KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 8 akapit pierwszy lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych oraz podejmowania przez właściwe organy działań w związku z wytwarzaniem produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(2) Włosień (Trichinella) jest pasożytem, który może występować w mięsie gatunków podatnych, takich jak świnie i konie, i powoduje u ludzi choroby przenoszone przez żywność w przypadku spożycia zakażonego mięsa. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1375 2 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli urzędowych w odniesieniu do włośni w mięsie, w tym warunki ustanawiania odstępstw od badań na obecność włośni przy wprowadzaniu mięsa świń domowych do Unii.
(3) Dnia 6 czerwca 2013 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności przyjął opinię naukową dotyczącą zagrożeń dla zdrowia ludzi, które należy uwzględnić przy kontroli mięsa (w przypadku zwierząt jednokopytnych) 3 . W opinii zalecono, aby kontrola w odniesieniu do włośni u wszystkich zwierząt jednokopytnych (nie tylko koni, ale również osłów i mułów) była traktowana priorytetowo. Z tego względu w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/627 4 ustanowiono obowiązkowe badanie tusz wszystkich zwierząt jednokopytnych na obecność włośni. W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/1375 ustanowiono obowiązkowe badanie koni i innych gatunków podatnych. Aby zapewnić spójność i jednoznaczność, rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1375 powinno odnosić się do zwierząt jednokopytnych zamiast do koni.
(4) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 206/2010 5 zezwolono na wprowadzanie do Unii mięsa świń domowych ze Zjednoczonego Królestwa. Zgodnie z tym rozporządzeniem Zjednoczone Królestwo stosuje odstępstwo od badań na obecność włośni w przypadku tusz i mięsa świń domowych nieodsadzonych od maciory, mających mniej niż pięć tygodni, zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1375.
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/692 6 uchyla rozporządzenie (UE) nr 206/2010 ze skutkiem od dnia 21 kwietnia 2021 r. Z tego względu rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1478 7 dodano do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1375 - ze skutkiem od dnia 21 kwietnia 2021 r. - załącznik VII, w którym wymieniono państwa trzecie stosujące odstępstwo od badań na obecność włośni, o których to państwach mowa w art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1375.
(6) Dnia 12 stycznia 2021 r. Zjednoczone Królestwo przedstawiło informacje, że dane historyczne dotyczące stałych badań przeprowadzonych na populacji świń domowych poddanych ubojowi dają pewność na poziomie co najmniej 95 %, że częstość występowania włośni nie przekracza jeden na milion w tej populacji, zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1375. Ponadto Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o zamiarze stosowania odstępstwa od badań na obecność włośni w przypadku tusz i mięsa świń domowych, jeśli zwierzęta pochodzą z gospodarstwa oficjalnie uznanego za gospodarstwo stosujące kontrolowane warunki w pomieszczeniach inwentarskich zgodnie z załącznikiem IV do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego.
(7) Należy zatem włączyć Zjednoczone Królestwo do załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1375, bez uszczerbku dla stosowania prawa Unii do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej zgodnie z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu.
(8) Należy zmienić załącznik VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1375, aby uwzględnić stosowanie przez Zjednoczone Królestwo odstępstw przewidzianych w art. 3 ust. 2 i 3 tego rozporządzenia wykonawczego.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1375.
(10) Jako że rozporządzenie (UE) nr 206/2010 traci moc ze skutkiem od dnia 21 kwietnia 2021 r., a rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/1478 dodano załącznik VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1375 ze skutkiem od tej daty, włączenie Zjednoczonego Królestwa do wspomnianego załącznika należy stosować od tej samej daty.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: