Decyzja 2018/1373 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1373
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 20 lutego 2018 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2016 (05941/2018 - C8-0076/2018),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiające Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa 4 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rybołówstwa (A8-0107/2018),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2016;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1374

z dnia 18 kwietnia 2018 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rybołówstwa (A8-0107/2018),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
B.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 6  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2016 wyniósł 9 967 000 EUR, co stanowi wzrost o 8,14 % w porównaniu z 2015 r.; mając na uwadze, że wzrost ten spowodowany był głównie dodatkowymi dotacjami ad hoc związanymi z projektami pilotażowymi dotyczącymi Europejskiej Straży Przybrzeżnej; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy 2016 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2016 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,6 %; ponadto zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 88,5 %;
2.
odnotowuje, że dodatkowe środki otrzymane od Komisji w ciągu roku na projekty pilotażowe związane z funkcjami Europejskiej Straży Przybrzeżnej miały znaczący wpływ na budżet, zwłaszcza dwie dotacje ad hoc o łącznej kwocie 750 000 EUR, które zostały zapisane w budżecie jako dochody przeznaczone na określony cel do wydania w roku budżetowym 2016 i 2017 (tj. wieloletnie), co uzasadnia fakt, że wskaźnik ich wykonania jest traktowany osobno od wdrażania pozostałego budżetu;
3.
z zadowoleniem przyjmuje postępy, jakie osiągnięto w 2016 r. w obszarze administracji elektronicznej: wdrożenie modułów e-Prior do elektronicznego składania zamówień publicznych, zamawiania i fakturowania we współpracy z Dyrekcją Generalną ds. Informatyki Komisji Europejskiej (DG DIGIT), wprowadzenie narzędzia do zarządzania kontraktami (ABAC Contracts) w celu rejestracji i dalszej kontroli umów ramowych, wprowadzenie systemu zarządzania wyjazdami służbowymi Komisji (MIPS), prowadzące do znacznego ograniczenia stosowania formularzy papierowych, przyszłe korzystanie z narzędzia informatycznego do zarządzania kadrami Sysper 2; na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że wraz z wdrożeniem innych działań racjonalizacyjnych Agencja obsługuje obecnie około 95 % swoich transakcji finansowych elektronicznie, co prowadzi do większej skuteczności, wiarygodności danych i ścieżek audytu;
4.
przypomina, że budżet Agencji nie zmienił się przez pięć ostatnich lat budżetowych pomimo rosnącej liczby zadań i kontroli; zauważa, że wydatki Agencji na zasoby kadrowe nie uległy zmianie, a koszty jej funkcjonowania w tym samym okresie spadły; podkreśla, że elementy te, które odzwierciedlają optymalizację zasobów i jakość zarządzania w Agencji, mogą przeszkodzić jej w osiąganiu postępów z powodu braku wystarczających środków budżetowych i wywierają presję na pracowników, której stopień należy zbadać, by zapewnić odpowiednią jakość warunków pracy;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
odnotowuje, że poziom środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniósł 11 % całkowitej kwoty dotacji na 2016 r.; zauważa, że poziom przeniesień w tytule II (wydatki administracyjne) wyniósł 34 %, co stanowi wzrost o 14 % w porównaniu z rokiem 2015; zauważa jednak, że niższy wskaźnik wykonania w tytule II można uzasadnić szeregiem usług zewnętrznych oczekujących pod koniec roku na ukończenie i płatność końcową (w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych, tłumaczeń i oceny zewnętrznej); na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że ich pełne wdrożenie nastąpi w 2017 r., a środki nie będą musiały zostać anulowane;
6.
odnotowuje, że jeśli chodzi o zobowiązania przeniesione z poprzedniego roku, wskaźnik wykonania wynosi 95,3 %, a odpowiedni wskaźnik anulowania stanowi 0,4 % środków na płatności z 2016 r.;
7.
podkreśla, że przeniesienia są często częściowo lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych agencji, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeżeli są planowane przez agencje z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Przesunięcia

8.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z końcowym sprawozdaniem finansowym Agencji poziom i charakter przesunięć w 2016 r. nie wykroczył poza ramy określone w przepisach finansowych;

Zamówienia publiczne i polityka kadrowa

9.
odnotowuje, że w dniu 31 grudnia 2016 r. łączna liczba pracowników wynosiła 56, co oznacza wypełnienie planu zatrudnienia w 100 %;
10.
zauważa, że Agencja przeprowadziła ogólną redukcję zatrudnienia o 5 %; zauważa jednak, że ze względu na zmianę w rozporządzeniu ustanawiającym w planie zatrudnienia na 2017 r. przyznano Agencji 13 stanowisk na związane z tym nowe zadania;
11.
odnotowuje, że Agencja dokonała reorganizacji wewnętrznej struktury, aby dostosować się do nowych zmian i dodatkowych zasobów związanych z poprawką do rozporządzenia ustanawiającego Agencję;
12.
z niepokojem zauważa, że ogólny odsetek pracowników płci męskiej wynosi 62 %, a pracowników płci żeńskiej 38 %, co stanowi nierównowagę na poziomie prawie dwa do jednego; wzywa Agencję do podjęcia odpowiednich działań i jak najszybszego skorygowania tej nierównowagi;
13.
z zadowoleniem zauważa, że Agencja dokonała zdecydowanej większości płatności w terminie przewidzianym w rozporządzeniu finansowym, a dostawcy nie naliczyli żadnych odsetek za opóźnienia w płatnościach; zauważa ponadto, że w 2015 r. średnia liczba dni na płatność wyniosła 22;
14.
podkreśla, że równowaga między życiem zawodowym a prywatnym powinna stanowić element polityki kadrowej Agencji; odnotowuje, że budżet przeznaczony na działalność związaną z dobrostanem pracowników wynosi 138,14 EUR na pracownika; zauważa, że średnia długość zwolnienia chorobowego na jednego pracownika wynosi 3,7 dnia, czyli znacznie mniej niż średnia dla agencji unijnych;
15.
odnotowuje, że Rada Administracyjna przyjęła w 2017 r. przepisy wykonawcze dotyczące nękania; ubolewa z powodu opóźnienia we wprowadzaniu tych przepisów; wzywa Agencję do wspierania organizacji szkoleń i sesji informacyjnych w celu podnoszenia świadomości pracowników;
16.
z zadowoleniem odnotowuje fakt, że w 2016 r. do Agencji nie wpłynęły żadne skargi, nie wszczęto żadnych procesów ani nie zgłoszono żadnych przypadków związanych z zatrudnianiem lub zwalnianiem personelu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi, przejrzystość i demokracja

17.
przyjmuje do wiadomości, że Agencja przyjęła kompleksową strategię zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi, którą zmieniono w 2016 r., oraz przyjęła strategię zwalczania nadużyć finansowych; przyjmuje do wiadomości, że z 13 działań, które planowano wdrożyć do końca 2017 r., 11 już zrealizowano; zwraca uwagę, że przeprowadzane przez Agencję kontrole służące zapobieganiu nadużyciom i wykrywaniu ich są podobne do tych, których celem jest zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji, jak np. "zasada dwóch par oczu", automatyczne kontrole systemów finansowych i księgowych, zewnętrzne obliczanie wynagrodzeń, jak również systematyczne podpisywanie deklaracji o braku konfliktu interesów przez członków zespołu; na podstawie informacji od Agencji z zadowoleniem zauważa, że od chwili jej utworzenia nie wystąpiły przypadki nadużyć;
18.
z zadowoleniem przyjmuje zmiany w strategii zapobiegania konfliktom interesów, przyjętej przez Agencję w 2016 r., a mianowicie zobowiązanie członków Rady Administracyjnej, dyrektora wykonawczego i kierowników działów Agencji do przedkładania życiorysów, publikowanych na stronie internetowej Agencji i w razie potrzeby uaktualnianych; odnotowuje objęcie tym obowiązkiem członków Rady Konsultacyjnej;
19.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że Agencja nadzorowała wszystkie składane corocznie pisemne deklaracje interesów; ubolewa jednak, że do końca 2016 r. dwóch członków Rady Administracyjnej nie złożyło jeszcze deklaracji; zauważa, że przed każdym posiedzeniem Rady Administracyjnej jej przewodniczący prosi członków o potwierdzenie poprawności merytorycznej deklaracji interesów poprzez zadeklarowanie wszelkich potencjalnych konfliktów interesów, które mogłyby wystąpić w związku z tym posiedzeniem; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w odniesieniu do składania brakujących deklaracji interesów;
20.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że oczekuje ona na wzór decyzji Komisji w celu przyjęcia własnej decyzji w sprawie informowania o nieprawidłowościach; zauważa jednak, że do czasu przedstawienia wzoru decyzji Komisji wytyczne dla personelu będzie nadal stanowiła obecna decyzja Komisji w sprawie informowania o nieprawidłowościach; zauważa, że w 2016 r. nie odnotowano w Agencji przypadków zgłaszania nieprawidłowości; wzywa Agencję, by powiadomiła organ udzielający absolutorium o wdrożeniu tego wzoru decyzji;
21.
wyraża potrzebę ustanowienia niezależnego organu ds. ujawniania, doradztwa i zgłaszania, posiadającego wystarczające zasoby budżetowe, aby pomóc demaskatorom w wykorzystaniu odpowiednich kanałów ujawniania informacji o możliwych nieprawidłowościach naruszających interesy finansowe Unii, przy jednoczesnym zachowaniu poufności oraz oferowaniu koniecznego wsparcia i porady;

Główne osiągnięcia

22.
z zadowoleniem przyjmuje trzy główne osiągnięcia wskazane przez Agencję w 2016 r., a mianowicie:
-
koordynacja 20 000 kontroli połowów na wodach unijnych i międzynarodowych za pomocą wspólnych planów rozmieszczenia,
-
nawiązanie współpracy z innymi agencjami Unii w celu ustanowienia potencjału Europejskiej Straży Przybrzeżnej,
-
poparcie regionalnego wdrażania obowiązku wyładunku w ramach wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb);

Kontrole wewnętrzne

23.
zauważa, że Rada Administracyjna Agencji przyjęła zestaw standardów kontroli wewnętrznej z myślą o realizacji celów politycznych i operacyjnych; odnotowuje, że 12 z tych standardów kontroli wewnętrznej zostało w dużym stopniu wdrożonych, przy czym cztery obszary charakteryzują się średnim stopniem wdrożenia w systemie kontroli wewnętrznej;
24.
z satysfakcją zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że standardy nr 10 (ciągłość działania), nr 11 (zarządzanie dokumentami) i nr 12 (informacja i komunikacja) są teraz oznaczone jako "zrealizowane";

Audyt wewnętrzny

25.
odnotowuje, że w 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) przeprowadziła ocenę ryzyka obejmującą podstawowe procedury Agencji, zarówno operacyjne, jak i administracyjne; zauważa, że w wyniku prac Służby Audytu Wewnętrznego opracowano strategiczny plan kontroli wewnętrznej IAS na lata 2017-2019; zauważa z zadowoleniem, że nie ma otwartych zaleceń IAS;
26.
odnotowuje, że w październiku 2015 r. rozpoczęła się druga pięcioletnia niezależna ocena zewnętrzna Agencji dotycząca okresu 2012-2016, której zakończenie było planowane na 2017 r.; zwraca uwagę, że celem każdej oceny jest analiza użyteczności, znaczenia i skuteczności Agencji oraz jej praktyk roboczych, a także zakresu, w jakim Agencja przyczynia się do osiągania wysokiego poziomu zgodności z zasadami określonymi w ramach WPRyb; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wyniku tej oceny;
27.
przyjmuje do wiadomości fakt, że Agencja opracowała i wdrożyła scentralizowany monitoring wszystkich zaleceń z audytu wydanych przez Trybunał Obrachunkowy, IAS i jednostkę kontroli wewnętrznej, tak aby je skonsolidować i monitorować, jak również usprawnić działania następcze w zakresie odpowiednich planów działania;

Wyniki

28.
odnotowuje przyjęcie w 2016 r. zmienionego rozporządzenia ustanawiającego Agencję, które rozszerzyło mandat Agencji o współpracę z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) i Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) w celu wspierania organów krajowych wykonujących zadania straży przybrzeżnej; zauważa, że te trzy agencje razem współpracowały z trzema "partnerskimi" dyrekcjami generalnymi Komisji (DG ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa (MARE), DG ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych (HOME) i DG ds. Mobilności i Transportu (MOVE)) w przygotowaniu i wdrażaniu projektu pilotażowego "Powołanie europejskiej straży przybrzeżnej", ustanowionego przez Parlament w ramach przygotowań do wdrożenia "pakietu dotyczącego granic";

Inne uwagi

29.
przypomina o istotnej roli Agencji dla harmonizacji i stosowania zasad wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb); wyraża zadowolenie z jej skuteczności, osiągniętych postępów i doskonałych wyników uzyskanych od czasu jej utworzenia;
30.
podkreśla wkład Agencji w harmonizację i normalizację środków WPRyb dotyczących monitorowania, kontroli i nadzoru i mających na celu zapewnienie równego traktowania i lepszego przestrzegania przepisów WPRyb, w tym obowiązku wyładunku;
31.
podkreśla rolę Agencji we współpracy Unii z państwami trzecimi i z międzynarodowymi organizacjami ds. rybołówstwa, w tym z regionalnymi organizacjami ds. zarządzania rybołówstwem, w celu zwiększenia zgodności ze środkami przyjmowanymi przez te organizacje międzynarodowe, w szczególności ze środkami dotyczącymi zwalczania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów;
32.
wyraża zadowolenie, że w 2016 r. liczba kontroli wzrosła o 15 %, co wskazuje na lepszą koordynację zasobów ludzkich z państwami członkowskimi dzięki wspólnym planom rozmieszczenia i koordynacji planów operacyjnych;
33.
wyraża zadowolenie w związku z oceną Trybunału Obrachunkowego zawartą w sprawozdaniu specjalnym nr 8/2017, dotyczącą zasadniczej roli Agencji w opracowywaniu i doskonaleniu zharmonizowanego i spójnego podejścia do systemów komunikacji i wymiany danych na temat produktów rybołówstwa;
34.
uznaje jakość i przydatność współpracy Agencji z agencjami EMSA i Frontex w ramach wspólnego projektu pilotażowego dotyczącego ustanowienia funkcji straży przybrzeżnej; przypomina jednak Komisji, że Agencji należy zapewnić odpowiednie zasoby na tego rodzaju projekty i wszelkie inne przyszłe projekty, zwłaszcza dotyczące stosowania nowych technologii w kontrolach (drony powietrzne) lub w szkoleniach (e-learning);
35.
przypomina, że należy zwiększyć zakres uprawnień Agencji, by mogła ona prowadzić wspólne działania operacyjne z innymi agencjami Unii specjalizującymi się w problematyce morskiej i dzięki temu zapobiegać katastrofom na morzu i koordynować prace europejskiej straży przybrzeżnej;
36.
podkreśla konieczność przyznania większych zasobów w celu zwiększenia zdolności operacyjnej Agencji w obliczu niepewności związanej z brexitem oraz dodatkowych kontroli, które z niego wynikną;
37.
proponuje włączenie przedstawiciela Parlamentu Europejskiego do Zarządu Agencji w celu zwiększenia jej przejrzystości instytucjonalnej, zwłaszcza w czasie zatwierdzania budżetu przez Zarząd; proponuje w związku z tym, aby przedstawiciel ten został wyłoniony spośród członków Komisji Rybołówstwa Parlamentu Europejskiego;
38.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 18 kwietnia 2018 r. 7  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 417 z 6.12.2017, s. 110.
2 Zob. przypis 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Dz.U. C 333 z 9.9.2016, s. 31.
7 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0133 (zob. s. 393 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024