Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1467
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0072/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska 5 , w szczególności jego art. 13,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0127/2019),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Środowiska absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Środowiska, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1468

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0127/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 7  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Środowiska (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2017 wyniósł 70 430 306 EUR, co stanowi znaczny wzrost o 39,44 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że wzrost ten był związany z przyszłą rolą Agencji i przydzielonymi jej nowymi zadaniami; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii (59,19 %) oraz ze składek w ramach konkretnych umów, a mianowicie programu Copernicus i europejskiego programu biomonitoringu człowieka (40,80 %);
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,97 %, co odpowiada wskaźnikowi z 2016 r.; odnotowuje, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 89,04 %, co oznacza nieznaczny spadek o 0,78 % w porównaniu z poprzednim rokiem;

Anulowane środki przeniesione

2.
wyraża ubolewanie z powodu wysokiego poziomu anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r., których kwota wyniosła 443 566 EUR, co stanowi 10,55 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza znaczny spadek o 5,16 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

3.
zauważa, że Agencja stosuje niektóre kluczowe wskaźniki wykonania do oceny wartości dodanej swoich działań oraz że w 2017 r. Agencja usprawniła zarządzanie jakością w drodze opracowania nadrzędnej struktury zarządzania wynikami w odniesieniu do kluczowych wskaźników wykonania na okres 2019-2021; zauważa ponadto, że Agencja wykorzystuje zrównoważoną tablicę wyników do pomiaru usprawnień w zarządzaniu budżetem;
4.
przyjmuje do wiadomości, że według zarządu Agencji osiągnęła ona zadowalające wyniki w odniesieniu do celów określonych w rocznym programie prac na 2017 r.; zauważa jednak, że niektórych działań nie udało się w pełni zrealizować ze względu na szereg okoliczności, m.in. ograniczone zasoby kadrowe czy opóźnienia w dostarczaniu danych wejściowych; przyjmuje do wiadomości, że Agencja kontynuowała skuteczną współpracę z Europejską Siecią Informacji i Obserwacji Środowiska (EIONET), a ponadto nadal angażowała się m.in. w ramach Społeczności Wiedzy o Środowisku, wspólnych seminariów komitetu naukowego EEA na temat priorytetowych obszarów Agencji i w ramach EEAkademii; podkreśla, że zdolność Agencji do reagowania na zmiany polityczne będzie zależała od przyszłego poziomu przydzielonych zasobów lub od rezygnacji z obecnych zadań;
5.
zauważa z zaniepokojeniem, że w przypadku pokrywających się zadań Agencja nie dzieli się zasobami z innymi agencjami prowadzącymi podobną działalność; zauważa jednak, że Agencja stale współpracuje z Komisją w celu określenia i uzgodnienia podziału zadań z odpowiednimi służbami Komisji (np. DG ds. Środowiska, DG CLIMA, Wspólnym Centrum Badawczym i Eurostatem); wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
6.
odnotowuje, że w 2016 r. Komisja rozpoczęła zewnętrzną ocenę Agencji i EIONET; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej oceny;
7.
wyraża uznanie dla jakości wyników Agencji opublikowanych w 2017 r., takich jak raport w sprawie zmiany klimatu, skutków i zagrożeń w Europie, europejski wskaźnik jakości powietrza oraz raport w sprawie wskaźników środowiskowych za 2017 r.;

Polityka kadrowa

8.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 99,21 % i przyjęto 126 urzędników lub pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 127 stanowisk (w 2016 r. - 130 zatwierdzonych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2017 r. Agencja zatrudniała 66 pracowników kontraktowych i 20 oddelegowanych ekspertów krajowych;
9.
głęboko ubolewa nad brakiem równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Agencji - 7 z 8 należących do niej osób to mężczyźni, a tylko jedna jest kobietą; zwraca się do Agencji o podjęcie działań zapewniających większą równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla;
10.
zauważa, że Agencja przyjęła politykę ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu; odnotowuje, że oferuje ona kursy e-kształcenia i że wezwała swoich pracowników do wyrażania zainteresowania funkcją zaufanego doradcy;
11.
z niepokojem zauważa, że w sprawozdaniu Trybunału wskazano na kilka niedociągnięć w procedurach naboru organizowanych przez Agencję, co skutkuje brakiem przejrzystości i potencjalnie nierównym traktowaniem kandydatów; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że w świetle stwierdzonych braków zamierza ona dopracować swoje procedury naboru; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
12.
z zadowoleniem przyjmuje sugestię Trybunału, by z myślą o nagłośnieniu organizowanych naborów publikować odnośne ogłoszenia również na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr; rozumie odpowiedź Agencji dotyczącą kosztów tłumaczenia pisemnego; na podstawie informacji uzyskanych od Agencji odnotowuje też zamiar publikowania przez nią wszystkich ogłoszeń o wolnych stanowiskach na międzyagencyjnym portalu ofert pracy opracowanym przez sieć agencji;

Zamówienia

13.
zauważa z zaniepokojeniem, że w sprawozdaniu Trybunału wskazano pewne niedociągnięcia w szeregu procedur udzielania zamówień publicznych, w tym fakt, że specyfikacje przetargowe stosowane przez Agencję w przypadku różnych zaproszeń do składania ofert nie określały żadnych minimalnych wymogów dotyczących kryteriów wyboru w odniesieniu do zdolności ekonomicznej i finansowej; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że wymogi te zostały zmienione w 2017 r.;
14.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału do końca 2017 r. Agencja nie korzystała jeszcze z wszystkich narzędzi oferowanych przez Komisję w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji z osobami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że wprowadziła ona e-fakturowanie i e-przetargi w odniesieniu do niektórych procedur i jest w trakcie rozszerzania ich na pozostałe procedury; wzywa Agencję do wprowadzenia wszystkich narzędzi niezbędnych do zarządzania procedurami udzielania zamówień oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej dziedzinie;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów;
16.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału należy wzmocnić niezależność księgowego w drodze przesunięcia jego stanowiska bezpośrednio pod zwierzchnictwo dyrektora wykonawczego i zarządu Agencji; na podstawie odpowiedzi Agencji odnotowuje, że uważa ona, iż zagwarantowano już niezależność operacyjną księgowego;

Kontrole wewnętrzne

17.
przyjmuje do wiadomości, że według audytu przeprowadzonego przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji w 2015 r. (niektóre wydane w jego ramach zalecenia wciąż pozostają otwarte) Agencja powinna wdrożyć ramy zarządzania danymi i informacjami w swojej codziennej działalności oraz zaktualizować i wdrożyć strategię informatyczną, która powinna być zgodna z nowymi technologiami informatycznymi i nowym wieloletnim programem prac; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych w związku z tym środkach;
18.
odnotowuje, że zarząd rozpoczął weryfikację dwóch organów zarządzających Agencji, która ma się zakończyć przed upływem 2018 r.;

Inne uwagi

19.
odnotowuje, że zarząd Agencji zgadza się z proponowaną przyszłą rolą Agencji i EIONET w dziedzinie zarządzania unią energetyczną, monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z pojazdów ciężkich oraz działaniami Komisji służącymi uproszczeniu sprawozdawczości w dziedzinie środowiska, a ponadto z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji, by w związku z proponowanymi nowymi zadaniami przyznać Agencji dodatkowe zasoby w postaci pracowników kontraktowych i funduszy;
20.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 8  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 103.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 103.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 126 z 21.5.2009, s. 13.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 360 z 24.10.2017, s. 1.
8 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024