(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 27 stycznia 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 1 , w szczególności jej art. 24 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 2003/85/WE z dnia 29 września 2003 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania pryszczycy, uchylającą dyrektywę 85/511/EWG i decyzje 89/531/EWG i 91/665/EWG oraz zmieniającą dyrektywę 92/46/EWG 2 , w szczególności jej art. 69 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 92/119/EWG określono ogólne unijne środki kontroli, które należy stosować w przypadku wystąpienia ogniska, między innymi, choroby pęcherzykowej świń. W pkt 6 załącznika II do dyrektywy 92/119/EWG wskazano unijne laboratorium referencyjne ds. choroby pęcherzykowej świń, wyznaczone w celu pełnienia funkcji i obowiązków określonych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) W dyrektywie 2003/85/WE określono minimalne środki kontroli, które należy stosować w przypadku wystąpienia ogniska pryszczycy. Dyrektywa 2003/85/WE stanowi między innymi, że należy wyznaczyć laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. pryszczycy, które będzie pełniło funkcje i obowiązki określone w załączniku XVI do tej dyrektywy. Laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. pryszczycy zostało wyznaczone w późniejszej decyzji wykonawczej Komisji 2012/767/UE 3 .
(3) W następstwie złożenia przez Zjednoczone Królestwo notyfikacji zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej laboratorium wskazane w załączniku II do dyrektywy 92/119/EWG jako laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. choroby pęcherzykowej świń, a następnie decyzją wykonawczą 2012/767/UE wyznaczone jako laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. pryszczycy będzie musiało zakończyć pełnienie swojej funkcji laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej właściwego dla tych dwóch chorób.
(4) Komisja, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, przeprowadziła procedurę selekcji i wyznaczenia laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. pryszczycy, biorąc pod uwagę kryteria kompetencji technicznych i naukowych laboratoriów i ich pracowników.
(5) Laboratorium, które pomyślnie przeszło procedurę selekcji, jest konsorcjum ANSES & CODA-CERVA, w którego skład wchodzi Laboratorium ds. Zdrowia Zwierząt utworzone przez Agencję ds. Bezpieczeństwa Sanitarnego Żywności, Środowiska i Pracy (ANSES) z siedzibą w Maisons-Alfort we Francji oraz Ośrodek Badań Weterynaryjnych i Agrochemicznych (CODA-CERVA) z siedzibą w Uccle w Belgii.
(6) Aby uniknąć zakłóceń w działaniu laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. pryszczycy oraz aby zapewnić nowo wyznaczonemu laboratorium referencyjnemu Unii Europejskiej odpowiednią ilość czasu na osiągnięcie pełnej zdolności operacyjnej, środki przewidziane w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2019 r.
(7) W swojej opinii naukowej dotyczącej choroby pęcherzykowej świń i pęcherzykowego zapalenia jamy ustnej 4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności stwierdził, że choroba pęcherzykowa świń utraciła status choroby mogącej przerodzić się w epidemię i może zostać szybko zdiagnozowana na drodze badań laboratoryjnych. Ponadto sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do choroby pęcherzykowej świń w Unii Europejskiej uległa znacznej poprawie, a ostatnie przypadki wykryto dopiero na drodze badań laboratoryjnych próbek pochodzących z niewielkiego regionu w jednym państwie członkowskim. Od 2014 r. choroba pęcherzykowa świń nie figuruje już w wykazie chorób podlegających obowiązkowi zgłoszenia publikowanym przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (OIE) 5 .
(8) Mimo że zgodnie z art. 270 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 6 dyrektywy 92/119/EWG i 2003/85/WE tracą moc z dniem 21 kwietnia 2021 r., pryszczyca jest wymieniona w art. 5 ust. 1 tego rozporządzenia, podczas gdy choroba pęcherzykowa świń jest wymieniona w załączniku II do tego rozporządzenia. Zgodnie z art. 275 tego rozporządzenia wykaz chorób zamieszczony w załączniku II zostanie poddany przeglądowi najpóźniej do dnia 20 kwietnia 2019 r. Z wyżej wymienionych przyczyn natury naukowo-technicznej choroba pęcherzykowa świń nie spełnia kryteriów umieszczenia w wykazie, które określono w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/429.
(9) Ponadto choroba pęcherzykowa świń oraz inne choroby pęcherzowe wymienione są w powiązaniu z niektórymi funkcjami i zadaniami przewidzianymi dla laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. pryszczycy, które określono w załączniku XVI do dyrektywy 2003/85/WE, w szczególności w odniesieniu do zdolności krajowych laboratoriów referencyjnych oraz laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej do przeprowadzania diagnostyki różnicowej z pryszczycą. Wspólnie wszystkie te elementy sprawiają, że możliwe jest zaprzestanie wyznaczania laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. choroby pęcherzykowej świń.
(10) Odniesienie do laboratorium wskazanego w załączniku II do dyrektywy 92/119/EWG powinno zostać skreślone. W związku z tym należy odpowiednio zmienić załącznik II do dyrektywy 92/119/EWG.
(11) W celu zachowania przejrzystości decyzja wykonawcza 2012/767/UE powinna zostać uchylona ze skutkiem od 1 stycznia 2019 r., czyli od dnia, w którym nowo wyznaczone laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. pryszczycy ma zacząć pełnić swoją funkcję i wykonywać swoje obowiązki.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Vytenis ANDRIUKAITIS | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.24.3 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/136 wyznaczająca laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. pryszczycy oraz zmieniająca załącznik II do dyrektywy Rady 92/119/EWG w odniesieniu do laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. choroby pęcherzykowej świń |
| Data aktu: | 25/01/2018 |
| Data ogłoszenia: | 27/01/2018 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2019, 27/01/2018 |