Rozporządzenie delegowane 2021/1375 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/33 w odniesieniu do zmiany określeń tradycyjnych w sektorze wina

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1375
z dnia 11 czerwca 2021 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/33 w odniesieniu do zmiany określeń tradycyjnych w sektorze wina

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 114, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/33 2 , które zastąpiło i uchyliło rozporządzenie Komisji (WE) nr 607/2009 3 , ustanawia przepisy uzupełniające rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do ochrony, unieważnienia i zmiany określeń tradycyjnych.

(2) Art. 34 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 stanowi, że zmiana zarejestrowanego określenia tradycyjnego może dotyczyć wyłącznie elementów, o których mowa w art. 26 ust. 1 lit. b), c) i d) wspomnianego rozporządzenia i które odnoszą się odpowiednio do rodzaju określenia tradycyjnego, języka, w którym przedstawiono określenie tradycyjne, oraz kategorii produktu sektora wina, której dotyczy jego stosowanie.

(3) W art. 42a rozporządzenia (WE) nr 607/2009 przewidziano jednak szerszy wykaz możliwych zmian. W szczególności uwzględniono w nim możliwość zmiany samego określenia tradycyjnego, języka, w którym określenie tradycyjne jest podane, przedmiotowego wina lub win oraz streszczenia definicji lub warunków stosowania określenia tradycyjnego. Możliwości zmian przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 607/2009 były zatem szersze i umożliwiały producentom wina rozszerzenie lub ograniczenie m.in. wykazu win o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym, w przypadku których zezwolono na stosowanie określenia tradycyjnego, lub pozwalały na zmianę warunków stosowania określenia tradycyjnego, w tym metod produkcji danych win.

(4) Przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 dotyczące określeń tradycyjnych opracowano w celu zapewnienia ciągłości wspólnych ram dotyczących określeń tradycyjnych i ustanowionych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 607/2009, przy jednoczesnym uzupełnieniu i wyjaśnieniu obowiązujących procedur w odpowiednich przypadkach. W art. 34 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 zawarto bezpośrednie odniesienia do elementów należycie wypełnionego formularza wniosku, jak określono w art. 26 ust. 1 tego rozporządzenia. Jednak z powodu nieumyślnego pominięcia w wykazie określonym w art. 34 nie wymieniono art. 26 ust. 1 lit. a), który odnosi się do nazwy danego określenia tradycyjnego, art. 26 ust. 1 lit. e), który odnosi się do streszczenia definicji i warunków stosowania, ani art. 26 ust. 1 lit. f), który odnosi się do chronionych nazw pochodzenia lub chronionych oznaczeń geograficznych, których dotyczy ochrona, mimo że elementy te ujęto w art. 42a rozporządzenia (WE) nr 607/2009. Niezamierzonym następstwem tego pominięcia jest ograniczenie możliwości zmiany określenia tradycyjnego do zmiany rodzaju określenia tradycyjnego, języka i kategorii produktów sektora wina.

(5) W ujęciu praktycznym obecne brzmienie art. 34 akapit pierwszy uniemożliwia rozszerzenie stosowania określenia tradycyjnego na nowe chronione nazwy pochodzenia lub oznaczenia geograficzne oraz uniemożliwia wyłączenie z wykazu win, w przypadku których zezwolono na stosowanie określenia tradycyjnego, tych win, które nie spełniają już warunków jego stosowania. Ponadto przepis ten nie pozwala na przykład na dostosowanie metod produkcji wymienionych w specyfikacjach określenia tradycyjnego, w przypadku, gdy metody te ewoluują ze względu na zmieniające się warunki środowiskowe lub klimatyczne.

(6) Aby poprawić to nieumyślne pominięcie i przywrócić elastyczność, która przysługiwała posiadaczom określeń tradycyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 607/2009, należy rozszerzyć wykaz możliwych zmian zarejestrowanego określenia tradycyjnego, o których mowa w art. 34 akapit pierwszy rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33, żeby uwzględnić elementy, o których mowa w jego art. 26 ust. 1 lit. a), e) i f).

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/33.

(8) Ze względu na jasność prawa oraz w celu zapewnienia równego traktowania wszystkich wniosków o zmianę zarejestrowanego określenia tradycyjnego niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane z mocą wsteczną od dnia 14 stycznia 2019 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Art. 34. rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 34

Zmiana określenia tradycyjnego

Wnioskodawca spełniający warunki określone w art. 25 może ubiegać się o zatwierdzenie zmiany zarejestrowanego określenia tradycyjnego dotyczącej elementów, o których mowa w art. 26 ust. 1 lit. a)-f). Art. 26-31 stosuje się odpowiednio do wniosków o zmianę.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 14 stycznia 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/33 z dnia 17 października 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do wniosków o objęcie ochroną nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych i określeń tradycyjnych w sektorze wina, procedury zgłaszania sprzeciwu, ograniczeń stosowania, zmian w specyfikacji produktu, unieważnienia ochrony oraz etykietowania i prezentacji (Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 607/2009 z dnia 14 lipca 2009 r. ustanawiające niektóre szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do chronionych nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych, określeń tradycyjnych, etykietowania i prezentacji niektórych produktów sektora wina (Dz.U. L 193 z 24.7.2009, s. 60).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.297.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1375 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/33 w odniesieniu do zmiany określeń tradycyjnych w sektorze wina
Data aktu: 11/06/2021
Data ogłoszenia: 20/08/2021
Data wejścia w życie: 09/09/2021, 14/01/2019