uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego, w szczególności tych ustanowionych pod auspicjami WTO, oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3 i 4,
(1) W dniu 20 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/886 2 w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone"), które przewiduje stosowanie dodatkowych ceł na przywóz do Unii szeregu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych.
(2) W szczególności Komisja, w imieniu Unii, nałożyła dodatkowe cła na produkty wymienione w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886, a konkretnie:
a) dodatkowe cła ad valorem w wysokości 10 % i 25 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku I, jak określono, weszły w życie w dniu 21 czerwca 2018 r. i miały być stosowane do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;
b) dodatkowe cła ad valorem w stawkach 10 %, 25 %, 35 % i 50 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku II będą miały zastosowanie od dnia 1 czerwca 2021 r. - lub wcześniej, jeżeli przed tą datą Organ Rozstrzygania Sporów WTO wyda orzeczenie, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub zostanie powiadomiony o orzeczeniu o tej treści - do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować w odniesieniu do Unii swoje środki ochronne.
(3) W następstwie przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/724 3 Komisja, w imieniu Unii, zawiesiła w ramach WTO stosowanie koncesji celnych przywozowych w odniesieniu do handlu ze Stanami Zjednoczonymi w ramach GATT 1994 w odniesieniu do produktów wymienionych w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/724. Taki krok umożliwił zastosowanie dodatkowych ceł na przywóz produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych wymienionych w załączniku I i załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886.
(4) Motyw 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886 stanowi, że Komisja może w imieniu Unii zmienić to rozporządzenie, jeżeli uzna to za stosowne, aby uwzględnić wszelkie zmiany lub poprawki do środków ochronnych Stanów Zjednoczonych.
(5) W dniu 17 maja 2021 r. Unia i Stany Zjednoczone opublikowały wspólne oświadczenie, w którym uzgodniły, że wyznaczą ścieżkę kończącą spory w WTO będące następstwem nałożonych przez Stany Zjednoczone ceł na przywóz z UE na podstawie sekcji 232. W tym kontekście Unia powinna zawiesić stosowanie dodatkowych ceł ad valorem na produkty wymienione w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886, jako ważny krok w kierunku wzajemnego zniesienia środków ograniczających oraz w celu zapewnienia czasu i warunków niezbędnych do politycznego rozwiązania tej kwestii.
(6) Okres zawieszenia powinien trwać do dnia 30 listopada 2021 r., co uznaje się za okres wystarczający do celów określonych w poprzednim motywie.
(7) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 654/2014 Komisja może w pilnych przypadkach przyjąć mające natychmiastowe zastosowanie akty wykonawcze dotyczące zawieszenia środków polityki handlowej, jeżeli zawieszenie to jest związane ze zmianą środka wprowadzonego przez państwo trzecie. Natychmiastowe zastosowanie niniejszego rozporządzenia jest uzasadnione w świetle celu, jakim jest zapewnienie czasu i warunków niezbędnych do rozwiązania tej kwestii, jak wskazano w motywie 5. W związku z tym uzasadnione jest również zawieszenie zbliżającego się stosowania załącznika II, tak aby dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w załączniku II nie obowiązywały w okresie niezbędnym do osiągnięcia przedmiotowych celów.
(8) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla zawieszenia w WTO stosowania koncesji celnych przywozowych w odniesieniu do handlu ze Stanami Zjednoczonymi w ramach GATT 1994 na produkty wymienione w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/724, zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/886. Zawieszenie zobowiązań w ramach WTO ma nadal zastosowanie, podczas gdy niniejsze rozporządzenie zawiesza stosowanie dodatkowych należności celnych przywozowych.
(9) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 , najpóźniej 14 dni po jego przyjęciu, Komisja przedłoży niniejsze rozporządzenie do zaopiniowania Komitetowi ds. Barier Handlowych, ustanowionemu rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.190.94 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/866 zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/886 |
| Data aktu: | 28/05/2021 |
| Data ogłoszenia: | 31/05/2021 |
| Data wejścia w życie: | 31/05/2021 |