Rozporządzenie delegowane 2021/1430 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 przez określenie danych, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie do celów weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1430
z dnia 31 maja 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 przez określenie danych, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie do celów weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 2  ustanowiono przepisy dotyczące zgodności eksploatacyjnej pojazdów i silników, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, układów OBD pojazdów, pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 Komisja monitoruje - w przypadku gdy są one dostępne - wyniki badań w warunkach drogowych przeprowadzonych w ramach rozporządzenia (WE) nr 595/2009, w celu weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie.

(3) Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 3  uzupełnia ramy prawne dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji oraz informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów ustanowione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 582/2011 4 . W szczególności w rozporządzeniu (UE) 2017/2400 określono zasady wydawania licencji na użytkowanie narzędzia symulacyjnego w celu określenia emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy, które mają być sprzedawane, rejestrowane lub dopuszczone do ruchu w Unii oraz zasad obsługi narzędzia symulacyjnego i zgłaszania ustalonych w ten sposób wartości poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa.

(4) Kompleksowe zrozumienie badań w warunkach drogowych w celu weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie wymaga analizy sprawozdań z badań.

(5) W przypadku negatywnego wyniku procedury badania weryfikacyjnego w warunkach drogowych potrzebne są dalsze informacje na temat przyczyn tego negatywnego wyniku, działań następczych podjętych w związku z nim oraz wyników dochodzenia w celu ustalenia przyczyny tego negatywnego wyniku.

(6) Niezbędne są również informacje na temat tego, w jaki sposób różne sprawozdania z badań są powiązane z tą samą rodziną pojazdów, której dotyczy dochodzenie.

(7) Aby umożliwić Komisji terminowe otrzymywanie danych niezbędnych do monitorowania wyników badań w warunkach drogowych zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 oraz do przygotowania sprawozdania rocznego zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia, należy określić termin, w którym właściwe organy państw członkowskich powinny przekazywać te dane,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dane, które mają być zgłaszane

Do celów art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 właściwe organy państw członkowskich przekazują następujące dane:

a)
sprawozdania z badań, o których mowa w art. 20 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, najpóźniej miesiąc po przekazaniu tych sprawozdań organowi udzielającemu homologacji przez producenta pojazdu;
b)
informacje na temat dochodzenia mającego na celu ustalenie przyczyny negatywnego wyniku procedury badania weryfikacyjnego, o którym mowa w art. 20 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, najpóźniej miesiąc po rozpoczęciu dochodzenia;
c)
wyniki dochodzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, w tym informacje na temat przyczyn negatywnego wyniku ustalonych zgodnie z akapitem drugim tego artykułu, związanych z certyfikacją części, oddzielnych zespołów technicznych lub układów lub z użytkowaniem narzędzia symulacyjnego, najpóźniej miesiąc po ustaleniu przyczyny negatywnego wyniku przez organ udzielający homologacji;
d)
sprawozdania z badań, o których mowa w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2400, opatrzone numerem świadectwa dotyczącego właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do rodziny oporu powietrza, dla której zostały sporządzone, najpóźniej miesiąc po przekazaniu tych sprawozdań organowi udzielającemu homologacji przez producenta;
e)
w przypadku każdego świadectwa dotyczącego właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do rodziny oporu powietrza, które zostało udzielone, rozszerzone, którego udzielenia odmówiono lub które zostało cofnięte - dokumenty opisane w dodatku 1 i 2 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2017/2400, w tym w załącznikach, najpóźniej miesiąc po sporządzeniu lub otrzymaniu tych dokumentów przez organ udzielający homologacji.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 31 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniające załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.309.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1430 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 przez określenie danych, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie do celów weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie
Data aktu: 31/05/2021
Data ogłoszenia: 02/09/2021
Data wejścia w życie: 22/09/2021