uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 2 i art. 15 akapit trzeci,
(1) Aby zapewnić spójność między weryfikacją rocznych raportów na temat wielkości emisji na podstawie art. 15 dyrektywy 2003/87/WE a weryfikacją danych dotyczących poziomu działalności zgromadzonych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1842 2 , a także aby wykorzystać synergie, należy włączyć przepisy dotyczące weryfikacji rocznych raportów dotyczących poziomu działalności wymaganych na podstawie art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1842 do ram prawnych ustanowionych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2067 3 .
(2) Normy zharmonizowane, takie jak norma zharmonizowana w zakresie wymagań dla jednostek prowadzących walidację i weryfikację emisji gazów cieplarnianych do wykorzystania w akredytacji lub innych formach uznawania, są regularnie poddawane przeglądowi. W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/2067 należy wprowadzić szereg zmian w celu dostosowania go do zmian w obowiązujących normach oraz w celu zaostrzenia wymogów dotyczących procedur weryfikatorów i funkcjonowania systemu zarządzania weryfikatorów.
(3) Należy wyjaśnić, że domniemanie zgodności określone w art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 nie zwalnia weryfikatora ze stosowania szczegółowych wymogów programu określonych w tym rozporządzeniu wykonawczym oraz że to domniemanie zgodności nie ma zastosowania do niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067, w przypadku gdy ważne jest zachowanie celów i zasad określonych w załączniku V do dyrektywy 2003/87/WE.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/331 4 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1842 prowadzący instalację ubiegający się o przydział bezpłatnych uprawnień zgodnie z art. 10a dyrektywy 2003/87/WE jest zobowiązany do uwzględnienia odpowiednich przepisów dotyczących monitorowania w planie metodyki monitorowania. W związku z tym nie należy już zapewniać weryfikacji elementów istotnych dla takiego przydziału bezpłatnych uprawnień w ramach weryfikacji planu monitorowania na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067.
(5) Aby zapewnić możliwość przeprowadzania oceny weryfikacji w sposób skuteczny i terminowy, należy zmienić przepisy dotyczące dostępu właściwego organu do wewnętrznej dokumentacji weryfikacji.
(6) W celu dalszego promowania harmonizacji w Unii oraz poprawy skuteczności systemu akredytacji ważne jest wyjaśnienie kwestii kwalifikowalności weryfikatorów ubiegających się o akredytację zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/2067.
(7) Po opublikowaniu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 stwierdzono w nim różnego rodzaju błędy, które należy sprostować. W szczególności w całym tekście pominięto numer rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331; numer ten należy dodać.
(8) Działanie siły wyższej pozostające poza kontrolą prowadzącego instalację lub operatora statku powietrznego może uniemożliwić weryfikatorowi przeprowadzenie fizycznych wizyt w obiekcie zgodnie z art. 21 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067. W takich przypadkach należy zezwolić weryfikatorom na przeprowadzanie wirtualnych wizyt w obiektach pod warunkiem spełnienia określonych warunków.
(9) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2067.
(10) Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/2067 powinny mieć zastosowanie do weryfikacji emisji gazów cieplarnianych, danych dotyczących tonokilometrów i danych dotyczących przydziału uprawnień w odniesieniu do czwartego okresu rozliczeniowego. Należy zatem odroczyć stosowanie odpowiednich przepisów niniejszego rozporządzenia do dnia 1 stycznia 2021 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.423.23 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/2084 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2067 w sprawie weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 14/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2021, 04/01/2021 |