united kingdom
ukraine

Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1467
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0072/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska 5 , w szczególności jego art. 13,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0127/2019),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Środowiska absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Środowiska, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1468

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0127/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 7  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Środowiska (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2017 wyniósł 70 430 306 EUR, co stanowi znaczny wzrost o 39,44 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że wzrost ten był związany z przyszłą rolą Agencji i przydzielonymi jej nowymi zadaniami; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii (59,19 %) oraz ze składek w ramach konkretnych umów, a mianowicie programu Copernicus i europejskiego programu biomonitoringu człowieka (40,80 %);
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,97 %, co odpowiada wskaźnikowi z 2016 r.; odnotowuje, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 89,04 %, co oznacza nieznaczny spadek o 0,78 % w porównaniu z poprzednim rokiem;

Anulowane środki przeniesione

2.
wyraża ubolewanie z powodu wysokiego poziomu anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r., których kwota wyniosła 443 566 EUR, co stanowi 10,55 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza znaczny spadek o 5,16 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

3.
zauważa, że Agencja stosuje niektóre kluczowe wskaźniki wykonania do oceny wartości dodanej swoich działań oraz że w 2017 r. Agencja usprawniła zarządzanie jakością w drodze opracowania nadrzędnej struktury zarządzania wynikami w odniesieniu do kluczowych wskaźników wykonania na okres 2019-2021; zauważa ponadto, że Agencja wykorzystuje zrównoważoną tablicę wyników do pomiaru usprawnień w zarządzaniu budżetem;
4.
przyjmuje do wiadomości, że według zarządu Agencji osiągnęła ona zadowalające wyniki w odniesieniu do celów określonych w rocznym programie prac na 2017 r.; zauważa jednak, że niektórych działań nie udało się w pełni zrealizować ze względu na szereg okoliczności, m.in. ograniczone zasoby kadrowe czy opóźnienia w dostarczaniu danych wejściowych; przyjmuje do wiadomości, że Agencja kontynuowała skuteczną współpracę z Europejską Siecią Informacji i Obserwacji Środowiska (EIONET), a ponadto nadal angażowała się m.in. w ramach Społeczności Wiedzy o Środowisku, wspólnych seminariów komitetu naukowego EEA na temat priorytetowych obszarów Agencji i w ramach EEAkademii; podkreśla, że zdolność Agencji do reagowania na zmiany polityczne będzie zależała od przyszłego poziomu przydzielonych zasobów lub od rezygnacji z obecnych zadań;
5.
zauważa z zaniepokojeniem, że w przypadku pokrywających się zadań Agencja nie dzieli się zasobami z innymi agencjami prowadzącymi podobną działalność; zauważa jednak, że Agencja stale współpracuje z Komisją w celu określenia i uzgodnienia podziału zadań z odpowiednimi służbami Komisji (np. DG ds. Środowiska, DG CLIMA, Wspólnym Centrum Badawczym i Eurostatem); wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
6.
odnotowuje, że w 2016 r. Komisja rozpoczęła zewnętrzną ocenę Agencji i EIONET; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej oceny;
7.
wyraża uznanie dla jakości wyników Agencji opublikowanych w 2017 r., takich jak raport w sprawie zmiany klimatu, skutków i zagrożeń w Europie, europejski wskaźnik jakości powietrza oraz raport w sprawie wskaźników środowiskowych za 2017 r.;

Polityka kadrowa

8.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 99,21 % i przyjęto 126 urzędników lub pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 127 stanowisk (w 2016 r. - 130 zatwierdzonych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2017 r. Agencja zatrudniała 66 pracowników kontraktowych i 20 oddelegowanych ekspertów krajowych;
9.
głęboko ubolewa nad brakiem równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Agencji - 7 z 8 należących do niej osób to mężczyźni, a tylko jedna jest kobietą; zwraca się do Agencji o podjęcie działań zapewniających większą równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla;
10.
zauważa, że Agencja przyjęła politykę ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu; odnotowuje, że oferuje ona kursy e-kształcenia i że wezwała swoich pracowników do wyrażania zainteresowania funkcją zaufanego doradcy;
11.
z niepokojem zauważa, że w sprawozdaniu Trybunału wskazano na kilka niedociągnięć w procedurach naboru organizowanych przez Agencję, co skutkuje brakiem przejrzystości i potencjalnie nierównym traktowaniem kandydatów; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że w świetle stwierdzonych braków zamierza ona dopracować swoje procedury naboru; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
12.
z zadowoleniem przyjmuje sugestię Trybunału, by z myślą o nagłośnieniu organizowanych naborów publikować odnośne ogłoszenia również na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr; rozumie odpowiedź Agencji dotyczącą kosztów tłumaczenia pisemnego; na podstawie informacji uzyskanych od Agencji odnotowuje też zamiar publikowania przez nią wszystkich ogłoszeń o wolnych stanowiskach na międzyagencyjnym portalu ofert pracy opracowanym przez sieć agencji;

Zamówienia

13.
zauważa z zaniepokojeniem, że w sprawozdaniu Trybunału wskazano pewne niedociągnięcia w szeregu procedur udzielania zamówień publicznych, w tym fakt, że specyfikacje przetargowe stosowane przez Agencję w przypadku różnych zaproszeń do składania ofert nie określały żadnych minimalnych wymogów dotyczących kryteriów wyboru w odniesieniu do zdolności ekonomicznej i finansowej; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że wymogi te zostały zmienione w 2017 r.;
14.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału do końca 2017 r. Agencja nie korzystała jeszcze z wszystkich narzędzi oferowanych przez Komisję w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji z osobami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że wprowadziła ona e-fakturowanie i e-przetargi w odniesieniu do niektórych procedur i jest w trakcie rozszerzania ich na pozostałe procedury; wzywa Agencję do wprowadzenia wszystkich narzędzi niezbędnych do zarządzania procedurami udzielania zamówień oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej dziedzinie;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów;
16.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału należy wzmocnić niezależność księgowego w drodze przesunięcia jego stanowiska bezpośrednio pod zwierzchnictwo dyrektora wykonawczego i zarządu Agencji; na podstawie odpowiedzi Agencji odnotowuje, że uważa ona, iż zagwarantowano już niezależność operacyjną księgowego;

Kontrole wewnętrzne

17.
przyjmuje do wiadomości, że według audytu przeprowadzonego przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji w 2015 r. (niektóre wydane w jego ramach zalecenia wciąż pozostają otwarte) Agencja powinna wdrożyć ramy zarządzania danymi i informacjami w swojej codziennej działalności oraz zaktualizować i wdrożyć strategię informatyczną, która powinna być zgodna z nowymi technologiami informatycznymi i nowym wieloletnim programem prac; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych w związku z tym środkach;
18.
odnotowuje, że zarząd rozpoczął weryfikację dwóch organów zarządzających Agencji, która ma się zakończyć przed upływem 2018 r.;

Inne uwagi

19.
odnotowuje, że zarząd Agencji zgadza się z proponowaną przyszłą rolą Agencji i EIONET w dziedzinie zarządzania unią energetyczną, monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z pojazdów ciężkich oraz działaniami Komisji służącymi uproszczeniu sprawozdawczości w dziedzinie środowiska, a ponadto z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji, by w związku z proponowanymi nowymi zadaniami przyznać Agencji dodatkowe zasoby w postaci pracowników kontraktowych i funduszy;
20.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 8  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 103.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 103.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 126 z 21.5.2009, s. 13.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 360 z 24.10.2017, s. 1.
8 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Rząd przyjął projekt ustawy likwidującej Centralną Informację Emerytalną

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.

Grażyna J. Leśniak 20.05.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.204

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019