Decyzja 2018/1445 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2016

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1445
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 20 lutego 2018 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsięwzięciu absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2016 (05943/2018 - C8-0094/2018),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 209,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 559/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 4 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 ,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0073/2018),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2016;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1446

z dnia 18 kwietnia 2018 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0073/2018),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych ("FCH") zostało utworzone w maju 2008 r. na mocy rozporządzenia (WE) nr 521/2008 6  jako partnerstwo publiczno-prywatne na okres do 31 grudnia 2017 r., a jego zadaniem jest skupienie się na opracowaniu zastosowań rynkowych i ułatwieniu dodatkowych działań przemysłu zmierzających do szybkiego wdrożenia technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych; mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 521/2008 zostało uchylone rozporządzeniem (UE) nr 559/2014;
B.
mając na uwadze, że na mocy rozporządzenia (UE) nr 559/2014 w maju 2014 r. powstało Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 ("FCH 2"), aby zastąpić WP FCH do dnia 31 grudnia 2024 r.;
C.
mając na uwadze, że członkami FCH były: Unia, reprezentowana przez Komisję, zrzeszenie branżowe europejskiej wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych oraz zrzeszenie badawcze N.ERGHY;
D.
mając na uwadze, że członkami FCH 2 są: Unia, reprezentowana przez Komisję, New Energy World Industry Grouping AISBL ("zrzeszenie branżowe"), które w 2016 r. zmieniło nazwę na Hydrogen Europe, oraz New European Research Grouping on Fuel Cells and Hydrogen AISBL ("zrzeszenie badawcze");
E.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii w pierwszą fazę działania FCH 2 to 470 000 000 EUR pochodzących z siódmego programu ramowego i mając na uwadze, że wysokość wkładu od innych członków musi być przynajmniej równa wysokości wkładu Unii;
F.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii w FCH 2 wynosi 665 000 000 EUR z programu "Horyzont 2020", natomiast członkowie ze zrzeszeń branżowego i badawczego mają wnieść środki w wysokości co najmniej 380 000 000 EUR, co obejmuje wkłady niepieniężne do projektów w ramach programu "Horyzont 2020" finansowanych przez FCH 2, wkłady niepieniężne na rzecz działań dodatkowych (o wartości co najmniej 285 000 000 EUR) oraz wkłady pieniężne na pokrycie kosztów administracyjnych;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
odnotowuje, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego FCH 2 ("sprawozdanie Trybunału") uznaje, że sprawozdanie finansowe za 2016 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach sytuację finansową FCH 2 na dzień 31 grudnia 2016 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami regulaminu finansowego FCH 2 i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji; odnotowuje również, że zasady rachunkowości FCH 2 opierają się na powszechnie przyjętych międzynarodowych standardach rachunkowości sektora publicznego;
2.
odnotowuje, że końcowy budżet FCH 2 na rok budżetowy 2016 przewidywał środki na zobowiązania w wysokości 127 762 297 EUR oraz środki na płatności w wysokości 115 535 426 EUR; odnotowuje, że środki na zobowiązania wzrosły o 5 % w porównaniu z 2015 r. ze względu na włączenie do budżetu początkowego niewykorzystanych środków z poprzedniego roku, które przeznaczono przede wszystkim na zaproszenia do składania wniosków na 2016 r., a środki na płatności wzrosły o 17 %, odzwierciedlając wyższe potrzeby związane z płatnościami zaliczkowymi za zaproszenia do składania wniosków na 2016 r.;
3.
odnotowuje, że w rocznym sprawozdaniu z działalności zaznaczono, że do kontroli ex post włączono18 nowych kontroli, po raz pierwszy wykorzystując umowę ramową w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji do kontroli siódmego programu ramowego oraz podpisując kontrakty szczegółowe z czterema zewnętrznymi firmami audytorskimi; zauważa, że poziom błędu resztowego wynosił mniej niż 2 %;
4.
wyraża ubolewanie z powodu faktu, iż ogólne wykonanie budżetu na rok 2016 w zakresie środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosło odpowiednio 77,7 % i 83,9 %, co stanowi niższy wskaźnik wykonania w odniesieniu do zobowiązań w porównaniu z poprzednim rokiem ze względu na wyniki oceny zaproszenia do składania wniosków na 2016 r.; zauważa, że poziom wykonania w odniesieniu do płatności jest najlepszym wskaźnikiem realizacji płatności, jaki dotychczas osiągnęło WP FCH 2;
5.
odnotowuje, że z 470 000 000 EUR środków siódmego programu ramowego przeznaczonych na FCH 2 do końca 2016 r. zaciągnięto zobowiązania na kwotę 464 400 000 EUR i dokonano płatności w wysokości 372 000 000 EUR; wskazuje, że według planu płatności FCH dotyczącego wciąż realizowanych projektów siódmego programu ramowego zobowiązania w wysokości 75 300 000 EUR (17 %) pozostające do spłaty zostaną zrealizowane do końca 2019 r.;
6.
odnotowuje, że z 470 000 000 EUR wkładów niepieniężnych i pieniężnych, które członkowie ze zrzeszeń branżowego i badawczego mieli wnieść na rzecz działań operacyjnych FCH, na koniec 2016 r. rada zarządzająca zatwierdziła wkłady w wysokości 299 000 000 EUR; wskazuje, że do końca 2016 r. wniesiono do FCH 2 dodatkowe wkłady niepieniężne na rzecz działań operacyjnych w wysokości 40 600 000 EUR i podkreśla, że tym samym na koniec 2016 r. całkowity wkład członków zrzeszeń branżowego i badawczego do Wspólnego Przedsięwzięcia wyniósł 339 600 000 EUR, zaś wkład Unii wyniósł 383 700 000 EUR;
7.
odnotowuje, że z 665 000 000 EUR środków z programu "Horyzont 2020" FCH 2 zaciągnęło zobowiązania na kwotę 288 100 000 EUR (43 %) i dokonało płatności w wysokości 77 400 000 EUR w celu wdrożenia pierwszej serii projektów;
8.
odnotowuje, że do końca 2016 r. członkowie ze zrzeszeń branżowego i badawczego przekazali wkłady niepieniężne w wysokości 4 900 000 EUR na rzecz działań operacyjnych, a rada zarządzająca zatwierdziła wkłady pieniężne w wysokości 1 200 000 EUR na rzecz kosztów administracyjnych FCH 2; odnotowuje ponadto, że z minimalnej kwoty 285 000 000 EUR wkładów niepieniężnych, które pozostali członkowie są zobowiązani wnieść na rzecz działań dodatkowych do końca 2016 r. wykazano i zatwierdzono wkłady o wartości 188 600 000 EUR (66 %); podkreśla, że w związku z tym na koniec 2016 r. łączna kwota wkładów ze strony członków ze zrzeszeń branżowego i badawczego wyniosła 194 700 000 EUR, zaś kwota wkładów pieniężnych ze strony Unii wyniosła 79 500 000 EUR; odnotowuje, że za różnicę odpowiada wysoki wkład na rzecz działań dodatkowych innych członków FCH 2;
9.
odnotowuje, że w ramach siódmego programu ramowego do końca 2016 r. dokonano 69 płatności operacyjnych za sprawozdania okresowe i końcowe na łączną kwotę 44 900 000 EUR; odnotowuje, że wykonanie budżetu (pod względem środków na płatności) było na poziomie 73,7 % (wskaźnik ten w 2015 r. wyniósł 75,7 %);
10.
odnotowuje, że z programu "Horyzont 2020", biorąc pod uwagę środki na płatności, wykonano 15 płatności zaliczkowych na projekty wyłonione z zaproszenia do składania wniosków na 2015 r.; odnotowuje ponadto, że wykonanie budżetu (pod względem płatności) było na poziomie 98 % (wskaźnik ten w 2015 r. wyniósł 99 %); podkreśla, że wykonanie budżetu pod względem środków na zobowiązania było na poziomie 78,6 %; odnotowuje, że stopa wykonania budżetu jest niższa niż w 2015 r. (88,7 %) ze względu na wynik zaproszenia do składania wniosków i niewykorzystane środki na zobowiązania w wysokości 25 900 000, które włączono do budżetu na 2017 r., by przeznaczyć je na zaproszenie do składania wniosków na 2017 r.;
11.
odnotowuje, że od 31 grudnia 2016 r. szacowany wkład niepieniężny przeznaczony na działania operacyjne w ramach 30 projektów zaaprobowanych w związku z programem "Horyzont 2020" (zaproszenia do składania wniosków z 2014 i 2015 r.) wynosił 16 802 191 EUR; odnotowuje ponadto, że szacowana kwota całkowita wkładów niepieniężnych na rzecz działań dodatkowych na lata 2014-2017 wynosi 565 200 000 EUR;

Przesunięcia

12.
odnotowuje, że nastąpiły cztery przesunięcia między różnymi liniami budżetowymi bez konieczności wprowadzania zmian do budżetu;

Zaproszenia do składania wniosków

13.
odnotowuje, że - zgodnie z rocznym planem prac FCH 2 - zaproszenie do składania wniosków na 2016 r. zostało opublikowane 19 stycznia 2016 r. wraz z 24 tematami o budżecie orientacyjnym w wysokości 117 500 000 EUR; odnotowuje ponadto, że zaproszenie zostało zamknięte 3 maja 2016 r. i że wpłynęło 81 wniosków; wskazuje, że w 2016 r. podpisano 16 z 19 umów o udzielenie dotacji;

Audyt wewnętrzny

14.
odnotowuje, że w 2016 r. FCH 2 zakończyło wdrażanie wszystkich planów działania wprowadzających zalecenia z audytów przeprowadzonych przez służbę audytu wewnętrznego w 2015 r. i dotyczących oceny i procesu selekcji wniosków o udzielenie dotacji z programu "Horyzont 2020" dla FCH 2; odnotowuje, że w 2016 r. służba audytu wewnętrznego rozpoczęła nowy audyt dotyczący zarządzania wydajnością FCH 2; odnotowuje ponadto, że 29 listopada 2016 r. FCH 2 otrzymało końcowe sprawozdanie z audytu od służby audytu wewnętrznego, które zawiera cztery zalecenia; z zadowoleniem przyjmuje, że FCH 2 zgodziło się ze wszystkimi zaleceniami i 22 grudnia 2016 r. przesłało służbie audytu wewnętrznego plan działania, który służba zaaprobowała w styczniu 2017 r.;

Kontrole wewnętrzne

15.
z zadowoleniem przyjmuje, że FCH 2 ustanowiło procedury kontroli ex ante na podstawie przeglądów dokumentacji finansowej i operacyjnej oraz że przeprowadza ono kontrole ex post zestawień wydatków poniesionych w związku z dotacjami w ramach siódmego programu ramowego; z zadowoleniem przyjmuje, że poziom błędu resztowego w przypadku kontroli ex post ujęty w rocznym sprawozdaniu z działalności FCH 2 za 2016 r. wyniósł 1,24 %;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

16.
odnotowuje, że podczas rocznych warsztatów poświęconych ocenie ryzyka, które odbyły się 17 października 2016 r., zespół FCH 2 rozważał status istotnych zagrożeń i planów działania, które zidentyfikowano w ubiegłym roku, a także ocenił ich adekwatność i znaczenie dla roku 2017; z zadowoleniem przyjmuje, że zebrano skonsolidowane opinie od wszystkich pracowników programu w celu ustalenia listy nowych istotnych zagrożeń na 2017 r. i opracowano odnośne plany działania;

Komunikacja

17.
zauważa potrzebę komunikacji FCH 2 z obywatelami Unii przy pomocy instytucji unijnych ze względu na prowadzenie istotnych badań i podejmowaną współpracę; podkreśla znaczenie uwypuklenia realnych usprawnień, które wypracowano w efekcie działalności FCH 2 i które są ważną częścią jego mandatu, a także faktu, że wraz z innymi wspólnymi przedsięwzięciami przyczynia się do promocji świadomości społecznej dotyczącej ich pracy;
18.
wzywa Komisję, aby zapewniła bezpośrednie zaangażowanie Wspólnego Przedsięwzięcia w proces przeglądu śródokresowego programu "Horyzont 2020" w zakresie dalszych uproszczeń i harmonizacji wspólnych przedsięwzięć.
1 Dz.U. C 426 z 12.12.2017, s. 42.
2 Dz.U. C 426 z 12.12.2017, s. 44.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 108.
5 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
6 Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.248.365

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/1445 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2016
Data aktu: 18/04/2018
Data ogłoszenia: 03/10/2018