Decyzja wykonawcza 2018/1493 upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/1493
z dnia 2 października 2018 r.
upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 6 lutego 2018 r., Węgry wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE regulujących prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do leasingu samochodów osobowych (zwanego dalej "szczególnym środkiem").

(2) Pismem z dnia 8 czerwca 2018 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Węgry innym państwom członkowskim zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE. Pismem z dnia 11 czerwca 2018 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(3) Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE ustanawiają prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z dostawą towarów i świadczeniem usług wykorzystywanych przez podatnika do celów jego opodatkowanych transakcji. Art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE zawiera wymóg rozliczania się z VAT w przypadku użycia towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

(4) Podatnicy na Węgrzech mogą obecnie odliczać podatek VAT od leasingu samochodów osobowych w zakresie, w jakim samochód osobowy jest używany do celów podlegającej opodatkowaniu działalności gospodarczej podatnika. Aby skorzystać z tego odliczenia podatku VAT, podatnicy muszą udowodnić, w jakim zakresie korzystają z samochodów osobowych do celów związanych z działalnością przedsiębiorstwa.

(5) Węgry twierdzą, że stosowanie tego systemu jest skomplikowane. Często bardzo trudne jest dokładne określenie zakresu wykorzystywania pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością przedsiębiorstwa, a nawet jeśli jest to możliwe, procedura jest zwykle uciążliwa.

(6) Węgry złożyły zatem wniosek o wprowadzenie szczególnego środka, zgodnie z którym kwota podatku VAT od wydatków podlegających odliczeniu w przypadku leasingu samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności przedsiębiorstwa, powinna stanowić zryczałtowaną stawkę procentową. W oparciu o swoje oszacowania Węgry uznają, że zasadnym jest stosowanie ograniczenia odliczenia na poziomie 50 %. Jednocześnie należy zawiesić wymóg rozliczania się z podatku VAT w przypadku wykorzystywania samochodów osobowych do celów niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, jeżeli samochody te podlegają ograniczeniu odliczenia na poziomie 50 %.

(7) Ograniczenie prawa do odliczenia na mocy wnioskowanego upoważnienia powinno mieć zastosowanie do podatku VAT zapłaconego od leasingu samochodów osobowych, które są przeznaczone do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, jeżeli masa całkowita pojazdu nie przekracza pięciu ton. Pojazdy przeznaczone do transportu towarów, pojazdy służące do celów specjalnych (tj. żuraw samochodowy, wóz strażacki, betoniarka), pojazdy przeznaczone do transportu dziesięciu lub więcej niż dziesięciu osób, ciągniki i przyczepy są wyłączone z ograniczenia prawa do odliczenia podatku VAT.

(8) Podatnicy, którzy nie chcą korzystać z ograniczenia odliczenia na poziomie 50 % i chcą stosować odliczenie podatku od wartości dodanej w proporcji do rzeczywistego wykorzystania do celów prowadzenia ich przedsiębiorstwa, powinni mieć taką możliwość na podstawie szczegółowych dowodów dotyczących korzystania z pojazdów do celów prowadzenia ich przedsiębiorstwa.

(9) Wnioskowany środek eliminuje konieczność prowadzenia dokumentacji dotyczącej prywatnego wykorzystywania samochodów przedsiębiorstwa, a jednocześnie zapobiega uchylaniu się od opodatkowania wynikającemu z niewłaściwego prowadzenia dokumentacji. W związku z tym właściwe jest przyznanie Węgrom upoważnienia do stosowania wnioskowanego środka.

(10) Szczególny środek powinien być ograniczony w czasie, aby umożliwić przegląd jego konieczności i skuteczności oraz stosowanego wskaźnika podziału między działalnością związaną i niezwiązana z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

(11) W przypadku gdyby Węgry uznały, że konieczne jest przedłużenie obowiązywania tego upoważnienia na okres po 2021 r., powinny przedłożyć Komisji sprawozdanie zawierające przegląd stosowanego wskaźnika procentowego ograniczenia wraz z wnioskiem o przedłużenie najpóźniej do dnia 31 marca 2021 r.

(12) Szczególny środek wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnych skutków dla zasobów własnych Unii pochodzących z podatku VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Węgry do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Artykuł  2

W drodze odstępstwa od art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE Węgry nie uznają za świadczenie usług za wynagrodzeniem wykorzystywania do celów niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa samochodu osobowego wchodzącego w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika, jeśli samochód ten został objęty ograniczeniem będącym przedmiotem upoważnienia na mocy art. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Art. 1. i 2 stosuje się wyłącznie do samochodów osobowych, które są przeznaczone do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, jeżeli masa całkowita pojazdu nie przekracza pięciu ton.

Artykuł  4

Art. 1. i 2 nie stosuje się do następujących kategorii samochodów osobowych:

-
pojazdów przeznaczonych do transportu towarów,
-
pojazdów służących do celów specjalnych (tj. żurawi samochodowych, wozów strażackich, betoniarek),
-
pojazdów przeznaczonych do przewozu dziesięciu lub więcej niż dziesięciu osób,
-
traktorów,
-
przyczep.
Artykuł  5  2
1. 
Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2027 r.
2. 
Ewentualny wniosek o przedłużenie upoważnienia przewidzianego niniejszą decyzją przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2027 r. wraz ze sprawozdaniem obejmującym przegląd stawki procentowej określonej w art. 1.
Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 2 października 2018 r.
W imieniu Rady
H. LÖGER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Art. 5:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1774/2021 z dnia 5 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.360.108) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/3205 z dnia 10 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3205) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.252.44

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/1493 upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 02/10/2018
Data ogłoszenia: 08/10/2018