uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 67 ust. 5a,
(1) Art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 został dodany rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 2 i wprowadza formę finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji, lecz opartego na wypełnianiu warunków ("warunki finansowania") odnoszących się do postępów we wdrażaniu lub do osiągania celów programów.
(2) Biorąc pod uwagę obecny etap okresu programowania 2014-2020, zbadano różne obszary tematyczne, w których ta forma finansowania mogłaby zostać skutecznie wykorzystana, i mogłaby się okazać korzystna pod względem uproszczenia i zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla beneficjentów i instytucji zarządzających, bez powodowania istotnych zmian w istniejących programach. Środki w zakresie efektywności energetycznej oraz energii ze źródeł odnawialnych otrzymały znaczne wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Funduszu Spójności w latach 2014-2020 oraz w poprzednich okresach budżetowych. Środki te stanowią obszar wsparcia obejmujący stosunkowo jednorodne rodzaje interwencji (takie jak środki izolacyjne, zmiana systemu ogrzewania lub urządzenia elektroniczne o zwiększonej wydajności), w których beneficjentami lub ostatecznymi odbiorcami wsparcia są często osoby fizyczne lub MŚP.
(3) W związku z tym należy określić szczegółowe warunki finansowania środków w zakresie efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych oraz ich stosowania zgodnie z obowiązującymi ramami prawnymi, w tym metodykę określania kwoty odpowiadającej obowiązującym warunkom finansowania, oraz poczynić ustalenia dotyczące operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowania. W szczegółowej metodyce należy określić związek między kwotą a spełnieniem ostatecznych warunków finansowania, zaś kwota ta nie powinna zależeć od kosztów działań w ramach operacji, które przyczynią się do spełnienia ostatecznych warunków finansowania.
(4) W szczególności, aby zapewnić, że metoda obliczania stosowana do celów ustalania kwoty związanej ze spełnieniem warunków finansowania należycie uwzględnia racjonalne założenia oparte na przewidywalnych tendencjach w rozwoju technologicznym i związanych z tym zmianach w kosztach inwestycji w odniesieniu do różnych rodzajów interwencji przyczyniających się do ogólnego spełnienia warunków finansowania, stosowany okres odniesienia powinien odnosić się do ostatnich lat, z których dostępne są dane dotyczące podobnych inwestycji.
(5) Należy określić, w jaki sposób istniejące przepisy dotyczące wniosków o płatność powinny zostać wdrożone w tym kontekście zgodnie z art. 131 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(6) Ponadto należy przypomnieć, że szczegółowe wymogi związane z kontrolami zarządczymi i audytami operacji objętych zwrotem na podstawie warunków finansowania zostały określone w rozporządzeniu (UE) nr 1303/2013, w szczególności w jego art. 67 ust. 1 i art. 125 ust. 4 lit. a). Powinny one znaleźć odzwierciedlenie w przepisach dotyczących charakterystyki tego rodzaju operacji, jak określono w pkt 4 załącznika. W szczególności weryfikacje i audyty nie powinny mieć miejsca na poziomie poszczególnych inwestycji, ponieważ to beneficjent zgłasza spełnienie warunków finansowania do instytucji zarządzającej. Ponadto dokumenty potwierdzające wydatki leżące u podstaw rozliczeń nie powinny być przedmiotem audytu ani kontroli zarządczych, biorąc pod uwagę, że kwoty związane z operacją są uprzednio zdefiniowane.
(7) Zgodnie z art. 149 ust. 3a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były przedmiotem konsultacji z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 .
(8) W celu zapewnienia skutecznego korzystania przez desygnowane instytucje z nowych przepisów, które mają zastosowanie od dnia 2 sierpnia 2018 r. zgodnie z art. 282 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.118.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/694 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do formy finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji |
Data aktu: | 15/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 06/05/2019 |
Data wejścia w życie: | 07/05/2019 |