Zalecenie 2/2023 w odniesieniu do dostosowania obszarów zarządzania złocicą, szkarłacicą, turbotem i nagładem

ZALECENIE nr 2/2023 SPECJALNEGO KOMITETU DS. RYBOŁÓWSTWA, USTANOWIONEGO NA MOCY ART. 8 UST. 1 LIT. Q) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 24 lipca 2023 r.
w odniesieniu do dostosowania obszarów zarządzania złocicą, szkarłacicą, turbotem i nagładem [2023/1613]

SPECJALNY KOMITET DS. RYBOŁÓWSTWA,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa"), w szczególności jej art. 504 i art. 508 ust. 2 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 504 ust. 1 umowy stanowi, że Zjednoczone Królestwo i Unia (każde z osobna "Strona", razem "Strony") zwracają się do Międzynarodowej Rady Badań Morza ("ICES") o opinię w sprawie dostosowania obszarów zarządzania i jednostek oceny stosowanych przez ICES w odniesieniu do stad oznaczonych gwiazdką w załączniku 35.

(2) Są to stada: (i) złocica i szkarłacica (Morze Północne), L/W/2AC4-C; (ii) gładzica (kanał La Manche), PLE/7DE; (iii) turbot i nagład (Morze Północne), T/B/2AC4-C; oraz (iv) witlinek (Morze Celtyckie), WHG/7X7 A-C.

(3) Art. 504 ust. 2 umowy przewiduje, że w terminie sześciu miesięcy od otrzymania opinii Strony wspólnie zapoznają się z tą opinią i wspólnie rozważają dostosowania w obszarach zarządzania danymi stadami, z myślą o wspólnym ustaleniu zmian w wykazie stad i udziałów określonym w załączniku 35.

(4) Strony odnotowały zakończenie takich wspólnych wniosków skierowanych do ICES w odniesieniu do czterech stad na posiedzeniu Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa w dniu 20 lipca 2022 r. Ponadto 16 grudnia 2022 r. ICES wydała opinię dotyczącą dwóch z czterech stad: (i) złocicy i szkarłacicy (Morze Północne); oraz (ii) turbota i nagłada (Morze Północne).

(5) Obecnie zarówno złocica, jak i szkarłacica, L/W/2AC4-C oraz turbot i nagład T/B/2AC4-C są zarządzane w ramach połączonego TAC, podczas gdy ICES przedstawia opinie na poziomie gatunku, a zasięg geograficzny tych obszarów zarządzania w odniesieniu do złocicy, szkarłacicy i nagłada w ramach umowy o handlu i współpracy jest węższy niż obszary objęte opinią ICES:

- w przypadku złocicy obszar objęty opinią ICES obejmuje Morze Północne (obszar ICES 4), cieśninę Skagerrak (obszar ICES 3a) i wschodnią część kanału La Manche (obszar ICES 7d),

- w przypadku szkarłacicy obszar objęty opinią ICES obejmuje Morze Północne (obszar ICES 4), cieśninę Skagerrak (obszar ICES 3a) i wschodnią część kanału La Manche (obszar ICES 7d),

- w przypadku nagłada obszar objęty opinią ICES obejmuje Morze Północne (obszar ICES 4) i kanał La Manche (obszar ICES 7d i obszar 7e).

(6) W swojej opinii z dnia 16 grudnia 2022 r. ICES zaleciła, aby w odniesieniu do wszystkich czterech stad (złocicy, szkarłacicy, turbota i nagłada) zarządzanie opierało się na TAC dla jednego gatunku obejmującym obszar rozmieszczenia stada.

(7) W swojej rocznej opinii z dnia 30 czerwca 2022 r. dotyczącej stada złocicy, szkarłacicy, turbota i nagłada ICES zaleciła również wdrożenie zarządzania na poziomie gatunku w całym obszarze występowania stad. ICES wskazuje, że zarządzanie tymi gatunkami w ramach połączonego TAC uniemożliwia skuteczną kontrolę wskaźników eksploatacji dla poszczególnych gatunków i może prowadzić do nadmiernej eksploatacji któregoś z nich.

(8) Art. 508 ust. 2 lit. d) umowy stanowi, że Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa może przyjmować zalecenia dotyczące współpracy w zakresie zrównoważonego zarządzania rybołówstwem w ramach działu piątego (Rybołówstwo) umowy.

(9) Strony uznają, że w celu ustalenia zrównoważonych uprawnień do połowów właściwe może być posiadanie więcej niż jednego TAC dla każdego gatunku.

(10) Strony uznają ponadto znaczenie odpowiedzialnego międzynarodowego zarządzania rybołówstwem, w tym fakt, że TAC powinny uwzględniać połowy innych państw nadbrzeżnych.

(11) Strony odnotowują potencjalne wyzwania związane z zarządzaniem tymi stadami, jakie mogą wynikać z przejścia na TAC dla poszczególnych gatunków, odpowiadających obszarowi objętemu opinią ICES, w tym ze stosowania obowiązku wyładunku, oraz uznają potencjalną rolę elastyczności międzyobszarowej między TAC dla tych samych gatunków oraz wykorzystania mechanizmu wymiany kwot w celu ograniczenia takiego ryzyka,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

Artykuł  1

Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby podczas przyszłych corocznych konsultacji na mocy art. 498 umowy Strony zarządzały złocicą i szkarłacicą (Morze Północne), L/W/2AC4-C oraz turbotem i nagładem (Morze Północne), T/B/2AC4-C na poziomie poszczególnych gatunków poprzez określenie maksymalnej ilości każdego gatunku, którą można poławiać w ramach każdego TAC.

Artykuł  2

W celu zapewnienia, aby cały obszar stad był objęty zarządzaniem TAC, Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby w przyszłych corocznych konsultacjach strony ustanowiły TAC zgodnie z art. 498 ust. 3 umowy, jak określono w wykazie w załączniku I do niniejszego zalecenia.

Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby udziały Stron w TAC w odniesieniu do stad wymienionych w załączniku I do niniejszego zalecenia były rozdzielane między Strony zgodnie z udziałami kwotowymi określonymi w załączniku I do niniejszego zalecenia. Zgodnie z odpowiedzialnym międzynarodowym zarządzaniem rybołówstwem Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby przy ustalaniu TAC zgodnie z załącznikiem I Strony uwzględniały połowy państw trzecich.

Artykuł  3

Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby ogólne uprawnienia do połowów przedmiotowych stad zostały rozdzielone między odpowiednie TAC zgodnie z załącznikiem II do niniejszego zalecenia w oparciu o oficjalne wyładunki w latach 2011-2020.

Artykuł  4

Odnotowując, że opinia ICES dotycząca połowów ma zastosowanie do wszystkich obszarów ICES objętych TAC, o których mowa w art. 1 i 2, w odniesieniu do złocicy, szkarłacicy i nagłada, Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby elastyczność geograficzna miała zastosowanie w 100 % w obie strony między obszarem 3a i 4 oraz obszarem 4 i 7d.

Sporządzono w Brukseli i Londynie dnia 24 lipca 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

TAC I ODPOWIEDNIE UDZIAŁY ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA I UE W TAC

Nr Nazwa zwyczajowa Obszary ICES Udział w TAC (*) (%)
UK UE
1 Złocica (3a) Wody Unii obszaru 3a 0,00 % 100,00%
2 Złocica (wschodnia część kanału La Manche) 7d 18,77% 81,23 %
3 Szkarłacica (3a) Wody Unii obszaru 3a 0,00 % 100,00%
4 Szkarłacica (wschodnia część kanału La Manche) 7d 0,00 % 0,00 %
5 Nagład (3a) Wody Unii obszaru 3a 0,00 % 100,00%
6 Nagład (kanał La Manche) 7d i 7e 38,66 % 61,34%
(*) Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby wielkość TAC, która ma zostać rozdzielona między Zjednoczone Królestwo i UE, była równa podstawowemu TAC pomniejszonemu o połowy państw trzecich. Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zaleca, aby połowy państw trzecich ustalono na poziomie 0,72 % całkowitych połowów dla złocicy, 6,21 % dla szkarłacicy, 0,55 % dla nagłada i 0,67 % dla turbota. Pochodzą one z danych historycznych dotyczących wyładunków.

ZAŁĄCZNIK  II

PROCENTOWY PODZIAŁ CAŁKOWITEGO UZGODNIONEGO TAC OBEJMUJĄCEGO OBSZAR ZASOBÓW BIOLOGICZNYCH ICES MIĘDZY NOWYMI OBSZARAMI TAC

3a 4 7d 7e
Złocica 9,10% 83,38 % 7,52 % Nie dotyczy
Szkarłacica 44,40 % 55,60 % 0,00 % Nie dotyczy
Nagład 6,04 % 64,20 % 29,76 %
Turbot Nie dotyczy 100,00% Nie dotyczy Nie dotyczy

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.198.44

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2/2023 w odniesieniu do dostosowania obszarów zarządzania złocicą, szkarłacicą, turbotem i nagładem
Data aktu: 24/07/2023
Data ogłoszenia: 08/08/2023
Data wejścia w życie: 24/07/2023