Rezolucja 2022/1689 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja II - Rada Europejska i Rada

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1689
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja II - Rada Europejska i Rada

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja II - Rada Europejska i Rada,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Spraw Konstytucyjnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0067/2022),

A. mając na uwadze, że zgodnie z art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Parlament Europejski samodzielnie decyduje o udzieleniu absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii, oraz mając na uwadze, że budżet Rady Europejskiej i Rady jest sekcją budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że zgodnie z art. 15 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej Rada Europejska nie pełni funkcji prawodawczych;

C. mając na uwadze, że zgodnie z art. 317 TFUE Komisja ma wykonywać budżet Unii na własną odpowiedzialność, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami, oraz mając na uwadze, że zgodnie z obowiązującymi ramami Komisja ma powierzać innym instytucjom Unii uprawnienia wymagane do wykonywania sekcji budżetu, które się do nich odnoszą;

D. mając na uwadze, że zgodnie z art. 235 ust. 4 i art. 240 ust. 2 TFUE Radę Europejską i Radę (zwaną dalej "Radą") wspomaga Sekretariat Generalny Rady (zwany dalej "SGR"), a także mając na uwadze, że sekretarz generalny odpowiada w całości za należyte zarządzanie środkami zapisanymi w sekcji II budżetu Unii;

E. mając na uwadze, że przez prawie dwadzieścia lat Parlament stosował ugruntowaną i szanowaną praktykę udzielania absolutorium wszystkim instytucjom, organom, urzędom i agencjom Unii, a także mając na uwadze, że Komisja popiera dalsze stosowanie praktyki udzielania każdej instytucje i agencji oraz każdemu organowi i urzędowi Unii absolutorium dotyczącego ich wydatków administracyjnych;

F. mając na uwadze, że od 2009 r. brak współpracy ze strony Rady w procedurze udzielania absolutorium zmusza Parlament do odmowy udzielenia absolutorium sekretarzowi generalnemu Rady;

G. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

H. mając na uwadze, że Rada Europejska i Rada, jako instytucje unijne i jako beneficjenci budżetu ogólnego Unii, powinny działać w sposób przejrzysty i ponosić demokratyczną odpowiedzialność przed obywatelami Unii oraz podlegać demokratycznej kontroli wydatkowania środków publicznych;

I. mając na uwadze, że orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdza prawo podatników i opinii publicznej do otrzymywania informacji o wykorzystaniu dochodów publicznych;

J. mając na uwadze, że w zaleceniu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (zwanego dalej "Rzecznikiem") w sprawie OI/2/2017/TE wskazano, że praktyka Rady w dziedzinie przejrzystości procesu legislacyjnego stanowi przykład niewłaściwego administrowania i należy się tym zająć, aby zapewnić obywatelom możliwość śledzenia unijnego procesu legislacyjnego;

1. stwierdza z zadowoleniem, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") nie odnotował żadnych istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności Rady dotyczących zasobów ludzkich i zamówień publicznych;

2. podkreśla, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał stwierdził, iż w roku budżetowym 2020 w łącznych płatnościach związanych z wydatkami administracyjnymi instytucji Unii, w tym Rady, nie wystąpiły istotne błędy;

3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał nie wykrył żadnych szczególnych problemów dotyczących prawidłowości operacji ani w następstwie zbadania systemu nadzoru i kontroli Rady;

4. ma świadomość, że rozdział 9 "Administracja" w sprawozdaniu rocznym Trybunału koncentruje się na wydatkach na zasoby kadrowe, budynki, wyposażenie, energię, technologie informacyjno-komunikacyjne oraz że Trybunał wskazuje, iż wydatki te są obarczone niskim ryzykiem;

Zarządzanie budżetem i finansami

5. odnotowuje, że w 2020 r. Rada dysponowała ogólnym budżetem w wysokości 590 633 000 EUR (w porównaniu z 581 895 459 EUR w 2019 r.); zauważa zwiększenie środków budżetowych o 1,5 % w porównaniu z 2019 r., co potwierdza tendencję spadkową, jeśli chodzi o wzrost rocznego budżetu (1,6 % w 2019 r., 2 % w 2018 r. i 3 % w 2017 r.); odnotowuje, że udział Rady w dziale 5 wieloletnich ram finansowych zmniejszył się z 6,3 % w 2015 r. do 5,8 % w 2020 r.; odnotowuje, że wysoki ogólny wskaźnik wykonania wyniósł 93,15 % (w porównaniu z 92,3 % w 2019 r.);

6. rozumie, że budżet Rady jest w większości administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki dotyczące pracowników, budynków (w tym mebli i wyposażenia) oraz różnych kosztów bieżących; ponawia swój apel, który wyraził już we wcześniejszych rezolucjach w sprawie budżetu, o zaplanowanie odrębnych budżetów Rady Europejskiej i Rady, aby zwiększyć przejrzystość, odpowiedzialność i efektywność wydatków obu instytucji;

7. przypomina, że środki przeniesione z 2019 r. na 2020 r. wyniosły łącznie 52 543 491 EUR (w porównaniu z kwotą 56 599 584 EUR przeniesioną z 2018 r. na 2019 r.), i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wykonanie wyniosło 86,4 % (45 375 664 EUR) i koncentrowało się głównie na budynkach, systemach komputerowych, tłumaczeniach ustnych i wyposażeniu technicznym;

8. odnotowuje wzrost środków przeniesionych z 2020 r. na 2021 r. (12,6 % w porównaniu z 9,8 % z 2019 r. na 2020 r.); przypomina Radzie, że przeniesienia stanowią wyjątek od zasady jednoroczności budżetu Unii i mogą być wskaźnikiem przeszacowania budżetu, oraz zwraca się do Rady o podjęcie większych starań, aby uniknąć przeszacowań budżetowych;

9. zauważa, że w 2020 r. płatności Rady stanowiły 5,2 % budżetu Unii; odnotowuje, że średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2020 r. 20 dni (w porównaniu z 19 dniami w 2019 r.), przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych, jak określono w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 1 ;

10. zauważa, że pandemia COVID-19 miała wpływ na wykonanie budżetu w 2020 r.; zauważa, że mniejsza liczba stacjonarnych posiedzeń doprowadziła do mniejszych wydatków na koszty podróży służbowych delegatów i koszty tłumaczeń ustnych; zauważa, że to niepełne wykorzystanie środków zostało zrekompensowane na poziomie budżetowym zwiększonymi wydatkami na IT w celu szybkiego rozwoju zdolności do pracy zdalnej i zagwarantowania ciągłości działania; zauważa, że wydatki te obejmowały odpowiednie obszary nabywania nowego oprogramowania, pomoc zewnętrzną i dostarczanie sprzętu komputerowego, aby ułatwić pracę zdalną;

11. zauważa, że w 2020 r. środki były realokowane w drodze 46 przesunięć zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego; zauważa, że przesunięcia te miały na celu wzmocnienie zdolności Rady w dziedzinie telepracy i infrastruktury wideokonferencyjnej, w tym zakup dodatkowego sprzętu informatycznego, licencji i narzędzi komunikacji; zauważa, że ogólnie rzecz biorąc, przesunięcia zostały dokonane z linii budżetowych przeznaczonych na koszty tłumaczeń ustnych, sprzątanie i utrzymanie obiektów, ochronę i nadzór nad budynkami oraz różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne do linii budżetowych przeznaczonych na roboty montażowe, zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego oraz wsparcie związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych;

12. zauważa, że w 2020 r. Trybunał zbadał, bez uwag, postępowania o udzielenie zamówień publicznych zorganizowane przez Radę i trzy inne instytucje Unii w celu zakupu środków ochrony indywidualnej dla pracowników i że w postępowaniach tych określono ścisłe minimalne wymogi w specyfikacjach istotnych warunków zamówienia, takie jak europejskie referencyjne normy jakości; jest świadomy, że w czterech przypadkach zwycięski oferent nie przedstawił pełnych dowodów na to, że wszystkie minimalne wymogi jakościowe zostały spełnione w momencie zawierania umowy, w związku z czym Rada zorganizowała badania laboratoryjne, które wykazały, że środki ochrony indywidualnej rzeczywiście spełniają wymogi;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki, kontrola wewnętrzna

13. zauważa, że niespodziewany wybuch pandemii COVID-19 i wynikająca z niej wyjątkowa sytuacja wymagały natychmiastowych działań i rozwiązań organizacyjnych, aby zadbać o ciągłość działania; z zadowoleniem zauważa, że szybka i skuteczna reakcja Rady na ten kryzys zaowocowała podjęciem w kilku obszarach szeregu zorganizowanych działań mających na celu ochronę personelu i zapewnienie ciągłości działania;

14. zauważa, że Rada wykorzystuje posiedzenia, modernizację administracyjną i działania o charakterze ustawodawczym jako ilościowe wskaźniki poziomu działań prowadzonych w ciągu roku; zauważa, że w związku z wybuchem pandemii COVID-19 całkowita liczba posiedzeń była o 54,1 % (4 148) niższa w 2020 r. niż w 2019 r.; zauważa, że w 2020 r. SGR zorganizował 3 086 posiedzeń instytucjonalnych i posiedzeń z państwami trzecimi (w porównaniu z 3 983 w 2019 r.) i 434 inne posiedzenia (w porównaniu z 3 685 w 2019 r.) oraz że 39,2 % posiedzeń odbyło się w formie zdalnej lub hybrydowej;

15. z zadowoleniem przyjmuje działania, które poprawiły organizację wewnętrzną SGR i koncentrowały się w szczególności na radzeniu sobie z ograniczeniami w pracy wynikającymi z pandemii COVID-19, takie jak rozbudowa platform i zwiększenie szerokości pasma na potrzeby telepracy oraz instalacja odpowiedniego sprzętu wideokonferen- cyjnego w małych salach posiedzeń, aby ułatwić organizowanie spotkań hybrydowych;

16. zauważa, że w 2020 r. Rada utrzymała swoje działania o charakterze ustawodawczym na tym samym poziomie co w 2019 r. pomimo utrudnionych warunków pracy spowodowanych pandemią COVID-19 - w 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano 1 328 aktów prawnych w porównaniu z 1 326 w 2019 r.;

17. uznaje, że w Radzie istnieją ramy kontroli wewnętrznej zapewniające wystarczającą pewność osiągnięcia celów; ma świadomość, że zarządzanie ryzykiem odbywa się poprzez prowadzenie rejestrów zidentyfikowanego ryzyka, które jest następnie oceniane łącznie z wpływem przyjętych środków ograniczających takie ryzyko;

18. ma świadomość, że audytor wewnętrzny Rady przeprowadził szereg audytów w ramach trzyletniego planu strategicznego Rady opartego na analizie ryzyka i nie wydał zaleceń o wysokim priorytecie;

19. przypomina, że kluczowe wskaźniki skuteczności działania są powszechnie uznanym narzędziem pomiaru realizacji wyznaczonych celów; wzywa Radę, aby w sprawozdaniach z zarządzania przedstawiała podsumowania swoich kluczowych wskaźników skuteczności działania i związanych z nimi wyników;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

20. zauważa, że w planie zatrudnienia na 2020 r. ustalono 3 029 stanowisk (w porównaniu z 3 033 w 2019 r.), z czego 31 grudnia 2020 r. obsadzonych było 2 905 stanowisk; zauważa, że wskaźnik obsadzenia stanowisk wynosi blisko 96 %;

21. wyraża ubolewanie z powodu braku informacji o wdrożeniu planu działania Rady w sprawie równości płci oraz środkach wprowadzonych w celu zapewnienia w Radzie jako miejscu zatrudnienia równych szans dla osób z niepeł- nosprawnościami; wzywa Radę do przedstawienia władzy budżetowej informacji na temat równowagi płci, rozkładu geograficznego i niepełnosprawności jej pracowników oraz na temat powiązanych obowiązujących wewnętrznych polityk;

22. przypomina rezolucję Parlamentu z 17 grudnia 2020 r. w sprawie potrzeby stworzenia osobnego składu Rady do spraw równości płci jako osobnego forum instytucjonalnego umożliwiającego lepsze włączenie równości płci do strategii unijnych, koordynację wszystkich powiązanych strategii politycznych i postępy dotyczące głównych dokumentów związanych z równością płci, a także harmonizację ochrony praw kobiet i równości płci; ubolewa, że Rada jak dotąd ignorowała ten apel Parlamentu;

23. przypomina, że zgodnie z art. 286 ust. 2 TFUE Rada mianuje członków Trybunału po konsultacji z Parlamentem, i rozumie trudności w osiągnięciu równowagi płci, ponieważ nominacja kandydatów leży w wyłącznej gestii państw członkowskich, a każde państwo członkowskie może jednocześnie wyznaczyć tylko jednego kandydata; uważa jednak za niedopuszczalne, że od momentu powstania w 1977 r. Trybunał miał tylko 16 kobiet wśród 112 członków łącznie (85,7 % mężczyzn i 14,3 % kobiet) oraz że w 2020 r. Trybunał miał wśród swoich członków tylko 8 kobiet w porównaniu z 18 mężczyznami; wzywa Radę do rozważenia ogólnego składu Trybunału, tak aby w decyzjach o mianowaniu uwzględniono w szczególności równowagę płci, a także do rozwiązania tego problemu za pomocą konkretnych działań, takich jak przedstawianie Parlamentowi co najmniej dwóch kandydatów z każdego państwa członkowskiego: jednej kobiety i jednego mężczyzny;

24. zauważa, że przyjęto wewnętrzny plan zapobiegania zagrożeniom psychospołecznym na lata 2020-2022, w którym główny nacisk położono na zapobieganie wypaleniu zawodowemu i dobre stosunki w pracy; zauważa, że plan ten w pełni uwzględniono w reakcji SGR na COVID-19 w formie badań zagrożeń psychospołecznych, specjalnych sesji informacyjnych i szkoleniowych oraz różnych interwencji służb socjalnych; z uznaniem odnotowuje szerokie wsparcie oferowane pracownikom, zespołom i kierownictwu przez psychologów organizacyjnych i klinicznych oraz pracowników socjalnych, których interwencje w 2020 r. były w dużej części związane z COVID-19;

25. zauważa, że w 2020 r. łącznie 385 osób (zarówno pełniących czynną służbę, jak i emerytowanych) zwróciło się do służb socjalnych, podjęto łącznie 4 425 interwencji, z których część dotyczyła radzenia sobie ze stresem wywołanym pandemią COVID-19, oraz że psycholog wewnętrzny rozpatrzył łącznie 164 indywidualne wnioski; docenia fakt, że psychologowie i pracownicy socjalni stanowią integralną część planu interwencji psychospołecznej w przypadku incydentu krytycznego;

26. zauważa, że biuro staży rozpatrzyło ponad 10 000 wniosków o staż, wybrało 110 stażystów, w tym pewną liczbę stażystów z niepełnosprawnościami w kontekście nowego programu pozytywnych działań; ponawia apel do Rady o dopilnowanie, aby wszyscy stażyści otrzymywali godziwe wynagrodzenie;

Ramy etyczne i przejrzystość

27. odnotowuje, że prowadzono działania podnoszące świadomość na temat etyki i oczekiwanych zachowań; zauważa, że kolejna strategia dotycząca etyki była przygotowywana pod koniec 2020 r., a prace nad stworzeniem w intranecie Rady nowej, zorientowanej na użytkownika sekcji dotyczącej etyki były zaawansowane; ubolewa jednak, że nie otrzymał informacji na temat kodeksu postępowania mającego zastosowanie do wszystkich pracowników;

28. z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne w sprawie rejestru służącego przejrzystości dla przedstawicieli grup interesu osiągnięte przez Parlament, Radę i Komisję 15 grudnia 2020 r. 2 ; ubolewa jednak nad ograniczeniami uwzględnionymi w art. 5 decyzji Parlamentu z dnia 27 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia porozumienia mię- dzyinstytucjonalnego między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 3 , takimi jak fakt, że rejestr służący przejrzystości ma zastosowanie do stałych przedstawicieli państw członkowskich wyłącznie w ramach systemów dobrowolnych; nalega, aby wszystkie stałe przedstawicielstwa brały w nim czynny udział za pośrednictwem dobrowolnych systemów podczas sprawowania przez ich państwo członkowskie prezydencji w Radzie i po zakończeniu prezydencji; wzywa Radę, w tym również przedstawicieli państw członkowskich, do harmonizowania, poprawiania i egzekwowania istniejących zasad etycznych, w szczególności w odniesieniu do konfliktów interesów, efektu "drzwi obrotowych" i zasad przejrzystości lobbingu; wyraża zaniepokojenie faktem, że procedury ustawodawcze są coraz częściej przekazywane Radzie Europejskiej, która nie pełni ani funkcji ustawodawczej, ani wykonawczej, nie stosuje tych samych standardów przejrzystości co Rada i nie ponosi odpowiedzialności;

29. wyraża ubolewanie z powodu uciekania się do sponsoringu korporacyjnego w celu pokrywania części wydatków ponoszonych przez państwa członkowskie na finansowanie prezydencji w Radzie; ponownie wyraża zaniepokojenie faktem, że taka praktyka zaszkodziła i może w przyszłości zaszkodzić reputacji, ponieważ każdy rzeczywisty lub postrzegany konflikt interesów zagraża reputacji Rady i Unii jako całości; przypomina petycje, w których organizacje działające w obszarze przejrzystości i odpowiedzialności apelują do rotacyjnych prezydencji Rady o odmawianie wszelkiego sponsorowania; wyraża ubolewanie, że w wytycznych dotyczących sponsorowania zawartych w 2021 r. w podręczniku prezydencji Rady nie określono wspólnego zestawu jasnych, konkretnych i wiążących zasad; rozumie, że zasoby finansowe z budżetów krajowych różnią się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich i że każde państwo członkowskie, niezależnie od wielkości i środków budżetowych, powinno mieć równe szanse zorganizowania udanej prezydencji Rady, i w związku z tym ponawia swój apel do Rady o zbadanie kwestii budżetowania prezydencji Rady w celu zapewnienia ciągłości i skuteczności procesu roboczego;

30. jest świadomy kluczowej roli Rady w procedurach nominacji i mianowania w instytucjach i organach Unii, w szczególności przewodniczącego Rady Europejskiej, przewodniczącego Komisji, członków Trybunału oraz członków Komitetu Regionów i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego; zdecydowanie zaleca dokonanie przeglądu wykonywania tej prerogatywy, aby zagwarantować i wzmocnić demokratyczne uczestnictwo odpowiednich zainteresowanych stron; ubolewa, że Rada wielokrotnie nie uwzględniała zaleceń Parlamentu, które wydał w ramach swojej roli konsultacyjnej, w odniesieniu do mianowania członków Trybunału;

31. przypomina, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził w sprawozdaniu specjalnym nr 13/2019 pt. "Ramy etyczne skontrolowanych instytucji UE - obszar, który można udoskonalić", że etyczne postępowanie "przyczynia się do bardziej rzetelnego zarządzania finansami i zwiększenia zaufania publicznego, co jest niezbędne, jeżeli polityka publiczna ma być realizowana skutecznie", a w szczególności, że "[j]akiekolwiek nieetyczne postępowanie pracowników i członków instytucji i organów Unii Europejskiej (UE) wywołuje duże zainteresowanie opinii publicznej i podważa zaufanie pokładane w UE"; w związku z tym zdecydowanie wzywa Radę, by szanowała opinie Parlamentu i nie zgadzała się na mianowanie kandydatów, którzy mogą zaszkodzić wiarygodności Unii, na przykład z powodu niewystarczających kompetencji zawodowych lub stwierdzonych nieetycznych zachowań;

32. ponownie wyraża pełne poparcie dla zaleceń Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczących przejrzystości procesu legislacyjnego w Radzie, wydanych w następstwie dochodzenia strategicznego (sprawa OI/2/2017/TE), zwłaszcza dotyczących ułatwiania dostępu do stanowisk państw członkowskich w formacie nadającym się do odczytu maszynowego, co już przewidziano w 2013 r. w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 4  dotyczącym przejrzystości i dostępu do dokumentów; uważa, że stosowanie się do zaleceń Rzecznika umożliwiłoby obywatelom większe zaangażowanie i lepsze zrozumienie procesu stanowienia prawa Unii; z zadowoleniem przyjmuje środki przyjęte przez Radę w lipcu 2020 r., aby zwiększyć przejrzystość ustawodawczą zgodnie z zaleceniami Rzecznika, w tym proaktywne publikowanie sprawozdań z postępów w negocjacjach nad projektami aktów ustawodawczych, a także mandat Rady do negocjacji z Parlamentem; ubolewa jednak, że proces decyzyjny w Radzie nadal jest daleki od pełnej przejrzystości; wzywa Radę do podjęcia wszelkich niezbędnych środków w celu wdrożenia zaleceń Rzecznika Praw Obywatelskich i odpowiednich orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej;

33. ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie z powodu potwierdzonych konfliktów interesów przedstawicieli państw członkowskich zaangażowanych w procesy podejmowania decyzji politycznych i budżetowych; powtarza swój wcześniejszy zdecydowany apel do Rady o zadbanie o to, by przedstawiciele państw członkowskich, którzy mogą bezpośrednio skorzystać z unijnych dotacji dzięki przedsiębiorstwom będącym ich własnością, nie uczestniczyli w odnośnych dyskusjach politycznych lub budżetowych ani w głosowaniu; zwraca się do Rady o dostarczenie Parlamentowi informacji na temat niezbędnych środków wprowadzonych w celu uniknięcia konfliktów interesów;

34. podziela zaniepokojenie Trybunału dotyczące braku wspólnych unijnych ram etycznych, które regulowałyby pracę przedstawicieli państw członkowskich w Radzie, wyrażone w sprawozdaniu specjalnym Trybunału nr 13/2019; przypomina, że Rada ma obowiązek zajmowania się konfliktami interesów na wysokim szczeblu i ich rozwiązywania, a także obowiązek zajmowania się przypadkami efektu "drzwi obrotowych" i obowiązek rozszerzenia obligatoryjnego charakteru obowiązujących zasad przejrzystości lobbingu;

35. stanowczo ponawia apel do Rady o dostosowanie kodeksu postępowania przewodniczącego Rady Europejskiej do kodeksów Parlamentu i Komisji, tak aby wprowadzić zasady dotyczące zatwierdzania działalności związanej z prawodawstwem Unii po opuszczenia Rady przez jej przewodniczącego (przewodniczącą);

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo, ochrona danych

36. zauważa, że ostateczne środki budżetowe udostępnione Dyrekcji Generalnej ds. Usług Cyfrowych znacznie wzrosły podczas przeglądu śródokresowego i przeglądu przeprowadzonego pod koniec roku o 10,6 mln EUR i osiągnęły ostateczną kwotę 54 675 000 EUR, a wskaźnik wykonania wyniósł 99,99 %;

37. ponownie wzywa Radę do stosowania otwartych technologii w celu uniknięcia uzależnienia od jednego dostawcy, zachowania kontroli nad własnymi systemami technicznymi, zapewnienia silniejszych zabezpieczeń prywatności i ochrony danych użytkowników, a także zwiększenia bezpieczeństwa i przejrzystości dla opinii publicznej;

Budynki i ochrona

38. zauważa, że od 2004 r. ostatecznym celem polityki Rady dotyczącej budynków jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności w Brukseli w skoncentrowanych geograficznie budynkach będących jej własnością; zachęca Radę do dostosowania jej strategii w zakresie nieruchomości, aby uwzględnić uzgodnienia robocze, które prawdopodobnie staną się częścią długotrwałych lub stałych trybów pracy, zwłaszcza w odniesieniu do wspólnych przestrzeni lub obszarów wielofunkcyjnych;

Środowisko i zrównoważony rozwój

39. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Rady na rzecz zmniejszenia śladu środowiskowego w jej budynkach, które od 2016 r. są zarejestrowane w europejskim systemie ekozarządzania i audytu (EMAS); z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie w październiku 2020 r. szczegółowej deklaracji środowiskowej w oparciu o dane z roku 2019;

40. zauważa, że 31 grudnia 2020 r. Rada była w posiadaniu 3 469 certyfikatów zielonej energii; ma świadomość, że takie certyfikaty przyznawane są przez regionalnego regulatora rynku energii w oparciu o energię wyprodukowaną w 2020 roku przez panele fotowoltaiczne umieszczone na dachach budynków Rady oraz że, po przeprowadzeniu odpowiednich procedur sprzedaży, zostaną one sprzedane na wolnym rynku w 2021 r.;

41. wzywa Radę do wyraźnego zaangażowania się w kampanię "zero papieru" oraz do przyjęcia usystematyzowanego podejścia, aby zwiększyć zrównoważoną mobilność pracowników; zachęca Radę do zaangażowania się w sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do zarządzania energią w budynkach, co umożliwi podjęcie precyzyjnych działań na rzecz zmniejszenia zużycia energii;

Komunikacja i wielojęzyczność

42. odnotowuje wzrost liczby odbiorców na kilku platformach mediów społecznościowych w latach 2019-2020, przy czym odnotowano około 443 000 obserwujących na Facebooku (wzrost o 8 %), około 561 000 obserwujących na Twitterze (wzrost o 22 %) i około 167 000 obserwujących na Instagramie (wzrost o 37 %); zauważa, że liczba odwiedzin na stronie internetowej Rady wzrosła o 39 % i że w 2020 r. stronę odwiedzono ponad 16 mln razy; zachęca Radę do obecności w otwartych sieciach mediów społecznościowych, aby osiągnąć większą przejrzystość i w szerszym stopniu docierać do obywateli Unii;

43. zauważa, że w kontekście ściślejszej współpracy z państwami członkowskimi w obszarze działań komunikacyjnych związanych z COVID-19 Rada współpracowała z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych nad utworzeniem portalu komunikacji - bezpiecznej platformy służącej do udostępniania państwom członkowskim treści cyfrowych wielokrotnego użytku;

44. ma świadomość, że Rada była pierwszą instytucją unijną, która utworzyła na swojej stronie internetowej centrum informacji o COVID-19, by regularnie i wyczerpująco wyjaśniać reakcję Unii w ogóle, a Rady w szczególności, na wybuch pandemii;

Współpraca międzyinstytucjonalna

45. wzywa Radę do pełnego przestrzegania zobowiązań określonych w porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 5 ;

46. wyraża przekonanie, że Konferencja w sprawie przyszłości Europy może być okazją dla obywateli Unii i organizacji społeczeństwa obywatelskiego do wyrażenia poglądów i przedyskutowania propozycji zwiększenia przejrzystości i demokratycznej rozliczalności w odniesieniu do budżetu Unii, a w szczególności propozycji zwiększenia przejrzystości i czytelności budżetu Rady;

Aktualna sytuacja w zakresie procedury udzielania absolutorium

47. podkreśla uprawnienia Parlamentu do udzielania absolutorium na podstawie art. 319 TFUE oraz odpowiednich przepisów rozporządzenia finansowego i Regulaminu Parlamentu zgodnie z obecną interpretacją i praktyką, mianowicie prawo do udzielania absolutorium, aby utrzymać przejrzystość i zapewnić demokratyczną odpowiedzialność przed podatnikami Unii;

48. podkreśla ugruntowaną i szanowaną praktykę udzielania absolutorium wszystkim instytucjom, organom, urzędom i agencjom Unii, stosowaną przez Parlament od prawie dwudziestu lat; przypomina, że Komisja oświadczyła, iż nie jest w stanie nadzorować wykonania budżetów pozostałych instytucji Unii; podkreśla ponownie wyrażony przez Komisję pogląd, iż Parlament powinien nadal bezpośrednio stosować praktykę udzielania każdej instytucji Unii absolutorium z wydatków administracyjnych;

49. podkreśla, że obecna sytuacja, w której Parlament może jedynie sprawdzać sprawozdania Trybunału i Rzecznika Praw Obywatelskich oraz informacje na stronie internetowej Rady, ale nie otrzymuje pisemnych ani ustnych odpowiedzi od Rady w trakcie rocznej procedury udzielania absolutorium (co oznacza, że Rada odmawia współpracy z Parlamentem w kontekście rocznej procedury udzielania absolutorium), uniemożliwia Parlamentowi podjęcie świadomej decyzji w sprawie udzielenia absolutorium;

50. ubolewa, że Rada od ponad dziesięciu lat pokazuje, iż nie ma żadnej woli politycznej do współpracy z Parlamentem w kontekście rocznej procedury udzielania absolutorium, co uniemożliwia Parlamentowi podjęcie świadomej decyzji w sprawie udzielenia absolutorium; podkreśla, że ta postawa wywarła trwały negatywny wpływ na obie instytucje i zdyskredytowała zarządzanie budżetem Unii i demokratyczną kontrolę nad nim, a także podważyła zaufanie obywateli do Unii jako podmiotu przejrzystego; wyraża głębokie ubolewanie z powodu ciągłej odmowy przez Radę - już od ponad dziesięciu lat - zaangażowania się w lojalną współpracę w ramach procedury udzielania absolutorium;

51. podkreśla, że choć trzeba poprawić obecną sytuację dzięki lepszej współpracy międzyinstytucjonalnej w ramach traktatów, przegląd traktatów mógłby zapewnić jaśniejszą i bardziej przejrzystą procedurę udzielania absolutorium dzięki powierzeniu Parlamentowi wyraźnych uprawnień do udzielania absolutorium osobno poszczególnym instytucjom, organom, urzędom i agencjom Unii;

52. przypomina, że orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wspiera prawo podatników i opinii publicznej do otrzymywania informacji o wykorzystaniu dochodów publicznych; w związku z tym domaga się pełnego poszanowania uprawnień i roli Parlamentu jako gwaranta zasady demokratycznej rozliczalności; wzywa Radę do należytego stosowania się do zaleceń przyjętych przez Parlament w kontekście procedury udzielania absolutorium;

53. uważa za niedopuszczalne, że pandemia COVID-19 i wyjątkowa sytuacja zostały wykorzystane jako pretekst do nie- wznowienia negocjacji międzyinstytucjonalnych w sprawie procedury udzielania absolutorium; jest jednak przekonany, że porozumienie w tej sprawie jest możliwe, jeśli Rada wykaże jakąkolwiek polityczną gotowość do współpracy; dlatego wzywa Radę do wznowienia tych negocjacji z Parlamentem bez zbędnej zwłoki, aby znaleźć rozwiązanie w obecnych ramach procedury udzielania absolutorium, jeżeli chce pokazać obywatelom Unii, że poważnie traktuje właściwą kontrolę budżetową i przejrzystość, przy czym należy zapewnić poszanowanie ról Parlamentu i Rady w procedurze udzielania absolutorium.

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
2 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1).
3 Dz.U. C 506 z 15.12.2021, s. 127.
4 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 października 2013 r., Rada Unii Europejskiej przeciwko Access Info Europe, C-280/11 P, ECLI:EU:C:2013:671.
5 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.30

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1689 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja II - Rada Europejska i Rada
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022