Decyzja wykonawcza 2018/195 ustanawiająca formularze zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz formularze sprawozdań z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 608/2014

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE, Euratom) 2018/195
z dnia 8 lutego 2018 r.
ustanawiająca formularze zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz formularze sprawozdań z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 608/2014

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 608/2014 z dnia 26 maja 2014 r. określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2 i art. 6 ust. 2,

po konsultacjach z Komitetem Doradczym ds. Zasobów Własnych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji wykonawczej Komisji (UE, Euratom) 2016/2365 2  przedstawiono ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych.

(2) Przypadki nadużyć i nieprawidłowości należy zgłaszać w ustrukturyzowany sposób, uwzględniając informacje na temat ryzyka. Taki sam formularz dotyczący nadużyć i nieprawidłowości jest już stosowany w celu aktualizacji uprzednio zgłoszonych przypadków. Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE, Euratom) 2016/2365 staje się zatem nieaktualny.

(3) Konieczne jest ustalenie okresu przejściowego, aby umożliwić państwom członkowskim dostosowanie się do zmian wprowadzonych w formularzach zgłaszania na podstawie art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014.

(4) Ze względu na przejrzystość i pewność prawa należy uchylić decyzję wykonawczą (UE, Euratom) 2016/2365,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Państwa członkowskie korzystają z formularza określonego w załączniku I do niniejszej decyzji w celu sporządzania opisu przypadków wykrytych nadużyć i nieprawidłowości, wiążących się z należnościami powyżej 10 000 EUR, o których mowa w art. 5 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014. Formularz wykorzystuje się również w celu szczegółowego opisania stanowiska dotyczącego przypadków nadużyć i nieprawidłowości, o których Komisja została już poinformowana, jeżeli wcześniej nie odnotowano odzyskania środków, anulowania bądź niemożności ich odzyskania, o których mowa w art. 5 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014.
2. 
Państwa członkowskie przekazują informacje, o których mowa w ust. 1, elektronicznie przy wykorzystaniu aplikacji informatycznej OWNRES.
Artykuł  2

Państwa członkowskie korzystają z formularza określonego w załączniku II do niniejszej decyzji w celu sporządzania sprawozdania z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014.

Sprawozdanie za rok budżetowy 2017 sporządza się przy wykorzystaniu formularza, o którym mowa w akapicie pierwszym.

Artykuł  3

Państwa członkowskie korzystają z formularza, o którym mowa w art. 1, od dnia 1 kwietnia 2018 r.

Artykuł  4

Decyzja wykonawcza (UE, Euratom) 2016/2365 traci moc z dniem 1 kwietnia 2018 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Formularz zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości na podstawie art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014

1. IDENTYFIKATOR SPRAWY

1.1. Państwo członkowskie

1.2. Numer seryjny (format CC/YYYY/NNNNNN/V)

1.3. Rok oraz kwartał wykrycia lub ustalenia sprawy (format: yyyy/q)

1.4. Urząd lub jednostka, które dokonały ustalenia lub wykryły sprawę

1.5. Data przesłania (format: dd/mm/yyyy]

1.6. Status

2. OPIS SPRAWY

2.1. Kod TARIC (10 cyfr)

2.1.1. Domniemany

2.1.2. Zgłoszony

2.1.3. Ustalony

2.2. Kraj wysyłający

2.2.1. Domniemany

2.2.2. Zgłoszony

2.2.3. Ustalony

2.3. Kraj pochodzenia

2.3.1. Domniemany

2.3.2. Zgłoszony

2.3.3. Ustalony

2.4. Ilość

2.4.1. Domniemana

2.4.2. Zgłoszona

2.4.3. Ustalona

2.5. Wartość celna

2.5.1. Domniemana

2.5.2. Zgłoszona

2.5.3. Ustalona

2.6. Procedura celna

2.7. Rodzaj czynności kontrolnej, która doprowadziła do ujawnienia sprawy

3. ETAP ODZYSKANIA

3.1. Kod etapu administracyjnego

3.2. Kod etapu finansowego

3.3. Niemożność odzyskania ze względu na prowadzone dochodzenie

4. INFORMACJE DODATKOWE

4.1. Data ustalenia (format: dd/mm/yyyy)

4.2. Numer referencyjny ustalenia

4.3. Data na rachunkach B (format: dd/mm/yyyy)

4.4. Numer referencyjny rachunku B

4.5. Data ostatniej decyzji o odwołaniu (format: dd/mm/yyyy)

4.6. Kwoty tradycyjnych zasobów własnych

4.6.1. Szacowana kwota

4.6.2. Kwota ustalona

4.6.3. Kwota korekty

4.6.4. Umorzona kwota

4.6.5. Odzyskana kwota

4.6.6. Kwota do odzyskania

4.7. Informacje na temat nadużycia finansowego lub nieprawidłowości:

4.7.1. Oznaczenie

4.7.2. Rodzaj nadużycia finansowego lub nieprawidłowości

4.7.3. Krótki opis mechanizmu nadużycia finansowego

4.8. Sprawa, która została już notyfikowana na podstawie porozumień o pomocy wzajemnej (rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 3 )

4.8.1. Numer referencyjny wzajemnej pomocy (format: yyyy/nnnn)

4.8.2. Numer referencyjny sprawy OLAF (format: LL/yyyy/nnnn) 4

4.8.3. Numer referencyjny wspólnej operacji celnej (WOC)

4.9. Numer referencyjny wspólnych priorytetowych obszarów kontroli (CPCA)

4.10. Numer referencyjny Formularza Informacji o Ryzyku

4.11. Numer referencyjny WOMIS (write-off management information system) (w stosownych przypadkach) (format: cc/yyyy/nnnn)

4.12. Środki podjęte lub planowane zapobiegające ponownemu zaistnieniu spraw

4.13. Zaangażowane państwa członkowskie

4.14. Inne informacje

ZAŁĄCZNIK  II

SPRAWOZDANIE ROCZNE, O KTÓRYM MOWA W ART. 6 UST. 1 ROZPORZĄDZENIA (UE, Euratom) NR 608/2014

20...

Państwo członkowskie: ...................................................

1.
Kontrole przeprowadzane przez państwa członkowskie
Działania w ramach kontroli Dane
1. Przyjęte zgłoszenia celne (w odniesieniu do procedur celnych lub przeznaczenia

celnego)

1.1. Łączna liczba zgłoszeń przywozowych(poziom zgłoszenia) na podstawie standardowych procedur

1.2. Łączna liczba zgłoszeń przywozowych(poziom pozycji) na podstawie standardowych procedur

1.3. Łączna liczba zgłoszeń przywozowych(poziom pozycji) na podstawie procedur uproszczonych

2. Kontrole po zwolnieniu towarów:

2.1. Łączna liczba zgłoszeń celnych (poziom pozycji) poddanych kontroli po zwolnieniu towarów (rewizja zgłoszenia celnego)

2.2. Łączna liczba pozostałych kontroli po zwolnieniu towarów

2.3. Łączna liczba audytówpo zwolnieniu towarów

3. Personel w służbach celnych

3.1. Łączna liczba personelu w służbach celnych (1)

3.2. Łączna liczba personeluw obszarze pozostałych kontroli po zwolnieniu towarów

3.3. Łączna liczba personeluw obszarze audytów po zwolnieniu towarów

(1) Łączna liczba personelu celnego (wyrażona jako liczba osób rocznie w przeliczeniu na ekwiwalent pełnego czasu pracy).
2.
Kwestie zasadnicze

Wykaz najważniejszych kwestii dotyczących ustalenia, księgowania oraz udostępniania należności, które wystąpiły w trakcie stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014 i rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 5 , jak również rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000 6 , łącznie z kwestiami podnoszonymi w sprawach spornych.

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

(w razie potrzeby należy kontynuować w załączniku, odnosząc się do tego punktu)

1 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 29.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE, Euratom) 2016/2365 z dnia 19 grudnia 2016 r. ustanawiająca formularze zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz formularze sprawozdań z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 608/2014 (Dz.U. L 350 z 22.12.2016, s. 24).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego (Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1).
4 W przypadku gdy sprawa jest powiązana z zaleceniem finansowym wydanym przez OLAF, należy to również wskazać.
5 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39).
6 Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000 z dnia 22 maja 2000 r. wykonujące decyzję wykonawczą 2007/436/WE, Euratom w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 130 z 31.5.2000, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.36.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/195 ustanawiająca formularze zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz formularze sprawozdań z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 608/2014
Data aktu: 08/02/2018
Data ogłoszenia: 09/02/2018
Data wejścia w życie: 01/03/2018