uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 58 ust. 1,
(1) Na podstawie art. 19 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym zawarto Porozumienie między Unią Europejską i Islandią w formie wymiany listów w sprawie dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi 2 ("porozumienie"). Porozumienie to zostało zatwierdzone w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2017/1913 3 .
(2) W celu wdrożenia załącznika V do porozumienia Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/562 4 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1354/2011 5 . Zmiana polegała na zwiększeniu dotychczasowych kontyngentów bezcłowych w odniesieniu do mięsa baraniego i koziego pochodzącego z Islandii i objętego odpowiednio pozycjami taryfowymi 0204 i 0210 oraz na otwarciu unijnego rocznego kontyngentu bezcłowego na przetworzone mięso baranie objęte podpozycją 1602 90.
(3) Wielkości kontyngentów w odniesieniu do mięsa baraniego i koziego, którymi zarządza się na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011, są wyrażone w tonach ekwiwalentów wagowych tusz, natomiast w porozumieniu przewidziano, że wielkości kontyngentów taryfowych na towary pochodzące z Islandii powinny być wyrażone w tonach produktów. Należy zatem wyrazić wielkości unijnych kontyngentów taryfowych wskazane w porozumieniu w tonach produktów zamiast w ekwiwalentach wagowych tusz przez określenie zasad dotyczących zarządzania tymi kontyngentami w odrębnym rozporządzeniu.
(4) Konieczne jest również określenie sposobu zarządzania kontyngentami na towary objęte pozycjami 0204 i 0210 w ramach nowego numeru porządkowego kontyngentu taryfowego i przepisów dotyczących przejścia na nowy numer porządkowy kontyngentu taryfowego. Skreślenie z rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 kontyngentów taryfowych odpowiadających produktom pochodzącym z Islandii jest przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1128 6 .
(5) W porozumieniu określono, że kontyngenty wskazane w jego załączniku V mają być stosowane w systemie rocznym i przewidziano stopniowe zwiększanie wielkości kontyngentów w latach następujących po wejściu w życie porozumienia. W załączniku V do porozumienia przewidziano, że w pierwszym roku stosowania ilości oblicza się proporcjonalnie. Ponieważ porozumienie ma zastosowanie od dnia 1 maja 2018 r., ilości na 2018 r. obliczane proporcjonalnie oraz roczne ilości na następne lata powinny zostać ustalone zgodnie z załącznikiem V do porozumienia.
(6) Komisja powinna zarządzać kontyngentami taryfowymi na podstawie chronologicznego porządku dat przyjęcia zgłoszeń celnych do dopuszczenia do obrotu zgodnie z zasadami zarządzania kontyngentami taryfowymi ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 7 .
(7) W porozumieniu przewidziano, że postanowienia określone w Protokole nr 3 do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Islandii, zmienionym decyzją nr 2/2005 Wspólnego Komitetu UE-Islandia 8 , dotyczącym definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej, mają mieć zastosowanie do produktów objętych kontyngentami taryfowymi.
(8) Aby zapewnić zbieżność z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1128, które przewiduje skreślenie z rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 kontyngentów taryfowych określonych dla produktów pochodzących z Islandii, niniejsze rozporządzenie powinno się stosować od dnia 1 września 2018 r.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.219.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1206 otwierające unijne kontyngenty taryfowe na mięso baranie i kozie oraz przetworzone mięso baranie pochodzące z Islandii i określające sposób zarządzania tymi kontyngentami |
| Data aktu: | 28/08/2018 |
| Data ogłoszenia: | 29/08/2018 |
| Data wejścia w życie: | 01/09/2018 |