RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1, uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią"); rozdział III tej strategii zawiera wykaz środków, które mają zostać podjęte zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich w celu zwalczania takiego rozprzestrzeniania.
(2) Unia aktywnie wykonuje tę strategię i realizuje środki wymienione w jej rozdziale III, w szczególności przez przeznaczanie zasobów finansowych na wspieranie poszczególnych projektów prowadzonych przez instytucje wielostronne, takie jak Tymczasowy Sekretariat Techniczny (zwany dalej "TST") Organizacji do spraw Traktatu o Całkowitym Zakazie Prób Jądrowych (zwanej dalej "CTBTO").
(3) W dniu 17 listopada 2003 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2003/805/WPZiB 1 . W tym wspólnym stanowisku wzywa się między innymi do propagowania podpisania i ratyfikacji Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych (zwanego dalej "CTBT").
(4) W celu skutecznego wdrażania CTBT państwa sygnatariusze CTBT postanowiły powołać - do czasu ustanowienia CTBTO - Komisję Przygotowawczą (zwaną dalej "Komisją Przygotowawczą CTBTO") wyposażoną w zdolność prawną i posiadającą status organizacji międzynarodowej.
(5) Szybkie wejście w życie i upowszechnienie CTBT, jak również wzmocnienie systemu monitorowania i kontroli stosowanego przez Komisję Przygotowawczą CTBTO stanowią ważne cele strategii. W tym kontekście próby jądrowe przeprowadzone przez Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną jeszcze bardziej unaoczniły, jak ważne jest szybkie wejście w życie CTBT, oraz wskazały na potrzebę przyspieszenia rozbudowy i wzmocnienia systemu monitorowania i kontroli CTBT.
(6) Komisja Przygotowawcza CTBTO wypracowuje sposoby najskuteczniejszego wzmacniania swojego systemu kontroli, w tym poprzez rozwój zdolności w zakresie monitorowania gazów szlachetnych oraz poprzez działania, które mają doprowadzić do pełnego włączenia państw sygnatariuszy CTBT we wdrażanie systemu kontroli.
(7) W ramach realizacji strategii Rada przyjęła trzy wspólne działania i trzy decyzje w sprawie wspierania kroków podejmowanych przez Komisję Przygotowawczą CTBTO, a mianowicie: wspólne działanie 2006/243/WPZiB 2 oraz wspólne działania 2007/468/WPZiB 3 i 2008/588/WPZiB 4 , oraz decyzje Rady 2010/461/WPZiB 5 , 2012/699/WPZiB 6 i (WPZiB) 2015/1837 7 .
(8) To wsparcie ze strony Unii powinno być kontynuowane.
(9) Techniczne wykonanie niniejszej decyzji należy powierzyć Komisji Przygotowawczej CTBTO, która - ze względu na swoją unikalną wiedzę specjalistyczną i unikalne możliwości uzyskane dzięki sieci Międzynarodowego Systemu Monitoringu, obejmującego ponad 337 obiektów na całym świecie, oraz dzięki Międzynarodowemu Centrum Danych - jest jedyną organizacją międzynarodową będącą w stanie wykonać niniejszą decyzję i posiadającą uprawnienia w tym zakresie. Projekty wspierane przez Unię mogą być finansowane wyłącznie z wkładu pozabudżetowego na rzecz Komisji Przygotowawczej CTBTO,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: