Wytyczne EBC/2021/26 (2021/975) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/975 z dnia 2 czerwca 2021 r.
zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (EBC/2021/26)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 18 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) 1 .

(2) W odpowiedzi na pandemię COVID-19 w dniach 7 i 22 kwietnia 2020 r. Rada Prezesów przyjęła określone środki łagodzące zasady kwalifikacji zabezpieczeń, mające na celu zapewnienie, aby kontrahenci Eurosystemu nadal posiadali i mogli uruchamiać wystarczające zabezpieczenie umożliwiające im uczestnictwo w operacjach Eurosystemu zasilających w płynność, oraz aby Eurosystem miał możliwość wspierania akcji kredytowej na rzecz gospodarki strefy euro.

(3) Te środki łagodzące zasady kwalifikacji zabezpieczeń zostały określone w zmianach wprowadzonych do wytycznych Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/31 2  wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/515 (EBC/2020/21) 3  i wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/634 (EBC/2020/29) 4 . W motywach 4 i 6 wytycznych (UE) 2020/515 (EBC/2020/21) stwierdzono, że dodatkowe środki określone w zmianach wprowadzonych na mocy tych wytycznych powinny być stosowane tymczasowo. Nie określono daty zakończenia ich stosowania, z uzasadnieniem, że środki mogą zostać uchylone w dowolnym momencie. Wytyczne (UE) 2020/634 (EBC/2020/29) przewidywały, że zmiany wprowadzone tymi wytycznymi pozostają w mocy do dnia 29 września 2021 r., ponieważ Rada Prezesów uznała, że powinny one obowiązywać do pierwszej daty wcześniejszej spłaty w ramach trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (TLTRO-III) obowiązującej w tym czasie.

(4) W dniu 10 grudnia 2020 r. Rada Prezesów podjęła decyzję o przyjęciu dodatkowych środków polityki pieniężnej mających przyczynić się do utrzymania korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii, wspierając w ten sposób przepływ kredytów do wszystkich sektorów gospodarki i aktywność gospodarczą oraz chroniąc stabilność cen w średnim okresie. W ramach tych środków Rada Prezesów postanowiła, że środki łagodzące zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjęte przez Radę Prezesów w dniach 7 i 22 kwietnia 2020 r. powinny obowiązywać do dnia 30 czerwca 2022 r., co powinno znaleźć odzwierciedlenie w odpowiednich postanowieniach wytycznych EBC/2014/31. Pozwoli to bankom nadal w pełni korzystać z operacji Eurosystemu zasilających w płynność, w tym w szczególności operacji TLTRO-III. Rada Prezesów dokona w każdym razie ponownej oceny tych środków zasady kwalifikacji zabezpieczeń przed czerwcem 2022 r.

(5) Rada Prezesów uważa, że pełen zakres środków przyjętych 10 grudnia 2020 r. jest konieczny i proporcjonalny, aby przeciwdziałać poważnym zagrożeniom, jakie dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej i perspektyw gospodarczych w strefie euro niesie ze sobą utrzymujące się poważne zagrożenie pandemiczne. Rada jest nadal gotowa odpowiednio dostosowywać wszystkie narzędzia, jakimi dysponuje, aby zapewnić - w zgodzie z zadeklarowanym dążeniem do symetrii - stabilną ścieżkę inflacji do docelowego poziomu.

(6) Ponieważ wytyczne (UE) 2020/634 (EBC/2020/29) pozostają w mocy do dnia 29 września 2021 r., należy zapewnić, aby przepisy wytycznych EBC/2014/31, których dotyczą te zmieniające wytyczne, w szczególności art. 8b oraz załączniki IIa i IIb, pozostały w mocy po tej dacie; w tym celu należy dokonać niezbędnych dostosowań ustawodawczych. Aby uniknąć próżni prawnej w odniesieniu do przedmiotowych przepisów, KBC powinny stosować się do niniejszych wytycznych od dnia 30 września 2021 r.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne EBC/2014/31,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany wytycznych EBC/2014/31

W wytycznych EBC/2014/31 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w artykule 8a dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3. Postanowienia niniejszego artykułu pozostają w mocy do dnia 30 czerwca 2022 r.";

2)
art. 8b otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8b

Przyjmowanie określonych aktywów rynkowych i emitentów kwalifikowanych na dzień 7 kwietnia 2020 r.

1. Terminy użyte w niniejszym artykule mają znaczenie określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

2. Z zastrzeżeniem postanowień art. 59 ust. 3, art. 71 oraz art. 82 ust. 1 lit. a) wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) aktywa rynkowe inne niż papiery wartościowe zabezpieczone aktywami wyemitowane najpóźniej w dniu 7 kwietnia 2020 r., które w dniu 7 kwietnia 2020 r. miały publiczny rating kredytowy nadany przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, spełniający minimalne wymogi jakości kredytowej Eurosystemu, stanowią kwalifikowane zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu, o ile aktywa te nieprzerwanie od dnia 7 kwietnia 2020 r.:

a) mają publiczny rating kredytowy nadany przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, który jest co najmniej na poziomie stopnia 5 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

Dla uniknięcia wątpliwości wskazuje się, że publiczny rating kredytowy na dzień 7 kwietnia 2020 r. w rozumieniu niniejszego ustępu Eurosystem ustala na podstawie zasad określonych w art. 82 ust. 1 lit. a), art. 82 ust. 2, art. 83, art. 84 lit. a) oraz b), art. 85 oraz art. 86 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

3. Jeżeli spełnianie przez aktywa rynkowe minimalnych wymogów jakości kredytowej Eurosystemu w dniu 7 kwietnia 2020 r. jest określane na podstawie ratingu ECAI emitenta lub ratingu ECAI gwaranta nadanego przez zaakceptowany system ECAI, takie aktywa rynkowe stanowią kwalifikowane zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu, o ile nieprzerwanie po dniu 7 kwietnia 2020 r.:

a) rating ECAI emitenta lub gwaranta dla takich aktywów rynkowych jest co najmniej na poziomie 5 stopnia w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) takie aktywa rynkowe nadal spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

4. Aktywa rynkowe inne niż papiery wartościowe zabezpieczone aktywami wyemitowane po dniu 7 kwietnia 2020 r., których emitent lub gwarant miał w dniu 7 kwietnia 2020 r. publiczny rating kredytowy przyznany przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, spełniający minimalne wymogi jakości kredytowej Eurosystemu, stanowią kwalifikowane zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu, o ile takie aktywa nieprzerwanie po dniu 7 kwietnia 2020 r.:

a) mają publiczny rating kredytowy nadany przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, który jest co najmniej na poziomie stopnia 5 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

Dla uniknięcia wątpliwości wskazuje się, że publiczny rating kredytowy, o którym mowa w lit. a) niniejszego ustępu, Eurosystem ustala na podstawie zasad określonych w art. 82 ust. 1 lit. a), art. 82 ust. 2, art. 83, art. 84 lit. a) oraz b), art. 85 oraz art. 86 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

5. Zabezpieczone obligacje wyemitowane po dniu 7 kwietnia 2020 r. w ramach programu zabezpieczonych obligacji, które jako takie miały na dzień 7 kwietnia 2020 r. ocenę kredytową przyznaną przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, spełniającą minimalne wymogi jakości kredytowej Eurosystemu, stanowią kwalifikowane zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu, o ile:

a) nieprzerwanie po dniu 7 kwietnia taki program zabezpieczonych obligacji ma publiczny rating kredytowy nadany przez co najmniej jeden zaakceptowany system ECAI, który jest co najmniej na poziomie stopnia 5 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) takie zabezpieczone obligacje spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

6. Aktywa rynkowe, o których mowa w art. 87 ust. 2 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), które w dniu 7 kwietnia 2020 r. nie miały publicznego ratingu kredytowego przyznanego przez zaakceptowany system ECAI, ale w tym dniu miały pośrednią ocenę jakości kredytowej określoną przez Eurosystem zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 87 ust. 1 i 2 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), która spełniała wymogi jakości kredytowej Eurosys- temu, stanowią kwalifikowane zabezpieczenie na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, bez względu na datę ich emisji, o ile nieprzerwanie po dniu 7 kwietnia 2020 r.:

a) emitent lub gwarant tych aktywów rynkowych spełnia co najmniej wymóg jakości kredytowej na poziomie stopnia 5 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) takie aktywa rynkowe spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

7. Z zastrzeżeniem postanowień art. 59 ust. 3, art. 71 oraz art. 82 ust. 1 lit. a) wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) papiery wartościowe zabezpieczone aktywami wyemitowane najpóźniej w dniu 7 kwietnia 2020 r., które w dniu 7 kwietnia 2020 r. miały co najmniej dwa publiczne ratingi kredytowe, z których każdy został nadany przez inny zaakceptowany system ECAI, spełniające minimalne wymogi jakości kredytowej Eurosystemu ustanowione w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), stanowią kwalifikowane zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosys- temu, o ile aktywa te nieprzerwanie od dnia 7 kwietnia 2020 r.:

a) mają co najmniej dwa publiczne ratingi kredytowe, z których każdy został nadany przez inny zaakceptowany system ECAI, które są co najmniej na poziomie stopnia 4 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

Dla uniknięcia wątpliwości wskazuje się, że wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. a)-d) oraz w art. 3 ust. 4 niniejszych wytycznych nie mają zastosowania do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, o których mowa w niniejszym ustępie.

8. Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, które w dniu 7 kwietnia 2020 r. były przyjmowane przez Eurosystem jako kwalifikowane zabezpieczenie na podstawie art. 3 ust. 1 niniejszych wytycznych, nadal stanowią kwalifikowane zabezpieczenie, i ile nieprzerwanie po dniu 7 kwietnia 2020 r. takie papiery wartościowe zabezpieczone aktywami:

a) mają co najmniej dwa publiczne ratingi kredytowe nadane przez dwa zaakceptowane systemy ECAI, które są co najmniej na poziomie stopnia 4 w zharmonizowanej skali ratingowej Eurosystemu; oraz

b) nadal spełniają wszystkie pozostałe wymogi mające do nich zastosowanie na podstawie art. 3 ust. 1 (poza poziomem ratingu), art. 3 ust. 2a oraz art. 3 ust. 4 niniejszych wytycznych.

Dla uniknięcia wątpliwości wskazuje się, że art. 3 ust. 2 niniejszych wytycznych nie ma zastosowania do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, o których mowa w niniejszym ustępie.

9. Aktywa rynkowe, o których mowa w ust. 2-6, w tym zabezpieczone obligacje - dopóki są przyjmowane przez Eurosystem jako kwalifikowane zabezpieczenie zgodnie z niniejszym artykułem - podlegają redukcjom wartości w wycenie określonym w załączniku IIb do niniejszych wytycznych. Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, o których mowa w ust. 7 i 8, podlegają redukcjom wartości w wycenie określonym w załączniku IIa do niniejszych wytycznych. Redukcje wartości w wycenie oblicza się na podstawie aktualnego ratingu mającego zastosowanie w danym dniu po 7 kwietnia 2020 r. zgodnie z zasadami dotyczącymi pierwszeństwa ocen kredytowych ECAI określonymi w art. 83-88 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

10. Poza redukcjami wartości w wycenie określonymi w ust. 9 stosuje się następujące dodatkowe redukcje wartości w wycenie:

a) papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, zabezpieczone obligacje i niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje kredytowe, które teoretycznie są wyceniane zgodnie z zasadami zawartymi w art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w formie obniżki wartości na poziomie 4 %;

b) własne zabezpieczone obligacje podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w wysokości (i) 6,4 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 1 i 2; oraz (ii) 9,6 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 3, 4 i 5;

c) termin "własne" zabezpieczone obligacje w rozumieniu lit. b) oznacza przedstawienie lub wykorzystanie przez kontrahenta obligacji zabezpieczonych wyemitowanych lub gwarantowanych przez samego kontrahenta lub podmioty blisko z nim powiązane w rozumieniu art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60);

d) jeżeli dodatkowa redukcja wartości w wycenie, o której mowa w lit. b), nie może być zastosowana w odniesieniu do systemu zarządzania zabezpieczeniami danego KBC, agenta trójstronnego lub platformy TARGET2-Securities dla automatycznego ustanowienia zabezpieczenia, taką dodatkową redukcję wartości w wycenie stosuje się w takich systemach i na takich platformach do całkowitej wartości emisji możliwych do wykorzystania własnych zabezpieczonych obligacji.

11. Dla uniknięcia wątpliwości wskazuje się, że postanowienia niniejszego artykułu mają charakter odrębny i nie są brane pod uwagę na potrzeby oceny kwalifikacji do zakupów bezwarunkowych w ramach programu zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych (PSPP) * , trzeciego programu zakupu zabezpieczonych obligacji (CBPP3) * , programu zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami (ABSPP) * , programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (CSPP) * oraz tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (PEPP) * .

12. Postanowienia niniejszego artykułu pozostają w mocy do dnia 30 czerwca 2022 r.";

3)
załącznik IIa otrzymuje brzmienie określone w załączniku I do niniejszych wytycznych;
4)
załącznik IIb otrzymuje brzmienie określone w załączniku II do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. 
Banki centralne Eurosystemu stosują się do postanowień niniejszych wytycznych od dnia 30 września 2021 r.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne adresowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 2 czerwca 2021 r.
W imieniu Rady
Prezesów EBC Christine LAGARDE
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

załącznik IIa do wytycznych EBC/2014/31 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IIa

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami kwalifikowanych na podstawie art. 3 ust. 2 oraz art. 8b niniejszych wytycznych

Jakość kredytowa Średni ważony okres trwania (WAL) * Redukcja wartości w wycenie
Stopień 3 [0,1) 4,8
[1,3)

[3,5)

[5,7)

[7,10)

[10, ~)

7,2

10,4

12,0

14,4

24,0

Stopień 4 [0,1)

[1,3)

[3,5)

[5,7)

[7,10)

[10, ~)

11,2

15,2

18

24,8

30,4

43,2"

* Tj. [0,1) - WAL poniżej jednego roku, [1,3) - WAL jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

ZAŁĄCZNIK  II

Załącznik IIb do wytycznych EBC/2014/31 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IIb

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do aktywów rynkowych innych niż papiery wartościowych zabezpieczone aktywami, o których mowa w art. 8a i art. 8b

Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Instrumenty z kuponem o stałym i zmiennym oprocentowaniu Instrumenty zerokuponowe Instrumenty z kuponem o stałym i zmiennym oprocentowaniu Instrumenty zerokuponowe Instrumenty z kuponem o stałym i zmiennym oprocentowaniu Instrumenty zerokuponowe Instrumenty z kuponem o stałym i zmiennym oprocentowaniu Instrumenty zerokuponowe
Stopień 4 [0,1) 6,4 6,4 8 8 12.8 12.8 20 20
[1,3) 9,6 10,4 12 15,2 16 18,4 28 30
[3,5) 11,2 12 16 20 19,2 23,6 33,6 37,2
[5,7) 12,4 13,6 20 24,8 22,4 28,4 36,8 40,4
[7,10) 13,2 14,4 21,6 28,4 24,8 32 40 44,8
[10,~) 14,4 16,8 23,2 31,6 26,4 34,8 41,6 46,8
Stopień 5 [0,1) 8 8 12 12 22,4 22,4 24 24
[1,3) 11,2 12 16 19,2 25,6 28 32 34
[3,5) 13,2 14 22,4 26,4 28,8 33,2 38,4 42
[5,7) 14,4 15,6 27,2 32 31,6 37,6 43,2 46,8
[7,10) 15,2 16,4 28,8 35,6 33,2 40,4 46,4 51,2
[10,^) 16,4 18,8 30,4 38,8 33,6 42 48 53,2"
(*) Tj. [0,1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1,3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/31 z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń oraz zmieniające wytyczne EBC/2007/9 (Dz.U. L 240 z 13.8.2014, s. 28).
3 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/515 z dnia 7 kwietnia 2020 r. zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (EBC/2020/21) (Dz.U. L 110 I z 8.4.2020, s. 26).
4 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/634 z dnia 7 maja 2020 r. zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (EBC/2020/29) (Dz.U. L 148 z 11.5.2020, s. 10).
* Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/188 z dnia 3 lutego 2020 r. w sprawie programu zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych (wersja przekształcona) (EBC/2020/9) (Dz.U. L 39 z 12.2.2020, s. 12).
**) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/187 z dnia 3 lutego 2020 r. w sprawie realizacji trzeciego programu zakupu zabezpieczonych obligacji (EBC/2020/8) (Dz.U. L 39 z 12.2.2020, s. 6).
***) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/5 z dnia 19 listopada 2014 r. w sprawie realizacji programu zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami (EBC/2014/45) (Dz.U. L 001 z 6.1.2015, s. 4).
****) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 z dnia 1 czerwca 2016 r. w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 28).
*****) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 z dnia 24 marca 2020 r. w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (EBC/2020/17) (Dz.U. L 91 z 25.3.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.215.40

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2021/26 (2021/975) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń
Data aktu: 02/06/2021
Data ogłoszenia: 17/06/2021
Data wejścia w życie: 30/09/2021