uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie wdrażania i funkcjonowania Domeny Najwyższego Poziomu .eu, zmiany i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 733/2002 oraz uchylenia rozporządzenia Komisji (WE) nr 874/2004 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
(1) Celem niniejszego rozporządzenia jest określenie zasad, które mają być zawarte w umowie między Komisją a Rejestrem w zakresie organizacji domeny najwyższego poziomu .eu (ang. top-level domain - "TLD") oraz administrowania i zarządzania nią.
(2) Rejestr powinien zarządzać TLD .eu w sposób, który wzmacnia tożsamość unijną, promuje wartości unijne w internecie oraz promuje stosowanie nazwy domeny .eu.
(3) W celu zwiększenia dostępności i wykorzystania TLD .eu przez wszystkich uprawnionych do rejestracji TLD .eu na mocy rozporządzenia (UE) 2019/517, na wniosek Komisji Rejestr powinien oferować usługi rejestratora na określonych obszarach geograficznych Unii, na których występuje niedobór tej usługi, lub dla określonych kategorii użytkowników wskazanych przez Komisję.
(4) Aby wypełnić zobowiązania określone w rozporządzeniu (UE) 2019/517 ważne jest, aby Rejestr zapewniał dobre zarządzanie TLD .eu we współpracy z Komisją i - na wniosek Komisji - z uwzględnieniem opinii Grupy Doradczej Zainteresowanych Stron ustanowionej rozporządzeniem (UE) 2019/517.
(5) Aby zapewnić konkurencyjność i powszechne stosowanie TLD .eu, Rejestr powinien dążyć do osiągnięcia doskonałości operacyjnej i wysokiej jakości usług po konkurencyjnych cenach. Powinien zapewniać zaufanie, bezpieczeństwo i ochronę konsumentów dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych metod i technologii oraz współpracy z właściwymi organami.
(6) Rejestr powinien zarządzać swoim budżetem zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, czyli zgodnie z zasadami oszczędności, wydajności i skuteczności. Wszelką roczną nadwyżkę wykraczającą poza koszty i inwestycje należy przekazać do budżetu Unii.
(7) Rejestr powinien zapewniać ciągłość świadczonych przez siebie usług oraz funkcjonowania TLD .eu. W tym celu Rejestr powinien dysponować planem przywrócenia gotowości do pracy i regularnie go aktualizować.
(8) Rejestr powinien promować unijne cele w zakresie zarządzania internetem, określone w konkluzjach Rady z dnia 27 listopada 2014 r. pt. "Zarządzanie internetem" oraz w komunikacie Komisji w sprawie polityki wobec internetu i zarządzania internetem oraz roli Europy w kształtowaniu przyszłości zarządzania internetem 2 . Na wniosek Komisji może on przeznaczyć część nadwyżki rocznej na finansowanie celów zarządzania internetem.
(9) W celu zwiększenia zaufania publicznego do przestrzeni internetowej oraz ochrony praw określonych w prawie Unii, Rejestr powinien stosować wszelkie niezbędne środki, aby zapobiegać rejestracjom spekulacyjnym i służącym nadużyciom. W tym zakresie rejestr powinien współpracować z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej i innymi agencjami Unii.
(10) W celu zwiększenia zaufania użytkowników końcowych do TLD .eu oraz zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów w ramach świadczonych przez siebie usług Rejestr powinien wprowadzić środki służące zapewnieniu cyberbezpieczeństwa systemów.
(11) Rejestr powinien zapewniać proste i skuteczne procedury rozstrzygania sporów umownych dotyczących nazw domen .eu.
(12) Utrzymanie dokładnych baz danych dotyczących nazw domen i danych rejestracyjnych oraz zapewnienie legalnego dostępu do takich danych, zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych, jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa, stabilności i odporności systemu nazw domen. W tym celu Rejestr powinien gromadzić dane WHOIS dla TLD .eu i gwarantować ich integralność i dostępność oraz umożliwiać legalny dostęp do tych danych zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych za pomocą odpowiednich środków. Rejestr powinien wprowadzić odpowiednie środki w celu zapobiegania wprowadzaniu niedokładnych danych rejestracyjnych oraz w celu ich korygowania.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Łączności ustanowionego na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.195.52 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/857 określające zasady, jakie należy zawrzeć w umowie między Komisją Europejską a Rejestrem domeny najwyższego poziomu .eu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517 |
| Data aktu: | 17/06/2020 |
| Data ogłoszenia: | 19/06/2020 |
| Data wejścia w życie: | 09/07/2020 |