Decyzja wykonawcza 2021/1427 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym przepisów w zakresie współpracy administracyjnej ustanowionych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 i dotyczących odmów wydania pozwolenia

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1427
z dnia 21 maja 2021 r.
w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym przepisów w zakresie współpracy administracyjnej ustanowionych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 i dotyczących odmów wydania pozwolenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzenie w sprawie systemu IMI") 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) System wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("system IMI"), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1024/2012, jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, którą Komisja opracowała we współpracy z państwami członkowskimi, aby wesprzeć je w stosowaniu się do określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu wymiany informacji i świadczenia wzajemnej pomocy w wymiarze transgranicznym.

(2) Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 zezwala Komisji na realizację projektów pilotażowych w celu oceny skuteczności systemu IMI w zakresie wdrażania przepisów dotyczących współpracy administracyjnej ustanowionych w aktach Unii niewymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

(3) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 2  przewidziano współpracę administracyjną między państwami członkowskimi w odniesieniu do kontroli nabywania i posiadania broni palnej. Zgodnie z art. 18 tej dyrektywy Komisja jest zobowiązana ustanowić szczegółowe zasady systematycznej wymiany drogą elektroniczną określonych informacji, o których mowa w tym artykule. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane (UE) 2021/ 1423 3  ustanawiające szczegółowe zasady systematycznej wymiany informacji, o których mowa w ust. 4 tego artykułu, dotyczących odmów wydania pozwolenia. System IMI mógłby być skutecznym narzędziem wdrażania przepisu dotyczącego współpracy administracyjnej wchodzącego w zakres tego rozporządzenia delegowanego. Przepis ten powinien zatem stanowić przedmiot projektu pilotażowego realizowanego na podstawie art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012.

(4) System IMI powinien zapewniać funkcje techniczne, w tym ustanowić repozytorium, umożliwiające właściwym organom państw członkowskich wypełnianie ich obowiązków określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/1423.

(5) System IMI powinien ułatwiać współpracę administracyjną między organami państw członkowskich poprzez umożliwienie im korzystania z repozytorium systemu w celu sprawdzenia, czy określona osoba fizyczna została objęta zakazem nabycia lub posiadania broni palnej. Aby uszanować prawa osób fizycznych do ochrony danych na ich temat, które są przechowywane w repozytorium, organy krajowe powinny mieć możliwość wglądu jedynie do informacji dotyczących danej osoby fizycznej. Nie powinny one mieć możliwości wyszukiwania według innych kryteriów, na przykład wszystkich odmów wydanych w danym okresie lub w danym państwie członkowskim.

(6) Aby zapewnić, by dane osobowe wymieniane w ramach projektu pilotażowego były blokowane z chwilą, gdy nie są już potrzebne zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012, należy jednoznacznie określić datę, z którą uznaje się, że takie dane nie są już potrzebne do celów tego artykułu. Data ta powinna odpowiadać dacie określonej zgodnie z art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1423 jako data, z którą informacje dotyczące decyzji o odmowie wydania pozwolenia przestają być dostępne w systemie IMI. Należy również sprecyzować, że po zablokowaniu danych muszą one zostać automatycznie usunięte z systemu IMI po trzech latach bez konieczności dokonywania formalnego zamknięcia.

(7) Na podstawie art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 Komisja jest zobowiązana przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę wyników projektu pilotażowego. Należy określić datę, do której należy przedstawić taką ocenę.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na podstawie art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Projekt pilotażowy

Przepisy art. 18 ust. 4 dyrektywy (UE) 2021/555, w zakresie, w jakim wymiana informacji, o której mowa w tym ustępie, wchodzi w zakres rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1423, są przedmiotem projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("system IMI") przepisu dotyczącego współpracy administracyjnej określonego w tym ustępie i rozwiniętego w tym rozporządzeniu delegowanym.

Artykuł  2

Właściwe organy

Do celów projektu pilotażowego za właściwe organy uznaje się organy krajowe, o których mowa w art. 18 ust. 3 dyrektywy (UE) 2021/555.

Artykuł  3

Współpraca administracyjna między właściwymi organami

Do celów projektu pilotażowego system IMI zapewnia następujące funkcje techniczne:

a)
repozytorium na potrzeby przechowywania i udostępniania informacji o odmowach zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/1423;
b)
wyszukiwarkę umożliwiającą właściwym organom przeszukiwanie repozytorium w celu sprawdzenia, czy zawiera ono informacje o odmowach wydania pozwolenia w odniesieniu do określonej osoby fizycznej;
c)
funkcję umożliwiającą usuwanie i aktualizowanie pozycji zgodnie z art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/ 1423;
d)
system przesyłania pocztą elektroniczną okresowych przypomnień właściwym organom w celu zwrócenia im uwagi na konieczność dokonania przeglądu określonych pozycji zgodnie z art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1423.
Artykuł  4

Przechowywanie danych osobowych

Do celów blokowania zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 danych osobowych, które były przechowywane i udostępniane w repozytorium w ramach projektu pilotażowego, dniem, który uznaje się za dzień - w odniesieniu do każdej decyzji o odmowie wydania pozwolenia - z którym dane osobowe nie muszą już być przechowywane i udostępniane, jest dzień, w którym - zgodnie z art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1423 - informacje dotyczące danej decyzji o odmowie wydania pozwolenia przestają być dostępne. Zablokowane dane są automatycznie usuwane z systemu IMI po trzech latach od dnia, w którym dane te zostały zablokowane.

Artykuł  5

Monitorowanie i sprawozdawczość

Komisja przekazuje państwom członkowskim dane statystyczne na temat liczby pozycji w repozytorium. Takie sprawozdania nie zawierają informacji o konkretnych decyzjach o odmowie wydania pozwolenia.

Artykuł  6

Ocena

Ocenę wyników projektu pilotażowego, wymaganą na podstawie art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012, przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia [... Urząd Publikacji: proszę uzupełnić datę - trzy lata po wejściu w życie niniejszej decyzji] r.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 z dnia 24 marca 2021 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni (Dz.U. L 115 z 6.4.2021, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1423 z dnia 21 maja 2021 r. ustanawiające, na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555, szczegółowe zasady systematycznej wymiany drogą elektroniczną informacji o odmowach wydania pozwolenia na nabycie lub posiadanie broni palnej (zob. s. 3 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.307.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/1427 w sprawie projektu pilotażowego mającego na celu wdrożenie za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym przepisów w zakresie współpracy administracyjnej ustanowionych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 i dotyczących odmów wydania pozwolenia
Data aktu: 21/05/2021
Data ogłoszenia: 01/09/2021
Data wejścia w życie: 21/09/2021