Ostateczne przyjęcie budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018.

OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2018/1141
budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018

PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/ 2002 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 3 ,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 4 ,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 30 listopada 2017 r. 5 ,

uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, przyjęty przez Komisję dnia 23 maja 2018 r.,

uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2018 przyjęte przez Radę dnia 22 czerwca 2018 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 25 czerwca 2018 r.,

uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 4 lipca 2018 r.,

uwzględniając art. 88 i 91 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

STWIERDZA:

Artykuł

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 4 lipca 2018 r.
A. TAJANI
Przewodniczący

BUDŻET KORYGUJĄCY NR 3 NA ROK BUDŻETOWY 2018

TREŚĆ

Strona

STAN DOCHODÓW I WYDATKÓW W PODZIALE NA SEKCJE

Sekcja III: Komisja

- Wydatki

- Tytuł 22: Polityka sąsiedztwa i negocjacje w sprawie rozszerzenia

SEKCJA  III

KOMISJA

WYDATKI
Tytuł Dział Budżet 2018 Budżet korygujący nr 3/2018 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
01 SPRAWY GOSPODARCZE I FINANSOWE 2 208 268 036 2 153 674 136 2 208 268 036 2 153 674 136
Rezerwy (40 02 40, 40 02 41) 130 185 000 25 000 000 130 185 000 25 000 000
2 338 453 036 2 178 674 136 2 338 453 036 2 178 674 136
02 RYNEK WEWNĘTRZNY, PRZEMYSŁ, PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I MŚP 2 356 185 710 2 062 361 812 2 356 185 710 2 062 361 812
03 KONKURENCJA 109 841 980 109 841 980 109 841 980 109 841 980
04 ZATRUDNIENIE, SPRAWY SPOŁECZNE I WŁĄCZENIE SPOŁECZNE 14 504 772 962 12 207 667 532 14 504 772 962 12 207 667 532
Rezerwy (40 02 41) 11 102 000 8 327 000 11 102 000 8 327 000
14 515 874 962 12 215 994 532 14 515 874 962 12 215 994 532
05 ROLNICTWO

I ROZWÓJ OBSZARÓW

WIEJSKICH

58 159 838 271 55 462 985 694 58 159 838 271 55 462 985 694
Rezerwy (40 02 41) 1 800 000 1 350 000 1 800 000 1 350 000
58 161 638 271 55 464 335 694 58 161 638 271 55 464 335 694
06 MOBILNOŚĆ I TRANSPORT 4 007 575 953 2 267 065 045 4 007 575 953 2 267 065 045
07 ŚRODOWISKO 498 283 862 350 533 612 498 283 862 350 533 612
Rezerwy (40 02 41) 1 000 000 750 000 1 000 000 750 000
499 283 862 351 283 612 499 283 862 351 283 612
08 BADANIA NAUKOWE I INNOWACJE 6 890 257 765 6 472 483 396 6 890 257 765 6 472 483 396
09 SIECI KOMUNIKACYJNE, TREŚCI I TECHNOLOGIE 2 132 573 932 2 259 062 678 2 132 573 932 2 259 062 678
10 BEZPOŚREDNIE BADANIA NAUKOWE 403 727 789 397 336 829 403 727 789 397 336 829
11 GOSPODARKA

MORSKA

I RYBOŁÓWSTWO

1 084 735 790 659 590 725 1 084 735 790 659 590 725
Rezerwy (40 02 41) 46 565 000 43 302 703 46 565 000 43 302 703
1 131 300 790 702 893 428 1 131 300 790 702 893 428
12 STABILNOŚĆ FINANSOWA, USŁUGI FINANSOWE I UNIA RYNKÓW KAPITAŁOWYCH 94 563 454 94 367 704 94 563 454 94 367 704
13 POLITYKA REGIONALNA I MIEJSKA 39 909 728 476 34 230 153 557 39 909 728 476 34 230 153 557
14 PODATKI I UNIA CELNA 175 802 112 168 303 344 175 802 112 168 303 344
15 EDUKACJA I KULTURA 3 806 105 904 3 502 751 391 3 806 105 904 3 502 751 391
Rezerwy (40 01 40, 40 02 41) 42 785 652 33 226 000 42 785 652 33 226 000
3 848 891 556 3 535 977 391 3 848 891 556 3 535 977 391
16 KOMUNIKACJA SPOŁECZNA 213 021 691 211 969 691 213 021 691 211 969 691
17 ZDROWIE

I BEZPIECZEŃSTWO

ŻYWNOŚCI

599 104 264 562 925 962 599 104 264 562 925 962
18 MIGRACJA I SPRAWY WEWNĘTRZNE 2 637 400 839 2 257 961 158 2 637 400 839 2 257 961 158
19 INSTRUMENTY POLITYKI ZAGRANICZNEJ 816 917 462 705 331 155 816 917 462 705 331 155
Rezerwy (40 01 40, 40 02 41) 23 750 000 8 673 000 23 750 000 8 673 000
840 667 462 714 004 155 840 667 462 714 004 155
20 HANDEL 115 924 575 114 524 575 115 924 575 114 524 575
21 WSPÓŁPRACA

MIĘDZYNARODOWA

I ROZWÓJ

3 486 428 453 3 248 829 555 3 486 428 453 3 248 829 555
Rezerwy (40 02 41) 6 250 000 6 250 000
3 492 678 453 3 248 829 555 3 492 678 453 3 248 829 555
22 POLITYKA SĄSIEDZTWA I NEGOCJACJE W SPRAWIE ROZSZERZENIA 3 891 105 748 3 680 713 958 500 000 000 4 391 105 748 3 680 713 958
Rezerwy (40 02 41) 70 000 000 35 000 000 70 000 000 35 000 000
3 961 105 748 3 715 713 958 500 000 000 4 461 105 748 3 715 713 958
23 POMOC

HUMANITARNA

I OCHRONA LUDNOŚCI

1 189 000 497 1 195 508 750 1 189 000 497 1 195 508 750
Rezerwy (40 02 41) 2 000 000 1 500 000 2 000 000 1 500 000
1 191 000 497 1 197 008 750 1 191 000 497 1 197 008 750
24 ZWALCZANIE NADUŻYĆ FINANSOWYCH 82 294 500 79 884 041 82 294 500 79 884 041
25 KOORDYNACJA POLITYK KOMISJI I DORADZTWO PRAWNE 244 565 633 244 015 633 244 565 633 244 015 633
26 ADMINISTRACJA KOMISJI 1 126 245 771 1 128 233 771 1 126 245 771 1 128 233 771
Rezerwy (40 01 40) 5 915 694 5 915 694 5 915 694 5 915 694
1 132 161 465 1 134 149 465 1 132 161 465 1 134 149 465
27 BUDŻET 78 630 924 78 630 924 78 630 924 78 630 924
28 KONTROLA 19 359 668 19 359 668 19 359 668 19 359 668
29 STATYSTYKA 144 068 650 130 593 650 144 068 650 130 593 650
30 EMERYTURY I RENTY ORAZ WYDATKI POWIĄZANE 1 899 409 800 1 899 409 800 1 899 409 800 1 899 409 800
31 SŁUŻBY JĘZYKOWE 398 802 462 398 802 462 398 802 462 398 802 462
32 ENERGIA 1 640 012 879 1 579 046 002 1 640 012 879 1 579 046 002
SPRAWIEDLIWOŚĆ I KONSUMENCI 257 557 182 224 742 182 257 557 182 224 742 182
33 DZIAŁANIA W DZIEDZINIE KLIMATU 155 158 150 96 805 400 37 155 158 150 96 805 400
34 Rezerwy (40 02 41) 500 000 5 000 500 000 375 000
155 658 150 97 180 400 155 658 150 97 180 400
40 REZERWY 858 755 346 508 019 397 858 755 346 508 019 397
Ogółem 156 196 026 490 140 763 487 169 500 000 000 156 696 026 490 140 763 487 169
Z czego rezerwa

(40 01 40, 40 02 40,

40 02 41)

341 853 346 163 419 397 341 853 346 163 419 397

TYTUŁ  22

POLITYKA SĄSIEDZTWA I NEGOCJACJE W SPRAWIE ROZSZERZENIA

Tytuł Rozdział Dział Budżet 2018 Budżet korygujący nr 3/2018 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
22 01 WYDATKI ADMINISTRACYJNE W OBSZARZE POLITYKI "POLITYKA SĄSIEDZTWA I NEGOCJACJE W SPRAWIE ROZSZERZENIA" 167 697 810 167 697 810 500 000 000 167 697 810 167 697 810
22 02 PROCES I STRATEGIA ROZSZERZENIA 1 287 877 832 1 176 132 420 1 787 877 832 1 176 132 420
Rezerwy (40 02 41) 70 000 000 35 000 000 70 000 000 35 000 000
1 357 877 832 1 211 132 420 500 000 000 1 857 877 832 1 211 132 420
22 04 EUROPEJSKI INSTRUMENT SĄSIEDZTWA (ENI) 2 435 530 106 2 336 883 728 2 435 530 106 2 336 883 728
Tytuł 22 - Ogółem 3 891 105 748 3 680 713 958 500 000 000 4 391 105 748 3 680 713 958
Rezerwy (40 02 41) 70 000 000 35 000 000 70 000 000 35 000 000
3 961 105 748 3 715 713 958 500 000 000 4 461 105 748 3 715 713 958

TYTUŁ  22

POLITYKA SĄSIEDZTWA I NEGOCJACJE W SPRAWIE ROZSZERZENIA

ROZDZIAŁ 22 02 - PROCES I STRATEGIA ROZSZERZENIA
Tytuł

Rozdział

Artykuł

Pozycja

Dział RF Budżet 2018 Budżet korygujący nr 3/2018 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
22 02 PROCES I STRATEGIA ROZSZERZENIA
22 02 01 Wsparcie dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Kosowa (1), Czarnogóry, Serbii i byłej jugosławiańskiej republiki Macedonii
22 02 01 01 Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego. 4 199 267 000 221 500 000 199 267 000 221 500 000
22 02 01 02 Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego 4 307 100 000 166 000 000 307 100 000 166 000 000
Artykuł 22 02 01 - Razem 506 367 000 387 500 000 506 367 000 387 500 000
22 02 02 Wsparcie dla Islandii
22 02 02 01 Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego 4 p.m. p.m. p.m. p.m.
22 02 02 02 Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego. 4 p.m. p.m. p.m. p.m.
Artykuł 22 02 02 - Razem p.m. p.m. p.m. p.m.
22 02 03 Wsparcie dla Turcji
22 02 03 01 Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego. 4 97 400 000 13 500 000 97 400 000 13 500 000
Rezerwy (40 02 41) 70 000 000 35 000 000 70 000 000 35 000 000
167 400 000 48 500 000 167 400 000 48 500 000
22 02 03 02 Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego 4 236 384 000 262 500 000 500 000 000 736 384 000 262 500 000
Artykuł 22 02 03 - Razem 333 784 000 276 000 000 500 000 000 833 784 000 276 000 000
Rezerwy (40 02 41) 70 000 000 35 000 000 70 000 000 35 000 000
403 784 000 311 000 000 500 000 000 903 784 000 311 000 000
22 02 04 Integracja regionalna i współpraca terytorialna oraz wsparcie na rzecz grup krajów (programy horyzontalne)
22 02 04 01 Programy skierowane do wielu państw, integracja regionalna i współpraca terytorialna 4 411 426 000 283 000 000 411 426 000 283 000 000
22 02 04 02 Erasmus+ - Wkład z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) 4 30 271 000 34 352 588 30 271 000 34 352 588
22 02 04 03 Wkład do Wspólnoty Energetycznej Europy Południowo-Wschodniej 4 4 529 832 4 529 832 4 529 832 4 529 832
Artykuł 22 02 04 - Razem 446 226 832 321 882 420 446 226 832 321 882 420
22 02 51 Zakończenie dawnej pomocy przedakcesyjnej (przed 2014 r.) 4 p.m. 190 000 000 p.m. 190 000 000
22 02 77 Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 4 p.m. p.m. p.m. p.m.
22 02 77 01 Projekt pilotażowy - Zachowanie i odtworzenie dziedzictwa kulturowego na obszarach ogarniętych konfliktami 4 p.m. 1 500 000 p.m. 750 000 p.m. 1 500 000 p.m. 750 000
22 02 77 02 Działanie przygotowawcze - Zachowanie i odtworzenie dziedzictwa kulturowego na obszarach ogarniętych konfliktami 4
22 02 77 03 Działanie przygotowawcze - Zacieśnianie współpracy regionalnej w kwestii osób zaginionych w wyniku konfliktów w byłej Jugosławii
Artykuł 22 02 77 - Razem 1 500 000 750 000 1 500 000 750 000
Rozdział 22 02 - Ogółem 1 287 877 832 1 176 132 420 500 000 000 1 787 877 832 1 176 132 420
Rezerwy (40 02 41) 70 000 000 35 000 000 70 000 000 35 000 000
1 357 877 832 1 211 132 420 500 000 000 1 857 877 832 1 211 132 420
(1) Użycie tej nazwy pozostaje bez uszczerbku dla stanowisk w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1244 (1999) oraz opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości na temat ogłoszenia przez Kosowo niepodległości.

22 02 03 Wsparcie dla Turcji

22 02 03 02 Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego

Budżet 2018 Budżet korygujący nr 3/2018 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
236 384 000 262 500 000 500 000 000 736 384 000 262 500 000

Uwagi

W ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) środki te będą służyły realizacji następujących celów w Turcji:

-
wsparcie na rzecz rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego w celu zapewnienia inteligentnego, zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu,
-
wzmocnienie zdolności beneficjentów na wszystkich szczeblach, wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 231/2014, do wywiązywania się z wynikających z członkostwa w UE zobowiązań w dziedzinie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego poprzez wspieranie stopniowego dostosowania do dorobku prawnego UE oraz jego przyjęcia, wdrażania i stosowania, w tym przygotowanie do zarządzania środkami z unijnych funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Wszelkie dochody pochodzące z wkładów finansowych państw członkowskich i państw trzecich, w tym w obu przypadkach ich agencji publicznych, podmiotów lub osób fizycznych, na rzecz niektórych projektów lub programów pomocy zewnętrznej finansowanych przez Unię i zarządzanych w ich imieniu przez Komisję, mogą stanowić podstawę udostępnienia dodatkowych środków. Wkłady te, zapisane w artykule 6 3 3 zestawienia dochodów, stanowią dochód przeznaczony na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. b) rozporządzenia finansowego. Kwoty zapisane w linii odnoszącej się do wydatków na wsparcie administracyjne zostaną określone, bez uszczerbku dla art. 187 ust. 7 rozporządzenia finansowego, w porozumieniu o wkładzie finansowym dla każdego programu operacyjnego i średnio nie będą przekraczać 4 % wkładów na odpowiednie programy w każdym rozdziale.

Wszelkie środki wykorzystywane na wspieranie uchodźców i społeczności przyjmujących muszą służyć bezpośrednio uchodźcom lub organizacjom społeczeństwa obywatelskiego działającym w tym obszarze.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 231/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) (Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 11), w szczególności jego art. 2 ust. 1 lit. b) oraz c).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024