uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 18 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) 1 .
(2) W odpowiedzi na pandemię COVID-19 w dniach 7 i 22 kwietnia 2020 r. Rada Prezesów przyjęła określone środki łagodzące zasady kwalifikacji zabezpieczeń, mające na celu zapewnienie, aby kontrahenci Eurosystemu nadal posiadali i mogli uruchamiać wystarczające zabezpieczenie umożliwiające im uczestnictwo w operacjach Eurosystemu zasilających w płynność, oraz aby Eurosystem miał możliwość wspierania akcji kredytowej na rzecz gospodarki strefy euro.
(3) Te środki łagodzące zasady kwalifikacji zabezpieczeń zostały określone w zmianach wprowadzonych do wytycznych Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/31 2 wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/515 (EBC/2020/21) 3 i wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/634 (EBC/2020/29) 4 . W motywach 4 i 6 wytycznych (UE) 2020/515 (EBC/2020/21) stwierdzono, że dodatkowe środki określone w zmianach wprowadzonych na mocy tych wytycznych powinny być stosowane tymczasowo. Nie określono daty zakończenia ich stosowania, z uzasadnieniem, że środki mogą zostać uchylone w dowolnym momencie. Wytyczne (UE) 2020/634 (EBC/2020/29) przewidywały, że zmiany wprowadzone tymi wytycznymi pozostają w mocy do dnia 29 września 2021 r., ponieważ Rada Prezesów uznała, że powinny one obowiązywać do pierwszej daty wcześniejszej spłaty w ramach trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (TLTRO-III) obowiązującej w tym czasie.
(4) W dniu 10 grudnia 2020 r. Rada Prezesów podjęła decyzję o przyjęciu dodatkowych środków polityki pieniężnej mających przyczynić się do utrzymania korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii, wspierając w ten sposób przepływ kredytów do wszystkich sektorów gospodarki i aktywność gospodarczą oraz chroniąc stabilność cen w średnim okresie. W ramach tych środków Rada Prezesów postanowiła, że środki łagodzące zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjęte przez Radę Prezesów w dniach 7 i 22 kwietnia 2020 r. powinny obowiązywać do dnia 30 czerwca 2022 r., co powinno znaleźć odzwierciedlenie w odpowiednich postanowieniach wytycznych EBC/2014/31. Pozwoli to bankom nadal w pełni korzystać z operacji Eurosystemu zasilających w płynność, w tym w szczególności operacji TLTRO-III. Rada Prezesów dokona w każdym razie ponownej oceny tych środków zasady kwalifikacji zabezpieczeń przed czerwcem 2022 r.
(5) Rada Prezesów uważa, że pełen zakres środków przyjętych 10 grudnia 2020 r. jest konieczny i proporcjonalny, aby przeciwdziałać poważnym zagrożeniom, jakie dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej i perspektyw gospodarczych w strefie euro niesie ze sobą utrzymujące się poważne zagrożenie pandemiczne. Rada jest nadal gotowa odpowiednio dostosowywać wszystkie narzędzia, jakimi dysponuje, aby zapewnić - w zgodzie z zadeklarowanym dążeniem do symetrii - stabilną ścieżkę inflacji do docelowego poziomu.
(6) Ponieważ wytyczne (UE) 2020/634 (EBC/2020/29) pozostają w mocy do dnia 29 września 2021 r., należy zapewnić, aby przepisy wytycznych EBC/2014/31, których dotyczą te zmieniające wytyczne, w szczególności art. 8b oraz załączniki IIa i IIb, pozostały w mocy po tej dacie; w tym celu należy dokonać niezbędnych dostosowań ustawodawczych. Aby uniknąć próżni prawnej w odniesieniu do przedmiotowych przepisów, KBC powinny stosować się do niniejszych wytycznych od dnia 30 września 2021 r.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne EBC/2014/31,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
| W imieniu Rady | |
| Prezesów EBC Christine LAGARDE | |
| Prezes EBC |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.215.40 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2021/26 (2021/975) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń |
| Data aktu: | 02/06/2021 |
| Data ogłoszenia: | 17/06/2021 |
| Data wejścia w życie: | 30/09/2021 |