KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 4 akapit drugi oraz art. 27 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 12 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/858 zawiera wymóg, aby państwa członkowskie używały wspólnego bezpiecznego elektronicznego systemu wymiany danych, tak by od dnia 1 września 2022 r. udostępniać publicznie wykaz homologacji typu UE dla pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, których to homologacji udzieliły, zmieniły, odmówiły udzielenia lub wycofały, a także wykaz służb technicznych, które przeprowadziły badania do celów odnośnych homologacji typu UE.
(2) Art. 27 rozporządzenia (UE) 2018/858 zawiera wymóg, aby organy udzielające homologacji używały tego samego systemu w celu udostępnienia niektórych dokumentów dotyczących homologacji typu UE organom udzielającym homologacji w pozostałych państwach członkowskich, organom nadzoru rynku i Komisji oraz w celu powiadomienia organów udzielających homologacji w pozostałych państwach członkowskich i Komisji o odmowie lub cofnięciu homologacji typu UE, podając też uzasadnienie tych decyzji.
(3) Europejski system wymiany informacji o homologacji typu (ETAES) jest aplikacją dostępną za pośrednictwem internetu, opracowywaną przez państwa członkowskie, aby wesprzeć organy udzielające homologacji typu UE w praktycznym wdrażaniu określonych w aktach Unii wymogów w zakresie wymiany informacji, poprzez udostępnienie scentralizowanego mechanizmu komunikacji służącego usprawnieniu transgranicznej wymiany kopii świadectwa homologacji typu UE wraz z załącznikami. Podobny system, tzn. system oparty na bazie danych służącej wymianie dokumentacji i informacji dotyczących homologacji typu, został utworzony pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych. Należy zatem wyznaczyć ETAES jako wspólny bezpieczny elektroniczny system wymiany danych, o którym mowa w art. 27 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/858.
(4) Aby chronić dane poufne, należy ustanowić wymogi dotyczące dostępu do ETAES i stosowania protokołów bezpiecznej wymiany danych.
(5) Aby zrobić z ETAES internetową bazę danych z funkcją przeszukiwania, należy określić wymogi dotyczące załadowywania dokumentów homologacji typu UE, o których mowa w art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858.
(6) Aby lepiej określić różne prawa dostępu do ETAES, organy udzielające homologacji powinny ładować dokumenty, o których mowa w art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858, oddzielnie w ETAES uwzględniwszy charakter tych dokumentów i, w stosownych przypadkach, ich status.
(7) Biorąc pod uwagę, że w swojej obecnej wersji ETAES jest narzędziem komunikacji służącym współpracy administracyjnej między państwami członkowskimi, które nie jest publicznie dostępne, konieczna jest harmonizacja formatu i treści wykazów, o których mowa w art. 12 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/858, w celu zapewnienia publicznego dostępu do istotnych informacji.
(8) Uprawnienia ustanowione w art. 12 ust. 4 akapit drugi i w art. 27 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/858 określają wymogi dotyczące stosowania wspólnego bezpiecznego elektronicznego systemu wymiany informacji dotyczących homologacji typu UE pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do takich pojazdów. Ponieważ uprawnienia te są ściśle związane przez przedmiot, którego dotyczą, należy je powiązać na potrzeby niniejszego rozporządzenia.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 163 z 26.5.2020, s. 1).
3 Jeśli odmówiono udzielenia homologacji typu UE i organ udzielający homologacji nie zarezerwował numeru świadectwa homologacji typu UE, posłuży się on zakładką NEWS w ETAES w celu powiadomienia o swojej odmowie organów udzielających homologacji w pozostałych państwach członkowskich.
4 Organ udzielający homologacji wpisuje "nie dotyczy" w przypadku homologacji typu UE krok po kroku, gdy organ udzielający homologacji zbiera cały zestaw świadectw homologacji typu UE lub świadectw homologacji typu ONZ i organ ten zredagował ostateczne świadectwo homologacji typu UE całego pojazdu.
5 Przykład: "CERT e1*2018/858*00001*00".
6 Jeśli odmówiono udzielenia homologacji typu UE i organ udzielający homologacji nie zarezerwował numeru świadectwa homologacji, organ ten posłuży się zakładką NEWS w ETAES w celu powiadomienia o swojej odmowie organów udzielających homologacji w pozostałych państwach członkowskich.
7 Przykład: "IF e4*2018/858*00004*02".
8 Przykład: "TR e24*2018/858*00001*00".
9 Przykład: "OTHER e1*2018/858*00001*00".
10 Przykład: "IF1 e9*2018/858*00001*00", "IF2 e9*2018/858*00001*00", etc.
11 Przykład: "CERT e5*2018/858*00001*00 Rev.01".