uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 46 ust. 6 i art. 104,
(1) W art. 11 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2 określono ogólne zasady dotyczące deklaracji wydatków i dochodów przeznaczonych na określony cel zadeklarowanych przez agencje płatnicze za dany miesiąc. W momencie ustalania płatności miesięcznych na rzecz państw członkowskich Komisja bierze pod uwagę przyjęte przez siebie korekty w ramach rozliczenia rachunków i rozliczenia zgodności rachunków. Ponieważ kwoty odpowiadające tym korektom są znane Komisji, nie ma zatem szczególnej potrzeby, aby państwa członkowskie włączały je do miesięcznej deklaracji i deklarowały je Komisji. W celu uproszczenia procedury w odniesieniu do kwot, które mają być zadeklarowane przez państwa członkowskie, wymóg ten należy skreślić.
(2) Art. 14 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 stanowi, że podejmując decyzję w sprawie płatności miesięcznych, Komisja udostępnia państwom członkowskim środki niezbędne do pokrycia wydatków, które mają być finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji ("EFRG"). Czyniąc to, Komisja powinna jednak uwzględnić dochody otrzymane przez agencje płatnicze w imieniu budżetu Unii. Obecnie w ramach EFRG Komisja kompensuje kwoty wydatków w stosunku do kwot dochodów przeznaczonych na określony cel bezpośrednio w swojej decyzji w sprawie płatności miesięcznej. Ta operacja finansowa stanowi odstępstwo od sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel w ramach innych funduszy unijnych, gdzie kwoty nie są kompensowane, lecz odzyskiwane na podstawie nakazu odzyskania środków sporządzonego zgodnie z art. 98 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 3 . W celu zharmonizowania praktyk księgowych Komisji, a w szczególności sposobu zarządzania dochodami przeznaczonymi na określony cel, konieczne jest dostosowanie tego technicznego aspektu zarządzania finansami EFRG do przepływu środków w ramach innych funduszy unijnych. W związku z tym zachodzi potrzeba zmiany sposobu, w jaki dochody uzyskane w ramach EFRG mają być kompensowane.
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 4 zmieniono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 5 i przedłużono okres obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich wspieranych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW") do dnia 31 grudnia 2022 r., zapewniając tym samym państwom członkowskim możliwość finansowania ich przedłużonych programów z odpowiedniego przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022. Ponadto rozporządzeniem (UE) 2020/2220 udostępniono - w ramach rozszerzonych programów w latach 2021 i 2022 - dodatkowe zasoby z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy ("EURI") na finansowanie działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 i jego konsekwencjom dla sektora rolnego i obszarów wiejskich w Unii.
(4) Jak określono w motywie 24 rozporządzenia (UE) 2020/2220, dodatkowe zasoby z EURI podlegają szczególnym warunkom. Te dodatkowe zasoby należy zatem planować i monitorować oddzielnie od unijnego wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, stosując co do zasady przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. W związku z tym te dodatkowe zasoby należy wdrażać na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 oraz uwzględniać w ramach tego rozporządzenia jako kwoty przeznaczone na finansowanie działań w ramach EFRROW. W konsekwencji należy dostosować odpowiednie przepisy wykonawcze dotyczące zarządzania finansami w odniesieniu do dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. W szczególności należy dostosować prognozy potrzeb finansowych, deklaracje wydatków, które mają przedstawiać państwa członkowskie, oraz obliczenie kwoty, która ma zostać wypłacona, w odniesieniu do alokacji z EFRROW.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.289.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1337 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do zarządzania finansami |
| Data aktu: | 18/06/2021 |
| Data ogłoszenia: | 12/08/2021 |
| Data wejścia w życie: | 15/08/2021 |