Rozporządzenie delegowane 2019/694 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do formy finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/694
z dnia 15 lutego 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do formy finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 67 ust. 5a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 został dodany rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 2  i wprowadza formę finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji, lecz opartego na wypełnianiu warunków ("warunki finansowania") odnoszących się do postępów we wdrażaniu lub do osiągania celów programów.

(2) Biorąc pod uwagę obecny etap okresu programowania 2014-2020, zbadano różne obszary tematyczne, w których ta forma finansowania mogłaby zostać skutecznie wykorzystana, i mogłaby się okazać korzystna pod względem uproszczenia i zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla beneficjentów i instytucji zarządzających, bez powodowania istotnych zmian w istniejących programach. Środki w zakresie efektywności energetycznej oraz energii ze źródeł odnawialnych otrzymały znaczne wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Funduszu Spójności w latach 2014-2020 oraz w poprzednich okresach budżetowych. Środki te stanowią obszar wsparcia obejmujący stosunkowo jednorodne rodzaje interwencji (takie jak środki izolacyjne, zmiana systemu ogrzewania lub urządzenia elektroniczne o zwiększonej wydajności), w których beneficjentami lub ostatecznymi odbiorcami wsparcia są często osoby fizyczne lub MŚP.

(3) W związku z tym należy określić szczegółowe warunki finansowania środków w zakresie efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych oraz ich stosowania zgodnie z obowiązującymi ramami prawnymi, w tym metodykę określania kwoty odpowiadającej obowiązującym warunkom finansowania, oraz poczynić ustalenia dotyczące operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowania. W szczegółowej metodyce należy określić związek między kwotą a spełnieniem ostatecznych warunków finansowania, zaś kwota ta nie powinna zależeć od kosztów działań w ramach operacji, które przyczynią się do spełnienia ostatecznych warunków finansowania.

(4) W szczególności, aby zapewnić, że metoda obliczania stosowana do celów ustalania kwoty związanej ze spełnieniem warunków finansowania należycie uwzględnia racjonalne założenia oparte na przewidywalnych tendencjach w rozwoju technologicznym i związanych z tym zmianach w kosztach inwestycji w odniesieniu do różnych rodzajów interwencji przyczyniających się do ogólnego spełnienia warunków finansowania, stosowany okres odniesienia powinien odnosić się do ostatnich lat, z których dostępne są dane dotyczące podobnych inwestycji.

(5) Należy określić, w jaki sposób istniejące przepisy dotyczące wniosków o płatność powinny zostać wdrożone w tym kontekście zgodnie z art. 131 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

(6) Ponadto należy przypomnieć, że szczegółowe wymogi związane z kontrolami zarządczymi i audytami operacji objętych zwrotem na podstawie warunków finansowania zostały określone w rozporządzeniu (UE) nr 1303/2013, w szczególności w jego art. 67 ust. 1 i art. 125 ust. 4 lit. a). Powinny one znaleźć odzwierciedlenie w przepisach dotyczących charakterystyki tego rodzaju operacji, jak określono w pkt 4 załącznika. W szczególności weryfikacje i audyty nie powinny mieć miejsca na poziomie poszczególnych inwestycji, ponieważ to beneficjent zgłasza spełnienie warunków finansowania do instytucji zarządzającej. Ponadto dokumenty potwierdzające wydatki leżące u podstaw rozliczeń nie powinny być przedmiotem audytu ani kontroli zarządczych, biorąc pod uwagę, że kwoty związane z operacją są uprzednio zdefiniowane.

(7) Zgodnie z art. 149 ust. 3a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były przedmiotem konsultacji z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 .

(8) W celu zapewnienia skutecznego korzystania przez desygnowane instytucje z nowych przepisów, które mają zastosowanie od dnia 2 sierpnia 2018 r. zgodnie z art. 282 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady dotyczące warunków finansowania, które mogą być wykorzystane w celu zwrotu beneficjentom przez instytucję zarządzającą wydatków w ramach finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji, o którym mowa w art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, oraz zasady stosowania tych warunków.
2. 
Dziedziny wydatków, które mogą być przedmiotem finansowania niepowiązanego z kosztami, to środki w zakresie efektywności energetycznej oraz energii ze źródeł odnawialnych określone w załączniku.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"warunki finansowania" oznaczają warunki, które mają być spełnione w przypadku zwrotu wydatków w ramach finansowania niepowiązanego z kosztami, składające się z szeregu pośrednich i ostatecznych warunków finansowania przyczyniających się do realizacji wcześniej określonego celu;
2)
"operacja objęta zwrotem na podstawie warunków finansowania" oznacza pojedynczą operację w rozumieniu art. 2 pkt 9 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, składającą się ze wszystkich zadań zrealizowanych w celu wypełnienia pośrednich i końcowych warunków finansowania.
Artykuł  3

Zasady określania warunków finansowania i ich stosowanie

1. 
Ostateczne warunki finansowania określa się zgodnie z załącznikiem.
2. 
Zgodnie z załącznikiem ustala się zasady stosowania warunków finansowania w odniesieniu do metodyki ustalania powiązanej uprzednio zdefiniowanej kwoty wydatków, która ma zostać zwrócona, i przekazywania Komisji informacji w odniesieniu do charakterystyki operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowania.
Artykuł  4

Elementy wniosków o płatność

1. 
Koszty obliczone na mającej zastosowanie podstawie, które mają być ujęte we wniosku o płatność zgodnie z art. 131 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, stanowią z góry określoną kwotę odpowiadającą każdemu ze spełnionych warunków finansowania. Kwotę tę ujmuje się we wnioskach o płatność wraz z odniesieniem do danej operacji zgodnie ze wzorem wniosków o płatność określonym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1011/2014 4 .
2. 
Łączne wydatki kwalifikowalne dla operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowania nie mogą przekraczać uprzednio zdefiniowanej kwoty wydatków odpowiadającej ostatecznej kwocie finansowania obliczonej na podstawie metodyki określonej w załączniku.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 lutego 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Zasady dotyczące warunków finansowania i ich stosowania w odniesieniu do środków w zakresie efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych

1. 

Zakres

Niniejszy załącznik stosuje się do inwestycji w efektywność energetyczną oraz energii ze źródeł odnawialnych w ramach celu tematycznego 4 dla EFRR i Funduszu Spójności.

2. 

Ostateczny warunek finansowania

1)
Ostatecznym warunkiem finansowania środków w zakresie efektywności energetycznej oraz energii ze źródeł odnawialnych jest osiągnięcie efektywności energetycznej, wyrażone w oszczędności energii mierzonej w kWh/rok lub w tonach redukcji emisji CO2, zgodnie z opisem zawartym we wspólnych wskaźnikach produktu w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1301/2013.
2)
Oszczędność energii mierzoną w kWh/rok lub ograniczenie emisji CO2 określa się na podstawie jednej z metod obliczeniowych określonych w załączniku V pkt 1 lit. a), b) lub c) do dyrektywy 2012/27/UE 5 .

3. 

Metoda ustalania kwoty odpowiadającej ostatecznemu warunkowi finansowania

1)
W celu zastosowania ostatecznego warunku finansowania kwotę wydatków kwalifikowalnych odpowiadającą ostatecznemu warunkowi finansowania ustala się za pomocą rzetelnej, sprawiedliwej i weryfikowalnej metody obliczeń w oparciu o:
a)
dane statystyczne, inne obiektywne informacje lub ocenę ekspercką;
b)
zweryfikowane dane historyczne dotyczące środków w zakresie efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych.
2)
W metodzie obliczeń uwzględnia się racjonalne założenia dotyczące tendencji i prawdopodobnych zmian technologicznych, które mogą mieć wpływ na koszty planowanych inwestycji przyczyniających się do spełnienia ostatecznych warunków finansowania w planowanym terminie realizacji operacji.

4. 

Charakterystyka operacji podlegających zwrotowi na podstawie warunków finansowania

Do celów stosowania warunków finansowania zastosowanie mają następujące zasady:
a)
operacja objęta zwrotem na podstawie warunków finansowania związana jest z postępami we wdrażaniu lub z osiąganiem celów programów;
b)
beneficjentem operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowania jest instytucja zarządzająca albo instytucja pośrednicząca, dysponująca odpowiednimi rozwiązaniami zapewniającymi rozdzielność funkcji zgodnie z art. 125 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
c)
operacja objęta zwrotem na podstawie warunków finansowania realizowana jest na podstawie planowanego harmonogramu spełnienia pośrednich lub końcowych warunków finansowania;
d)
operacja objęta zwrotem na podstawie warunków finansowania została ukończona lub w pełni zrealizowana przed końcem okresu kwalifikowalności określonego w art. 65 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
e)
przy określaniu pośrednich warunków finansowania ustala się z góry odpowiednie kwoty wydatków;
f)
mechanizm mierzenia i monitorowania postępów w spełnianiu warunków finansowania umożliwia weryfikację spełnienia każdego warunku finansowania;
g)
operacja objęta zwrotem na podstawie warunków finansowania jest wyłączona z populacji, o której mowa w art. 28 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014, do celów próby operacji, o których mowa w art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

5. 

Przekazywanie informacji do Komisji

Państwa członkowskie przedkładają Komisji przed rozpoczęciem wdrażania operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowych informacje dotyczące elementów określonych w pkt 2, 3 i 4, opisujące sposób, w jaki operacja ta będzie realizowana.
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
3 Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją Europejską z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1011/2014 z dnia 22 września 2014 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do wzorów służących do przekazywania Komisji określonych informacji oraz szczegółowe przepisy dotyczące wymiany informacji między beneficjentami a instytucjami zarządzającymi, certyfikującymi, audytowymi i pośredniczącymi (Dz.U. L 286 z 30.9.2014, s. 1).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.118.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/694 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do formy finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji
Data aktu: 15/02/2019
Data ogłoszenia: 06/05/2019
Data wejścia w życie: 07/05/2019