Rozporządzenie wykonawcze 2018/1206 otwierające unijne kontyngenty taryfowe na mięso baranie i kozie oraz przetworzone mięso baranie pochodzące z Islandii i określające sposób zarządzania tymi kontyngentami

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/1206
z dnia 28 sierpnia 2018 r.
otwierające unijne kontyngenty taryfowe na mięso baranie i kozie oraz przetworzone mięso baranie pochodzące z Islandii i określające sposób zarządzania tymi kontyngentami

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 58 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie art. 19 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym zawarto Porozumienie między Unią Europejską i Islandią w formie wymiany listów w sprawie dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi 2  ("porozumienie"). Porozumienie to zostało zatwierdzone w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2017/1913 3 .

(2) W celu wdrożenia załącznika V do porozumienia Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/562 4  zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1354/2011 5 . Zmiana polegała na zwiększeniu dotychczasowych kontyngentów bezcłowych w odniesieniu do mięsa baraniego i koziego pochodzącego z Islandii i objętego odpowiednio pozycjami taryfowymi 0204 i 0210 oraz na otwarciu unijnego rocznego kontyngentu bezcłowego na przetworzone mięso baranie objęte podpozycją 1602 90.

(3) Wielkości kontyngentów w odniesieniu do mięsa baraniego i koziego, którymi zarządza się na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011, są wyrażone w tonach ekwiwalentów wagowych tusz, natomiast w porozumieniu przewidziano, że wielkości kontyngentów taryfowych na towary pochodzące z Islandii powinny być wyrażone w tonach produktów. Należy zatem wyrazić wielkości unijnych kontyngentów taryfowych wskazane w porozumieniu w tonach produktów zamiast w ekwiwalentach wagowych tusz przez określenie zasad dotyczących zarządzania tymi kontyngentami w odrębnym rozporządzeniu.

(4) Konieczne jest również określenie sposobu zarządzania kontyngentami na towary objęte pozycjami 0204 i 0210 w ramach nowego numeru porządkowego kontyngentu taryfowego i przepisów dotyczących przejścia na nowy numer porządkowy kontyngentu taryfowego. Skreślenie z rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 kontyngentów taryfowych odpowiadających produktom pochodzącym z Islandii jest przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1128 6 .

(5) W porozumieniu określono, że kontyngenty wskazane w jego załączniku V mają być stosowane w systemie rocznym i przewidziano stopniowe zwiększanie wielkości kontyngentów w latach następujących po wejściu w życie porozumienia. W załączniku V do porozumienia przewidziano, że w pierwszym roku stosowania ilości oblicza się proporcjonalnie. Ponieważ porozumienie ma zastosowanie od dnia 1 maja 2018 r., ilości na 2018 r. obliczane proporcjonalnie oraz roczne ilości na następne lata powinny zostać ustalone zgodnie z załącznikiem V do porozumienia.

(6) Komisja powinna zarządzać kontyngentami taryfowymi na podstawie chronologicznego porządku dat przyjęcia zgłoszeń celnych do dopuszczenia do obrotu zgodnie z zasadami zarządzania kontyngentami taryfowymi ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 7 .

(7) W porozumieniu przewidziano, że postanowienia określone w Protokole nr 3 do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Islandii, zmienionym decyzją nr 2/2005 Wspólnego Komitetu UE-Islandia 8 , dotyczącym definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej, mają mieć zastosowanie do produktów objętych kontyngentami taryfowymi.

(8) Aby zapewnić zbieżność z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1128, które przewiduje skreślenie z rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 kontyngentów taryfowych określonych dla produktów pochodzących z Islandii, niniejsze rozporządzenie powinno się stosować od dnia 1 września 2018 r.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Unijne kontyngenty taryfowe są otwarte dla mięsa baraniego i koziego oraz przetworzonego mięsa baraniego pochodzącego z Islandii, wymienionego w załączniku.

Artykuł  2

Kontyngentami taryfowymi określonymi w załączniku zarządza się zgodnie z art. 49-54 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447.

Artykuł  3

Aby kwalifikować się do skorzystania z kontyngentów taryfowych określonych w niniejszym rozporządzeniu, towary wymienione w załączniku muszą być zgodne, odpowiednio, z regułami pochodzenia i innymi postanowieniami określonymi w Protokole nr 3 do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Islandii, zmienionym decyzją nr 2/2005 Wspólnego Komitetu UE-Islandia, dotyczącym definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 sierpnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Niezależnie od reguł interpretacji Nomenklatury scalonej treść opisu produktów należy rozumieć jedynie jako wskazówkę, a zakres systemu preferencyjnego określa się, w kontekście niniejszego załącznika, na podstawie zakresu kodów CN w ich brzmieniu obowiązującym w chwili przyjęcia niniejszego rozporządzenia. Tam, gdzie przed kodem CN widnieje "ex", system preferencyjny określany jest jednocześnie w oparciu o zakres kodu CN oraz zakres odpowiadającego mu opisu.
Numer porządkowy Kod CN Podpozycja TARIC Opis produktów Okres kontyngentowy Wielkość kontyngentu (waga netto

w tonach, o ile nie postanowiono

inaczej)

Stawka celna dla kontyngentu (%)
09.0833 0204 0210 99 21

0210 99 29

ex 0210 99 85

10 Mięso baranie Od 1.9.2018 do 31.12.2018 [2 117 (*)] 0
Od 1.1.2019 do 31.12.2019 2 783
Dla każdego roku kalendarzowego od 1.1.2020 3 050
09.2118 1602 90 91 Przetworzone mięso baranie Od 1.9.2018 do 31.12.2018 67 0
Od 1.1.2019 do 31.12.2019 233
Dla każdego roku kalendarzowego od 1.1.2020 300
(*) Wielkość tego kontyngentu na 2018 r. zostanie zmniejszona o ilości wykorzystane w ramach kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.2119, 09.2120 i 09.0790 dla zgłoszeń, których daty przyjęcia przypadają w okresie od 1.1.2018 do 31.8.2018.
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 274 z 24.10.2017, s. 58.
3 Decyzja Rady (UE) 2017/1913 z dnia 9 października 2017 r. w sprawie zawarcia Porozumienia w formie wymiany listów między Unią Europejską a Islandią w sprawie dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi (Dz.U. L 274 z 24.10.2017, s. 57).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/562 z dnia 9 kwietnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1354/2011 otwierające unijne roczne kontyngenty taryfowe w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego (Dz.U. L 94 z 12.4.2018, s. 4).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1354/2011 z dnia 20 grudnia 2011 r. otwierające unijne roczne kontyngenty taryfowe w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego (Dz.U. L 338 z 21.12.2011, s. 36).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1128 z dnia 9 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1354/2011 otwierające unijne roczne kontyngenty taryfowe w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego (Dz.U. L 205 z 14.8.2018, s. 1).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 58).
8 Decyzja nr 2/2005 Wspólnego Komitetu UE-Islandia z dnia 22 grudnia 2005 r. zmieniająca Protokół nr 3 do Umowy dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej (Dz.U. L 131 z 18.5.2006, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.219.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2018/1206 otwierające unijne kontyngenty taryfowe na mięso baranie i kozie oraz przetworzone mięso baranie pochodzące z Islandii i określające sposób zarządzania tymi kontyngentami
Data aktu: 28/08/2018
Data ogłoszenia: 29/08/2018
Data wejścia w życie: 01/09/2018