a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 35 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/848 certyfikat wydawany podmiotom lub grupom podmiotów przez właściwe organy lub, w stosownych przypadkach, organy kontrolne lub jednostki certyfikujące wydaje się w miarę możliwości w formie elektronicznej. Dzięki opracowaniu i pełnemu wdrożeniu zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (system TRACES), o którym mowa w art. 2 pkt 36 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 2 , wydawanie certyfikatów w formie elektronicznej będzie możliwe od dnia 1 stycznia 2023 r. w przypadku wszystkich właściwych organów, organów kontrolnych i jednostek certyfikujących w Unii. Z tego względu należy ustanowić przepis stanowiący, że certyfikat, o którym mowa w art. 35 rozporządzenia (UE) 2018/848, musi być wydawany od dnia 1 stycznia 2023 r. w formie elektronicznej przy użyciu systemu TRACES.
(2) Rozporządzenie (UE) 2018/848 nakłada na podmioty i grupy podmiotów obowiązek prowadzenia dokumentacji w celu wykazania zgodności z tym rozporządzeniem. Niektóre wymogi minimalne dotyczące prowadzenia dokumentacji i szczegółowe informacje określono w art. 9 ust. 10 lit. c) i art. 34 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848 oraz w załącznikach II i III do tego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z ogólnymi przepisami dotyczącymi produkcji określonymi w rozporządzeniu (UE) 2018/848 na każdym etapie produkcji, przygotowania i dystrybucji należy w stosownych przypadkach stosować środki zapobiegawcze i środki ostrożności. Z tego powodu odpowiednie kontrole urzędowe obejmują w szczególności weryfikację stosowania takich środków przez podmioty i grupy podmiotów. Chociaż stosowanie niektórych z tych środków można weryfikować w drodze kontroli bezpośrednich na miejscu, w przypadku innych środków niezbędna jest dokumentacja dotycząca ich stosowania. W związku z tym podmioty i grupy podmiotów powinny przechowywać tę dokumentację, aby w razie potrzeby móc przedstawić wymagane dowody. Na przykład dowody na środki zastosowane w celu zapobieżenia zanieczyszczeniu niedopuszczonymi produktami lub substancjami oraz pomieszaniu z produktami nieekologicznymi można przedstawić w formie udokumentowania czyszczenia obiektów, sprzętu i pojazdów transportowych oraz potwierdzenia przeszkolenia.
(4) Dokumentacja rozliczeniowa ma również znaczenie dla celów identyfikowalności i bilansowania masy, a w konsekwencji dla oceny zgodności z rozporządzeniem (UE) 2018/848. Kontrole identyfikowalności i bilansowania masy na podstawie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/771 3 obejmują szczegółowe informacje, które należy uzasadnić odpowiednimi dokumentami. Podmioty i grupy podmiotów powinny przechowywać te dokumenty w celu przedstawienia dowodów na zgodność swojej działalności z przepisami.
(5) Zgodnie z art. 38 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/848 kontrole urzędowe przeprowadza się w szczególności na podstawie prawdopodobieństwa wystąpienia niezgodności. W tym celu właściwe organy lub - w stosownych przypadkach - organy kontrolne lub jednostki certyfikujące potrzebują odpowiednich informacji. W związku z tym art. 39 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/848 nakłada na podmioty i grupy podmiotów obowiązek dokonywania wszystkich deklaracji i wymian informacji niezbędnych do celów kontroli urzędowych. Ponadto art. 39 ust. 1 lit. d) ppkt (i) wspomnianego rozporządzenia wymaga zapewnienia między innymi pełnego opisu ekologicznych jednostek produkcyjnych lub jednostek produkcyjnych w okresie konwersji oraz powiązanych czynności.
(6) Aby zapewnić właściwe planowanie kontroli urzędowych, należy określić informacje, które mają być zawarte w tych
deklaracjach i innych wymianach informacji, w szczególności informacje dotyczące działań zlecanych podwykonawcom oraz pewne szczegółowe informacje dotyczące jednostek produkcyjnych i innych lokali, obiektów i jednostek wykorzystywanych do działalności podmiotów i grup podmiotów, a także planowane prognozy produkcji.
(7) Zgodnie z art. 1 akapit pierwszy i akapit drugi lit. a) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1378 4 , które stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r., organy kontrolne i jednostki certyfikujące uznane zgodnie z art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848 mają wydawać podmiotom, grupom podmiotów i eksporterom w państwach trzecich, którzy zostali poddani kontrolom określonym w art. 45 ust. 1 lit. b) ppkt (i) tego rozporządzenia, certyfikat w formie elektronicznej przy użyciu systemu TRACES. Ponieważ użycie systemu TRACES nie będzie możliwe przed dniem 1 stycznia 2023 r., konieczne jest odroczenie obowiązku użycia systemu TRACES również w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/1378.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/1378.
(9) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848. Przepis dotyczący użycia systemu TRACES należy jednak stosować od dnia 1 stycznia 2023 r.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: