Rozporządzenie delegowane 2018/188 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1394/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach południowo-zachodnich

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/188
z dnia 21 listopada 2017 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1394/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach południowozachodnich

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 6 i art. 18 ust. 1 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach unijnych połowów poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym.

(2) Art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 upoważnia Komisję do przyjęcia planów w zakresie odrzutów w drodze aktu delegowanego na okres nie dłuższy niż trzy lata, odnawialny jednokrotnie, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie w porozumieniu z odpowiednimi komitetami doradczymi.

(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1394/2014 2  ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych w wodach południowozachodnich, w celu ułatwienia realizacji obowiązku wyładunku za pomocą pewnych mechanizmów elastyczności.

(4) Zgodnie z art. 15 ust. 5 lit. c) ppkt (ii) w takim planie w zakresie odrzutów przewidziano między innymi pewne wyłączenia z obowiązku wyładunku wszystkich połowów z powodu nieproporcjonalnych kosztów postępowania w przypadku narzędzi połowowych, dla których niezamierzone połowy dla danego narzędzia połowowego nie stanowią więcej niż pewien ustalony w planie odsetek całkowitego rocznego połowu tym narzędziem (wyłączenia de minimis).

(5) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1394/2014 plan w zakresie odrzutów wygasa w dniu 31 grudnia 2017 r.

(6) Belgia, Francja, Niderlandy, Portugalia i Hiszpania mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem w wodach południowozachodnich. Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Wód Południowo-Zachodnich i Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych te państwa członkowskie przedstawiły Komisji w dniu 2 czerwca 2017 r. wspólną rekomendację.

(7) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie obowiązywania wyłączenia de minimis określonego w planie w zakresie odrzutów zgodnie z następującymi, zaktualizowanymi poziomami odrzutów:

- maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów błękitka poławianego w połowach przemysłowych przez trawlery pelagiczne w rejonie ICES VIII,

- maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów tuńczyka białego poławianego w połowach dużych gatunków pelagicznych z użyciem tuk pelagicznych w rejonie ICES VIII,

- maksymalnie do 4 % w latach 2018, 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów sardeli, makreli i ostroboka, poławianych przez trawlery pelagiczne w rejonie ICES VIII,

- maksymalnie do 4 % w latach 2018, 2019 i 2020 całkowitych rocznych połowów ostroboka, ostroboka peruwiańskiego i makreli oraz 1 % w latach 2018, 2019 i 2020 całkowitych rocznych połowów sardeli złowionej przy użyciu okrężnicy w rejonach ICES VIII, IX, X oraz rejonach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0.

(8) W celu uzasadnienia proponowanych wyłączeń de minimis państwa członkowskie dostarczyły dowody dotyczące nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami w odnośnych połowach. Dowody te zostały zweryfikowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), który stwierdził, że wspólne rekomendacje zawierały uzasadnione argumenty dotyczące wzrostu kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, poparte w niektórych przypadkach jakościową oceną kosztów. W świetle powyższego oraz wobec braku odmiennych informacji naukowych należy przedłużyć wyłączenia de minimis zgodnie z udziałami procentowymi zaproponowanymi we wspólnej rekomendacji i na poziomie nieprzekra- czającym wielkości dozwolonych na podstawie art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

(9) W art. 2 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1394/2014 przewiduje się wyłączenia z uwagi na przeży- walność dotyczące sardeli, ostroboka, ostroboka peruwiańskiego i makreli, złowionych w tradycyjnym łodziowym rybołówstwie przybrzeżnym i w odniesieniu do określonego minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony w przypadku sardeli. W 2014 r. środki te zostały pozytywnie ocenione przez STECF. Komisja uważa, że dowody, na których opierała się ocena, pozostają ważne przez kolejne trzy lata. W związku z tym należy rozszerzyć stosowanie tych środków aż do roku 2020.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1394/2014.

(11) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą oraz planowanie okresu połowu dla statków unijnych, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Ponieważ plan w zakresie odrzutów ustanowiony rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1394/2014 wygasa z dniem 31 grudnia 2017 r., niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2018 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1394/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Wyłączenia de minimis

Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 można dokonać odrzutów następujących ilości:

a) maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów błękitka poławianego na skalę przemysłową przez trawlery pelagiczne ukierunkowane na połowy błękitka w rejonie ICES VIII przy użyciu włoków pelagicznych (OTM), połączonych z przetwarzaniem tego gatunku na statku w celu wytworzenia bazy do surimi;

b) maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów tuńczyka białego poławianego w połowach dużych gatunków pelagicznych ukierunkowanych na tuńczyka białego przy użyciu tuk pelagicznych (PTM) w rejonie ICES VIII;

c) maksymalnie do 4 % w latach 2018, 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów sardeli, makreli i ostroboka, poławianych przez trawlery pelagiczne w połowach ukierunkowanych na sardelę, makrelę i ostroboka w rejonie ICES VIII przy użyciu włoków pelagicznych (OTM);

d) maksymalnie do 4 % w latach 2018, 2019 i 2020 całkowitych rocznych połowów ostroboka, ostroboka peruwiańskiego i makreli oraz 1 % w latach 2018, 2019 i 2020 całkowitych rocznych połowów sardeli w połowach ukierunkowanych na ostroboka, ostroboka peruwiańskiego, makrelę i sardelę w rejonach ICES VIII, IX, X oraz rejonach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0 przy użyciu okrężnicy (PS).";

2)
w art. 5 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1394/2014 z dnia 20 października 2014 r. ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach południowo-zachodnich (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 31).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.36.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2018/188 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1394/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach południowo-zachodnich
Data aktu: 21/11/2017
Data ogłoszenia: 09/02/2018
Data wejścia w życie: 10/02/2018, 01/01/2018