uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 240 ust. 3,
uwzględniając decyzję Rady Europejskiej 2009/881/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie sprawowania prezydencji Rady 1 , w szczególności jej art. 4,
(1) W dniu 29 marca 2017 r. Rada Europejska otrzymała od Zjednoczonego Królestwa notyfikację informującą o zamiarze jego wystąpienia z Unii Europejskiej, co spowodowało uruchomienie procedury wynikającej z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Decyzją Rady (UE) 2017/900 2 ustanowiona została grupa robocza ad hoc ds. art. 50 TUE pod przewodnictwem Sekretariatu Generalnego Rady, mająca wspomagać Komitet Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich ("Coreper") i Radę we wszystkich sprawach dotyczących wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii.
(2) W dniu 13 grudnia 2019 r. Rada Europejska przyjęła konkluzje, w których stwierdziła w szczególności, że w okresie pomiędzy posiedzeniami Rady Europejskiej Rada do Spraw Ogólnych i Coreper, wspierane przez specjalną grupę roboczą, mają zadbać o to, by negocjacje były prowadzone stosownie do ogólnych stanowisk i zasad uzgodnionych przez Radę Europejską, a także mandatu negocjacyjnego Rady, a w razie potrzeby mają zapewnić dalsze wskazówki w pełni uwzględniające najlepszy interes Unii i cel, jakim jest osiągnięcie wyniku zapewniającego sprawiedliwe i równe potraktowanie wszystkich państw członkowskich, zgodnego z interesem naszych obywateli.
(3) W dniu 24 stycznia 2020 r. podpisana została Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwana dalej "umową o wystąpieniu") 3 . Proces ten otwiera drogę do rychłego zawarcia umowy o wystąpieniu i do rozpoczęcia negocjacji w sprawie przyszłych stosunków ze Zjednoczonym Królestwem.
(4) Należy zatem ustanowić Grupę Roboczą ds. Zjednoczonego Królestwa, zastępującą grupę roboczą ad hoc ds. art. 50 TUE. Zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej z dnia 13 grudnia 2019 r. Grupa Robocza ds. Zjednoczonego Królestwa zostanie wyznaczona jako specjalny komitet, przewidziany w art. 218 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w konsultacji z którym należy prowadzić negocjacje w sprawie przyszłych stosunków ze Zjednoczonym Królestwem, po tym gdy Rada zdecyduje rozpocząć negocjacje ze Zjednoczonym Królestwem w sprawie jego stosunków z Unią po wystąpieniu z Unii.
(5) Grupie Roboczej ds. Zjednoczonego Królestwa powinna przewodniczyć sześciomiesięczna prezydencja. Wyjątkowo do dnia 31 grudnia 2020 r. powinien jej przewodniczyć Sekretariat Generalny Rady.
(6) Grupa Robocza ds. Zjednoczonego Królestwa powinna rozpocząć prace w pierwszym dniu następującym po dniu, w którym zgodnie z art. 50 ust. 3 TUE do Zjednoczonego Królestwa przestaną mieć zastosowanie Traktaty. Grupa Robocza ds. Zjednoczonego Królestwa powinna wspomagać Coreper i Radę we wszystkich sprawach dotyczących stosunków ze Zjednoczonym Królestwem. W szczególności Grupa Robocza ds. Zjednoczonego Królestwa powinna wspomagać Coreper i Radę podczas negocjacji w sprawie przyszłych stosunków oraz w sprawach związanych z wdrażaniem umowy o wystąpieniu. Ponadto Grupa Robocza ds. Zjednoczonego Królestwa powinna wspomagać Coreper i Radę w sprawach związanych z innymi skutkami wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii.
(7) Należy przewidzieć przegląd rozwiązań dotyczących przewodnictwa w Grupie Roboczej ds. Zjednoczonego Królestwa. Przeglądu tego należy dokonać w odpowiednim czasie, aby nie utrudniać płynnego przebiegu przygotowań do przejęcia przewodnictwa, a w każdym razie nie później niż 30 listopada 2020 r.
(8) Należy uchylić decyzję (UE) 2017/900,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| Przewodniczący | |
| A. METELKO-ZGOMBIĆ |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.23I.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2020/121 w sprawie ustanowienia Grupy Roboczej ds. Zjednoczonego Królestwa pod przewodnictwem Sekretariatu Generalnego Rady i uchylająca decyzję Rady (UE) 2017/900 |
| Data aktu: | 28/01/2020 |
| Data ogłoszenia: | 29/01/2020 |
| Data wejścia w życie: | 02/02/2020 |