uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 67 ust. 5a,
(1) Art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 został dodany rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 2 i wprowadza formę finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji, lecz opartego na wypełnianiu warunków ("warunki finansowania") odnoszących się do postępów we wdrażaniu lub do osiągania celów programów.
(2) Biorąc pod uwagę obecny etap okresu programowania 2014-2020, zbadano różne obszary tematyczne, w których ta forma finansowania mogłaby zostać skutecznie wykorzystana, i mogłaby się okazać korzystna pod względem uproszczenia i zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla beneficjentów i instytucji zarządzających, bez powodowania istotnych zmian w istniejących programach. Środki w zakresie efektywności energetycznej oraz energii ze źródeł odnawialnych otrzymały znaczne wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Funduszu Spójności w latach 2014-2020 oraz w poprzednich okresach budżetowych. Środki te stanowią obszar wsparcia obejmujący stosunkowo jednorodne rodzaje interwencji (takie jak środki izolacyjne, zmiana systemu ogrzewania lub urządzenia elektroniczne o zwiększonej wydajności), w których beneficjentami lub ostatecznymi odbiorcami wsparcia są często osoby fizyczne lub MŚP.
(3) W związku z tym należy określić szczegółowe warunki finansowania środków w zakresie efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych oraz ich stosowania zgodnie z obowiązującymi ramami prawnymi, w tym metodykę określania kwoty odpowiadającej obowiązującym warunkom finansowania, oraz poczynić ustalenia dotyczące operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowania. W szczegółowej metodyce należy określić związek między kwotą a spełnieniem ostatecznych warunków finansowania, zaś kwota ta nie powinna zależeć od kosztów działań w ramach operacji, które przyczynią się do spełnienia ostatecznych warunków finansowania.
(4) W szczególności, aby zapewnić, że metoda obliczania stosowana do celów ustalania kwoty związanej ze spełnieniem warunków finansowania należycie uwzględnia racjonalne założenia oparte na przewidywalnych tendencjach w rozwoju technologicznym i związanych z tym zmianach w kosztach inwestycji w odniesieniu do różnych rodzajów interwencji przyczyniających się do ogólnego spełnienia warunków finansowania, stosowany okres odniesienia powinien odnosić się do ostatnich lat, z których dostępne są dane dotyczące podobnych inwestycji.
(5) Należy określić, w jaki sposób istniejące przepisy dotyczące wniosków o płatność powinny zostać wdrożone w tym kontekście zgodnie z art. 131 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(6) Ponadto należy przypomnieć, że szczegółowe wymogi związane z kontrolami zarządczymi i audytami operacji objętych zwrotem na podstawie warunków finansowania zostały określone w rozporządzeniu (UE) nr 1303/2013, w szczególności w jego art. 67 ust. 1 i art. 125 ust. 4 lit. a). Powinny one znaleźć odzwierciedlenie w przepisach dotyczących charakterystyki tego rodzaju operacji, jak określono w pkt 4 załącznika. W szczególności weryfikacje i audyty nie powinny mieć miejsca na poziomie poszczególnych inwestycji, ponieważ to beneficjent zgłasza spełnienie warunków finansowania do instytucji zarządzającej. Ponadto dokumenty potwierdzające wydatki leżące u podstaw rozliczeń nie powinny być przedmiotem audytu ani kontroli zarządczych, biorąc pod uwagę, że kwoty związane z operacją są uprzednio zdefiniowane.
(7) Zgodnie z art. 149 ust. 3a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były przedmiotem konsultacji z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 .
(8) W celu zapewnienia skutecznego korzystania przez desygnowane instytucje z nowych przepisów, które mają zastosowanie od dnia 2 sierpnia 2018 r. zgodnie z art. 282 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.118.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/694 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do formy finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji |
| Data aktu: | 15/02/2019 |
| Data ogłoszenia: | 06/05/2019 |
| Data wejścia w życie: | 07/05/2019 |