Rozporządzenie delegowane 2018/967 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014 w odniesieniu do nieprzestrzegania terminów płatności oraz w odniesieniu do kursu walutowego mającego zastosowanie przy sporządzaniu deklaracji wydatków

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/967
z dnia 26 kwietnia 2018 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014 w odniesieniu do nieprzestrzegania terminów płatności oraz w odniesieniu do kursu walutowego mającego zastosowanie przy sporządzaniu deklaracji wydatków

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 40 i art. 106 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 75 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 stanowi, że państwa członkowskie dokonują wypłat wsparcia na rzecz beneficjentów w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli (ZSZiK) w określonym okresie. Płatności dokonane poza tym okresem nie kwalifikują się do finansowania przez Unię i w związku z tym nie mogą być zawracane przez Komisję zgodnie z art. 40 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. W odniesieniu do wsparcia przyznanego w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) wspomniane terminy płatności będą miały zastosowanie od roku składania wniosków 2019. Należy zatem ustanowić szczegółowe zasady dotyczące płatności dokonywanych w ramach EFRROW.

(2) Biorąc pod uwagę, że w niektórych przypadkach państwa członkowskie dokonują ze środków EFRROW płatności w ramach ZSZiK po dniu 30 czerwca z powodu dodatkowych kontroli przeprowadzanych przez nie w związku z postępowaniami procesowymi, odwołaniami i innymi krajowymi sporami prawnymi, zgodnie z zasadą proporcjonalności należy ustanowić stały próg wydatków, poniżej którego w takich przypadkach nie będą stosowane zmniejszenia płatności. Ponadto, po przekroczeniu tego progu, aby dostosować konsekwencje finansowe proporcjonalnie do stwierdzonego opóźnienia płatności, należy ustanowić przepisy uprawniające Komisję do proporcjonalnego zmniejszania płatności unijnych w zależności od długości stwierdzonego opóźnienia.

(3) W art. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 2  określono zasady obowiązujące Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) w zakresie proporcjonalnego zmniejszenia płatności miesięcznych, w przypadku gdy wydatki zostały dokonane po upływie terminu płatności. W odniesieniu do EFRROW deklaracje wydatków i zwroty są dokonywane raz na kwartał. Na potrzeby uproszczenia i zwiększenia efektywności w odniesieniu do opóźnionych płatności zwracanych ze środków EFRROW należy zastosować jednolitą stopę procentową zmniejszenia dla każdego kwartału.

(4) W art. 11 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014 określono kurs walutowy stosowany przez państwa członkowskie nienależące do strefy euro w odniesieniu do każdej operacji płatności lub odzyskania przy sporządzeniu deklaracji wydatków. Jednakże zgodnie z art. 54 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 roczne deklaracje wydatków sporządzane przez państwa członkowskie zawierają kwoty, które nie wymagają zarejestrowania operacji płatności lub odzyskania na rachunkach agencji płatniczej, takie jak dochody przeznaczone na określony cel wynikające z konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot. W związku z powyższym należy określić kurs walutowy mający zastosowanie do operacji innych niż określono w art. 11 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 907/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
tytuł art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Nieprzestrzeganie najpóźniejszej daty płatności w odniesieniu do Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji";

2)
po art. 5 dodaje się art. 5a w brzmieniu:

"Artykuł 5a

Nieprzestrzeganie najpóźniejszej daty płatności w odniesieniu do Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich

1. W odniesieniu do Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich zgodnie z przypadkami wyjątkowymi, o których mowa w art. 40 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 oraz zgodnie z zasadą proporcjonalności wydatki dokonane po upływie terminu płatności kwalifikują się do finansowania unijnego na warunkach określonych w ust. 2-6 niniejszego artykułu.

2. Jeżeli wydatki dokonane po upływie terminu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, nie przekraczają progu 5 % wydatków dokonanych w terminie, nie stosuje się zmniejszenia płatności okresowych.

Jeżeli wydatki dokonane po upływie terminu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, przekraczają próg 5 %, wszystkie kolejne wydatki dokonane z opóźnieniem zostają zmniejszone w odniesieniu do okresów określonych w art. 22 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014(* zgodnie z następującymi zasadami:

a) wydatki dokonane między dniem 1 lipca a dniem 15 października roku, w którym upłynął termin płatności, zostają zmniejszone o 25 %;

b) wydatki dokonane między dniem 16 października a dniem 31 grudnia roku, w którym upłynął termin płatności, zostają zmniejszone o 60 %;

c) wydatki dokonane po dniu 31 grudnia roku, w którym upłynął termin płatności, zostają zmniejszone o 100 %.

3. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 w przypadku gdy próg, o którym mowa w ust. 2 akapit pierwszy, nie został w pełni wykorzystany w odniesieniu do płatności dokonanych w odniesieniu do roku kalendarzowego N najpóźniej w dniu 31 grudnia roku N + 1, a pozostała część tego progu wynosi ponad 2 %, zostaje ona zmniejszona do 2 %.

4. Jeżeli występują szczególne warunki w zarządzaniu przy niektórych środkach lub jeżeli państwa członkowskie przedstawią należyte uzasadnienie, Komisja stosuje inne okresy płatności, niż te określone w ust. 2 i 3, lub mniejsze zmniejszenie, bądź też wcale nie stosuje zmniejszenia.

5. Kontrole przestrzegania terminu płatności przeprowadza się raz w każdym roku budżetowym w odniesieniu do wydatków poniesionych do dnia 15 października.

Wszelkie przekroczenia terminu płatności są brane pod uwagę w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków, o której mowa w art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

6. Zmniejszenia, o których mowa w niniejszym artykule, stosuje się bez uszczerbku dla późniejszych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, o których mowa w art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013."

3)
w art. 11 ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"W odniesieniu do operacji, dla których termin operacyjny nie został określony w sektorowym prawodawstwie rolnym, mającym zastosowanie kursem walutowym jest przedostatni kurs walutowy ustalony przez Europejski Bank Centralny przed ostatnim miesiącem okresu, za który deklaruje się wydatki lub dochody przeznaczone na określony cel.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 kwietnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 18).
*)Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.174.2

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2018/967 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014 w odniesieniu do nieprzestrzegania terminów płatności oraz w odniesieniu do kursu walutowego mającego zastosowanie przy sporządzaniu deklaracji wydatków
Data aktu: 26/04/2018
Data ogłoszenia: 10/07/2018
Data wejścia w życie: 30/07/2018