Decyzja wykonawcza 2020/2005 w sprawie udzielenia Irlandii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2020/2005
z dnia 4 grudnia 2020 r.
w sprawie udzielenia Irlandii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 października 2020 r. Irlandia zwróciła się do Unii o pomoc finansową w celu uzupełnienia krajowych działań, aby uwzględnić wpływ pandemii COVID-19 oraz odpowiedzieć na konsekwencje społeczno-gospodarcze pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych.

(2) Należy się spodziewać, że pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Irlandię, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, będą miały ogromny wpływ na finanse publiczne. Zgodnie z prognozą Komisji z jesieni 2020 r. przewiduje się, że na koniec 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Irlandii wyniosą odpowiednio 6,8 % i 63,1 % produktu krajowego brutto (PKB), a PKB Irlandii spadnie w 2020 r. o 2,3 %.

(3) Pandemia COVID-19 wyłączyła znaczną część ludności Irlandii z aktywności zawodowej. Jak zostało to przedstawione w motywie 4, sytuacja ta doprowadziła do nagłego i znacznego wzrostu wydatków publicznych w Irlandii w związku z tymczasowym programem dofinansowania wynagrodzeń.

(4) Ustawa z 2020 r. o środkach nadzwyczajnych w interesie publicznym (COVID-19) (art. 28) "Tymczasowy program dofinansowania wynagrodzeń w związku z COVID-19", o której mowa we wniosku Irlandii z dnia 27 października 2020 r., wprowadziła dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń ponoszonych przez pracodawcę, w sytuacji gdy jego przedsiębiorstwo zostało dotknięte ograniczeniami wprowadzonymi w wyniku kryzysu związanego z COVID-19. Program jest dostępny dla pracodawców, którzy nie zwalniają pracowników, oraz ma na celu wspieranie rentowności przedsiębiorstw i utrzymanie stosunku pracy między pracodawcą a pracownikiem. Program funkcjonował od dnia 26 marca 2020 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r. Początkowo, do dnia 3 maja 2020 r., w ramach programu pracodawcom zwracano maksymalnie 410 EUR tygodniowo na każdego kwalifikującego się pracownika. Od dnia 4 maja 2020 r. program dofinansowań przekształcono w system opierający się na poprzednim tygodniowym wynagrodzeniu netto każdego pracownika: pracodawca otrzymywał zwrot od 70 % do 85 % zarobków netto pracownika, do maksymalnej wysokości 350 EUR lub 410 EUR tygodniowo, w zależności od poziomu wynagrodzenia.

(5) Irlandia spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Irlandia przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne wydatki publiczne wzrosły od dnia 1 lutego 2020 r. o 2 473 887 900 EUR w związku ze zwiększeniem kwoty mającej bezpośredni związek z tymczasowym programem dofinansowania wynagrodzeń. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ nowy środek obejmuje znaczącą część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo w Irlandii.

(6) Komisja skonsultowała się z Irlandią oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnymi środkami, o których mowa we wniosku z dnia 27 października 2020 r., zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.

(7) Należy zatem udzielić pomocy finansowej, aby pomóc Irlandii w przezwyciężeniu skutków społeczno-gospodarczych poważnych zakłóceń gospodarczych spowodowanych przez pandemię COVID-19. Komisja powinna podejmować decyzje dotyczące terminów zapadalności, wysokości i uruchamiania rat i transz w ścisłej współpracy z organami krajowymi.

(8) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku jakichkolwiek procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności na podstawie art. 107 i 108 TFUE. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 TFUE, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.

(9) Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęto uwzględniając istniejące i przewidywane potrzeby Irlandii, a także już przedłożone lub planowane wnioski pozostałych państw członkowskich o pomoc finansową na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672, z uwzględnieniem zasad równego traktowania, solidarności, proporcjonalności i przejrzystości,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Irlandia spełnia warunki określone w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672.

Artykuł  2
1. 
Unia udziela Irlandii pożyczki do maksymalnej wysokości 2 473 887 900 EUR. Maksymalny średni termin zapadalności pożyczki wynosi 15 lat.
2. 
Okres dostępności pomocy finansowej udzielonej na podstawie niniejszej decyzji wynosi 18 miesięcy począwszy od pierwszego dnia, w którym niniejsza decyzja stanie się skuteczna.
3. 
Komisja udostępni Irlandii pomoc finansową Unii w maksymalnie ośmiu transzach. Transza może zostać wypłacona w jednej podtranszy lub większej ich liczbie. Terminy zapadalności podtransz w ramach pierwszej transzy mogą być dłuższe niż maksymalny średni termin zapadalności, o którym mowa w ust. 1. W takich przypadkach terminy zapadalności kolejnych podtransz są ustalane w taki sposób, aby po wypłacie wszystkich transz osiągnięto zgodność z maksymalnym średnim terminem zapadalności, o którym mowa w ust. 1.
4. 
Warunkiem uruchomienia pierwszej transzy jest rozpoczęcie obowiązywania umowy pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672.
5. 
Irlandia pokrywa koszty finansowania poniesione przez Unię, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2020/ 672, w odniesieniu do każdej transzy, powiększone o wszelkie opłaty, koszty i wydatki poniesione przez Unię, które wynikają z rodzaju finansowania związanego z pożyczką udzieloną zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.
6. 
Komisja decyduje o wysokości oraz o uruchomieniu transz, a także o wysokości podtransz.
Artykuł  3

Irlandia może finansować tymczasowy program dofinansowania wynagrodzeń, który przewiduje dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń ponoszonych przez pracodawcę, w sytuacji gdy jego przedsiębiorstwo zostało dotknięte ograniczeniami wprowadzonymi w wyniku kryzysu związanego z COVID-19 i w której utrzymany zostaje stosunek pracy, jak przewidziano w Ustawie z 2020 r. o środkach nadzwyczajnych w interesie publicznym (COVID-19) (art. 28) "Tymczasowy program dofinansowania wynagrodzeń w związku z COVID-19".

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji adresatowi.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący
1 Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.412.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/2005 w sprawie udzielenia Irlandii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19
Data aktu: 04/12/2020
Data ogłoszenia: 08/12/2020