uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 2 w przypadku środków ochrony indywidualnej zgodnych z normami zharmonizowanymi, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lub z częściami takich norm, zakłada się, że spełniają one zasadnicze wymagania dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa określone w załączniku II do tego rozporządzenia, objęte tymi normami lub ich częściami.
(2) Pismem M/031, zatytułowanym "Zlecenie normalizacji dla CEN/CENELEC dotyczące norm w zakresie środków ochrony indywidualnej", Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie i sporządzenie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy Rady 89/686/EWG 3 .
(3) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 CEN opracował kilka nowych norm i dokonał nowelizacji niektórych istniejących norm zharmonizowanych.
(4) W dniu 19 listopada 2020 r. upłynął okres ważności wniosku o normalizację M/031 i w związku z tym został on zastąpiony nowym wnioskiem o normalizację określonym w decyzji wykonawczej Komisji C(2020) 7924 4 .
(5) W związku z tym, że zasadnicze wymagania dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa mające zastosowanie do środków ochrony indywidualnej, określone w dyrektywie 89/686/EWG, przeniesiono do rozporządzenia (UE) 2016/425, projekty norm zharmonizowanych opracowanych na podstawie wniosku o normalizację M/031 są objęte wnioskiem o normalizację określonym w decyzji wykonawczej C(2020) 7924. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W związku z tym można w drodze wyjątku przyjąć, że takie normy opracowane i opublikowane przez CEN i CENELEC w trakcie okresu przejściowego między wnioskiem o normalizację M/031 a wnioskiem o normalizację określonym w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 nie zawierają wyraźnego odniesienia do wniosku o normalizację określonego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924.
(6) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 oraz wniosku o normalizację określonego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN opracował następujące nowe normy zharmonizowane: Norma EN ISO 18527-2:2021 w sprawie wymagań dotyczących okularów ochronnych stosowanych podczas gry w squasha, racquetballa oraz squasha 57, 20349-1:2017/A1:2020 zmieniająca EN ISO 20349-1:2017 w sprawie wymagań i metod badań w odniesieniu do obuwia chroniącego przed zagrożeniami w hutnictwie oraz EN ISO 20349-2:2017/A1:2020 zmieniająca EN ISO 20349-2:2017 w sprawie wymagań i metod badań w odniesieniu do obuwia chroniącego przed zagrożeniami występującymi podczas spawania i procesów pokrewnych.
(7) Na podstawie wniosku o normalizację M/031 i wniosku o normalizację określonego w decyzji wykonawczej C(2020) 7924 CEN dokonał przeglądu normy zharmonizowanej EN 143:2000 dotyczącej wymagań, badania i znakowania filtrów cząsteczkowych stosowanych w sprzęcie ochrony układu oddechowego, sprostowanej normą EN 143:2000/AC:2005 i zmienionej normą EN 143:2000/A1:2006, oraz normy zharmonizowanej EN ISO 13688:2013 w sprawie wymagań ogólnych dotyczących odzieży ochronnej, do których odniesienia opublikowano w komunikacie Komisji (2018/C 209/03) 5 . Przegląd ten doprowadził do przyjęcia normy zharmonizowanej EN 143:2021 oraz zmiany EN ISO 13688:2013/A1:2021 do normy zharmonizowanej EN ISO 13688:2013.
(8) Komisja wraz z CEN oceniła, czy normy zharmonizowane opracowane i poddane nowelizacji przez CEN są zgodne z wnioskiem o normalizację określonym w decyzji wykonawczej C(2020) 7924.
(9) Normy zharmonizowane: EN 143:2021, EN ISO 13688:2013 zmieniona EN ISO 13688:2013/A1:2021, EN ISO 18527-2:2021, EN ISO 20349-1:2017 zmieniona EN ISO 20349-1:2017/A1:2020 oraz EN ISO 20349-2:2017 zmieniona EN ISO 20349-2:2017/A1:2020 spełniają wymagania, które mają obejmować i które są określone w rozporządzeniu (UE) 2016/425. Odniesienia do tych norm zharmonizowanych należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(10) Załącznik I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/668 6 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności z rozporządzeniem (UE) 2016/425. W celu zapewnienia, aby odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/425 były wymienione w jednym akcie, odniesienia do norm zharmonizowanych EN 143:2021, EN ISO 13688:2013 i zmiany do niej EN ISO 13688:2013/A1:2021, EN ISO 18527-2:2021, EN ISO 20349-1:2017 i zmiany do niej EN ISO 20349-1:2017/A1:2020 oraz EN ISO 20349-2:2017 i zmiany do niej EN ISO 20349-2:2017/A1:2020 należy włączyć do tego załącznika.
(11) Należy zatem wycofać odniesienia do normy zharmonizowanej EN 143:2000, jej sprostowania EN 143:2000/ AC:2005 i zmiany EN 143:2000/A1:2006, oraz normy zharmonizowanej EN ISO 13688:2013 z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
(12) Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2020/668 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/425, które to odniesienia wycofuje się z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Należy zatem włączyć do tego załącznika odniesienia do normy zharmonizowanej EN 143:2000, jej sprostowania EN 143:2000/AC:2005 i zmiany EN 143:2000/A1:2006, oraz do normy zharmonizowanej EN ISO 13688:2013.
(13) Normy zharmonizowane EN 352-1:2002, EN 352-2:2002, EN 352-3:2002, EN 352-4:2001, zmieniona normą EN 352-4:2001/A1:2005, EN 352-5:2002, zmieniona normą EN 352-5:2002/A1:2005, EN 352-6:2002, EN 352-7:2002 i EN 352-8:2008 dotyczące ochronników słuchu, zostały poddane przeglądowi przez CEN, a odniesienia do nich zostały włączone do załącznika II do decyzji wykonawczej (UE) 2020/668 z dniem 21 stycznia 2023 r. wskazanym jako data wycofania. W nowych wersjach zastąpionych norm wprowadzono nowe wymogi techniczne dotyczące obliczania tłumienia i nowych rozmiarów głowy, co oznacza dodatkowe badanie ochronników słuchu wraz ze środkami ochrony głowy i/lub twarzy w bardziej zróżnicowanych kombinacjach. W związku z tym producenci potrzebują więcej czasu na dostosowanie swojej produkcji do nowych norm. Ponadto jednostki notyfikowane i laboratoria badawcze są zobowiązane do dostosowania metod badań i zmiany ich akredytacji zgodnie z nowymi wymaganiami. Należy zatem odroczyć datę wycofania norm zharmonizowanych EN 352-1:2002, EN 352-2:2002, EN 352-3:2002, EN 352-4:2001 oraz jej zmiany EN 352-4:2001/A1:2005, EN 352-5:2002 oraz jej zmiany EN 352-5:2002/A1:2005, EN 352-6:2002, EN 352-7:2002 i EN 352-8:2008 o dodatkowe 18 miesięcy. Oczekuje się, że odroczenie to nie będzie miało szkodliwego wpływu na poziom bezpieczeństwa przedmiotowych produktów, ponieważ zmienione normy przede wszystkim poprawiają przejrzystość procedur badawczych i nie wprowadzają istotnych zmian w obowiązujących wymogach materialnych. Należy zatem zastąpić pozycje w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2020/668 dotyczącej norm zharmonizowanych EN 352-1:2002, EN 352-2:2002, EN 352-3:2002, EN 352-4:2001 i jej zmiany EN 352-4:2001/A1:2005, EN 352-5:2002 i jej zmiany EN 352-5:2002/ A1:2005, EN 352-6:2002, EN 352-7:2002 oraz EN 352-8:2008.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2020/668.
(15) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania norm zharmonizowanych EN 143:2021 i EN ISO 13688:2013, zmienionej normą EN ISO 13688:2013/A1:2021, należy odroczyć wycofanie odniesień do normy zharmonizowanej EN 143:2000, sprostowanej normą EN 143:2000/AC:2005 i zmienionej normą EN 143:2000/A1:2006, oraz do normy zharmonizowanej EN ISO 13688:2013.
(16) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.317.136 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/2414 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/668 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących wymagań, badania i znakowania filtrów cząsteczkowych stosowanych w sprzęcie ochrony układu oddechowego, wymagań ogólnych dotyczących odzieży ochronnej, wymagań dotyczących okularów ochronnych stosowanych podczas gry w squasha, racquetballa oraz squasha 57 oraz wymagań i metod badań w odniesieniu do obuwia chroniącego przed zagrożeniami występującymi w hutnictwie, podczas spawania i procesów pokrewnych |
| Data aktu: | 06/12/2022 |
| Data ogłoszenia: | 09/12/2022 |
| Data wejścia w życie: | 09/12/2022 |