Decyzja wykonawcza 2018/1493 upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/1493
z dnia 2 października 2018 r.
upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 6 lutego 2018 r., Węgry wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE regulujących prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do leasingu samochodów osobowych (zwanego dalej "szczególnym środkiem").

(2) Pismem z dnia 8 czerwca 2018 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Węgry innym państwom członkowskim zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE. Pismem z dnia 11 czerwca 2018 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(3) Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE ustanawiają prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z dostawą towarów i świadczeniem usług wykorzystywanych przez podatnika do celów jego opodatkowanych transakcji. Art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE zawiera wymóg rozliczania się z VAT w przypadku użycia towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

(4) Podatnicy na Węgrzech mogą obecnie odliczać podatek VAT od leasingu samochodów osobowych w zakresie, w jakim samochód osobowy jest używany do celów podlegającej opodatkowaniu działalności gospodarczej podatnika. Aby skorzystać z tego odliczenia podatku VAT, podatnicy muszą udowodnić, w jakim zakresie korzystają z samochodów osobowych do celów związanych z działalnością przedsiębiorstwa.

(5) Węgry twierdzą, że stosowanie tego systemu jest skomplikowane. Często bardzo trudne jest dokładne określenie zakresu wykorzystywania pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością przedsiębiorstwa, a nawet jeśli jest to możliwe, procedura jest zwykle uciążliwa.

(6) Węgry złożyły zatem wniosek o wprowadzenie szczególnego środka, zgodnie z którym kwota podatku VAT od wydatków podlegających odliczeniu w przypadku leasingu samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności przedsiębiorstwa, powinna stanowić zryczałtowaną stawkę procentową. W oparciu o swoje oszacowania Węgry uznają, że zasadnym jest stosowanie ograniczenia odliczenia na poziomie 50 %. Jednocześnie należy zawiesić wymóg rozliczania się z podatku VAT w przypadku wykorzystywania samochodów osobowych do celów niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, jeżeli samochody te podlegają ograniczeniu odliczenia na poziomie 50 %.

(7) Ograniczenie prawa do odliczenia na mocy wnioskowanego upoważnienia powinno mieć zastosowanie do podatku VAT zapłaconego od leasingu samochodów osobowych, które są przeznaczone do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, jeżeli masa całkowita pojazdu nie przekracza pięciu ton. Pojazdy przeznaczone do transportu towarów, pojazdy służące do celów specjalnych (tj. żuraw samochodowy, wóz strażacki, betoniarka), pojazdy przeznaczone do transportu dziesięciu lub więcej niż dziesięciu osób, ciągniki i przyczepy są wyłączone z ograniczenia prawa do odliczenia podatku VAT.

(8) Podatnicy, którzy nie chcą korzystać z ograniczenia odliczenia na poziomie 50 % i chcą stosować odliczenie podatku od wartości dodanej w proporcji do rzeczywistego wykorzystania do celów prowadzenia ich przedsiębiorstwa, powinni mieć taką możliwość na podstawie szczegółowych dowodów dotyczących korzystania z pojazdów do celów prowadzenia ich przedsiębiorstwa.

(9) Wnioskowany środek eliminuje konieczność prowadzenia dokumentacji dotyczącej prywatnego wykorzystywania samochodów przedsiębiorstwa, a jednocześnie zapobiega uchylaniu się od opodatkowania wynikającemu z niewłaściwego prowadzenia dokumentacji. W związku z tym właściwe jest przyznanie Węgrom upoważnienia do stosowania wnioskowanego środka.

(10) Szczególny środek powinien być ograniczony w czasie, aby umożliwić przegląd jego konieczności i skuteczności oraz stosowanego wskaźnika podziału między działalnością związaną i niezwiązana z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

(11) W przypadku gdyby Węgry uznały, że konieczne jest przedłużenie obowiązywania tego upoważnienia na okres po 2021 r., powinny przedłożyć Komisji sprawozdanie zawierające przegląd stosowanego wskaźnika procentowego ograniczenia wraz z wnioskiem o przedłużenie najpóźniej do dnia 31 marca 2021 r.

(12) Szczególny środek wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnych skutków dla zasobów własnych Unii pochodzących z podatku VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Węgry do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Artykuł  2

W drodze odstępstwa od art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE Węgry nie uznają za świadczenie usług za wynagrodzeniem wykorzystywania do celów niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa samochodu osobowego wchodzącego w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika, jeśli samochód ten został objęty ograniczeniem będącym przedmiotem upoważnienia na mocy art. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Art. 1. i 2 stosuje się wyłącznie do samochodów osobowych, które są przeznaczone do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, jeżeli masa całkowita pojazdu nie przekracza pięciu ton.

Artykuł  4

Art. 1. i 2 nie stosuje się do następujących kategorii samochodów osobowych:

-
pojazdów przeznaczonych do transportu towarów,
-
pojazdów służących do celów specjalnych (tj. żurawi samochodowych, wozów strażackich, betoniarek),
-
pojazdów przeznaczonych do przewozu dziesięciu lub więcej niż dziesięciu osób,
-
traktorów,
-
przyczep.
Artykuł  5  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

Ewentualny wniosek o przedłużenie upoważnienia przewidzianego niniejszą decyzją przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2024 r. wraz ze sprawozdaniem zawierającym przegląd stawki procentowej określonej w art. 1.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 2 października 2018 r.
W imieniu Rady
H. LÖGER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Art. 5 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1774/2021 z dnia 5 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.360.108) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.252.44

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/1493 upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 02/10/2018
Data ogłoszenia: 08/10/2018