13 236
Kształcenie podstawowe ED1 8 144 6 721 3 960 3 935 18 874 6 746 8 730 4 129 5 752 1 285 6 127 4 562 11 745
Kształcenie podstawowe

i średnie I stopnia (poziomy 1 i 2)

ED1_2 8 257 6 910 3 983 3 919 19 724 8 252 9 958 4 128 6 381 1 947 6 600 4 311 11 706
Kształcenie średnie I stopnia ED2 8 566 7 207 4 031 3 909 21 182 11 309 11 783 4 124 7 461 2 797 7 707 4 085 11 620
Kształcenie średnie I stopnia - ogólne ED24 9 156 7 207 4 026 3 885 21 182 11 253 10 369 4 124 nd. 2 797 7 707 4 004 11 620
IE IT LV LT LU MT NL PL PT RO SI SK SE
Kształcenie średnie I stopnia - zawodowe ED25 nd. 7 277 5 452 5 267 nd. 17 758 15 544 nd. nd. nd. nd. 7 667 nd.
Kształcenie średnie II stopnia ED3 8 760 7 319 4 806 4 223 20 543 10 589 9 012 3 559 6 725 2 655 5 323 4 688 12 114
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne (poziomy 3 i 4) ED3_4 9 385 7 319 4 862 4 404 20 278 10 589 9 012 3 443 6 725 2 455 5 323 4 742 11 905
Kształcenie średnie II stopnia - ogólne ED34 9 345 6 540 4 329 3 844 18 633 11 115 9 897 3 133 nd. 5 720 6 148 4 254 10 681
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - ogólne (poziomy 34 i 44) ED34_44 9 345 nd. 4 329 3 844 18 633 11 110 9 897 3 133 nd. 5 720 6 148 4 254 10 657
Kształcenie średnie II stopnia - zawodowe ED35 nd. nd. 5 517 5 295 21 736 9 143 8 559 3 891 nd. 351 4 938 4 901 14 508
Kształcenie średnie II stopnia i kształcenie policealne - zawodowe (poziomy 35 i 45) ED35_45 4 611 nd. 5 558 5 309 21 279 9 143 8 559 3 652 nd. 457 4 938 4 967 13 897
Kształcenie policealne ED4 17 023 nd. 5 845 5 327 3 046 10 526 5 896 1 972 nd. 922 nd. 601 7 323
Kształcenie policealne ED44 4 611 nd. nd. nd. nd. 10 526 nd. nd. nd. nd. nd. nd. 9 783
Kształcenie policealne - zawodowe ED45 17 023 nd. 5 845 5 327 3 046 9 486 5 896 1 972 nd. 922 nd. 6 003 5 888
Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych ED5 nd. 3 048 4 001 nd. 5 207 12 417 7 809 6 253 2 718 nd. 2 616 5 499 6 825
Szkolnictwo wyższe (poziomy 5-8) ED5-8 6 928 2 781 3 025 2 744 26 003 14 030 7 425 3 691 3 292 3 868 7 518 3 833 11 392
Szkolnictwo wyższe z wyłączeniem krótkiego cyklu kształcenia na poziomie studiów wyższych (poziomy 6-8) ED6-8 8 047 2 779 2 870 2 744 29 067 14 197 7 420 3 691 3 263 3 868 8 214 3 806 11 866
2.
OPERACJE DOTYCZĄCE SZKOLENIA ZAREJESTROWANYCH BEZROBOTNYCH, OSÓB POSZUKUJĄCYCH ZATRUDNIENIA LUB OSÓB BIERNYCH ZAWODOWO
2.1.
Rodzaje operacji

Wszelkie operacje dotyczące szkolenia zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo. Szkolenia mogą mieć charakter głównie instytucjonalny albo mogą być prowadzone głównie w miejscu pracy, jednak pewna ich część musi odbywać się w kontekście instytucjonalnym.

W przypadku szkoleń instytucjonalnych kursy mogą odbywać się na miejscu, online lub w formacie hybrydowym, przy czym zawsze muszą być realizowane w obecności zarówno instruktora, jak i uczestników. Szkolenia w miejscu pracy muszą zawsze odbywać się na miejscu.

2.2.
Definicja wskaźnika uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych

Nazwa wskaźnika: Liczba uczestników, którzy pomyślnie ukończyli szkolenie

Jednostka pomiaru danego wskaźnika: Liczba uczestników, którzy pomyślnie ukończyli szkolenie

Szkolenie jest uznawane za »pomyślnie ukończone«, jeżeli wydany zostanie dokument potwierdzający ukończenie zgodnie z krajowymi przepisami lub praktykami. Dokumentem tym może być np. certyfikat wystawiony przez organizatora szkoleń lub równoważny dokument akceptowany zgodnie z krajowymi przepisami lub praktykami.

Warunek pomyślnego ukończenia szkolenia nie zostanie uznany za spełniony, jeżeli uczestnik ukończy tylko niektóre z modułów szkolenia.

2.3.
Kwoty (w EUR)

Kwoty określone w tabelach 2a i 2b poniżej obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty bezpośrednio związane z prowadzeniem szkoleń.

Inne kategorie kosztów, które mogą być niezbędne do realizacji operacji, takie jak dodatki wypłacane uczestnikom, koszty transportu, zakwaterowania lub inne rodzaje wsparcia udzielanego uczestnikom, nie są pokrywane w ramach stawki jednostkowej, a zatem mogą stanowić dodatkowe koszty kwalifikowalne zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1060, rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy i krajowymi zasadami kwalifikowalności.

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących szkolenia zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo w ramach tego samego programu zarządzanego przez ten sam organ na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców 5 , w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 2b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 2a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 2a.

EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

"obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.

Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 2a i 2b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami, zasadami i praktykami.

W przypadku państw członkowskich wymienionych w tabeli 5:

stawki określone w tabelach 2a i 2b należy pomnożyć przez wskaźnik właściwy dla danego programu regionalnego;
w przypadku gdy programy obejmują więcej niż jeden region, kwota do refundacji obliczana jest z uwzględnieniem regionu, w którym realizowane są operacja lub projekt.
2.4.
Metoda dostosowania

Stawka jednostkowa określona w tabeli 2a może być co roku automatycznie dostosowywana przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla edukacji 6 . Wskaźnikiem podstawowym wykorzystanym do ustalenia wartości w tabeli 2a jest LCIEducation2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

Dostosowanie to opiera się na następującym wzorze: AdjustedSCO = BaseSCO x LCIEducation latest

Stawki jednostkowe określone w tabeli 2b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 2a przez współczynnik 1,10.

Tabela 2a

Wysokość stawek za szkolenie zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo (w EUR) Rokiem referencyjnym jest rok 2021, z wyjątkiem pól oznaczonych "*", w przypadku których rokiem referencyjnym jest rok 2019.

Państwo członkowskie AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR* HU HR
EUR 2 944 3 635 1 143 3 133 838 7 757 6 344 1 052 2 193 2 870 6 141 6 512* 2 464 831
Państwo członkowskie IE IT LV LT LU MT NL* PL PT RO SI SK SE
EUR 12 362 3 697 1 103 2 060 19 971 3 292 5 219* 785 1 216 1 244 1 088 626 8 555

Tabela 2b

Wysokość stawek za szkolenie zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo (w EUR), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie

Państwo członkowskie AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR* HU HR
EUR 3 239 3 998 1 257 3 446 922 8 533 6 979 1 157 2 413 3 158 6 755 7 163* 2 711 914
Państwo członkowskie IE IT LV LT LU MT NL* PL PT RO SI SK SE
EUR 13 598 4 067 1 213 2 266 21 968 3 621 5 741* 863 1 338 1 368 1 197 689 9 411
3.
OPERACJE DOTYCZĄCE OFEROWANIA SZKOLEŃ OSOBOM ZATRUDNIONYM
3.1.
Rodzaje operacji

Wszelkie operacje dotyczące działań szkoleniowych, których głównym celem jest uzyskanie nowych kompetencji lub rozwój i poprawa istniejących kompetencji i które są finansowane przynajmniej częściowo przez przedsiębiorstwa i skierowane do ich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Praktyki zawodowe lub umowy szkoleniowe są wyłączone.

Kursy szkoleniowe mogą odbywać się na miejscu, online lub w formacie hybrydowym, przy czym zawsze muszą być realizowane w obecności zarówno instruktora, jak i uczestników.

3.2.
Definicja wskaźników uruchamiających wypłacenie stawek jednostkowych

Nazwa wskaźnika:

1)
Stawka godzinowa w przypadku szkolenia osób zatrudnionych
2)
Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie

Jednostka pomiaru danego wskaźnika:

1)
Liczba ukończonych godzin szkolenia osób zatrudnionych w przeliczeniu na uczestnika
2)
Liczba godzin, za które wypłaca się pracownikowi wynagrodzenie za czas przeznaczony na szkolenie.

Liczbę godzin należy wykazać za pomocą możliwego do sprawdzenia systemu zarządzania czasem zgodnie z przyjętymi standardowymi praktykami krajowymi.

3.3.
Wysokość stawki (w EUR)

Kwoty określone w tabelach 3a i 3b obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji, w tym następujące kategorie kosztów:

opłaty i płatności za kursy szkoleniowe,
podróże i dodatki wypłacane uczestnikom związane z kursami szkoleniowymi,
koszty pracy wewnętrznych instruktorów związane ze szkoleniami (koszty bezpośrednie i pośrednie),
koszty ośrodka szkoleniowego, sal szkoleniowych i materiałów dydaktycznych.

Czas spędzony na szkoleniach odnosi się do płatnego czasu pracy (w godzinach) spędzonego na szkoleniach; obejmuje to tylko rzeczywisty czas szkolenia i tylko czas spędzony w ramach płatnego czasu pracy.

W przypadku, w którym wynagrodzenie pracownika za czas przeznaczony na szkolenie nie jest kosztem kwalifikowalnym, refundowana jest tylko stawka jednostkowa 1). W przypadku, w którym wynagrodzenie pracownika za czas przeznaczony na szkolenie jest uznawane za koszt kwalifikowalny, refundowana jest łączna kwota stawek jednostkowych 1) i 2).

Jak określono w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów, szczegółowe kryteria kwalifikowalności i wymogi dotyczące ścieżki audytu należy ustalić zgodnie z określonymi krajowymi definicjami, zasadami i praktykami.

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących oferowania szkoleń osobom zatrudnionym w ramach tego samego programu zarządzanego przez ten sam organ na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców 7 , w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 3b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 3a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 3a.

Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 3a i 3b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami i praktykami.

W przypadku państw członkowskich wymienionych w tabeli 5:

stawki określone w tabelach 3a i 3b należy pomnożyć przez wskaźnik właściwy dla danego programu regionalnego;
w przypadku gdy programy obejmują więcej niż jeden region, kwota do refundacji obliczana jest z uwzględnieniem regionu, w którym realizowane są operacja lub projekt.
3.4.
Metoda dostosowania

Stawka jednostkowa określona w tabeli 3a może być co roku automatycznie dostosowywana przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla edukacji 8  i indeksu kosztów zatrudnienia dla wsparcia administracyjnego. Wskaźnikami podstawowymi wykorzystanymi do ustalenia wartości w tabeli 3a jest LCIEducation2021 i LCIAdminSupport2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

1)
Dostosowanie stawki godzinowej za szkolenie osób zatrudnionych opiera się na następującym wzorze:

AdjustedSCO = BaseSCO x LCIEducation latest

2)
Dostosowanie stawki godzinowej wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie opiera się na następującym wzorze:

AdjustedSCO = BaseSCO x LCIAdminSupport latest

Stawki jednostkowe określone w tabeli 3b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 3a przez współczynnik 1,10.

Tabela 3a

Wysokość stawek za szkolenie osób zatrudnionych (w EUR)

Rokiem referencyjnym jest rok 2021, z wyjątkiem pól oznaczonych "*", w przypadku których rokiem referencyjnym jest rok 2019.

AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR* HU HR
Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR) 44,84 25,63 8,75 21,37 13,52 40,60 44,31 19,19 19,16 18,98 42,36 37,93* 21,16 12,42
Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR) 32,69 33,55 2,96 13,39 10,68 27,61 35,59 10,00 13,87 20,37 29,26 26,75* 7,27 7,41
IE IT LV LT LU MT NL* PL PT RO SI SK SE
Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR) 36,23 27,90 10,60 10,88 31,31 23,06 34,73* 14,52 10,34 0,45 24,27 15,41 67,97
Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR) 32,77 25,30 10,12 5,34 26,88 8,83 23,91* 6,75 12,39 4,49 9,75 18,49 36,47

Tabela 3b

Wysokość stawek za szkolenie osób zatrudnionych (w EUR), z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie

AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR* HU HR
Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR) 49,32 28,20 9,63 23,51 14,87 44,66 48,75 21,10 21,07 20,88 46,60 41,72* 23,27 13,67
Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR) 35,96 36,91 3,26 14,73 11,75 30,37 39,14 11,01 15,25 22,41 32,18 29,42* 8,00 8,15
IE IT LV LT LU MT NL* PL PT RO SI SK SE
Stawka godzinowa za szkolenie osób zatrudnionych (EUR) 39,85 30,70 11,66 11,96 34,44 25,36 38,20* 15,97 11,38 0,49 26,70 16,95 74,77
Stawka godzinowa wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za czas przeznaczony na szkolenie (EUR) 36,04 27,83 11,13 5,87 29,57 9,72 26,30* 7,42 13,62 4,94 10,73 20,34 40,12
4.
OPERACJE DOTYCZĄCE USŁUG W ZAKRESIE PORADNICTWA W DZIEDZINIE ZATRUDNIENIA
4.1.
Rodzaje operacji

Wszelkie operacje dotyczące usług w zakresie poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo. Poradnictwo w dziedzinie zatrudnienia może być zapewnianie w bezpośrednim kontakcie z beneficjentem lub grupowo. Poradnictwo to obejmuje wszelkie usługi i działania publicznych służb zatrudnienia oraz usługi innych agencji publicznych lub wszelkich innych organów finansowanych ze środków publicznych, które to usługi lub działania ułatwiają integrację na rynku pracy osób bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy lub które pomagają pracodawcom w poszukiwaniu i doborze pracowników.

4.2.
Definicja wskaźników uruchamiających wypłacenie stawek jednostkowych

Nazwa wskaźnika:

1)
Stawka godzinowa za usługi w zakresie poradnictwa
2)
Stawka miesięczna za usługi w zakresie poradnictwa
3)
Stawka roczna za usługi w zakresie poradnictwa

Jednostka pomiaru danego wskaźnika:

Liczba godzin świadczenia usług w zakresie poradnictwa na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo.
Liczba miesięcy świadczenia usług w zakresie poradnictwa na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo.
Liczba lat świadczenia usług w zakresie poradnictwa na rzecz zarejestrowanych bezrobotnych, osób poszukujących zatrudnienia lub osób biernych zawodowo.

Liczbę godzin należy wykazać za pomocą możliwego do sprawdzenia systemu zarządzania czasem. Liczbę miesięcy lub lat należy wykazać zgodnie ze zwykłymi krajowymi praktykami administracyjnymi dotyczącymi tego rodzaju rejestracji czasu lub uzasadnienia.

Stawka jednostkowa obejmuje świadczenie usług w zakresie poradnictwa przez 1 godzinę/miesiąc/rok, niezależnie od liczby osób korzystających z usługi.

Jeżeli stosowana jest stawka miesięczna lub roczna w przypadku świadczenia usług w niepełnym wymiarze czasu pracy, stawki są ustalane proporcjonalnie do stawek miesięcznych lub rocznych.

Szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu należy ustalić zgodnie z określonymi krajowymi definicjami, zasadami i praktykami.

4.3.
Wysokość stawki (w EUR)

Kwoty określone w tabelach 4a i 4b obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji (tj. bezpośrednie koszty personelu + stawka ryczałtowa w wysokości 40 % na pokrycie wszystkich innych kosztów kwalifikowalnych), z wyjątkiem dodatków wypłacanych uczestnikom, które mogą w związku z tym stanowić dodatkowe koszty kwalifikowalne zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/1060, rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy i krajowymi zasadami kwalifikowalności.

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących usług w zakresie poradnictwa w dziedzinie zatrudnienia w ramach tego samego programu zarządzanego przez ten sam organ na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

W celu uwzględnienia dodatkowych działań wymaganych do zaspokojenia szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców 9 , w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, w tabeli 4b określono konkretne wartości dla operacji skierowanych do tej grupy docelowej. Wartości te mogą być stosowane zamiast odpowiednich wartości określonych w tabeli 4a. Nie są to wartości skumulowane i nie można ich stosować w połączeniu z tabelą 4a.

Te same warunki refundacji mają zastosowanie do wartości określonych w tabelach 4a i 4b. Z uwagi na fakt, że jedyną różnicą jest grupa docelowa, należy określić szczegółowe kryteria kwalifikowalności i ścieżkę audytu dla uczestników zgodnie z konkretnymi krajowymi definicjami i praktykami.

W przypadku państw członkowskich wymienionych w tabeli 5:

stawki określone w tabelach 4a i 4b należy pomnożyć przez wskaźnik właściwy dla danego programu regionalnego;
w przypadku gdy programy obejmują więcej niż jeden region, kwota do refundacji obliczana jest z uwzględnieniem regionu, w którym realizowane są operacja lub projekt.
4.4.
Metoda dostosowania

Stawka jednostkowa może być co roku automatycznie dostosowywana przez zastosowanie indeksu kosztów zatrudnienia dla administracji publicznej. Wskaźnikiem podstawowym wykorzystanym do ustalenia wartości w tabelach 4a i 4b jest LCIPublic Administration 2021 (indeks kosztów zatrudnienia na 2021 r.). Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

Stawka godzinowa: AdjustedSCO = BaseSCO x LCIPublic administration year N

LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = O. Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe ubezpieczenia społeczne)

Stawka miesięczna: AdjustedSCO = AdjustedSCOHourly rate x Ti x 4,348121417

Ti - średnia liczba godzin przepracowanych w tygodniu zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy w danym państwie; 4,348121417 - liczba tygodni pracy w miesiącu;

Stawka roczna: AdjustedSCO = AdjustedSCOMonthly rate x 52,177457

52,177457 - liczba tygodni w roku;

Stawki jednostkowe określone w tabeli 4b mogą zostać automatycznie dostosowane poprzez pomnożenie dostosowanych stawek jednostkowych z tabeli 4a przez współczynnik 1,10.

Tabela 4a

Wysokość stawek jednostkowych za usługi w zakresie poradnictwa (w EUR) - poziomy cen z 2021 r.

AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR* HU HR
Stawka godzinowa (EUR) 48,30 46,74 7,36 34,64 17,51 54,69 62,57 24,43 23,60 23,59 51,47 53,77 22,24 13,18
Stawka miesięczna (EUR) 8 904 8 352 1 306 6 266 3 158 9 750 10 446 4 303 4 504 4 164 8 997 9 469 3 916 2 338
Stawka roczna (EUR) 106 844 100228 15 666 75 189 37 892 116998 125 347 51 639 54 044 49 973 107957 113 632 46 992 28 064
IE IT LV LT LU MT NL* PL PT RO SI SK SE
Stawka godzinowa (EUR) 38,54 35,37 15,62 20,03 41,63 16,84 42,49 11,66 31,71 21,12 38,32 14,72 60,79
Stawka miesięczna (EUR) 6 838 6 260 2 739 3 484 7 349 3 082 7 519 2 116 5 751 3 701 6 896 2 637 10 757
Stawka roczna (EUR) 82 053 75 120 32 861 41 791 88 195 36 984 90 235 25 387 69 011 44 403 82 757 31 634 129 094

Tabela 4b

Wysokość stawek jednostkowych za usługi w zakresie poradnictwa, z uwzględnieniem szczególnych potrzeb obywateli państw trzecich lub uchodźców, w tym osób uciekających przed rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie (w EUR) - poziomy cen z 2021 r.

AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR HU HR
Stawka godzinowa (EUR) 53,13 51,42 8,10 38,10 19,26 60,16 68,82 26,88 25,95 25,95 56,62 59,15 24,46 14,50
Stawka miesięczna (EUR) 9 794 9 188 1 437 6 892 3 474 10 725 11 491 4 733 4 954 4 581 9 896 10 416 4 308 2 572
Stawka roczna (EUR) 117 528 110 250 17 232 82 708 41 681 128 697 137882 56 803 59 448 54 970 118 753 124 995 51 691 30 870
IE IT LV LT LU MT NL PL PT RO SI SK SE
Stawka godzinowa (EUR) 42,40 38,91 17,18 22,03 45,80 18,52 46,74 12,83 34,88 23,23 42,15 16,19 66,87
Stawka miesięczna (EUR) 7 522 6 886 3 013 3 832 8 084 3 390 8 271 2 328 6 326 4 071 7 585 2 901 11 833
Stawka roczna (EUR) 90 258 82 632 36 148 45 970 97 014 40 682 99 259 27 925 75 912 48 844 91 033 34 798 142 004
5.
WSKAŹNIK, KTÓRY NALEŻY STOSOWAĆ W ODNIESIENIU DO RÓŻNYCH REGIONÓW W POSZCZEGÓLNYCH PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH

Tabela 5

Wskaźnik, który należy stosować do stawek dotyczących wymienionych regionów

Belgia 1,00
Région de Bruxelles-Capitale 1,26
Vlaanderen 0,97
Région wallonne 0,91
Francja 1,00
Île de France 1,32 Aquitaine 0,87
Champagne-Ardenne 0,88 Midi-Pyrénées 0,91
Picardie 0,91 Limousin 0,84
Haute-Normandie 0,96 Rhône-Alpes 0,97
Centre 0,89 Auvergne 0,86
Basse-Normandie 0,86 Languedoc-Roussillon 0,84
Bourgogne 0,87 Provence-Alpes-Côte d'Azur 0,93
Nord - Pas-de-Calais 0,95 Corse 0,93
Lorraine 0,90 Guadeloupe 1,01
Alsace 0,97 Martinique 0,90
Franche-Comté 0,89 Guyane 0,99
Pays de la Loire 0,90 La Réunion 0,83
Bretagne 0,86 Mayotte 0,64
Poitou-Charentes 0,83
Niemcy 1,00
Baden-Württemberg 1,08 Niedersachsen 0,93
Bayern 1,05 Nordrhein-Westfalen 1,02
Berlin 0,98 Rheinland-Pfalz 0,96
Brandenburg 0,82 Saarland 0,98
Bremen 1,06 Sachsen 0,81
Hamburg 1,21 Sachsen-Anhalt 0,82
Hessen 1,12 Schleswig-Holstein 0,87
Mecklenburg-Vorpommern 0,79 Thüringen 0,82
Grecja 1,00
Anatoliki Makiedonia, Traki 0,81 Sterea Elada 0,90
Kientriki Makiedonia 0,88 Peloponisos 0,79
Ditiki Makiedonia 1,12 Atiki 1,23
Ipeiros 0,79 Worio Ejeo 0,90
Thessalia 0,83 Notio Ejeo 0,97
Jonii Nisi 0,82 Kriti 0,83
Ditiki Elada 0,81
Włochy 1,00
Piemonte 1,04 Marche 0,90
Valle d'Aosta 1,00 Lazio 1,07
Liguria 1,01 Abruzzo 0,89
Lombardia 1,16 Molise 0,82
Provincia Autonoma di Bolzano/Bozen 1,15 Campania 0,84
Provincia Autonoma di Trento 1,04 Puglia 0,82
Veneto 1,03 Basilicata 0,86
Friuli-Venezia Giulia 1,08 Calabria 0,75
Emilia-Romagna 1,06 Sicilia 0,86
Toscana 0,95 Sardegna 0,84
Umbria 0,87
Polska 1,00
Łódzkie 0,75 Wielkopolskie 1,16
Mazowieckie 1,26 Zachodniopomorskie 1,06
Małopolskie 1,05 Lubuskie 0,88
Śląskie 1,19 Dolnośląskie 1,22
Lubelskie 0,60 Kujawsko-Pomorskie 0,91
Podkarpackie 0,81 Warmińsko-Mazurskie 0,83
Świętokrzyskie 0,63 Pomorskie 0,78
Podlaskie 0,73
Portugalia 1,00
Norte 0,86
Algarve 0,87
Centro 0,84
Área Metropolitana de Lisboa 1,33
Alentejo 0,91
Região Autónoma dos Açores 0,91
Região Autónoma da Madeira 0,95
Hiszpania 1,00
Galicia 0,88 Extremadura 0,84
Principado de Asturias 0,98 Cataluña 1,09
Cantabria 0,96 Comunidad Valenciana 0,91
País Vasco 1,17 Illes Balears 0,96
Comunidad Foral de Navarra 1,07 Andalucía 0,87
La Rioja 0,92 Región de Murcia 0,84
Aragón 0,98 Ciudad Autónoma de Ceuta 1,07
Comunidad de Madrid 1,18 Ciudad Autónoma de Melilla 1,04
Castilla y León 0,91 Canarias 0,91
Castilla-la Mancha 0,88
6.
USŁUGI OPIEKI W DOMU I USŁUGI ŚRODOWISKOWEJ OPIEKI DZIENNEJ
6.1.
Rodzaje operacji

Wszelkie operacje dotyczące świadczenia usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej dla osób starszych, dorosłych z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną oraz dzieci z niepełnosprawnością ruchową.

1.
Usługi opieki w domu to usługi świadczone w domu osoby korzystającej z usług opieki w celu zapewnienia pomocy osobom, które nie mogą same się sobą zająć z powodu obiektywnych okoliczności, w zakresie podstawowych czynności życia codziennego, takich jak mycie się, ubieranie się i jedzenie, lub w zakresie złożonych czynności życia codziennego, takich jak przygotowywanie posiłków, zarządzanie pieniędzmi czy zakupy artykułów spożywczych lub osobistych. Usługi opieki w domu obejmują również mobilną opiekę pielęgniarską i domowe usługi terapeutyczne.

Następujące rodzaje działań kwalifikują się do refundacji:

a)
pomoc osobista w domu;
b)
usługi z zakresu higieny osobistej;
c)
domowa opieka wytchnieniowa;
d)
domowe usługi terapeutyczne i rehabilitacyjne (tylko w przypadku niepełnosprawności ruchowej);
e)
domowa opieka pielęgniarska zapewniająca wsparcie w samodzielnym życiu (z wyłączeniem zakupu sprzętu);
f)
usługi w zakresie rehabilitacji społecznej.

Państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia co najmniej działań, o których mowa w lit. a), b) i c) łącznie, aby móc ubiegać się o zwrot powiązanych kosztów na podstawie stawki jednostkowej.

2.
Usługi środowiskowej opieki dziennej są najczęściej świadczone w ośrodkach opieki dziennej - instytucjach zapewniających opiekę społeczną i usługi rehabilitacji społecznej w ciągu dnia. Ośrodki opieki dziennej są otwartymi placówkami zapewniającymi opiekę i przyjmującymi osoby, które nie są w stanie w pełni same się sobą zająć i zazwyczaj cierpią na choroby przewlekłe. Ośrodki te umożliwiają podopiecznym nawiązywanie kontaktów towarzyskich i uczestniczenie w zaplanowanych zajęciach grupowych, a jednocześnie zapewniają opiekę w zorganizowanym środowisku w godzinach dziennych.

Następujące rodzaje działań kwalifikują się do refundacji:

opieka pielęgniarska;
opieka wytchnieniowa;
usługi rozwoju zdolności funkcjonowania i umiejętności społecznych;
zajęcia grupowe obejmujące stymulację intelektualną, ćwiczenia grupowe i programy na rzecz poprawy kondycji psychicznej i fizycznej.

Jako warunek kwalifikowalności do refundacji państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia całego zestawu rodzajów działań określonych powyżej na potrzeby operacji dotyczących usług środowiskowej opieki dziennej.

6.2.
Definicja wskaźnika uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych

Nazwa wskaźnika:

1.
Świadczenie usług opieki w domu
2.
Świadczenie usług środowiskowej opieki dziennej

Jednostka pomiaru danego wskaźnika:

1.
Liczba godzin/dni/miesięcy/lat uczestnictwa dla wszystkich uczestników korzystających z usług opieki w domu
2.
Liczba godzin/dni/miesięcy/lat uczestnictwa dla wszystkich uczestników korzystających z usług środowiskowej opieki dziennej
6.3.
Wysokość stawki (w EUR)

Kwoty określone w tabelach 6 i 7 poniżej obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji 10 .

Przy opracowywaniu pojedynczej operacji na rzecz świadczenia usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej wspieranych w ramach EFS+ państwa członkowskie nie mogą dokonywać dowolnego wyboru z wykazu kwalifikowalnych działań określonych w pkt 6.1.1 i 6.1.2. Jako warunek kwalifikowalności do refundacji państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia pełnego zestawu standardowych operacji określonych w pkt 6.1.2 w przypadku usług środowiskowej opieki dziennej lub - w przypadku opieki w domu - co najmniej działań, o których mowa w pkt 6.1.1 lit. a), b) i c) łącznie.

Dokumenty wymagane do uzasadnienia, że odpowiednie działania zostały zrealizowane i że wszystkie deklarowane produkty zostały uzyskane, są dokumentami wymaganymi zgodnie ze standardowymi praktykami i procedurami każdego państwa członkowskiego. Instytucje zarządzające muszą jasno określić ścieżkę audytu.

Przykłady dokumentów uzasadniających

W przypadku usług opieki w domu:

umowa z opiekunem, ewidencja prowadzona przez opiekunów; ocena opiekuna przeprowadzona przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej osoby korzystającej z usług opieki w domu lub przez lokalne instytucje opieki społecznej lub równoważna dokumentacja;
karty czasu pracy opiekunów (w celu zastosowania stawki godzinowej) lub inne możliwe do sprawdzenia ewidencje zarządzania czasem.

W przypadku usług środowiskowej opieki dziennej:

rejestry zapisów i obecności uczestników;
karty czasu pracy pracowników opieki dziennej (w celu zastosowania stawki godzinowej) lub inne możliwe do sprawdzenia ewidencje zarządzania czasem.

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących świadczenia usług opieki w domu i usług środowiskowej opieki dziennej w ramach tego samego programu na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

6.4.
Metoda dostosowania

Wartości stawek jednostkowych za oba rodzaje usług opiekuńczych mogą być co roku dostosowywane na podstawie indeksu kosztów zatrudnienia (LCI) Eurostatu dla działalności gospodarczej "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej". Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

Wzór na dostosowanie: Stawka jednostkowa państwa członkowskiego X * indeks LCI państwa członkowskiego X

Tabela 6

Wysokość stawek jednostkowych za usługi opieki w domu - poziomy cen z 2021 r.

AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR HU HR
Stawka godzinowa (EUR) 37,19 34,36 6,52 13,54 15,01 35,01 44,36 14,24 13,16 26,20 32,95 32,29 7,29 12,83
Stawka dzienna (EUR) (*) 297 275 52 108 120 280 355 114 105 210 264 258 58 103
Stawka miesięczna (EUR) (**) 5 950 5 498 1 044 2 166 2 401 5 602 7 098 2 279 2 105 4 193 5 271 5 167 1 166 2 053
Stawka roczna (EUR) (***) 71 399 65 971 12 526 25 992 28 810 67 224 85 178 27 349 25 261 50 314 63 257 62 005 13 988 24 635
IE IT LV LT LU MT NL PL PT RO SI SK SE
Stawka godzinowa (EUR) 36,10 31,86 10,66 10,66 47,19 18,59 40,56 10,98 15,11 11,20 20,55 13,81 36,10
Stawka dzienna (EUR) (*) 289 255 85 85 378 149 324 88 121 90 164 110 289
Stawka miesięczna (EUR) (**) 5 776 5 097 1 705 1 705 7 551 2 975 6 489 1 757 2 418 1 792 3 288 2 209 5 776
Stawka roczna (EUR) (***) 69 312 61 170 20 459 20 459 90 606 35 700 77 871 21 086 29 019 21 503 39 458 26 514 69 312
(*) Na podstawie 8 godzin opieki

(**) Na podstawie 160 godzin opieki

(***) Na podstawie 1 720 godzin opieki

Tabela 7

Wysokość stawek jednostkowych za usługi środowiskowej opieki dziennej - poziomy cen z 2021 r.

AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR HU HR
Stawka godzinowa (EUR) 28,78 26,59 5,05 10,48 11,61 27,10 34,34 11,02 10,18 20,28 25,50 24,99 5,64 9,93
Stawka dzienna (EUR) (*) 230 213 40 84 93 217 275 88 81 162 204 200 45 79
Stawka miesięczna (EUR) (**) 4 605 4 255 808 1 676 1 858 4 336 5 494 1 764 1 629 3 245 4 080 3 999 902 1 589
Stawka roczna (EUR) (***) 55 260 51 059 9 695 20 117 22 298 52 029 65 925 21 167 19 551 38 941 48 959 47 989 10 826 19 066
IE IT LV LT LU MT NL PL PT RO SI SK SE
Stawka godzinowa (EUR) 27,94 24,66 8,25 8,25 36,52 14,39 31,39 8,50 11,70 8,67 15,91 10,69 27,94
Stawka dzienna (EUR) (*) 224 197 66 66 292 115 251 68 94 69 127 86 224
Stawka miesięczna (EUR) (**) 4 470 3 945 1 320 1 320 5 844 2 303 5 022 1 360 1 872 1 387 2 545 1 710 4 470
Stawka roczna (EUR) (***) 53 645 47 343 15 835 15 835 70 126 27 630 60 269 16 320 22 460 16 643 30 539 20 521 53 645
(*) Na podstawie 8 godzin opieki

(**) Na podstawie 160 godzin opieki

(***) Na podstawie 1 720 godzin opieki

7.
FINANSOWANIE NIEPOWIĄZANE Z KOSZTAMI OPERACJI DOTYCZĄCYCH ŚWIADCZENIA USŁUG NA RZECZ OFIAR PRZEMOCY DOMOWEJ (I ICH DZIECI) ORAZ OSÓB BEZDOMNYCH
7.1.
Rodzaje operacji

Operacje objęte finansowaniem niepowiązanym z kosztami w tym module usług obejmują usługi na rzecz ofiar przemocy domowej i osób będących w kryzysie krótko- lub długoterminowej bezdomności, świadczone w ramach pakietu następujących usług:

usług mieszkaniowych, takich jak zakwaterowanie zastępcze dla uczestników; oraz
usług innych niż mieszkaniowe, takich jak poradnictwo i interwencje poprzez pracę socjalną z uczestnikami.
7.2.
Opis warunków, które należy spełnić, lub rezultatów, które należy osiągnąć w określonym czasie

Uwolnienie środków jest powiązane ze spełnieniem następujących warunków:

1.
Zweryfikowane świadczenie usług mieszkaniowych lub innych niż mieszkaniowe na rzecz wcześniej określonej grupy uczestników o ustalonej wielkości, wyraźnie określonej przez każde państwo członkowskie w zaproszeniu do realizacji operacji.

Uwolnione środki obejmują również płatności za osiągnięcie następujących rezultatów:

2.
Osoby bezdomne i ofiary przemocy domowej oraz ich dzieci przenoszące się z tymczasowego lub zastępczego zakwaterowania do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego 11 .
7.3.
Definicja wskaźnika
a)
uruchamiającego wypłacenie stawek jednostkowych za świadczenie usług

Nazwa wskaźnika: Świadczenie kwalifikujących się usług przez jedną godzinę/jeden dzień/jeden miesiąc na rzecz grupy uczestników o ustalonej wielkości, z góry określonej przez instytucję zarządzającą.

Jednostka pomiaru danego wskaźnika: Liczba godzin/dni/miesięcy spędzonych na świadczeniu kwalifikujących się usług przez jedną godzinę/jeden dzień/jeden miesiąc na rzecz grupy uczestników o ustalonej wielkości, z góry określonej przez instytucję zarządzającą.

b)
uruchamiającego refundację z tytułu osiągniętych rezultatów

Nazwa wskaźnika:

1.
Pozytywna zmiana statusu mieszkaniowego uczestnika korzystającego z kwalifikujących się usług 12 .
2.
Trwały rezultat w zakresie zapewnienia miejsca zamieszkania uczestnikowi korzystającemu z kwalifikujących się usług.

Jednostka pomiaru danego wskaźnika:

1.
Liczba osób bezdomnych i ofiar przemocy domowej wprowadzających się do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego.
2.
Liczba osób bezdomnych i ofiar przemocy domowej, które po wprowadzeniu się do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego utrzymały ten rezultat przez określony czas.
1.
Wyniki pośrednie uruchamiające refundację z tytułu trwałych rezultatów w zakresie mieszkalnictwa (lit. b)) 13
1.
Liczba zrealizowanych przeprowadzek do stałego miejsca zamieszkania.
2.
Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 3 miesięcy po przeprowadzce.
3.
Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 6 miesięcy po przeprowadzce.
4.
Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 12 miesięcy po przeprowadzce.
5.
Liczba trwałych przeprowadzek do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego na okres 18 miesięcy po przeprowadzce.

Wartości określone w tabelach 8 i 9 obejmują wszystkie kwalifikowalne koszty operacji.

Dokumenty wymagane do uzasadnienia, że odpowiednie działania zostały zrealizowane i że wszystkie deklarowane rezultaty zostały osiągnięte, są dokumentami wymaganymi zgodnie ze standardowymi praktykami i procedurami każdego państwa członkowskiego. Instytucje zarządzające muszą jasno określić ścieżkę audytu.

Przykłady wymaganych dokumentów uzasadniających:

W przypadku usług świadczonych na rzecz ofiar przemocy domowej i ich dzieci:

pismo na papierze firmowym od rzecznika ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, instytucji pomocy społecznej, dostawcy usług zakwaterowania zastępczego lub podmiotu świadczącego usługi pomocy medycznej lub inne dokumenty potwierdzające, takie jak raport policji, zakaz zbliżania się lub podobne dokumenty, raport z obdukcji lekarskiej w celu uzasadnienia kwalifikowalności uczestnika;
indywidualne akta uczestnika zawierające datę objęcia operacją, imię i nazwisko pracownika socjalnego/doradcy (lub podobnego personelu) w miejscu zakwaterowania zastępczego oraz szczegółowe informacje na temat świadczonych usług, podpisane przez uczestnika oraz odpowiedzialnego członka personelu.

W przypadku usług świadczonych na rzecz osób bezdomnych:

pismo lub inny rodzaj dokumentacji (np. nakaz eksmisji wydany przez sąd, pismo od lokalnej straży pożarnej lub policji, zakładu ubezpieczeń, byłego właściciela nieruchomości) podpisane przez pracownika pomocy społecznej lub pracownika organizacji, który jest w stanie zweryfikować, czy dana osoba jest faktycznie bezdomna, lub pisemne oświadczenie przygotowane przez uczestnika na temat jego poprzedniego miejsca zamieszkania (jeśli nie jest to możliwe do zweryfikowania przez pracownika pomocy społecznej lub pracownika organizacji);
indywidualne akta uczestnika zawierające datę objęcia operacją, imię i nazwisko pracownika socjalnego/doradcy (lub podobnego personelu) w miejscu zakwaterowania zastępczego oraz szczegółowe informacje na temat świadczonych usług, podpisane przez uczestnika oraz odpowiedzialnego członka personelu.

W przypadku opartych na rezultatach płatności na rzecz ofiar przemocy domowej lub osób bezdomnych:

kopia umowy najmu stałego zakwaterowania, w tym wyraźne wskazanie daty rozpoczęcia i zakończenia najmu (do podpisu przez uczestnika oraz przedstawiciela agencji mieszkaniowej lub jej odpowiednika).

Jeżeli instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za wdrażanie programu stosuje te stawki jednostkowe w celu ustalenia wkładu Unii na rzecz programu w odniesieniu do jednej operacji objętej zakresem niniejszego rozporządzenia, kwoty te stanowią kwotę refundowaną przez Komisję w odniesieniu do wszelkich operacji dotyczących wsparcia usług na rzecz ofiar przemocy domowej (i ich dzieci) oraz osób bezdomnych w ramach tego samego programu na rzecz tego samego rodzaju beneficjenta. Ograniczenie to nie dotyczy innych programów zarządzanych przez różne instytucje pośredniczące lub instytucje zarządzające.

7.4.
Metoda dostosowania

Obliczone stawki dotyczące świadczenia usług (tabela 8) mogą być co roku dostosowywane w oparciu o publikowane przez Eurostat koszty pracy i inflację HICP dotyczącą usług i kosztów zakwaterowania. Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

Wzór na dostosowanie: Stawka jednostkowa dla państwa członkowskiego X * łączny indeks LCI i HICP dla państwa członkowskiego X

Obliczone stawki dotyczące płatności opartych na rezultatach (tabela 9) mogą być co roku dostosowywane w oparciu o inflację HICP dotyczącą usług i kosztów zakwaterowania.

Dostosowane wartości z indeksem roku N będą miały zastosowanie do wszystkich odnośnych operacji od 1 stycznia roku N+1.

Wzór na dostosowanie: Stawka jednostkowa dla państwa członkowskiego X * indeks HICP dla państwa członkowskiego X

Tabela 8

Stawki jednostkowe za świadczenie usług w ramach modułu "Kryzysy i sytuacje nadzwyczajne" 14  - poziomy cen z 2021 r.

AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR HU HR
Stawka godzinowa (EUR) 57,90 55,81 24,96 43,47 38,59 56,73 62,22 37,45 37,75 44,62 56,31 52,80 31,66 31,17
Stawka dzienna (EUR) (*) 463 447 200 348 309 454 498 300 302 357 450 422 253 249
Stawka miesięczna (EUR) (**) 9 264 8 930 3 994 6 955 6 175 9 077 9 955 5 991 6 040 7 139 9 010 8 447 5 065 4 988
IE IT LV LT LU MT NL PL PT RO SI SK SE
Stawka godzinowa (EUR) 64,66 48,27 33,65 37,07 85,48 41,87 57,77 32,83 39,99 29,52 40,27 35,84 58,60
Stawka dzienna (EUR) (*) 517 386 269 297 684 335 462 263 320 236 322 287 469
Stawka miesięczna (EUR) (**) 10 346 7 722 5 384 5 931 13 676 6 699 9 244 5 253 6 398 4 723 6 443 5 735 9 376
(*) Na podstawie 8 godzin świadczenia usług (**) Na podstawie 160 godzin świadczenia usług

Tabela 9

Finansowanie rezultatów z zastosowaniem stałych kwot ryczałtowych dla modułu usług "Kryzysy i sytuacje nadzwyczajne" 15  - poziomy cen z 2021 r.

AT BE BG CY CZ DE DK EE EL ES FI FR HU HR
Przeprowadzka do miejsca zakwaterowania - EUR (lit. a)) 611 589 263 458 407 598 656 395 398 470 594 557 334 329
Trwałe zakwaterowanie przez 3, 6, 12, 18 miesięcy - EUR (lit. b)) 1 832 1 766 790 1 375 1 221 1 795 1 968 1 185 1 194 1 411 1 781 1 670 1 001 986
IE IT LV LT LU MT NL PL PT RO SI SK SE
Przeprowadzka do miejsca zakwaterowania - EUR (lit. a)) 682 509 355 391 901 441 609 346 422 311 425 378 618
Trwałe zakwaterowanie przez 3, 6, 12, 18 miesięcy - EUR (lit. b)) 2 045 1 527 1 065 1 173 2 704 1 324 1 828 1 039 1 265 934 1 274 1 134 1 854
1 Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159.
2 Plan działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych (europa.eu).
3 W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje: EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu) "uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12; "kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.

EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

"obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.

4 LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)
5 W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje: EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu) "uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12; "kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.
6 LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)
7 W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców stosuje się poniższe definicje zgodnie z odpowiednimi definicjami krajowymi: EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu) "uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12; "kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.

EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

"obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.

8 LC - indeks kosztów zatrudnienia według działalności NACE Rev. 2 - wartość nominalna, dane roczne [lc_lci_r2_a] NACE Rev. 2 (działalność = P. Edukacja)
9 W celu określenia statusu obywateli państw trzecich i uchodźców zastosowanie mają poniższe definicje: EUR-Lex - 32011L0095 - PL - EUR-Lex (europa.eu) "uchodźca" oznacza obywatela państwa trzeciego, który na skutek uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu swojej rasy, religii, narodowości, przekonań politycznych lub przynależności do szczególnej grupy społecznej przebywa poza państwem swojego obywatelstwa i nie może lub nie chce z powodu tej obawy korzystać z ochrony tego państwa, lub bezpaństwowca, który przebywając z takich samych powodów jak wyżej poza państwem swojego dawnego miejsca zwykłego pobytu, nie może lub nie chce z powodu tej obawy powrócić do tego państwa i do którego nie ma zastosowania art. 12; "kraj pochodzenia" oznacza państwo(-a), którego(-ych) obywatelstwo posiada dana osoba, a w przypadku bezpaństwowców - państwo dawnego miejsca zwykłego pobytu.

EUR-Lex - 32021R1147 - PL - EUR-Lex (europa.eu)

"obywatel państwa trzeciego" oznacza każdą osobę, w tym bezpaństwowca lub osobę o nieokreślonym obywatelstwie, która nie jest obywatelem Unii zdefiniowanym w art. 20 ust. 1 TFUE.

10 Więcej szczegółowych informacji można znaleźć w badaniu pt. ""Simplified cost options and Financing not linked to costs in the area of social inclusion and youth" [Uproszczone opcje kosztów i finansowanie niepowiązane z kosztami w obszarze włączenia społecznego i młodzieży]: Katalog publikacji - Zatrudnienie, sprawy społeczne i włączenie społeczne - Komisja Europejska (europa.eu).
11 Najem długoterminowy definiuje się jako trwający rok lub dłużej (zgodnie z ETHOS - europejską typologią bezdomności i wykluczenia mieszkaniowego).
12 Pozytywna zmiana statusu mieszkaniowego oznacza przeniesienie z tymczasowego lub zastępczego zakwaterowania do zwykłego miejsca zamieszkania o odpowiedniej jakości pod względem bezpieczeństwa i zdrowia oraz dostosowanego do konkretnej struktury rodziny na podstawie najmu długoterminowego.
13 Wyniki te stanowią skumulowane kamienie milowe, a związane z nimi stawki jednostkowe mogą być przedmiotem wniosków w odniesieniu do każdego kamienia milowego (tj. 3, 6, 12, 18 miesięcy), po jego osiągnięciu.
14 Są to stałe stawki za ogólne świadczenie usługi na rzecz grupy uczestników o ustalonej wielkości. Nie są to stawki na pojedynczego uczestnika.
15 Kwoty są wypłacane za każdego indywidualnego uczestnika, który osiągnął rezultat.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.216.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/1676 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 w odniesieniu do definicji stawek jednostkowych, kwot ryczałtowych i stawek ryczałtowych oraz finansowania niepowiązanego z kosztami stosowanych w celu refundacji przez Komisję wydatków poniesionych przez państwa członkowskie
Data aktu: 07/07/2023
Data ogłoszenia: 01/09/2023
Data wejścia w życie: 21/09/2023